Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL

Bericht door JuuL »

Hehe, bedacht me net dat die berekening van mij voor geen meter klopte.
Ging ervan uit dat de spanning hetzelfde was :oops:

Ik snap nog niet echt veel van dat schema. Die moet ik achter bij de woofer en tweeter zetten?
Zou je de werking van dat schema eens kunnen uitleggen?

Hehe dat simuleren valt idd tegen...

Dit moet nog gebeuren als ik het goed heb:
- Baffle correctie veranderen
- De attenuator aanpassen, dat schema van jou snap ik nog niet helemaal Rudy
- Als meetgegevens van de tweeter bekend zijn looptijdsvertraging aanpassen, maar print kan al wel vast gemaakt worden.
- Het input filter klopt he? Miss kan ik beter het hoogdoorlaat hiervoor actief maken, als ik het wil uitbreiden met een sub kan ik zo wat waardes veranderen :D. Of is passief voldoende?
- Als alles goed is en jij hebt het gecontroleerd of het klopt (als je dat wilt :)) Dan copy paste ik er nog een kanaal bij en ga ik beginnen aan de pcb.

Dit heb ik gedaan:
- Diodes aangepast
- Zekeringen aangepast: 1 zekering van 100mA en 1 zekering tussen de 61 en 70mA
- Ctjes van 1nF voor elke opamp tussen +,- en massa
De Ctjes van 100nF voor tussen de + en - bij de opamps monteer ik aan de onderkant van de print.

Mis ik iets, behalve het aarden etc op de pcb?
Rudy

Bericht door Rudy »

Wat bedoel je met die spanning hetzelfde ?

dat schematje dat ik laatst gepost heb is eigenlijk een simulatie van je eindtrap, zodanig dat in je simulatie rekening gehuden kan worden met de verschillende versterkingsfaktoren van je eindtrappen, deze moeten dus NIET op de print komen, maar dan krijg je een idee hoeveel de ene verzwakt moet worden tov de andere ( al simulerend ).
( je eindtrap is uiteindelijk ook steeds een "grote" opamp, het enige wat je moet doen is die twee weerstanden van de uitgang naar de -ingan en de massa vervangen door diegenen die je in je eindtrap gebruikt, die rc is ter stabiliteit en moet je je niks van aantrekken )

Dat simuleren valt idd in het begin tegen, maar als je het doorhebt kan je het niet meer missen en is het heel leuk om fouten uit een schakeling te halen.

- jup
- wat snap je daar niet aan ? , de deling of de buffer ?
- jup
- je "kan" dat op deze print doen, maar je kan dat ook op de print doen die in je sub komt, omdat je daar ook al een laagdoorlaatfilter hebt en het resultaat toch naar je speakers moet, en als je het zou gebruiken in een HT setup dan doet je surround versterker dit al.
- wil je dan is je laatste nieuwe posten :D

maak daar effe 10nF van, 1n is misschien wat meinig voor deze chippies.

Zal eventueel is een kladtekening maken hoedat je je massa moet tekenen zodat je signaal proper blijft van je voeding.
http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... uul008.JPG
wat uitleg over die tekening, het is belangrijk dat het rood zo kort mogelijk is in cm, en het purper moet 1 massieve baan zijn per voedingsspanning en waar ie bijeenkomt van de plus en de min gaat nog een deel weg die naar de rest van de schakeling gaat. ( kortweg, geen geheel massavlak met de voeding erbij in )
Dit word gedaan om de stromen van de gelijkrichting en stabilisatie van de schakeling zelf weg te houden.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Dat met die spanning hetzelde bedoelde ik dat ik niet meegenomen had dat aan de andere kant van de trafo 230 volt is.
Tja een zekering van 1 Ampere ofzo bij die spanning, dat kan zon 16VA trafotje niet aan ;).

Ik zal die 1nF veranderen.

Dat wat ik niet snapte is dat ik dacht dat ik dat schema in het filter moest stoppen. Wat dus niet moet. Nu zie ik wel wat meer in dat schema. Feedback weerstand, ingangsfilter en R23 en C14 weet ik niet.

Ik zal ff het schema posten.
/2wegJuuL7.MS7

Dan is het toch maar goed dat ik de voeding die ik toen had gemaakt vervang voor een betere. Volgensmij had ik er zelfs een aardlus in gemaakt :?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:33, 6 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

R23 en c14 moet je niet weten, gewoon laten zo, enkel die 2 weerstanden links ervan.

ram me mailbox maar vol :D
JuuL

Bericht door JuuL »

Hehe je had het commentaar gezien :). Omdat ik met een ander netwerk was verbonden lustte ie mijn verbinding niet...

