Dit ter vervanging van mijn ESL/dipool systeem.
Ik ben hier zeer te vreden over er zijn echter een aantal kleine puntjes:
De ESL is de meest gedetaileerde luidpspreker die ik ooit heb gehoord.
Er mist echter een hoop diepte.
Het laag is erg mooi droog, strak en in balans.
Er komt echter net een paar DB te weinig uit.
Ik ga niet het komplete ontwerp proces beschrijven di is namelijk groot en deels al achter de rug.
Ik ga wel het bouw proces klein beschrijven.
Het systeem krijgt de volgende onderdelen:
MTM paneel krijgt de volgende bezetting:
M- 2x Monacor 165kep.
T- Neo3 PDR. Met deze tweeter probeer ik het detail van een electrostaat te krijgen, maar wel de diepte die een dome kan geven. Een beetje van beiden
Het laag paneel wordt een 40cm diep U frame met de Precision Devices custum made 10"driver.
Met dit frame ga ik expirimenteren met demping en luchtstroom beperking om zo veel mogelijk demping aan de achterkant te creeren.
De aansturen zal worden gedaan door de volgende componenten:
Maranz 7001
Behringer DCX2496.
AMC CT2030 voor het hoog.
41HZ AMP10 Basic voor Mid en laag.
De Behringer heeft uiteraard wat uitleg nodig:
Het komplete in en uitgangen bord is uit de DCX2496 gehaald.
Dit is dus de komplete in en uitgangs trap. Hier zitten een hoop 47uf elco's (ja elco's) en goedkope opamps in de signaal weg.
De ingangs trap wordt vervangen voor een goede audio trafo.
De uitgangs trap wordt vervangen voor een passief RC filter met daarna een MKP condensator als DC blok. De DAC geeft namelijk -2,5V op de uitgang.
Over de ingangs trap ben ik het nog niet helemaal zeker. Dit zou ook een actief buffer kunnen worden. Dit is afhankelijk van de kwaliteit van de trafo's.
Om het bit en byte probleem op te lossen heb ik een actieve 6 kanaals volume regeling ontworpen. Deze volume regeling maakt gebruik van SSM2018T VCA's.
Hij is zowel digitaal als analoog aan te sturen. In eerste instantie ga ik hem analoog gebruiken. Dit heb ik standaard op de PCB gezet. Digitaal kan extern worden toegevoegd.
De volume regeling kan van -100db naar +40db. Ik heb het echter zo afgeregeld dat hij van -80db naar +10db gaat. Dit is weer simpel te veranderen met twee trimmers.
De PCB's zijn gister besteld dus ik hoop ze volgende week binnen te hebben.
De volume regeling met nette LM317 voeding (in de behringer is + en - 15V aanwezig. Dit is echter geen mooie schone voeding, dus dat probleem is ook meteen weer opgelost) ga ik in de behringer in bouwen.
De PCB is 3,5 bij 22cm.
Ik houw het even hierbij. Anders wordt het wel een erg lange lap tekst.
Ik heb alle componenten reeds in huis dus het bouwen kan beginnen
Ik sta zeer open voor commentaar en suggesties.