rondstraler zelf bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Waar kan ik me aanmelden........ :wink:
sietse

Bericht door sietse »

ikke schreef:
Maar, heb misschien een ideetje voor Erik. Nog ff verder denken, want dat zou het midden tussen een ronde kegel en dat van Breem kunnen zijn. Ff zin en onzin er tussen weg halen
Vergis me ff in dat idee van Breem. Kegel is ook rond. Wat mij door het hoofd spookt is niet rond. Maar het spookt nog, mijn handen doen nog niks. :cry:
erik klijnsmit
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

sietse schreef:
Is er ergens een plaatje van dat ontwerp? ben niet zo handig met internetzoeken. :oops:

Afbeelding

twee speakers staan op de grond met de conus naar boven (ze sralen dus horizontaal)

twee speakers hangen aan de paal met de conussen naar elkaar toe (ze stralen dus verticaal)

en dat klinkt héél goed moet ik zeggen :wink:
sietse

Bericht door sietse »

Juist ja, dat had ik er niet uitgehaald. Bedankt.
Het komt dat spook tussen mijn oren wel goed uit geloof ik. Heeft even tijd nodig. Het realiseren van die gedachte is nog ff het probleem. Kan ook nog niets tekenen. Komt vast ook nog wel :?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

erik klijnsmit schreef:
twee speakers hangen aan de paal met de conussen naar elkaar toe
Ik meende dat de conussen over de luisteraar heen straalden, maar daar heb ik me vergist. :o Wat ik in het verleden hoorde, is dus waarschijnlijk niet met deze opstelling te vergelijken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

erik klijnsmit schreef:
sietse schreef:
Is er ergens een plaatje van dat ontwerp? ben niet zo handig met internetzoeken. :oops:

Afbeelding

twee speakers staan op de grond met de conus naar boven (ze sralen dus horizontaal)

twee speakers hangen aan de paal met de conussen naar elkaar toe (ze stralen dus verticaal)

en dat klinkt héél goed moet ik zeggen :wink:
Ik denk dat Leo het niet bedoeld heeft dat er verticaal en horizontaal wordt gestraald. Elke speaker straalt rond in alle richtingen, alleen heeft hij maar een enkele speaker op de grond nodig omdat die niet beneden de vloer hoeft te stralen, hij straalt in een zogenaamde 2pi ruimte.

Volgens mij heeft hij dus met de twee speakerparen aan de paal twee zo eenvoudig mogelijke rondstralers gemaakt (in de 4pi ruimte). Deze twee rondstralers leveren zonder de speakers op de vloer alleen horizontaal een fantoombeeld.

De speakers op de vloer vullen het fantoombeeld aan in het verticale vlak. Ik verwacht dat de rondstralers op de paal op een dusdanige hoogte zijn geplaatst dat het verticale fantoombeeld op een prettige hoogte zit voor de luisteraars (Ik schat ergens tussen 90 en 100 cm).
erik klijnsmit
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

jeroen_d schreef:
Ik denk dat Leo het niet bedoeld heeft dat er verticaal en horizontaal wordt gestraald.
jawel!

maar wat dat eigenlijk voor nut heeft weet ik niet ,
hij heeft het wel uitgelegd maar het klonk ingewikkeld.
sietse

Bericht door sietse »

Als ik zo rondstraal ontwerpen zie, zit er meestal een ronde kegel boven de tweet, waarvan dan de zijwand ook een radius heeft. Wat is het nut daarvan?

Ik zit nu te spelen met een ronde kegel met een vlakke wand onder een hoek van 45*. Waarom? Nou, als ik een bal tegen een muur schop onder een hoek, zal die bal onder die zelfde hoek in tegengestelde richting weer de muur verlaten. Als ik dus een geluidsgolf op een schuin vlak loslaat, zal dat geluid toch ook met het zelfde effect weerkaast worden? En dat is toch de bedoeling?
sietse

Bericht door sietse »

Nog een ontwerpspookje. Op de tekening zie je de tweet, een rood blokje en een kegel. Doet er ff niet toe hoe die kegel is gevormd.
Dat rode blokje steld een kokertje voor, die je op de tweet set. Dan zou het geluid moeten worden gebundeld alvorens te worden rondgestraald. Rendement winst?
Bijlagen
rondstraler.jpg
rondstraler.jpg (7 KiB) 1657 keer bekeken
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Eigenlijk creeer je op deze manier een hoorn ??

Als je er dan ook nog voor zorgt dat de kegel niet 360 graden straalt, maar bijvoorbeeld 180 graden, heb je weer rendement winst.

Was dat niet iets dat bose nu doet toepassen ? of B&O ?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Alleen de kegel maakt er eigenlijk al een hoorntje van. Het kokertje leidt waarschijnlijk tot een flinke piek wegens reflecties, en verlies van microdetail.

Wil je met zo'n kegel aan de slag, dan zou ik me beperken tot de optimale vorm c.q. afmetingen, waarbij een afronding/afschuining naast de tweeter kan worden meegenomen. Verdere obstakels zou ik achterwege laten. Wat dat betreft zijn de bestaande modellen zo gek nog niet.
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

De rondstralers van Leo de Klerk

Bericht door just-sounds »

Hallo iedereen,
Aangezien ik nieuw ben hier zal ik me even kort voorstellen.
Mijn naam is Boy Griffioen en ik ben Student audiotechniek aan het HKU.
En woonachtig in het plaatsje Weesp.
Mijn interesse ligt vooral bij ongekleurde opname en weergave van geluid.
Al kan ik de kleuring van trafo's, buizen en Bandmicrofoons niet altijd weerstaan.

Back on topic,

De rondstralers van Leo de Klerk vind ik ook erg interresant om na te bouwen. Naast dat dit een heel leuk afluistersysteem op kan leveren zijn deze luidsprekers ook uitermate geschikt voor het maken van impulse-responses. Dit is het samplen van een akoestiek met als doel die te gebruiken om een opname in diezelfde ruimte op een realistische manier van extra nagalm te voorzien. Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit willen aanpakken. Er is mij ter ore gekomen dat de eerste prototypen gebruik maakten van een bierblikje om de conus aan de spreekspoel te bevestigen . Maar ik denk dat daar een betere oplossing voor gevonden kan worden.
Al is een bierblikje ook erg leuk! Wat is jullie kijk hierop. Misschien iets in de trant van een carbon buisprofiel?

Ik zou graag mee willen naar een eventuele demo van zijn systeem!

De Beolab speakers zijn volgens mij een ontwerp van Dave moulton.
Die heeft een erg leuke site over zijn bevindingen met deze techniek.

Er stond wat over verteld in Sander Sassen zijn topic over dit onderwerp.
Hier de link naar zijn site
http://www.moultonlabs.com/more/new_loudspeaker_design/
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”