aanschaf nieuwe draaitafel en element
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
aanschaf nieuwe draaitafel en element
Hallo allemaal,
Omdat mijn dochter op mijn draaitafel is gevallen (door het deksel van de kast gezakt; tja, wat doet zo'n kind ook op de kast...) ben ik toe aan vervanging.
Nog een tijdje gedacht om de "oude" op te knappen (Thorens TD 160 Mk II) maar daar gaat me nu teveel geld en vooral tijd in zitten; ik geef dat liever uit aan iets nieuws en zet de Thorens in de kast om die later (jaren....) te restylen.
Vervangen, dus zoeken........
Vinden.
Ik ben wel gecharmeerd van de volgende combi (ook binnen het gestelde budget).
Pro-ject RPM 5
Ortofon Super OM20
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze combi ???
Hoe zijn de ervaringen.......
Gr,
H.
Omdat mijn dochter op mijn draaitafel is gevallen (door het deksel van de kast gezakt; tja, wat doet zo'n kind ook op de kast...) ben ik toe aan vervanging.
Nog een tijdje gedacht om de "oude" op te knappen (Thorens TD 160 Mk II) maar daar gaat me nu teveel geld en vooral tijd in zitten; ik geef dat liever uit aan iets nieuws en zet de Thorens in de kast om die later (jaren....) te restylen.
Vervangen, dus zoeken........
Vinden.
Ik ben wel gecharmeerd van de volgende combi (ook binnen het gestelde budget).
Pro-ject RPM 5
Ortofon Super OM20
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze combi ???
Hoe zijn de ervaringen.......
Gr,
H.
Is de schade heel erg of is alleen de kap stuk?
Als het plateau slingert dan kum je hem wel als total loss beschouwen vrees ik
De Ortofon OM20 is een mooi elementje maar vereist wel een licht armpje. Project vind ik kwalitatief enigszins vergelijkbaar met je TD160 al is het wel een heel andere draaitafel.
Als het plateau slingert dan kum je hem wel als total loss beschouwen vrees ik
De Ortofon OM20 is een mooi elementje maar vereist wel een licht armpje. Project vind ik kwalitatief enigszins vergelijkbaar met je TD160 al is het wel een heel andere draaitafel.
Nou, de kap zat er niet op........
Dus de schade is erger dan alleen een kapot stofkapje.
Gegevens van de arm:
Headshell:
0,5" (12,7mm) standard
Mounting distance:
212mm (platter --> tonearm base, Linn standard)
Supplied counterweight cartridge weight:
6 - 10g
Optional counterweights cartridge weight:
8 - 11g and 11 - 15g
Effective length:
9" (230mm)
Effective mass:
8,5g
Overhang:
18mm
Weight:
250g (without counterweight)
Uit deze gegevens leid ik af dat er een element met een massa van 6 -15 g. kan worden bevestigd.
Het ortofon element heeft een massa van 5g.
Dat wordt dus niks.......
Of ik moet een plaatje van min. 1 g. meebevestigen.
Iemand meer/andere suggesties ??
Dus de schade is erger dan alleen een kapot stofkapje.
Is het armpje licht genoeg?De Ortofon OM20 is een mooi elementje maar vereist wel een licht armpje.
Gegevens van de arm:
Headshell:
0,5" (12,7mm) standard
Mounting distance:
212mm (platter --> tonearm base, Linn standard)
Supplied counterweight cartridge weight:
6 - 10g
Optional counterweights cartridge weight:
8 - 11g and 11 - 15g
Effective length:
9" (230mm)
Effective mass:
8,5g
Overhang:
18mm
Weight:
250g (without counterweight)
Uit deze gegevens leid ik af dat er een element met een massa van 6 -15 g. kan worden bevestigd.
Het ortofon element heeft een massa van 5g.
Dat wordt dus niks.......
Of ik moet een plaatje van min. 1 g. meebevestigen.
Iemand meer/andere suggesties ??
Technische spec. AT95E:kijk eens naar de AT95E van Audio Technica
Naald elliptisch, oplegkracht 2 g
Frequentiebereik 20 tot 20.000 Hz
Uitgangsspanning 3,5 mV
Gewicht 5,7 g
Kanaalscheiding 20 dB.
Dat is volgens mij nog steeds 0,3 g. te weinig........