Volgensmij ben je drukker met mijn filter dan met jouw versterker of niet? :wink:

En heb je nog wat gouden tips voor dat simuleren? Ac analyse dus. Want het lijkt me idd wel verdraait handig.
Rudy

Bericht door Rudy »

ej als je met die file van je witl simuleren moet je die "rotzooi" wegdoen die op de andere print komt te staan, en je Vcc en Vdd loskoppelen van je voeding. Daarna via simulate/analyses/AC analyses en dan in het eerste scherm het frequentiebereik instellen ( 10hZ tot 100Khz ), daarna vertical scale op decibel zetten, bij je volgend tabblad je output variabelen zetten ,maar dat had je al door denk ik.
Als je dan dat zwarte tebelltje krijgt dan kan je best eerst op de linkerzijde van je as kliken met je rechtermuisknop, en dan best instellen bij range, min = -60 , max = +10 ( zonder de versterkers dan, anders +30 ) , en bij total tick ong 14zetten ( aantal stappen per op de as ). minor ticks op 2 zetten, en dan ziet het geheel er al duidelijker uit.

Groetjes
Rudy
Rudy

Bericht door Rudy »

Best dat je een file maakt voor je layout, en eentje voor het simuleren.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Aha! Kijk eens aan, dat is toch wel een aardige gouden tip :). Morgen maar eens proberen!

/edit Gaaf het werkt nu meteen! :D
Ik zie dat er idd een (electrisch) faseverschil is tussen de woofer en tweeter nu. Dus als je dit zou maken, dan heft het elektrische faseverschil het acoustische op he? 8)
Man wat is dat simuleren handig! Scheelt bult tijd en geknooi als het (in de praktijk) niet zou werken. Ook kun je het helemaal optimaliseren zo :). Alhoewel de praktijk altijd wat anders is.

Ik zie dat het inputfilter helemaal niet werkt bij de simulatie ook als ik deze meeneem en die input van jou verander naar de echte input (dus helemaal links), of ik doe iets verkeerd.
/SIM.MS7
Hier had ik het filter volgensmij nog niet meegenomen in de simulatie.

Trouwens, view-> reverse colors is erg handig voor je als je een jpeg wilt maken!
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

voeding van je opamps aansluiten :oops:

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
en je Vcc en Vdd loskoppelen van je voeding.
Dat had ik hieruit begrepen :oops: LOL verkeerd gelezen, vond het al vreemd ;) brb

/edit Laatmaar het werkt! Rond de 300kHz ligt het kantelpunt van het laagdoorlaatfilter. Dat doe je om geen last te hebben van faseverschuivingen he?

Nu de bafflestep maar eens aanpassen.
Hoe groter ik die bafflestep maak hoe meer mijn woofer het te verduren krijgt he?
Maw bij een bredere baffle heeft mijn woofer het minder te verduren?

Kan zo niet een formule vinden voor een 5dB bafflestep, en die van jou vind ik ook niet weer in dit topic...
Rudy

Bericht door Rudy »

ik leg die inputfilter idd vrij hoog, mede om het fasegedrag als ie lager zou liggen, maar tot 100kHz zou eventueel gaan.

Je zou gewoon ook al simulerend aan je 5dB kunnen geraken.
Je neemd dan gewoon voor de weerstand van de uitgang naar de -ingang een kleindere weerstand ( 0.78% de weerstand bij 6dB welke in dat geval gelijk is aan de weerstand tussen -input en massa. )

Met die spanning loskoppelen bedoelde ik dat je die VCC en VDD niet aan je regulator schakeling mag koppelen, omdat je dan eigenlijk 2 voedingen aan elkaar sluit, wat niet gezoend is, want die VDD/VCC fungeerd ook als voeding.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Oke dan! Dan kijk ik ergens of ik die 6dB kan berekenen en doe ik dat wat jij zegt.

Trouwens, ik zit nog wel een beetje in over die xmax hoor! Ik test het nu weliswaar zonder inputfilter (dus zonder hoogdoorlaat 10Hz bijv en laagdoorlaat 100kHz) maar bij een redelijke volume maakt de woofer toch wel een aardige uitslag!
De baspijp heb ik nu 5cm diamter bij 10 cm lengte. Met een volume van circa 13 Liter, zonder goeie noppenschuim.
Als ik nou een bafflecompensatie erbij maak van 5 dB wordt die uitslag alleen maar groter! Gaat dit wel goed komen dan?

