Zuiltje met Seas L18RNX/P en 27TBFC/G

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
japieyo

Zuiltje met Seas L18RNX/P en 27TBFC/G

Bericht door japieyo »

Een jaar geleden heb ik voor het eerst een paar luidsprekers gebouwd. Zoals bij zo veel eerste projecten was dit de Needle. Van deze mini zuiltjes heb ik nog steeds erg veel plezier.
Maar het is nu tijd voor een wat heftiger project. Met de gekozen units zijn er voor mij 2 mogelijkheden:
De DD8-MkII van Tony Gee en de versie van Zaphaudio. De versie van Zaphaudio wil ik uiteindelijk wel uitvoeren als zuil.
Zijn er mensen die beide versies gehoord / gebouwd hebben en wat is de mening hierover.
Nu lijkt het me interessant om beide filters te bouwen en het zelf te horen. Probleem hierbij is echter dat beide filters een eigen orientatie van de drivers verlangen (tweeter bij Zaph uit en bij Tony Gee in het midden) en dat de randafwerking van de baffle ook verschillend is. Gaat dit problemen opleveren ?

P.S.
De units zijn inmiddels besteld, wanneer deze binnen zijn kan ik beginnen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Je bent welkom om de Zaph versie bij mij te komen beluisteren. De versie van Tony ken ik niet.
japieyo

Bericht door japieyo »

Bedankt voor het aanbod. Maar ik heb denk ik al een oplossing voor mijn probleem. Ik maak gewoon 2 setjes verwisselbare baffles die ik vaast schroef op de kast. Wanneer ik mijn keuze gemaakt hebt, dan kan ik de baffle vastlijmen.
japieyo

Bericht door japieyo »

Door een motorongelukje ligt de uitvoering van de project al een tijdje stil en zal het ook nog wel een tijdje stil liggen.
Maar omdat ik nu tijd genoeg heb om dingen te bedenken heb ik het volgende bedacht:
Na bestuderen van de specsheets van de woofer en tweeter viel me op dat er een groot rendementsverschil is tussen de woofer en de tweeter, namelijk 87 dB en 92 dB. De tweeter wordt dus behoorlijk gedempt. Stel nu dat ik er een extra woofer bij plaats in d'appolito opstelling en ik plaats deze exact hetzelfde als de andere woofer, alleen gespiegeld.
Heb ik nu een compleet ander filter nodig, behalve dan de aanpassing voor het niveau van de tweeter ?
Het is mogelijk dat de acoustische centers te ver uit elkaar liggen voor de toegepaste overgangsfrequentie, als ik namelijk naar de Thor kijk dan is de x-over freq 2500 hz terwijl zowel Zaph als Tony Gee op 200 hz filteren. Hopelijk kan iemand mij hier meer over vertellen.
Is er verder iemand bekend met een d'appolito ontwerp waarin de L18 en de 27tbfcg gebruikt worden, aangezien deze woofers geprezen worden voor hun goede prijs/kwaliteit verhouding en omdat hiermee een mooie budget Thor "kloon" te bouwen is ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”