UcD of Gainclone ???

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

dove

Bericht door dove »

voor mij heeft reproductie-kwaliteit alles met muziek te maken: warme/koude tonen, klankkleur, textuur, microdynamiek, ruimte-informatie, volume-en grote schakeringen, frasering, ...
geen 'harder' of 'zachter', 'veel mid' of 'weinig laag', ...: muziek

voor mij is Wattage, en nagenoeg ieder ander spec, dan ook nietszeggend over de muzikale kwaliteit van een versterker (of welk audio-product ook)

bij versterkers kijk ik vnl. naar voedingopbouw qua techniek, en voor de rest luister ik naar muziek via die amp: zo blijkt dat ook bij veel zware amps al direct het licht uit gaat qua aspecten waar ik naar luister, wanneer aangesloten op 'moeilijke luidspreker': hij 'kan wel hard' maar het klinkt naar geluid en niet naar muziek (vandaar: "geluid komt er wel uit, maar is het ook muziek ...")

mijn ervaring is dat een GC in een 'moeilijke luidspreker', ook op hele lage volumes, het vermogen mist die bewuste aspecten te reproduceren

Petter
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Damn, zoveel info en nog steeds weet ik er geen info uit te filteren die mij kan helpen bij mijn keuze wel of geen GC. Het alternatief is overigens een vintage Marantz PM-84 met 2x 120Wrms bij 8ohm. Deze heb ik, maar zou ik eventueel kunnen vervangen door de GC. Ik heb dus nog geen GC en ook geen luidsprekers, wel de componenten om die luidsprekers te gaan bouwen, maar helaas nog niet de tijd om dat te gaan doen.

Kort samengevat: Is jullie ervaring dat ik met een gerust hart kan beginnen met bouwen aan deze 2 projecten of kan ik het op grond van jullie ervaringen beter staken?

Mischa
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

dove schreef:
mijn ervaring is dat een GC in een 'moeilijke luidspreker', ook op hele lage volumes, het vermogen mist die bewuste aspecten te reproduceren
Dat is voor mij exact de reden om alleen nog LM3886's toe te passen. Vermogen speelt ook voor mij geen rol, want bij luidsprekers met een gelijke impedantie levert deze zelfs minder vermogen, maar ik benut daar toch slechts een fractie van.

Wat de LM3886 voor heeft op de LM3875, is dat hij niet de controle begint te verliezen zodra de impedantie bij bepaalde frequenties tot 6 Ohm of lager zakt. Bij een LM3886 moet de impedantie al ruim onder de 4 Ohm zakken voordat een merkbaar verminderde definitie optreedt. Zo'n chipje is snel gesoldeerd, dus wanneer je soldeercursus achter de rug is, is het misschien een leuk idee om dit eens aan de tand te voelen door je LM3875 te vervangen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Marp schreef:
Wat de LM3886 voor heeft op de LM3875, is dat hij niet de controle begint te verliezen zodra de impedantie bij bepaalde frequenties tot 6 Ohm of lager zakt. Bij een LM3886 moet de impedantie al ruim onder de 4 Ohm zakken voordat een merkbaar verminderde definitie optreedt.
Mag ik hieruit opmaken dat ik mijn plannen kan doortrekken en de bouw kan starten? Dit, aangezien een 4780 eigenlijk 2 3886-en in 1 behuizing is.
Marp schreef:
wanneer je soldeercursus achter de rug is
Sorry, maar een soldeercursus heb ik al lang niet meer nodig :D

Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op vr 26 okt 2007, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
dove

Bericht door dove »

Marp schreef:
dus wanneer je soldeercursus achter de rug is, is het misschien een leuk idee om dit eens aan de tand te voelen door je LM3875 te vervangen.
nog een paar jaartjes doorwerken, dan kap ik ermee, en heb ik tijd genoeg voor grappen als dit :wink:

als ik nu er mee begin krijg ik, terecht, ruzie thuis 8) ('k zit al aan m'n tax met alle verschillende audio-projectjes die lopen :cry: )

