Upgrade Mission 760i

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Upgrade Mission 760i

Bericht door Salamander »

Ik heb gisteren mijn Missions achter mijn accuphase gestopt, ... en ... wat ... een bas!!!!! Je zou bijna gaan zoeken naar een subwoofer!!!!
Ook het geluid is heel behoorlijk.
Ik had ze nog staan, het waren mijn eerste luidsprekers die ik gekocht had toen ik 15 was.
Deze missions maken dat geluid met armzalige elcootjes en spoeltjes die meer magneet heeft dan draad, ... !!!!?
Wat zouden die speakers doen als je ze upgrade, ... ???
Ik kan alleen niet uitvogelen wat de spoelen voor een waarde hebben.
De bas staat in serie met een spoel van ???? en heeft een bypas van een cementweerstand 1,8 ohm en een minielco van 15 uF.
De tweeter heeft in serie een elco van 4,7 uF en een weerstand (cement) van 3,9 ohm, de bypass van deze tweeter bestaat uit een spoel van ???
Kent iemand deze waarden, het staat me ook nog bij dat er een biwirwed versie bestaat van de 760i van de fabriek uit geupgrade. mischien dat je bij deze versie componenten beter af kan lezen?
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Bericht door Salamander »

Ik heb net plaatjes gevonden van het door de fabriek geupgrade versie

http://cgi.ebay.ie/Mission-760i-se-cros ... dZViewItem
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Bericht door Salamander »

Ik heb de tweeter-Elco's omgewisseld door blauwe Claritycaps, ... et voilla een zee aan stereo en rust.
Ik wil die spoel ook omwisselen, maar ja met wat?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Luchtspoel met zelfde waarde en weerstand

(dit was denk ik een open deur en geen antwoord?)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

mijn mening is dat spoelen niet zo`n hoorbaar verschil geven als condensators.
maar als je toch voor spoelen gaat doe dan koperfoliespoelen.
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Bericht door Salamander »

Ja dat weet ik, maar ik weet de waarde van de spoel niet, allebij trouwens niet, maar ik doel op de in serie geschakelde met de woofer.
De 760i is altijd een populaire speaker geweest en ik dacht mischien weet iemand dat wel, ik kan het zelf niet nameten nl..
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

speaker en co,speakerland en vele anderen meten met plezier jouw spoeltjes op om er een paar te slijten :wink:
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Bericht door Salamander »

dre schreef:
speaker en co,speakerland en vele anderen meten met plezier jouw spoeltjes op om er een paar te slijten :wink:
Ja dat is inderdaad de oplossing.
Toch lijkt het me leuk en handig om zo'n mH meter te hebben.
Ik zag ooit op internet een zelfbouwpakket om dit te maken, maar ik kan het niet meer terug vinden, heb jij enig idee?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Had b_force niet zo'n multimeter incl. mH meting gekocht voarh weinagh :?:

[edit]
Fout, b_force heeft het standaard op zijn multimeter zitten (prijs weet ik niet).
Hij heeft wel een linkje naar een zelfbouw meter in het subforum "meten" gezet. Klikkerdeklik
[/edit]
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Bericht door Salamander »

SARK schreef:
Had b_force niet zo'n multimeter incl. mH meting gekocht voarh weinagh :?:

[edit]
Fout, b_force heeft het standaard op zijn multimeter zitten (prijs weet ik niet).
Hij heeft wel een linkje naar een zelfbouw meter in het subforum "meten" gezet. Klikkerdeklik
[/edit]
Jaaa, die bedoelde ik.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

SARK schreef:
Had b_force niet zo'n multimeter incl. mH meting gekocht voarh weinagh :?:
Het meetbereik daarvan maakt hem ongeschikt om condensatoren in een passief scheidingsfilter te meten. Een kant en klare LCR-meter koop je trouwens al voor 38,98 bij Conrad.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Marp schreef:
Een kant en klare LCR-meter koop je trouwens al voor 38,98 bij Conrad.
Tja, voor dat geld moet je niet zelf gaan klooien :idea:
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Volgens mij begint die pas vanaf 2 mH te meten.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Klopt, Ik hem hem hier al een lange tijd in gebruik. Werkt perfect.
Voor het normale filter werk ruim voldoende.
Range is:
C= 2nF - 200uF
R= 200 ohm - 20m ohm
L= 2mh - 20h
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Soundexcel schreef:
Klopt, Ik hem hem hier al een lange tijd in gebruik. Werkt perfect.
Voor het normale filter werk ruim voldoende.
Range is:
C= 2nF - 200uF
R= 200 ohm - 20m ohm
L= 2mh - 20h
Fijn om te horen dat iemand hem naar tevredenheid gebruikt. Voor filters leek het me altijd al een leuk metertje. Dat zelfbouw-exemplaar is waarschijnlijk meer bedoeld om nauwkeurig te meten aan kleine electronica.

