Noob krijgt dynaudio d-28AF en Focal 5n411-L

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mimic82

Noob krijgt dynaudio d-28AF en Focal 5n411-L

Bericht door mimic82 »

Dames en heren,

aangezien dit mijn eerste post is wil ik mij even voorstellen.

Ik ben Mick, 25 jaar, en sinds kort beginnend audiofiel. Op dit moment bestaat naast een epson tw600 hd beamer mijn setup uit een marantz sr7300 amp en asw cantius 4mkII luidsprekers. I.v.m mijn beginnende intresse in luidsprekers heb ik van een collega een setje dynaudio d28af en vocal 5n411-l units gekregen met als doel een leuke luidspreker te bouwen. Aangezien ik minstens 1 rechterhand heb wil ik mbv winisd pro de kast gaan bouwen, het filterontwerp lukt mij niet zelf helaas.

Hier komen jullie ( hoop ik ) om de hoek. Ik wil even benadrukken dat ik vrijwel niets weet van speakerbouw, en zonodig nog minder van filterontwerp.

Wat weet ik wel, de T&S parameters, verschil tussen 1 en 2 orde filter ( 6 of 12db ? :) ) en ik weet dat ik de kantelfreq moet weten van de luidsprekers. ( die weet ik dus nog niet )

Ik wil graag beginnen met bouwen van de kast, rekeninghoudend met een appart compartiment v.h filter. Dit filter mag in eerste instantie bestaan uit simpele onderdelen zodat ik kan leren hoe het werkt. Later kan ik altijd nog upgraden.

Ik hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen met het ontwerpen v.h. filter. Uiteraard zijn tips mbt het bouwen van de kast ook welkom.

Wat zeg ik, alle tips zijn welkom:):):)

Groetjes,

Mick
mimic82

Bericht door mimic82 »

Het blijft helaas stil :)

Om jullie wat te motiveren, het volgende:

Ik ben begonnen met het bouwen van de kasten. Opgebouwd uit 18mm mdf. De afmetingen zijn uit de losse pols. De kasten zijn bedoeld als test behuizing, alleen merk ik dat ik het erg leuk vind om ze er mooi uit te laten zien dus heb ik mijn eerste frees ervaring:) De kanten mooi afgerond, geschuurd, en nu net klaar met het infrezen van de tweeters. De mid/laag wil ik ook graag infrezen alleen is dit een lastige vorm :(

Nog steeds ben ik niet veel verder met het filter....
Bijlagen
DSC01297.JPG
mimic82

Bericht door mimic82 »

En de units er even in voor de sier
Bijlagen
DSC01298.JPG
mimic82

Bericht door mimic82 »

Verzonken tweeters :) ook al is dit lastig te zien op de foto.
Bijlagen
DSC01311.JPG
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

mimic82 schreef:
Het blijft helaas stil :)
Begin eens met het verzamelen van gegevens van de beide units.
Probeer ook de grafiekjes van beide units te vinden. Post die hier en denk dat er dan wel wat suggesties gegeven kunnen worden met betrekking op een filter.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je voor het eerst begint te filteren met een 2-weg en nog geen meetapparatuur hebt kan ik je het Acoustic Reality Serial Crossover aanbevelen. Dit filter is geheel op het gehoor te tunen. Hoe je dat moet doen staat hier beschreven: http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo.htm

Er zit in dat filter één component waarop je niet moet bezuinigen: L1, de spoel van 0,11mH. Neem daarvoor een luchtspoel met 2mm draad, of nog beter, een 12AWG foliespoel (bij Roland van www.crafty.nl zijn ze niet zo extreem duur). De standaardwaarde is 0,12 mH maar de betere zelfbouwzaken zullen hem voor je afwikkelen tot 0,11mH.
Spoel L2 kan prima een luchtspoel van 1,4mm draaddoorsnede zijn.
Aangezien de tweeter een hoger rendement heeft dan de midwoofer, kan je gebruik maken van de optie om de condensator weg te laten, de weerstand zal 6,2ohm of hoger zijn om het juiste niveau voor de hoge tonen in te stellen.
Hoogstwaarschijnlijk moet de tweeter in tegenfase worden gezet voor het beste resultaat.
richard

Bericht door richard »

jeroen_d schreef:
Hoogstwaarschijnlijk moet de tweeter in tegenfase worden gezet voor het beste resultaat.
Aangezien de tweeter in dit geval onder de woofer zit is het misschien wel verstandig hiermee te experimenteren, misschien krijg je een gat bij de overnamefrequentie.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je moet hier altijd mee experimenteren, maar uit ervaringen met 5" midwoofers en 1" dome tweeters weet ik dat het vaak in tegenfase moet. De eigen fasedraaiing van de woofer en tweeter zorgen voor extra 90 graden fasedraaiing bovenop de 90 graden van het eerste orde filter. Tweeter in fase geeft dan een scherpe dip, of die nu boven of onder de woofer zit.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”