Petter
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dat zijn fijne vooruitzichten Petter! 8)
mischa72 schreef:
Kort samengevat: Is jullie ervaring dat ik met een gerust hart kan beginnen met bouwen aan deze 2 projecten of kan ik het op grond van jullie ervaringen beter staken?
Voor zover ik begrijp, hoeven van jou de pannen niet van het dak te swingen. Ik denk dat dit, ondanks het lagere rendement, toch wel tot de mogelijkheden blijft behoren met 3 chips per kanaal. Mits je het vermogen niet benut om middels aktieve correctie (boosting) extreme conusuitslagen van onderbehuisde woofers te bereiken, moet dit meer dan voldoende zijn voor een zeer stevig "woonkamervolume" en nog wat overhead.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Marp schreef:
Ik denk dat dit, ondanks het lagere rendement, toch wel tot de mogelijkheden blijft behoren met 3 chips per kanaal.
3 chips per kanaal? Dat is toch om lage impedanties te compenseren? De planning was om een 4780 te gaan inzetten voor het laag en een 3886 of 3875 voor het hoog. Of bedoel je met 3 chips de 2 die in de 4780 zitten en nog een losse?
Marp schreef:
moet dit meer dan voldoende zijn voor een zeer stevig "woonkamervolume" en nog wat overhead.
Ik zit op een afgewerkte zolder die niet geluidsgeïsoleerd is. Het hoeft dus niet te knallen. Ik ben een beetje de referentie kwijt hoe hard een bepaald aantal dB´s ook weer is.

Mischa
rho

Bericht door rho »

In een kleine woonkamer en een set Sputnik 17-2's kan je je oren laten fluiten met 1 LM4780 in stereo-config.
Dan lijkt me dat jouw opstelling ruim voldoende is om heel wat kabaal te maken.
Ik zou me helemaal geen zorgen maken.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

rho schreef:
In een kleine woonkamer en een set Sputnik 17-2's kan je je oren laten fluiten met 1 LM4780 in stereo-config.
:shock: :shock: :shock: :shock: Is dat jouw set? Die Sputniks zijn ook ´maar´ 85dB :D :D .
rho schreef:
\:D/ \:D/ \:D/ You make me happy.
rho

Bericht door rho »

mischa72 schreef:
rho schreef:
:shock: :shock: :shock: :shock: Is dat jouw set? Die Sputniks zijn ook ´maar´ 85dB :D :D .
rho schreef:
\:D/ \:D/ \:D/ You make me happy.
Nee, dat is mijn set niet, maar ik heb wel zo'n versterker en die speakers staan hier ook, dus ik heb ze wel al samen aan het spelen gehad en dat ging braaf luid!!
In de woonkamer speel ik met een klein Teac versterkertje van slechts 35W/ch en dat is ook al ruim voldoende voor een normaal tot betrekkelijk luid luister-niveau.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ok, mooi. Voor mij een mooie aanleiding om de Marantz in orde te maken en dan gaat die richting Marktplaats. De behuizing zal waarschijnlijk een 19 inch kast of iets dergelijks worden. Ik moet immers 2 500VA trafo´s kwijt. Als iemand nog tips heeft wat ik nog meer voor een behuizing zou kunnen nemen (buiten de eerder genoemde uit aluminium gefreesde kast) hoor ik dat graag.

Mischa
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Na een lange tijd van afwezigheid zijn de plannen gewijzigd. het speaker bouwpakket staat in de verkoop. Ik wil een breedbander gaan bouwen met een Fostex unit. Deze heeft een rendement van rond de 94dB.

Nu vraag ik mij af of er een groot verschil bestaat tussen de 3875 en de 3886 (behalve de mute en de mogelijkheid lagere impedanties aan te sturen, beiden van de 3886).