Als ik het simuleer met winisd krijg ik te zien dat hij onder 50hz erg weinig vermogen aankan. Volgensmij gaat het ook juist hier fout. Is zon 10Hz hoogdoorlaat wel genoeg dan? Moet dat niet 40 Hz ofzo worden?
Rudy

Bericht door Rudy »

juul, dit heeft grotendeels te maken met 1 van de volgende, de vraag is welke :?:

-> te weinig interne demping van je speaker, dit komt omdat de geluidsgolven die tegen je interne wand weerkaatsen en zich dan sommeren met de anderen en zo de beweging vergroten.
-> basreflex slecht afgesteld, maar dat zou niet dergerlijke enorme gevolgen mogen hebben.
-> het slecht kontroleren van je versterker van de load ( je speaker dus ) , maar deze lijkt me het minst logische van de drie in dit geval.

Persoonlijk gok ik op de eerste. ( heb je der wel iets in zitten ? )
Inputfilter gaat hier niks mee te maken hebben.

Juul, bij 6dB zijn die weerstanden gelijk, dus pakweg 10K, en de bovenste word bij 5dB dus 78% van die 10K, C zal je zelf nog moeten uittellen/simuleren.

Post je output curves is, want normaal kan ie toch wel iets. ( winisd sims )

Van die hoog doorlaat kan je best afblijven.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik denk idd het eerste of 2de geval. Ik heb verschillende bassreflex pijpjes geprobeerd. Ik heb deze trouwens nog wel in het gat van de tweeter zitten met opvulling ertussen :oops: . Aangezien ik nog niet precies de dikte weet.

Er zit niet genoeg demping in, dat is zeker. Want de middentonen klinken ook nog niet eigenlijk, deze week maar eens naar een bouwmarkt (bij mij in de buurt hadden ze geen noppenschuim) of naar conrad gaan. Ik heb er nu 1 of ander schuim inzitten, zonder noppen...

Ah bedankt voor die 2 weerstanden, zat al die hele pagina door te nemen maar is toch vrij ingewikkelt :)
http://www.t-linespeakers.org/tech/baff ... compo.html

Ik maak ff een screenie van winisd.
/screens.rar

/edit
De bafflestep klopt nu aardig! Zo'n 4,5 dB
/2wegJuuL7SIM.MS7

/edit2
Beetje met wat schuim geprutst (geen noppenschuim, de middentonen klonken iig al een stuk beter, minder hol :))
Maar echt verder dan een kwart van het volume kom ik niet, want dan gaat ie al iets op en neer. Denk niet dat ik fatsoenlijk de helft van het volume haal zonder over de xmax te gaan.
Miss maakt goed noppenschuim veel verschil uit.
Dit zonder BR pijp dit keer (dus gesloten) en met de bas van mijn geluidskaart op 50%.

/edit3
Is het wel mogelijk om met die peerless bij die lage freq nog wel op een flink volume te draaien? Wil ik niet teveel van die speaker? (Maar tja hij is 150 watt ofzo... Alhoewel dat nog niet veel zegt over de bassen)

/edit4
50 Hz vind ie iig echt niet leuk, dit is ook de fres van de woofer...
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Normaal demping dat j eoet gebruiken is van dat noppenschuim tegen alle zijwanden en dan in het midden opvullen met dat glaswol spul. Enkel voor de basreflex poort geen glaswol, en dincht bij de randen van de woof ook niet, zodat ie nog deftig kan bewegen.

Noppending
http://www.visaton.com/english/artikel/ ... _1_40.html
glaswol spul
http://www.visaton.com/english/artikel/ ... _1_40.html
moeten btw deze niet zijn, alleen het zelfde doen :D

Ivm die grote uitslag enzo, daar moet je toch mee oppassen als je mono beluisterd en als de boel nog niet af is. Zelfs de units op zich moet je ook nog inspelen.

het verloop van de frequentiecurve lijtk me okey te zijn, de vermogenkurve kan beter, maar is bruikbaar. Het is en blijft ook een klein woofy, niet te vergeten.

Ik denk persoonlijk niet dat er veel woofers zijn die direkt constant 50Hz vreten, zoeits doe je dus niet :D . Muziek zijn pieken geen constante spanningen, dus wel mee opletten of je verneukt je woofer thermisch al voor ie speeld.

