bouwen van hoogrendements speakers welke?
Moderator: Beheerdersteam
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
bouwen van hoogrendements speakers welke?
Hallo,
Ik ga draaien met een SET buizenamp van 2 keer 12 watt. Hierbij zoek ik hoogrendements speakers dit kunnen commercieel modellen zijn of zelfbouw daar ben ik nog niet over uit. Ik heb wel eerder een zelfbouw project gebouwd van peerless en dat beviel wel goed. Daarvoor wil ik mij via deze forum orienteren om een beeld te krijgen van speakers die de moeite waard zijn om te bouwen en wat de kosten van zo een product dan zijn.
Ik wil nu dus hoog rendements speakers bouwen (of aanschaffen) van hoge kwaliteit. Waar moet ik dan aan denken? Hoorn laag is moeilijk te bouwen dus dat wordt het niet ook omdat het niet extreem laag gaat, midden en hoog als hoorn zou kunnnen. Wat zijn dan de opties?
Is een breedbander een optie, bijvoorbeeld een visaton b200 als diopool met een woofer eronder of zonder woofer eronder. Wat zijn aanraders? Zelf ben ik ook wel gechameerd van Klipsch en zignali qua bou. De zignali's gehoord een tijdje terug en dat klonk goed.
Ik hoor graag jullie suggesties.
Ik ga draaien met een SET buizenamp van 2 keer 12 watt. Hierbij zoek ik hoogrendements speakers dit kunnen commercieel modellen zijn of zelfbouw daar ben ik nog niet over uit. Ik heb wel eerder een zelfbouw project gebouwd van peerless en dat beviel wel goed. Daarvoor wil ik mij via deze forum orienteren om een beeld te krijgen van speakers die de moeite waard zijn om te bouwen en wat de kosten van zo een product dan zijn.
Ik wil nu dus hoog rendements speakers bouwen (of aanschaffen) van hoge kwaliteit. Waar moet ik dan aan denken? Hoorn laag is moeilijk te bouwen dus dat wordt het niet ook omdat het niet extreem laag gaat, midden en hoog als hoorn zou kunnnen. Wat zijn dan de opties?
Is een breedbander een optie, bijvoorbeeld een visaton b200 als diopool met een woofer eronder of zonder woofer eronder. Wat zijn aanraders? Zelf ben ik ook wel gechameerd van Klipsch en zignali qua bou. De zignali's gehoord een tijdje terug en dat klonk goed.
Ik hoor graag jullie suggesties.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Populaire speakertjes voor een dergelijke SET zijn de fullrange luidsprekertjes van Lowther en Fostex.
Google eens naar plaatjes van Lowther of Fostex... Dan zie je heel veel zuiltjes waarbij deze speakertjes voorzien worden van een backloaded-horn.. Rendement ligt redelijk hoog (tot ca 100dB) bij bepaalde speakertjes van deze merken. en met de laagweergave zit het wel OK.
Wil je meer en lager? dan moet je biamping overwegen... De SET voor mid/hoog en ondersteuning op de bassen via een MOSFET of zwaardere buizentrap..
Kees
Google eens naar plaatjes van Lowther of Fostex... Dan zie je heel veel zuiltjes waarbij deze speakertjes voorzien worden van een backloaded-horn.. Rendement ligt redelijk hoog (tot ca 100dB) bij bepaalde speakertjes van deze merken. en met de laagweergave zit het wel OK.
Wil je meer en lager? dan moet je biamping overwegen... De SET voor mid/hoog en ondersteuning op de bassen via een MOSFET of zwaardere buizentrap..
Kees
Misschien dat de volgende link wat is :
http://www.troelsgravesen.dk/C17mk4.htm
Volgens mij is dit een behoorlijk doorontwikkeld ontwerp. Verder staan er hier op het forum nog ergens een setje woofers voor dit ontwerp re koop.
http://www.troelsgravesen.dk/C17mk4.htm
Volgens mij is dit een behoorlijk doorontwikkeld ontwerp. Verder staan er hier op het forum nog ergens een setje woofers voor dit ontwerp re koop.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
Ik weet niet wat je helemaal bedoeld? Uitgestuurd niet.
