Phono voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
The big J

Phono voorversterker

Bericht door The big J »

Ik heb laatst mijn platenspeler weer eens onder het stof vandaan getrokken en wat LP's opgezocht. Deze is op dit moment aangesloten via een oud mengpaneeltje omdat er geen phono ingang op mijn versterker zit. Nu is dit allemaal niet echt handig (ook omdat het mengpaneel eigenlijk op een andere plek gebruikt wordt) en ben ik aan het kijken naar een phono voorversterker. Ik wil hiervoor niet te veel geld uitgeven en heb dus ook wat schema's voor zelfbouw opgezocht.
Mijn vraag is nu wat verstandiger is:

Zelf een voorversterker bouwen volgens een schema als deze:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/124

Of iets kant en klaars kopen zoals dit:
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=472
Laatst gewijzigd door The big J op zo 21 okt 2007, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat je in beide gevallen iets van 30 euro kwijt bent.. Bij het zelfbouwprojectje komt ook nog een kastje en een voeding..
Zelfbouwen is leuker maar kant en klaar is sneller, je weet dat het werkt en je hebt vermoedelijk nog garantie ook...
Kwaliteit haal je er niet mee in huis.. Dat staat voorop.. Dan zul je toch wat dieper in de buidel moeten tasten, maar ik vermoed dat dat hier niet het punt is.. Je wil gewoon je ouwe LP's weer eens horen..

Kees
markje

Bericht door markje »

Ik heb dit ding gebouwd. Ongeveer het simpelste wat ik kon vinden en ik ben er best wel over te spreken eerlijk gezegd.

Groeten Mark
The big J

Bericht door The big J »

Dat ziet er wel interessant uit. Alleen nog wat vraagjes erover...
Vraag 1: Ik ben geen super electrotechnicus en kan niet echt opmaken uit het schema van de VSPS waar de voeding op aangesloten wordt (alleen de ground)
Vraag 2: Kan ik als voeding de 12V output van een Hypex HG mono supply gebruiken?
Vraag 3: Geeft deze oplossing buiten de lol van het zelfbouwen nog extra voordelen t.o.v. een kant en klaar product zoals ik die in de startpost noem?
bvd
markje

Bericht door markje »

1: De voeding komt aan de opamp, zie datasheet van de gebruikte opamp welke pennen dat zijn.

2: Ik denk het wel, ik gebruik 15V, maar dat is vooral omdat ik daar een mooie trafo en regulatoren voor had liggen.

3: Ik denk dat je met een redelijke opamp een beter resultaat kunt halen. Bovendien kun je met een zelfbouwversie de gain aanpassen mocht dat nodig zijn.

Groeten Mark
rho

Bericht door rho »

Ik heb de P6 van ESP gebouwd en ben daar erg tevreden over.
Ik gebruik 'm nu niet meer omdat er een erg goede phono-trap in m'n vv zit, maar moest dat niet het geval zijn zou ie zeker nog dienst doen.
Fotohuis

Re: Phono voorversterker

Bericht door Fotohuis »

Zelf een voorversterker bouwen volgens een schema als deze:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/124
Een paar foutjes staan er in: Die elcotjes van de voeding 470uF passen nooit op de PCB, daarom 100uF-25V toepassen. De 1kOhm in de voedingslijn is te hoog. Neem zo'n 47Ohm, kan ook iets meer zijn.
De versterking is vrij hoog, aan te passen de waarde van R1 en R10 iets hoger te nemen. De PCB past precies in een TEKO p/n: 371.16 kastje.
Plaats reactie