Om verwarring te voorkomen: met 2mH - 20H bedoel je waarschijnlijk niet dat alles tussen 2mH en 20H gemeten kan worden, maar dat de meetbereiken varieren van 0-2mH tot 0-20mH?

--
Voor de duidelijkheid even alle mogelijkheden op een rijtje:

Weerstand (± 2%):
0 - 200 Ohm
0 - 2 KOhm
0 - 20 KOhm
0 - 200 KOhm
0 - 2 MOhm
0 - 20 MOhm

Capaciteit (± 2%)
0 - 2 nF
0 - 20 nF
0 - 200 nF
0 - 2 uF
0 - 20 uF
0 - 200 uF

Inductie (± 3%):
0 - 2 mH
0 - 20 mH
0 - 200 mH
0 - 2 H
0 - 20 H

Klopt he?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Marp schreef:
Een kant en klare LCR-meter koop je trouwens al voor 38,98 bij Conrad.
Deze bedoel je toch :?:

Afbeelding

LCR Multimeter 9063
Bestnr.: 122211 - 89

Prijs vanaf 38,90 EUR

Technische specificaties:
2000 counts
13 mm hoog display
Nauwkeurigheid ± 2%
Meetfrequentie 250 Hz
R 0 - 200 Ω - 20 MΩ ± 2% + 3 digits
C 0 tot 2 nF - 200 µF ± 2% + 3 digits
L 0 - 2 mH - 2 H ± 3% + 3 digits
Afm. (lxbxh) 120 x 72 x 37 mm
Gewicht 185 g
Voedingsspanning één 9 V-blokbatterij (wordt niet meegeleverd). Wordt geleverd incl. contactklemmen
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Bericht door Salamander »

Marp schreef:
Soundexcel schreef:
Klopt, Ik hem hem hier al een lange tijd in gebruik. Werkt perfect.
Voor het normale filter werk ruim voldoende.
Range is:
C= 2nF - 200uF
R= 200 ohm - 20m ohm
L= 2mh - 20h
Fijn om te horen dat iemand hem naar tevredenheid gebruikt. Voor filters leek het me altijd al een leuk metertje. Dat zelfbouw-exemplaar is waarschijnlijk meer bedoeld om nauwkeurig te meten aan kleine electronica.

Om verwarring te voorkomen: met 2mH - 20H bedoel je waarschijnlijk niet dat alles tussen 2mH en 20H gemeten kan worden, maar dat de meetbereiken varieren van 0-2mH tot 0-20mH?

--
Voor de duidelijkheid even alle mogelijkheden op een rijtje:

Weerstand (± 2%):
0 - 200 Ohm
0 - 2 KOhm
0 - 20 KOhm
0 - 200 KOhm
0 - 2 MOhm
0 - 20 MOhm

Capaciteit (± 2%)
0 - 2 nF
0 - 20 nF
0 - 200 nF
0 - 2 uF
0 - 20 uF
0 - 200 uF

Inductie (± 3%):
0 - 2 mH
0 - 20 mH
0 - 200 mH
0 - 2 H
0 - 20 H

Klopt he?
Ja ja oke maar een normaal 3weg filter begint toch al bij zo'n 1,8 mh en dan hoe hoger het wodt afgesneden hoe lager de waarde, hoe meet je dat dan?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb idd een multimeter die ook inductie en capaciteit kan meten.

Het is de Velleman DVM1090

http://www.velleman.be/es/nl/product/view/?id=349119

Kost rond de 60 euro.
Een erg fijn apparaat kan ik wel zeggen :)

Hoewel de lage inducties iets nauwkeuriger kunnen, maar dat kan dat ding van conrad ook niet goed.
Marp, het meet bereik past prima voor condensators hoor.