Ze moeten lekker makkelijk aanstuurbaar zijn zodat de versterker geen moeite hoeft te doen nu weet ik dat de wattage niet alles zegt , zo heb ik deze versterker al op de peerless monitor gehad met een rendement van 86 db ongeveer en een min. impedantie van 6 ohm dat ging voortreffelijk. Het ligt namelijk ook meer aan de impedantie. Verder kun je met een hoogrendements speaker hogere volumes halen dan met een gewone speaker van zeg maar 86 db omdat ze eenmal een hogere gevoeligheid hebben en de vesterker over 12 watt beschikt. Het is geen optie om de versterker weg te doen deze is net nieuw en bevalt me goed, alleen zoek ik hoorn of breedbanders of speakers met een hoog rendement. Ook heb ik deze soort speakers nog nooit in mijn bezit gehad wat graag nog eens wil uitproberen.
Ze moeten lekker makkelijk aanstuurbaar zijn zodat de versterker geen moeite hoeft te doen nu weet ik dat de wattage niet alles zegt , zo heb ik deze versterker al op de peerless monitor gehad met een rendement van 86 db ongeveer en een min. impedantie van 6 ohm dat ging voortreffelijk. Het ligt namelijk ook meer aan de impedantie. Verder kun je met een hoogrendements speaker hogere volumes halen dan met een gewone speaker van zeg maar 86 db omdat ze eenmal een hogere gevoeligheid hebben en de vesterker over 12 watt beschikt. Het is geen optie om de versterker weg te doen deze is net nieuw en bevalt me goed, alleen zoek ik hoorn of breedbanders of speakers met een hoog rendement. Ook heb ik deze soort speakers nog nooit in mijn bezit gehad wat graag nog eens wil uitproberen.
Wat stel je daar eventjes een moeilijke vraag joh!
Alles hangt af van de plaats die je hebt natuurlijk. Heb je hoeken vrij? Mss dan een Khorn?
heb je wat minder plaats, dan een breedbander hoorn, fostex heeft daar goede drivers voor, op het net zijn dan ook enorm veel voorbeelden te vinden van backloaded hoorns (al dan niet 2-weg / breedbander)
Alles hangt dan ook af van je smaak en mogenlijkheden
Alles hangt af van de plaats die je hebt natuurlijk. Heb je hoeken vrij? Mss dan een Khorn?
heb je wat minder plaats, dan een breedbander hoorn, fostex heeft daar goede drivers voor, op het net zijn dan ook enorm veel voorbeelden te vinden van backloaded hoorns (al dan niet 2-weg / breedbander)
Alles hangt dan ook af van je smaak en mogenlijkheden
Hoi,
Hoogrendement en niet te moeilijk:

BD-Design Singular
Krijgt als recensie open en dynamische klank. Vrijwel allemaal rechte hoeken en wat gaatjes. Voor 20cm units met Fs om en nabij de 40-45 Hz, Qts niet te hoog. Zeg maar Fostex in brede zin. Lowther en AER gaat ook, Visaton BG20 ook, B200 gaat niet.

Fostex recommended enclosures
Dit is de Fostex-hoorn voor de fe206e, je hebt dit soort ontwerpen voor vrijwel alle Fostex-units. Alléén maar rechte hoeken. Heel populair. Er zijn ook gewone basreflex-ontwerpen voor Fostex.
Verder de Ciare CH250 in een open baffle:

Daar zijn wat eenvoudiger, minder gestileerde variaties op.
En er is meer, maar kijk hier eerst maar eens naar. Mocht je naar aanleiding hiervan nadere wensen kunnen formuleren, kijken we wel verder.
Hoogrendement en niet te moeilijk:

BD-Design Singular
Krijgt als recensie open en dynamische klank. Vrijwel allemaal rechte hoeken en wat gaatjes. Voor 20cm units met Fs om en nabij de 40-45 Hz, Qts niet te hoog. Zeg maar Fostex in brede zin. Lowther en AER gaat ook, Visaton BG20 ook, B200 gaat niet.