Je bafflestef frequentie moet btw nog wat hoger komen te liggen.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Jah maar, bij muziek (trance :wink: ) Kan ik niet hoger dan kwart volume hoor! (ik heb die bas bekeken op de scope, en dat was 50Hz) En bij sommige nummers is het bij kwart volume al tricky. Bij klassieke muziek kan ie wat harder, maar voor wat pieken in het laag heb ik hetzelfde probleem volgensmij.

Ik denk eerlijk gezegt niet dat de uitslag veel minder wordt. (ik heb er best al wat demping inzitten, en ik heb verschillende br pijpjes geprobeerd) Of ik heb niet zoveel bas. Maar ik heb nu nog een 3dB bafflestep ipv een 4 of 5 dB.

Maar goed, ik zou wel wat bas willen hebben iig :D. (en ik wil liever niet mijn peerlessen afbreken, voor het geval ze het niet aankunnen)
Als dit niet helemaal lukt bouw ik er nog een sub bij (of 3weg, maar ik denk niet dat het verschil 3weg of 2.1 veel uitmaakt).
Dus ik kijk liever eerst of ik dit goed krijg, zoniet dan moet er nog wat bij, bij het filter ;). En nog 1 of 2 amps erbij.
Deze speakers zijn er gewoon niet voor gemaakt om zo laag te gaan met die volume lijkt me.
Ik ben nl bang dat ik anders een keer die speakers opblaas, waar ik weinig zin in heb. Of ik moet er weinig bas doorsturen.

En volgensmij is die woofer al aardig ingespeelt. Zon 20 uur zal hij al wel hebben gedraait denk ik.

Als ik een woofer neem dan:
- Heb ik geen powerdip, is die vermogenscurve optimaal
- Moet ik helaas nog een amp erbij maken
- Ontlast ik mijn peerlessen, anders worden ze afgebeult (zoals het nu is tenmniste)
- Group delay gaat ook nog eens flink omlaag

Als ik nou dit project afmaak zoals we het bedacht hadden, alleen met een extra actief hoogdoorlaatfilter erbij bij xHz die ik zou kunnen aansluiten (jumper bijv) en kunnen veranderen als ik een subwoofer erbij wil maken.
Dat lijkt me wel wel wat. Dan hoef ik maar een jumpertje om te zetten en wat waardes te veranderen als ik een sub wil maken. Dan hoef ik niet een hele print opnieuw te maken.

Wat denk je ervan Rudy?
Rudy

Bericht door Rudy »

Hoe speel jij die momenteel ( gefilterd, ongefilterd, amp ? ) als ik dat weten mag, en welk dempingsmateriaal heb je nu ? ( want dit doet wel degelijk veel )

En luister je nou mono of stereo, want dit maakt ontzettend veel uit.

Want wat je voorsteld is een boel meer werk, laat staan prijziger, en sommige dingen zullen dan vanaf het begin af opnieuw moeten.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb nu mono,

Peerless met de LM3886
Seas met de LM4700

Filters 2de orde 1600Hz, zonder inputfilter. Met 3dB bafflecorrectie.
Schuim heb ik 1 of ander geel schuim, weet ook niet wat van soort t is :P.
En ik heb van allerlei bassreflex pijpjes geprobeert. Om eerlijk te zijn merk ik niet grandioos veel verschil :oops:.

Miss als het lukt koop ik morgen fatsoenlijk schuim. En hopen dat het dan een stuk beter is :D.

Ik weet dat het idd een bult extra werk is en prijziger. Maar hoezo zou er van alles opnieuw moeten worden gemaakt? Het filter moet ik nog maken, met de voedingen. De printen voor de elcos moet ik ook nog opnieuw maken. Alleen de versterkers blijven (als het goed is) op dezelfde print.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als ik even mag. Bij basreflex gaat ie flink op en neer als je content veel sublaag bevat. Die 50 Hz is nog niet eens het grootste probleem. Het gaat om de nog lagere frequenties. Als je track daar veel doet Juul, daar is je woofer onbeschermd dat is het nadeel van basreflex. Demping zal niet helpen. Maar sowieso moet je nette noppenschuim pakken, niet goedkoop materiaal dat na een aantal jaren verpulverd. En nog wat: dempingsmateriaal gaat niet helpen om excursie te verminderen integendeel. Het dempingsmateriaal is om staande golven in het middengebied te bedwingen en de hoeveelheid bas naar je smaak aan te passen. Denk nog eens aan de LspCAD simulatie van Edo, het dempingsmateriaal maakt de curve vlakker. Maar de excursie van de woofer wordt dan juist groter! Ergo, met elektronische muziek die hele rare laag content kan hebben, een scherp high pass filter in het sublaag aanbrengen dan heb je meer kans om dit probleem voor een tweeweg basreflex succesvol te bedwingen.