Lijkt wel een aardig dingetje verder (in ieder geval een heel stuk goedkoper dan zo'n OM20; die kost zo'n 150 Euro).
Dat lijkt me wel genoeg.....(1 gram overbruggen moet met een paar stevige bouten wel te doen zijnVergeet ook niet dat je bij het gewicht van het element het gewicht van schroefjes ed moet optellen.
Sommige specs (frequentiebereik) van de ortofon waren ook al beter dan die van de AT95E.
Vooralsnog is het de Ortofon........
Tja, die OM20 vind ik zelf niet echt fraai klinken. Maar dat is natuurlijk zeer persoonlijk. Beetje saai eigenlijk. Wel correct maar net niet die levendigheid/emotie die bijvoorbeeld de DL110 van Denon (High Output MC welke ik met veel plezier heb gehad, kost ongeveer 110 euro). Inderdaad is de AT95E ietswat beperkter in bandbreedte, maar dat watie doet doet hij erg goed.
Kijk anders eens naar de elementen van Grado. De elementen van Pro-Ject welke goed passen in die arm komen daar vandaan. De Prestige serie bedoel ik dan.
Kijk anders eens naar de elementen van Grado. De elementen van Pro-Ject welke goed passen in die arm komen daar vandaan. De Prestige serie bedoel ik dan.
Ik zal een op zoek gaan naar info over de genoemde elementen.DL110 van Denon (High Output MC)
Grado Prestige
Het liefst zou ik natuurlijk alle mogelijkheden naast elkaar beluisteren.....
Dan kun je het best kiezen.
Ik moet wel zeggen dat ik al jaren (met volle tevredenheid) naar Ortofon luister.....
Maar; verandering van spijs kan doen eten
Op zoek !
http://www.phonophono.de/Ytonabnehmer_h ... 3?Kennung= 
Oh ja, staar je niet teveel blind op die resonantiefrequentie. Gebruik je trouwens de dynamische massa (what's in a name) of de statische armmassa in deze berekening?
Fres = 159 : √ ( Mc + Ma ) x C
Met de Ma de effectieve/dynamische massa van de arm. De resonantiefrequentie moet eigenlijk ergens tussen de 8 en de 12 Hz zijn. Liefst 10.
Echter, afhankelijk van de arm/demping in de arm treden verschillen op tov de berekende waarde!
Oh ja, staar je niet teveel blind op die resonantiefrequentie. Gebruik je trouwens de dynamische massa (what's in a name) of de statische armmassa in deze berekening?
Fres = 159 : √ ( Mc + Ma ) x C
Met de Ma de effectieve/dynamische massa van de arm. De resonantiefrequentie moet eigenlijk ergens tussen de 8 en de 12 Hz zijn. Liefst 10.
Echter, afhankelijk van de arm/demping in de arm treden verschillen op tov de berekende waarde!
Met welk element je speelt is een kwestie van smaak. Met de OM20 heb ik ook heel lang gespeeld in een TD 115 en het is gewoon een lekker klinkend MM element. Wel is het zo dat je hem goed moet afsluiten met 400 pf anders kan ie wat onrustig gaan klinken. Mi wordt dat niet altijd voldoende goed gedaan en wordt ie daarom onterecht als te pittig omschreven.
Zelf speel ik niu met een Denon160 in een relatief zware TP16 arm. Daar past een OM20 gewoonweg niet in.
Overigens maakt dynamische of anders vermelde bewegende massa van de arm weinig uit bij de lage frequentie van element-arm resonantie. Die zijn daar hetzelfde en ik zou daar niet teveel wakker van liggen.
Voor de eff massa is het gewoon: Eff massa arm + gewicht element + gewicht schroefjes. Samen met de compliantie van het element moet je dan ergens tussen de 10 Hz en 15 Hz uitkomen.
Zelf speel ik niu met een Denon160 in een relatief zware TP16 arm. Daar past een OM20 gewoonweg niet in.
Overigens maakt dynamische of anders vermelde bewegende massa van de arm weinig uit bij de lage frequentie van element-arm resonantie. Die zijn daar hetzelfde en ik zou daar niet teveel wakker van liggen.
Voor de eff massa is het gewoon: Eff massa arm + gewicht element + gewicht schroefjes. Samen met de compliantie van het element moet je dan ergens tussen de 10 Hz en 15 Hz uitkomen.