Fostex recommended enclosures
Dit is de Fostex-hoorn voor de fe206e, je hebt dit soort ontwerpen voor vrijwel alle Fostex-units. Alléén maar rechte hoeken. Heel populair. Er zijn ook gewone basreflex-ontwerpen voor Fostex.
Verder de Ciare CH250 in een open baffle:

Daar zijn wat eenvoudiger, minder gestileerde variaties op.
En er is meer, maar kijk hier eerst maar eens naar. Mocht je naar aanleiding hiervan nadere wensen kunnen formuleren, kijken we wel verder.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
Bedankt voor de tips er zijn dus veel mogelijkheden. Ik zal eens nadere wensen formuleren.
Zelf ben ik niet zo heel handig bijvoorbeeld om een hoornlaag te maken zoals bij de fostex het geval is met het hout. Het moet een eenvoudig te maken ontwerp zijn zoals de Ciare 250 wat een diopool is. (of eenvoudige kast) Daaraan hoef ik niet veel energie in de afwerking en in het bouwen van de kast te steken wat lekker makkelijk is. Dus ik zou graag voor een ontwerp gaan met diopool met hoog rendements drivers. Iemand dan suggesties? Of is dit niet haalbaar graag een bestaand ontwerp ivm filtering wat anders is dan met een normale conus speaker.
Zelf ben ik niet zo heel handig bijvoorbeeld om een hoornlaag te maken zoals bij de fostex het geval is met het hout. Het moet een eenvoudig te maken ontwerp zijn zoals de Ciare 250 wat een diopool is. (of eenvoudige kast) Daaraan hoef ik niet veel energie in de afwerking en in het bouwen van de kast te steken wat lekker makkelijk is. Dus ik zou graag voor een ontwerp gaan met diopool met hoog rendements drivers. Iemand dan suggesties? Of is dit niet haalbaar graag een bestaand ontwerp ivm filtering wat anders is dan met een normale conus speaker.
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
Heb even gekeken op het web. Zo kan de fostex van geenius zonder filter worden gebruikt dus direct op de versterker.
Dit is ook aantrekkelijk. Zijn er breedbanders die geschikt zijn, om in een open baffle (zoals de ciare) te fungeren zonder tussenkomst van een filter? Het lijkt me dat dat moet kunnen of zie ik het verkeerd. Ik hoor graag suggesties. Wat zou dan een top breedbander/ontwerp zijn?
Dit is ook aantrekkelijk. Zijn er breedbanders die geschikt zijn, om in een open baffle (zoals de ciare) te fungeren zonder tussenkomst van een filter? Het lijkt me dat dat moet kunnen of zie ik het verkeerd. Ik hoor graag suggesties. Wat zou dan een top breedbander/ontwerp zijn?
zou zeggen kijk hier eens Hoogrendement......mr.peerless schreef:Heb even gekeken op het web. Zo kan de fostex van geenius zonder filter worden gebruikt dus direct op de versterker.
Dit is ook aantrekkelijk. Zijn er breedbanders die geschikt zijn, om in een open baffle (zoals de ciare) te fungeren zonder tussenkomst van een filter? Het lijkt me dat dat moet kunnen of zie ik het verkeerd. Ik hoor graag suggesties. Wat zou dan een top breedbander/ontwerp zijn?
http://www.hawthorneaudio.com/
ze hebben ook een forum
http://www.hawthorneaudio.com/forum/index.php
en echt mooie breedbanders heeft Supravox
http://www.supravox.fr/kits.htm
of zoiets
http://www.blackdahlia.com/html/tip_55.html
http://www.blackdahlia.com/html/tip_59.html
mijn project ..nou ja... moet het nog worden
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3993
succes
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Je noemt een aantal keer een dipole ontwerp.
Het is wel vaak zo (niet altijd ! ) dat een dipole wel ten koste gaat van rendement.
Dus als je echt puur voor rendement wilt gaan, lijkt me een horn de beste keuze.
Ik heb zelf geen buizenbak, maar volgens mij hebben de meesten problemen met 4ohm, is het niet ?