Het minimalistische ontwerp van de LM3875 staat me wel aan. Ik heb nu geen bi-amp meer nodig vanwege de breedbander, dus nog meer reserve vanuit de voeding. Deze zal wel mono worden opgebouwd, want een 56W versterker op een 500VA trafo lijkt me een beetje overdreven. Mogelijk krijgen beide eindtrappen hun eigen afvlakking en gelijkrichting, maar daar blijft het dan ook bij.

De eindtrappen worden zonder pcb, dus direct op de pootjes, gesoldeerd om zo kort mogelijke signaalwegen te garanderen.

De 3886 heeft dacht ik wat meer pootjes, wat het weer wat onoverzichtelijker maakt. De mute-functionaliteit ga ik niet gebruiken, omdat er een inschakelvertraging tussen de versterker en de speaker komt.

Groeten,
Mischa
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Weer een nieuwe update:

Het wordt niet Ucd of Gainclone, maar UcD EN Gainclone. Nu heb ik ook nog 2 voorversterkers (waarvan 1 nog te bouwen).

Het worden dus de volgende eindversterkers: UcD180 in dubbel-mono en een 4-kanaals LM3875 (bi-amp).
Als voorversterkers (of volumeregeling) heb ik de volgende opties: De voorversterker die sevenup ook gebouwd heeft (viewtopic.php?t=5411) en de JvE Passive Attenuator die door voodooless gebouwd is (http://www.vaneijndhoven.net/jos/switchr/design.html)

Van de voorversterkers moet de eerste nog gebouwd worden, maar dat is geen probleem. Wat zouden jullie het liefste met elkaar matchen?

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

Heb je genoeg signal level uit je bronnen om alles passief aan te sturen? Zo niet, moet er toch een aktieve voorversterker komen.

Mijn schema is heel erg simpel, en is zeker het proberen waard. Ik heb alleen de uitgangscondensator wat groter gemaakt om lagere impedanties goed aan te kunnen sturen. Ook heb ik in de voeding nou een gewone buiizentrafo met 215V wikkeling wen 6,3V gloei. Klinkt uitstekend, en is natuurlijk erg leuk om te maken.

Maar ja, ik ben vast wat bevooroordeeld :wink:
Paul

Bericht door Paul »

UCD met de JvE klinkt uitstekend mits de JvE zeer dicht bij de UCD is ingebouwd.

of de JvE het met de Gainclone ook zo goed doet hangt denk ik van de ingangsimpedantie van laatstgenoemde af..
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Stel, ik wil nog een buffertrapje tussen de bron en de UcD of GC, waar kan ik die dan het beste plaatsen? Ik denk hierbij aan een 4562 buffer met x-keer versterking. Plaats ik die het beste tussen de bron en de JvE, of tussen de JvE en de UcD (of GC)

Als bronnen heb ik een Marantz CD-67MKII Modified en een nog te modificeren Thorens TD-160MKII (ik hoop in de toekomst een 160 Super of 147). Of ik er een discrete phono-stage of één met buizen (die van sevenup) tussen ga zetten is nog niet zeker. Ook hier graag een advies. Geeft het geen erg warme klank als ik 2 buizentrappen achter elkaar zou zetten (phono-stage en preamp)? In dat geval zou ik die UcD zowieso al gaan combineren met de JvE.

@sevenup: Hoe vaak versterkt dit preamp met 6072 van jou eigenlijk?

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Stel, ik wil nog een buffertrapje tussen de bron en de UcD of GC, waar kan ik die dan het beste plaatsen? Ik denk hierbij aan een 4562 buffer met x-keer versterking. Plaats ik die het beste tussen de bron en de JvE, of tussen de JvE en de UcD (of GC)

Als bronnen heb ik een Marantz CD-67MKII Modified en een nog te modificeren Thorens TD-160MKII (ik hoop in de toekomst een 160 Super of 147). Of ik er een discrete phono-stage of één met buizen (die van sevenup) tussen ga zetten is nog niet zeker. Ook hier graag een advies. Geeft het geen erg warme klank als ik 2 buizentrappen achter elkaar zou zetten (phono-stage en preamp)? In dat geval zou ik die UcD zowieso al gaan combineren met de JvE.