Die afsluiting vind toch plaats in de voorversterker ?Wel is het zo dat je hem goed moet afsluiten met 400 pf anders kan ie wat onrustig gaan klinken
Moet ik daar dan nog een extra cap opzetten ?
Gebruik een oude Yamaha Natural Sound Pre-Amplifier C-2; prachtbak overigens, licht aangepaste bekabeling intern. Zat destijds in de topklasse......
H.
Heb me gisteren bij de plaatseljke hardware-boer (nogmaals) laten voorlichten (de Groef Audio, Groningen)(valt dit eigenlijk onder "sluik"-reclame ??) en heb een keuze gemaakt/bestelling geplaatst.
Het wordt de Pro-Ject RPM 5 met een Ortofon MC3 (high output MC).
Volgende week istie klaar.
Ik laat jullie mijn bevindingen weten......
Een ieder dank voor de gegeven informatie.
H.
Het wordt de Pro-Ject RPM 5 met een Ortofon MC3 (high output MC).
Volgende week istie klaar.
Ik laat jullie mijn bevindingen weten......
Een ieder dank voor de gegeven informatie.
H.
Hij is'ter......
Eindelijk kon ik 'm ophalen vanochtend......
De indeling van de kast eerst maar even provisorisch omgegooid; later denken over een betere permanente oplossing.
Draaien !!!
Eerste indruk is goed, klinkt lekker. Mooi beeld. Voorversterker moet wel wat verder open (zo "high output" is 't nou ook weer niet....)
Dit weekend maar veel luisteren. Het spul moet natuurlijk een beetje los komen......
Groeten,
Henk
De indeling van de kast eerst maar even provisorisch omgegooid; later denken over een betere permanente oplossing.
Draaien !!!
Eerste indruk is goed, klinkt lekker. Mooi beeld. Voorversterker moet wel wat verder open (zo "high output" is 't nou ook weer niet....)
Dit weekend maar veel luisteren. Het spul moet natuurlijk een beetje los komen......
Groeten,
Henk
- anonamemouse
Re: Hij is'ter......
HoMeR schreef:Eindelijk kon ik 'm ophalen vanochtend......
Draaien !!!
Eerste indruk is goed, klinkt lekker. Mooi beeld. Voorversterker moet wel wat verder open (zo "high output" is 't nou ook weer niet....)![]()
bb
![]()
Groeten,
Henk
WOW mooie DT.. Henk
zie ook een buizenbak staan welke ??
en welke speakers worden daar mee aangetsuurd??
:)b
Eigenlijk is dit allemaal wel een beetje "off topic&quo
Dat is een eigenbouwprojectje van een aantal jaren terug. Een Single Ended 6V6 versterkertje (zo'n 4 Watt) uit een van de Elektuur buizenboeken van Rainer zur Linde. Wel enigzins de voeding aangepast; er zit een buizengelijkrichter (EZ81) op i.p.v. solid state diodes (dat was makkelijker dan een inschakelvertraging maken).zie ook een buizenbak staan welke ??
Trafo's natuurlijk van AE Europe (dat was in het begin van zijn audiowerk; is al weer heel wat jaartjes terug...). De uitgangstrafo's zijn een beetje overkill, die kunnen zo'n 20 Watt draaien. Ze doen het dus op hun dooie gemakkie.
Over het geheel een heel lekker bakje.
Dat zijn een paar folded Voigt pipes met Fostex FE103 als driver. Klinkt heel goed ! Eens een keer naast een paar A4 Scanspeaks gezet en dan doen ze het heel aardig. De eerste opmerking van de eigenaar van de A4-tjes was : " Waar komt dat laag vandaan ? Dat kan toch niet met zulke kleintjes !? "en welke speakers worden daar mee aangestuurd??
Ze zijn 100 cm. hoog Mooie slanke "doosjes". Doen 't erg goed bij de dames (hoge WAF !)......
Het is dus een mooi setje.
Maar het virus kruipt natuurlijk.....
Alle onderdelen voor een PP 807 (Triodedick) staan in de kast; en ik zit ook sterk na te denken over een backloaded horn met een Fostex FE206 (zoiets als de Solo 206 van Geenius).
Oh ja, over de nieuwe draaitafel. Eerste commentaar van mijn vriendin : " Ik wist niet dat LP's zo goed konden klinken". Dit was bij een vergelijking van Joni Mitchell's Blue op LP en op HDCD.