Als dat niet zo is, zou je 2 woofers parallel kunnen nemen voor het laag gedeelte en bv een breedbander voor midden/hoog.
Anders is het een kwestie van speakers zoeken met een hoog rendement.
Ik zou hoe dan ook voor een 2 weg gaan, aangezien je anders veel laag in moet gaan leveren.
We moeten ook bedenken dat je iets rendement gaat verliezen door de afval die je standaard in het laag krijgt (tot zo'n -6dB)
Edit voor het laag is bv de Eminence BETA 10 wel aardig.
Hoog rendement en hij gaat wel tot zo'n 45-50Hz -3dB (basreflex)
Wellicht samen met een Fostex FF125K.
Je kan ook een wat grotere Fostex nemen met een super tweeter.
Het is wel vaak zo (niet altijd ! ) dat een dipole wel ten koste gaat van rendement.
Dus als je echt puur voor rendement wilt gaan, lijkt me een horn de beste keuze.
Ik heb zelf geen buizenbak, maar volgens mij hebben de meesten problemen met 4ohm, is het niet ?
Als dat niet zo is, zou je 2 woofers parallel kunnen nemen voor het laag gedeelte en bv een breedbander voor midden/hoog.
Anders is het een kwestie van speakers zoeken met een hoog rendement.
Ik zou hoe dan ook voor een 2 weg gaan, aangezien je anders veel laag in moet gaan leveren.
We moeten ook bedenken dat je iets rendement gaat verliezen door de afval die je standaard in het laag krijgt (tot zo'n -6dB)
Edit voor het laag is bv de Eminence BETA 10 wel aardig.
Hoog rendement en hij gaat wel tot zo'n 45-50Hz -3dB (basreflex)
Wellicht samen met een Fostex FF125K.
Je kan ook een wat grotere Fostex nemen met een super tweeter.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Wat is eigenlijk het beschikbare budget?
Er zijn namenlijk best wel hele mooie fullrange-speakers met een zeer hoog rendement te koop maar daaraan hangt ook een behoorlijk prijskaartje...
Je kunt ook eens zoeken naar kant en klare bouwpakketten. Die hoef je alleen nog maar in elkaar te lijmen. Dat moet nog wel lukken denk ik?
Eerlijk gezegd heb ik nog geen kant en klaar gezaagd bouwpakket gevonden voor bijv. een Lowther hoorn maar die zullen er ongetwijfeld zijn.
Kees
Er zijn namenlijk best wel hele mooie fullrange-speakers met een zeer hoog rendement te koop maar daaraan hangt ook een behoorlijk prijskaartje...
Je kunt ook eens zoeken naar kant en klare bouwpakketten. Die hoef je alleen nog maar in elkaar te lijmen. Dat moet nog wel lukken denk ik?
Eerlijk gezegd heb ik nog geen kant en klaar gezaagd bouwpakket gevonden voor bijv. een Lowther hoorn maar die zullen er ongetwijfeld zijn.
Kees
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
Budget ik denk zo een 1000 euro misschien meer, ga het denk ik in stappen uitvoeren. Het moet namelijk wel een goed systeem worden dus wacht liever even dan dat ik iets aanschaf bouw wat niet echt super is.
Bouwpakket moet lukken jah, heb er echter nog geen gezien met een echt hoog rendement. Een no box is wellicht wat maar of dat kwalitatief hoogwaardig is weet ik niet.. Bovendien is het rendement niet echt hoog te noemen 90 db wel kun je de impedantie aanpassen zag ik. Ik heb liever gewoon een bestaand project die ik kan nabouwen met een hoogrendement of bouwpakket zoals je aangeeft met lowthers, AER,fostex. De betere drivers. Stel dat ik een breedbander gebruik en voor het hoog een hoorntweeter. Is een hoorntweeter anders filteren dan een gewone tweeter (misschien domme vraag)
Bouwpakket moet lukken jah, heb er echter nog geen gezien met een echt hoog rendement. Een no box is wellicht wat maar of dat kwalitatief hoogwaardig is weet ik niet.. Bovendien is het rendement niet echt hoog te noemen 90 db wel kun je de impedantie aanpassen zag ik. Ik heb liever gewoon een bestaand project die ik kan nabouwen met een hoogrendement of bouwpakket zoals je aangeeft met lowthers, AER,fostex. De betere drivers. Stel dat ik een breedbander gebruik en voor het hoog een hoorntweeter. Is een hoorntweeter anders filteren dan een gewone tweeter (misschien domme vraag)
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Mocht je kiezen voor een Lowther, bijvoorbeeld, dan heb ik niet de indruk dat je behoefte hebt aan een extra tweeter.