En hij begint niet pas bij 2mH etc. Dat is per "schakeling" het meet bereik.
Dus TOT 2mH en TOT 2nF.
En dan TOT 20mH en TOT 20nF enz enz

Hij gaat wel enkel tot zo'n 20uF, maar met een simpel truukje kan je meer meten. nmlk elco in serie zetten.
We krijgen dan (1/Ctotaal)=(1/C1)+(1/C2) etc
En zo kan je een grotere waarden simpel weg berekenen als je de kleinere waarde weet.
Je kan dan nog wel tot zo'n 330uF-430uF meten. (als je even theoretisch het meet onnauwkeurigheid meeneemt)
Dit hangt een beetje van de kleinere condensator af.
Zijn max bereik is zo'n 20uF, echter is dat vrij lastig te meten. 19uF moet wel goed lukken. (aangezien dat buiten de 4% onnauwkeurigheid valt)


Bij kleine waarde spoelen kan je het precies andersom doen, dus ook in serie zetten. en dan geld dat Ltotaal=L1+L2 etc.
Het is wel spijtig dat echt lage inducties (kleiner dan 0,1mH) niet gemeten kunnen worden.
Misschien wordt het dan eens tijd om wat te modificeren 8)

(helaas ligt mijn multimeter momenteel in een verhuisdoos, dus ik kan het niet even testen wat het max bereik is. Ik heb het wel op deze manier een keer gebruikt)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Dat lijkt me een leuke meter, Bart.
Sander Bouwhuis schreef:
Ja ja oke maar een normaal 3weg filter begint toch al bij zo'n 1,8 mh en dan hoe hoger het wodt afgesneden hoe lager de waarde, hoe meet je dat dan?
Met het meetbereik op 2mH.

Dit is dus precies de verwarring waarvoor ik vreesde, en waarom ik alle meetbereiken opsomde inclusief de nul ervoor :arrow: 0 - 2 mH (zegge: van nul tot twee mega Harrie). :D
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Marp schreef:
Dat lijkt me een leuke meter, Bart.
Sander Bouwhuis schreef:
Ja ja oke maar een normaal 3weg filter begint toch al bij zo'n 1,8 mh en dan hoe hoger het wodt afgesneden hoe lager de waarde, hoe meet je dat dan?
Met het meetbereik op 2mH.

Dit is dus precies de verwarring waarvoor ik vreesde, en waarom ik alle meetbereiken opsomde inclusief de nul ervoor :arrow: 0 - 2 mH (zegge: van nul tot twee mega Harrie). :D
Over verwarring gesproken :D
Nanohenry (nH)
Microhenry (µH
Millihenry (mH)
Henry (H)
Kilohenry (kH)
Megahenry (MH)
Gigahenry (GH)

Volgens mij is mH Millihenry en MH Megahenry :roll:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Bovendien: heb je enig idee hoe groot een luchtspoel van 2 MegaHenry is??

voorzichtige gok.... iets ter grootte van de stad Amsterdam... misschien ietsjes kleiner...

Kees
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

audiomanics schreef:
Bovendien: heb je enig idee hoe groot een luchtspoel van 2 MegaHenry is??
Mag het een Henrietje meer zijn :?:

Afbeelding
Jantzen Silver Coil 1 MH, vanaf januari 2008 verkrijgbaar bij Caps & Coils :idea:
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Bericht door Salamander »

nou ik heb er een van school geleendt, maar ik snap er niets van.
Het is een oud apparaat lc meter en de digits blijven maar tollen op niet kloppende waarden.
Zijn die ICE's een beetje hufterproof i.v.m. dolle scholieren?
Of snap ik er nou helemaal geen bal van.
4,7uF moet je toch gewoon kunnen meten met het bereik 20 uF, daar maakt dat ding 5,5 uF van, ... is die dan kapot?
En met de spoelen kan ik geegeens een draad aan vast knopen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Sander Bouwhuis schreef:
4,7uF moet je toch gewoon kunnen meten met het bereik 20 uF, daar maakt dat ding 5,5 uF van, ... is die dan kapot?
Niet per definitie... 20% afwijking bij elco's kan heel normaal zijn.. Soms zie je het er zelfs op staan:-50-+50%
een en ander kun je soms in de datasheets nalezen..

Kees
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

SARK schreef:
Over verwarring gesproken :D
.....
Volgens mij is mH Millihenry en MH Megahenry :roll:
Aj, zei ik Mega? Lekker verhelderend... :shock: :oops:
(gelukkig ben ik geen apotheker)
Voortaan noem ik het gewoon weer mH (zegge: emha) :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”