@sevenup: Hoe vaak versterkt dit preamp met 6072 van jou eigenlijk?

Groeten,
Mischa
Geen idee hoeveel versterking deze geeft. In ieder geval meer dan voldoende om ook bronnen met laag uitgangslevel aan te kunnen. Ik had hem ook nodig om mijn buizen eindversterker goed aan te kunnen sturen. Waar ik zonder voorversterker het volume to bijna voluit moest zetten voor maximaal vermogen, zit ik nu op 1/3 van de volumeknop ( bij CD speler met hoog uitgangslevel ) Als ik mijn ipod aansluit is dit op ongeveer 3/4
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Oke, ik denk misschien weet jij het. Ik zit ook niet voldoende in de buizentechniek om via X+Y*2,5 :D :D de versterking van een trap te berekenen.

Iemand anders? Het gaat dus om deze voorversterker:

download.php?id=5441

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Oke, ik denk misschien weet jij het. Ik zit ook niet voldoende in de buizentechniek om via X+Y*2,5 :D :D de versterking van een trap te berekenen.

Iemand anders? Het gaat dus om deze voorversterker:

download.php?id=5441

Groeten,
Mischa
Meer info is hier te vinden.

Dit is het orginele schema

Afbeelding
Paul

Bericht door Paul »

buffertrapje plaats je het beste achter de volumeregeling
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Paul schreef:
Bedoel je met buffertrapje de kathodevolger? Waarom dan en hoe ga je dat dat doen in bovenstaand schema?

Bovenstaand schema heeft wel erg veel versterking voor de aansturing van een UcD of Gainclone.

Overigens hoort er nog wel een 100K - 1 meg lekweerstand te zitten tussen het rooster van de eerste buis en massa. Anders loop je het risico van veel gekraak.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Pjotr schreef:
Bovenstaand schema heeft wel erg veel versterking voor de aansturing van een UcD of Gainclone.
Hoe bepaal je dat? Zo in één oogopslag of doorgerekend met de specs van de buizen?

Groeten,
Mischa
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Even met de natte vinger idd. Een 6072 heeft een Mu (spanningsversterking) van 40 en met een anodeweerstand van 100K wordt de versterking ietsje minder maar niet veel. Wel zit er local feedback in door de aanwezigheid van de 2K2 kathodeweerstand. Dus het kan meevallen.

Leuke opgave om het adh van de gegevens van de buis eens zelf uit te rekenen.

Voor de UxD of Gainclone is een totale versterking van 4x een aardige waarde.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 23 apr 2008, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Paul schreef:
UCD met de JvE klinkt uitstekend mits de JvE zeer dicht bij de UCD is ingebouwd.

of de JvE het met de Gainclone ook zo goed doet hangt denk ik van de ingangsimpedantie van laatstgenoemde af..
Is er daarbij nog een verschil merkbaar of ik de UcD symmetrisch of asymmetrisch aanstuur als mijn bronnen asymmetrisch zijn??

Groeten,
Mischa
Paul

Bericht door Paul »

Pjotr schreef:
Paul schreef:
Bedoel je met buffertrapje de kathodevolger? Waarom dan en hoe ga je dat dat doen in bovenstaand schema?

Overigens hoort er nog wel een 100K - 1 meg lekweerstand te zitten tussen het rooster van de eerste buis en massa. Anders loop je het risico van veel gekraak.
Nee, datgene op basis van de LM4562 wat je eerder voorstelt, buizen ed weet ik niets vanaf..

symetrisch of niet; daar verschillen de meningen over..... als je geen geballanceerde bronnen hebt valt er weinig winst te behalen
Plaats reactie