Veel hoorntweetertjes die je commercieel aanschaft zijn van het type Piezo... Ondanks dat ik enkele goede piezo's gehoord heb wil je over het algemeen geen piezo hebben. Andere hoorntjes zijn voorzien van compressiedrivertjes. Dat zijn net als normale tweeters dynamische luidsprekertjes en kun je "normaal" filteren. Het filter moet wel goed aangepast worden op het rendement van de beide luidsprekers.
Wat misschien ook nog een hel mooie optie is, als je toch denkt iets van hoog te kort te komen, zijn de ribbon-tweetertjes. Deze hebben ook een hoog rendement, een goede spreiding en zijn muzikaal gesproken toch de betere IMHO. Ook hiervan is de prijs niet echt laag... Maar wel erg mooi.

Kees
Veel hoorntweetertjes die je commercieel aanschaft zijn van het type Piezo... Ondanks dat ik enkele goede piezo's gehoord heb wil je over het algemeen geen piezo hebben. Andere hoorntjes zijn voorzien van compressiedrivertjes. Dat zijn net als normale tweeters dynamische luidsprekertjes en kun je "normaal" filteren. Het filter moet wel goed aangepast worden op het rendement van de beide luidsprekers.
Wat misschien ook nog een hel mooie optie is, als je toch denkt iets van hoog te kort te komen, zijn de ribbon-tweetertjes. Deze hebben ook een hoog rendement, een goede spreiding en zijn muzikaal gesproken toch de betere IMHO. Ook hiervan is de prijs niet echt laag... Maar wel erg mooi.

Kees
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
Als je niet te ver weg woont, wil ik best eens langs komen met m'n hoorns,mr.peerless schreef:Bedankt voor aanbod. Echter morgen wordt niet wat bij mij. De versterker is nog bij de dealer om er nieuwe eindbuizen in te zetten. Ook beschik ik morgen niet over een auto helaas. Ben wel benieuwd hoe een hoorn nou klinkt op een buizenamp
meld je maar als de versterker er is en je wilt weten hoe het klinkt.
Groeten, Jan.
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
Mmm, "welke auto kan ik het best kopen" is een soortgelijke vraag: met de enorme keuze die er is, waar te beginnen
. Een kleine opzet:
1/ de mogelijkheden wat betreft hoog-efficient luidsprekers is zo groot (en breed), ook in de categorie 'eenvoudig te maken', dat er MI geen noodzaak is een aanpassing aan je versterking te maken (bv door een geluidspectrum afzonderlijk te behandelen)
2/ SET's zijn gevoelig ruis op hun uitgang te hebben (zeker wanneer gekoppeld aan HR speakers) en dus zou ik niet het onderste uit de kan nemen qua gevoeligheid van je LS zonder eerst te weten hoe sterk je versterker ruist en hoe zeer je je er aan stoort (zelf zou ik het totale luisterruimte-volume / luisterafstand als leidraad nemen in de bepaling van de wenselijke efficientie van de LS)
3/ de weergave van of lage of hoge tonen (en soms beide) is vaak iets dat sub-optimaal is bij breedband/'fullrange' speakers: je kan bv. een stuk van de gevoeligheid van de driver gebruiken om de tuning van de LS verder in het laag te laten doorlopen, of juist een speaker te maken die gebouwd is om relaxed weer te geven binnen zijn 'natuurlijk bereik' en deze eventueel verder aan te vullen met een woofer of sub(s) (vb., als ik naar mijn eigen projectje mag verwijzen
)
4/ 'filtering' en 'hoge efficientie' gaan MI niet al te goed samen (oa. omdat filtering een deel van je rendement 'opeet', en omdat de combi 'weinig power' / 'efficiente drive' gevoelig is voor signaalmanipulaties): zelf ben ik graag bereid een stukje kleuring te accepteren in ruil voor een wat gevoeliger speaker, en opteer graag voor minimaal-filters (of geen filter)
5/ 'zelfbouw' met weinig risico op missers is mogelijk door in de winkel een model van je keuze te kopen en tijd en geld apart te zetten om ze te modificeren (bv. # en ##): je kan zelf bepalen wat je leuk of wenselijk vindt te verbeteren (bv. minder kastaanpassingen en meer filterwijzigingen)
veel plezier / success !