Groet, Jeroen
JuuL

Bericht door JuuL »

Tja, dan heb ik het wel over trance (ja ik weet het, jullie vinden het afschuwelijk :D maar ik ben nog "jong", voor zover jullie het niet zijn ;)) Maar als ik 1 of ander spel speel, uiteraard met veel bas erin. Dan vinden ze het ook niet leuk...

Maargoed, het liefst maak ik het nu zo, dat ik zonder moeite en op een correcte manier een sub er later bij kan maken. Want hiervoor heb ik een sub op mijn kamer gehad, zou het toch niet willen missen 8)

ps. Dit dempingsmateriaal is tijdelijk, gewoon om te kijken of het wat uitmaakte. De tonen klonken (uiteraard) een stuk minder hol.
Rudy

Bericht door Rudy »

Check gewoon is of je die poortafstelling lager kunt leggen, voor je conclusies maakt.

Lijkt me sterk dat ie last zou hebben van rumble Jeroen.

@Juul, als je met een sub gaat werken moet je zoeizo een filter in die plaatsen, ook het hoogdoorlaat van je satelieten, en ook een faseregeling voor je sub dan.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb het 10Hz filter erbij gezet, dit maakte niks uit voor de uitslag:
680nF in serie met de input en een weerstand van 150kOhm vanaf de input naar de ground. Hoogdoorlaat dus.

Als ik beide boxen op elkaar zet en er 1 box van maak (hehe jaja).
Dan kom ik op zo'n 25 L uit. Nu hoor ik wel duidelijk verschil tussen verschillende poorten. De bas gaat een STUK harder nu!
Als ik de bas van mijn geluidskaart op 10% zet ofzo. Kan hij wel flink hard. (Met dezelfde bas die ik eerst had met een 13L box.).
Ik denk niet dat ik er meer uit kan halen dan dat. Ik heb met verschillende br pijpen geexperimenteerd.

Maw: Mijn kast was te klein!

Maar goed, ik kan toch een actief hoogdoorlaat bij de print opzetten die ik zo zou kunnen aansluiten? Ik bedoel, dat ik het zo kan maken dat ik er een sub bij kan maken zonder deze setup totaal over hoop te moeten halen.
Dus een filter in de sub komt er dan nog bij.
Rudy

Bericht door Rudy »

JuuL schreef:
Als ik beide boxen op elkaar zet en er 1 box van maak (hehe jaja).
Dan kom ik op zo'n 25 L uit. Nu hoor ik wel duidelijk verschil tussen verschillende poorten. De bas gaat een STUK harder nu!
Als ik de bas van mijn geluidskaart op 10% zet ofzo. Kan hij wel flink hard. (Met dezelfde bas die ik eerst had met een 13L box.).
Ik denk niet dat ik er meer uit kan halen dan dat. Ik heb met verschillende br pijpen geexperimenteerd..
:?:

hier begrijp ik nou niks van de situaties die je voorsteld

Erger nog kwa spl zou de kleine beter moeten gaan dan de grote omdat bij de kleine de laagweergave word beperkt door het volume.

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op di 19 apr 2005, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

hahaha, lekker warrig he :)

Ik heb nu van 2 boxen 1 box gemaakt ;) frontjes en achterkant had ik nog niet vast nl.
Dus 26Liter.
Nu gaat de bas een stuk harder, en als ik met software mijn bas wat lager zet (dan is hij net zo hard als eerst, bij de box van 13L) dan kan ik al wel flink hard draaien.

O wat jij zegt klopt wel hoor. Bij de kleine box kan ik hem veel hoger zetten met de bas op 10%. Maar dan komt er weinig bas uit.
Bij de grote kan ik -met de bas op 10%- minder hard spelen (de helft van het volume ongeveer) maar de bas is een stuk harder.

Maar goed, zo'n bas als die een subwoofer kan geven krijg ik hier natuurlijk nooit uit.
Ik zou er eigenlijk wel graag een sub bij willen maken. :wink: Aangezien ik ook wel eens films kijk spellen speel, en trance luister.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Heb je de reflexpijp dan ook aangepast? Ander heb je waarschijnlijk gewoon de afstemming verlaagd.

Btw: welke afmeting reflexpijp gebruik je?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”