De jonge onderzoeker
Moderator: Beheerdersteam
De jonge onderzoeker
De jonge onderzoeker in mij is weer wakker geworden en het was tijd om wat te gaan meten.
Geinspireerd door een meetopstelling die Jeroen_D heeft beschreven op zijn website heb ik iets dergelijks nagemaakt om te kunnen visualiseren wat ik hoor.
Ik heb twee Tangband W4-655SA speakers in een plak gezaagd en ben wat gaan meten met ARTA en mijn ECM8000.
Ik ben nog niet zo handig met ARTA dus daar moet ik nog wat tijd in steken.
Geinspireerd door een meetopstelling die Jeroen_D heeft beschreven op zijn website heb ik iets dergelijks nagemaakt om te kunnen visualiseren wat ik hoor.
Ik heb twee Tangband W4-655SA speakers in een plak gezaagd en ben wat gaan meten met ARTA en mijn ECM8000.
Ik ben nog niet zo handig met ARTA dus daar moet ik nog wat tijd in steken.
Mijn eerste meeting was heel eenvoudig. Wat hoor je als je de speakers parallel zet en en wat hoor je als je ze uit phase zet met allebij hetzelfde signaal.
De groene lijn is de referentie lijn gemeten met 1 enkele speaker.
De gele lijn is met de speakers parallel
De rode lijn is met de speakers uit fase
Wat me opvalt is dat de gele en groene lijn best mooi parallel blijven lopen maar naarmate de freq omhoog gaat, gaat de gele lijn naar de groene toe en duikt er zelfs onder aan het einde. Dat verbaast me enorm! Hoe kunnen twee speakers parallel nou zachter klinken dan 1 speaker???
Hetzelfde geld voor de speakers uit fase (de rode lijn). Hoe kan het nou dat de hoge tonen uit fase veel harder klinken dan bij de enkele speaker ??? Heeft iemand hier een verklaring voor?
De groene lijn is de referentie lijn gemeten met 1 enkele speaker.
De gele lijn is met de speakers parallel
De rode lijn is met de speakers uit fase
Wat me opvalt is dat de gele en groene lijn best mooi parallel blijven lopen maar naarmate de freq omhoog gaat, gaat de gele lijn naar de groene toe en duikt er zelfs onder aan het einde. Dat verbaast me enorm! Hoe kunnen twee speakers parallel nou zachter klinken dan 1 speaker???
Hetzelfde geld voor de speakers uit fase (de rode lijn). Hoe kan het nou dat de hoge tonen uit fase veel harder klinken dan bij de enkele speaker ??? Heeft iemand hier een verklaring voor?
Laatst gewijzigd door Erwin op wo 10 okt 2007, 0:17, 8 keer totaal gewijzigd.
Je zit zo te zien redelijk dicht op je speakers met je microfoon. De eerste reflectie zal dus onder een scherpe hoek via plafond of vloer moeten komen. Wegens bundeling van de drivers zie je daar dan niet veel van. Ook omdat de weg van reflectie nu veel langer is dan die van het directe pad dat daardoor veel sterker in amplitude is.
Hoe weet je ook zeker waar je je cursor neer moet zetten voor het eerste punt? Klopt je fase meting nu trouwens?Erwin schreef:Ja dat weet ik, maar ik wil weten waar de eerste reflectie zit, maar die zie ik niet?
Heb je trouwens je enkele meting on-axis gedaan en je dubbele voor beide units off-axis? daar zou een verklaring in kunnen zitten dat de gele lijn onder de groene duikt. Het is maar een idee overigens.
Misschien meet je niet precies on-axis waardoor je wel uitdoving krijgt bij de hogere frequenties en juist niet wanneer ze uit fase staan.Erwin schreef:Hetzelfde geld voor de speakers uit fase (de rode lijn). Hoe kan het nou dat de hoge tonen uit fase veel harder klinken dan bij de enkele speaker ??? Heeft iemand hier een verklaring voor?
Meet anders op de hoogte precies tussen de speakers en er net onder in kleine stappen.
In eerste instantie had ik de Mic netjes opgesteld tussen de twee speakers (on-axis).
Mijn eerste gedachte was ook dat het door fase verschillen kwam. Ik heb de Mic natuurlijk een beetje (omhoog en omlaag) verplaatst om te kijken of dat uit maakt. Dat valt heel erg mee. Weinig verschil dus... ?
Als je luistert bevestigen je oren wat je ziet. Het hoog neem erg toe (uit fase) en de laag tonen vallen helemaal weg... ongeacht waar je zit!
Ik zal de volgende keer posten wat er gebeurt als ik de Mic verplaats.
Mijn eerste gedachte was ook dat het door fase verschillen kwam. Ik heb de Mic natuurlijk een beetje (omhoog en omlaag) verplaatst om te kijken of dat uit maakt. Dat valt heel erg mee. Weinig verschil dus... ?
Als je luistert bevestigen je oren wat je ziet. Het hoog neem erg toe (uit fase) en de laag tonen vallen helemaal weg... ongeacht waar je zit!
Ik zal de volgende keer posten wat er gebeurt als ik de Mic verplaats.
Erwin, is heel logisch. Je moet wel superprecies de microfoon plaatsen wil je op de hogere frequenties uitdoving krijgen. Ook moeten de drivers dan erg identieke respons hebben.
Je krijgt een interferentiepatroon bij uit fase. Bij hoge frequenties iets als het bovenste plaatje. Via reflecties blijf je dit goed horen. Bij lage frequenties krijg je het onderste plaatje. Het laag wordt dus veel meer verzwakt.
Je krijgt een interferentiepatroon bij uit fase. Bij hoge frequenties iets als het bovenste plaatje. Via reflecties blijf je dit goed horen. Bij lage frequenties krijg je het onderste plaatje. Het laag wordt dus veel meer verzwakt.
Hoi Jeroen,
Ik was even druk met werk vandaar mijn late reactie.
Een interessante analyse mag ik wel zeggen, maar wat bedoel je precies?
Ik begrijp je wel mbt de interferentie en dat de signalen elkaar dan "uitdoven" en dat dit vooral bij hoge frequenties gebeurt.
Ik heb nu even met Xdir (freeware) zitten spelen en nu is het duidelijk. Naar mate de freq omhoog gaat en je zit een beetje of-axis dan zit je al snel in zo'n peak (lus) te meten...
Mijn (boeren verstand) conclusie was reeds getrokken:
- Gebruik waar mogelijk (actieve) hogere orde filters (24dB LR) om interferentie zoveel mogelijk te voorkomen
- Gebruik geen 2 speakers als het met 1 kan.
- Een 2,5 weg alignment is toch een beetje een compromis
(ook al heb je in het laag weinig last van de interferentie)
Ik was even druk met werk vandaar mijn late reactie.
Een interessante analyse mag ik wel zeggen, maar wat bedoel je precies?
Ik begrijp je wel mbt de interferentie en dat de signalen elkaar dan "uitdoven" en dat dit vooral bij hoge frequenties gebeurt.
Ik heb nu even met Xdir (freeware) zitten spelen en nu is het duidelijk. Naar mate de freq omhoog gaat en je zit een beetje of-axis dan zit je al snel in zo'n peak (lus) te meten...
Mijn (boeren verstand) conclusie was reeds getrokken:
- Gebruik waar mogelijk (actieve) hogere orde filters (24dB LR) om interferentie zoveel mogelijk te voorkomen
- Gebruik geen 2 speakers als het met 1 kan.
- Een 2,5 weg alignment is toch een beetje een compromis
(ook al heb je in het laag weinig last van de interferentie)