Petter
1/ de mogelijkheden wat betreft hoog-efficient luidsprekers is zo groot (en breed), ook in de categorie 'eenvoudig te maken', dat er MI geen noodzaak is een aanpassing aan je versterking te maken (bv door een geluidspectrum afzonderlijk te behandelen)
2/ SET's zijn gevoelig ruis op hun uitgang te hebben (zeker wanneer gekoppeld aan HR speakers) en dus zou ik niet het onderste uit de kan nemen qua gevoeligheid van je LS zonder eerst te weten hoe sterk je versterker ruist en hoe zeer je je er aan stoort (zelf zou ik het totale luisterruimte-volume / luisterafstand als leidraad nemen in de bepaling van de wenselijke efficientie van de LS)
3/ de weergave van of lage of hoge tonen (en soms beide) is vaak iets dat sub-optimaal is bij breedband/'fullrange' speakers: je kan bv. een stuk van de gevoeligheid van de driver gebruiken om de tuning van de LS verder in het laag te laten doorlopen, of juist een speaker te maken die gebouwd is om relaxed weer te geven binnen zijn 'natuurlijk bereik' en deze eventueel verder aan te vullen met een woofer of sub(s) (vb., als ik naar mijn eigen projectje mag verwijzen
4/ 'filtering' en 'hoge efficientie' gaan MI niet al te goed samen (oa. omdat filtering een deel van je rendement 'opeet', en omdat de combi 'weinig power' / 'efficiente drive' gevoelig is voor signaalmanipulaties): zelf ben ik graag bereid een stukje kleuring te accepteren in ruil voor een wat gevoeliger speaker, en opteer graag voor minimaal-filters (of geen filter)
5/ 'zelfbouw' met weinig risico op missers is mogelijk door in de winkel een model van je keuze te kopen en tijd en geld apart te zetten om ze te modificeren (bv. # en ##): je kan zelf bepalen wat je leuk of wenselijk vindt te verbeteren (bv. minder kastaanpassingen en meer filterwijzigingen)
veel plezier / success !
Petter
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
'-filtering' en 'hoge efficientie' gaan MI niet al te goed samen (oa. omdat filtering een deel van je rendement 'opeet', en omdat de combi 'weinig power' / 'efficiente drive' gevoelig is voor signaalmanipulaties): zelf ben ik graag bereid een stukje kleuring te accepteren in ruil voor een wat gevoeliger speaker, en opteer graag voor minimaal-filters (of geen filter-
ALs ik dit lees welke driver is dan goed om zonder filter te laten spelen? Dat kunnen inprincipe alle breedbanders.. Welke vervormt het minste of klinkt eenvoudig het beste (een van de beste) Bedoel je een breedbander in een openbaffle of in een hoornconcept?
ALs ik dit lees welke driver is dan goed om zonder filter te laten spelen? Dat kunnen inprincipe alle breedbanders.. Welke vervormt het minste of klinkt eenvoudig het beste (een van de beste) Bedoel je een breedbander in een openbaffle of in een hoornconcept?
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
Ik denk dat ik de eisen wel weet. Vanwege het laag gaat een openbaffle niet werken of er moet een woofer onder. De filterkennis ontbreekt daarvoor. Het wordt een breedbander dan in een basreflex behuizing zonder filter. Na contact met de importeur van AER,lowther , fostex en hemp acoustics, de heer Doppenberg. Kom je al gauw bij fostex en hemp acoustics uit.

