übersub: welke driver

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ivo schreef:
Bovenop het hoge rendement en lage vervorming, bleken de vele woofers ook staande golven te absorberen.
Woofers kunnen geen staande golven absorberen. Wat was hier nou aan de hand? : Een staande golf is een aantal maal een halve golflengte lang, er moet dus een evengroot faseverschil zijn tussen vloer en plafond om een staande golf te laten ontstaan. Als je een woofer bij het plafond hebt wordt dat faseverschil tegengewerkt. Woofer boven heeft zelfde fase als onder, niet een halve golflengte verschil.
Hoe zit dat dan met de harmonischen? Die worden gesloopt door de woofers in het midden van de toren.
Zo ben je dus al een derde van je axiale modi (staande golven tussen evenwijdige wanden) kwijt. Misschien heeft het ook invloed op tangentiale (tussen vier wanden) en axiale (tussen 6 wanden) modi.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

lepain schreef:
Ivo schreef:
Bovenop het hoge rendement en lage vervorming, bleken de vele woofers ook staande golven te absorberen.
Woofers kunnen geen staande golven absorberen. Wat was hier nou aan de hand? : Een staande golf is een aantal maal een halve golflengte lang, er moet dus een evengroot faseverschil zijn tussen vloer en plafond om een staande golf te laten ontstaan. Als je een woofer bij het plafond hebt wordt dat faseverschil tegengewerkt. Woofer boven heeft zelfde fase als onder, niet een halve golflengte verschil.
Hoe zit dat dan met de harmonischen? Die worden gesloopt door de woofers in het midden van de toren.
Zo ben je dus al een derde van je axiale modi (staande golven tussen evenwijdige wanden) kwijt. Misschien heeft het ook invloed op tangentiale (tussen vier wanden) en axiale (tussen 6 wanden) modi.
Dat je het effe weet! :D
dove

Bericht door dove »

lepain schreef:
Ivo schreef:

Alles met massa en de mogelijkheid een resonantie aan te nemen gelijk aan of vergelijkbaar met een weergegeven toon, is capabel geluidsenergie te absorberen. 'Staande golven' is 'geluidsenergie' en in die zin is absorbsie zoals hier omschreven prima mogelijk IMO. Of het een efficiente manier van staande-golven bestrijding is betwijvel ik, maar dat het in de omstandigheid zoals kort aangetipt invloed zal hebben lijkt me nog niet zo'n gek gegeven.
Wel een aantasting van het 'rendament' van een LS/acoustiek-systeem ...

Petter
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Een luidspreker is een massa-veersysteem. Een massa-veersysteem heeft een resonantiefrequentie. Alleen op die frequentie kan het makkelijk akoestische energie omzetten in kinetische energie.
Ik baseer dit op het gebruik van helmholtzresonators om staande golven te bestrijden. Correct me if Im wrong. :wink:
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Een helmholzresonator vind ik een prima vergelijking! Een Helmholtzresonator kun je op verschillende manieren afstemmen, hetzij veel dempend in een klein bereik, danwel minder dempend in een breder bereik. Dat moet je dan ook in de overweging meenemen. :)

Verder ben ik het wel met je eens dat je met de plaatsing van de woofers het aanspreken van staande golven wat vermindert. In welke verhouding beide verantwoordelijk waren voor het genoemde effect kan ik niet inschatten.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ivo schreef:
In welke verhouding beide verantwoordelijk waren voor het genoemde effect kan ik niet inschatten.
Dit is hoe ik daar over denk:
  • Verticale staande golven van de verschillende woofers ontmoeten elkaar uit fase of zelfs in tegenfase. Dat veroorzaakt zondermeer uitdoving bij die golven.
  • De theorie over absorbtie vind ik niet erg aannemelijk. Woofers die een staande golf produceren, worden op dat moment aangestuurd en zijn dan niet bepaald meegaand.
    Daarnaast beweegt iedere woofer zich in harmonie met, en gesterkt door zijn eigen staande golf. De zwakkere, en onderweg deels gedoofde golf van een andere woofer kan hier niet doorheen breken om de konus een andere kant op te dwingen.
Zonder voldoende meegaandheid is een effectieve absorptie wat mij betreft uitgesloten.
Paul

Bericht door Paul »

http://www.ground-zero-audio.com/english/05_nw15.htm'

hoe zou zoiets voldoen in de functie van ubersub?

-gewoon uit nieuwsgierigheid-
sevenup

Bericht door sevenup »

ook leuk, fs van 20 Hz

Afbeelding

monacor SPH-450TC

Number 10.3270

Dual voice coil subwoofer of highest quality. Incredible powerful bass reproduction from surprisingly small cabinets. Extensive ventilation of the voice coil.

Subwoofer, 2 x 500WMAX, 2 x 4Ω

High-quality inverse cone, gold-plated terminals, diecast basket, extra long excursion, double centering spider, for professional and semiprofessional DJ and PA applications and for car HiFi and home cinema applications of highest requirements.

Hobby HiFi 03/2000

"In view of this sound converter designed with an extra long excursion, all other bass speakers introduced in HOBBY HIFI so far simply fade."

Technical Facts Speakers

Impedance (Z) 2 x 4Ω
Resonant frequency (fs) 20Hz
Max. frequency range f3-1,500Hz
Rec. crossover freq. (fmax.) 400Hz
Music power 2 x 500WMAX
Power rating (P) 2 x 350WRMS
SPL (1W/1m) 93dB
Suspension compl. (Cms) 0.22mm/N
Moving mass (Mms) 305g
Mech. resistance (Rms) 12.7kg/s
Mech. Q factor (Qms) 2.97
Electr. Q factor (Qes) 0.27
Total Q factor (Qts) 0.25
Equivalent volume (Vas) 480 l
DC resistance (Re) 2 x 3.7Ω/1 x 7.4Ω
Voice coil induct. (Le) 2 x 1.1mH/1 x 4.6mH
Voice coil diameter 99.3mm
Voice coil former aluminium
Voice coil winding height 37.8mm
Air gap height 12mm
Linear excursion (XMAX) ±12.9mm
Eff. cone area (Sd) 1,250cm2
Volume displacement (Vd) 1,612.5cm3
Force factor (BxL) 32.4Tm
Reference efficiency (No) 1.37%
Magnet diameter 220mm
Magnet weight 200oz
Mounting cutout Ø 425mm
Mounting depth 220mm
Dimensions Ø 460mm
Weight 17kg

Rec. net cabinet volume
Closed 70 l
Bass-reflex 135 l
dove

Bericht door dove »

lepain schreef:
Een luidspreker is een massa-veersysteem. Een massa-veersysteem heeft een resonantiefrequentie. Alleen op die frequentie kan het makkelijk akoestische energie omzetten in kinetische energie.
Ik baseer dit op het gebruik van helmholtzresonators om staande golven te bestrijden. Correct me if Im wrong. :wink:
I'm sure you're right. :wink: De veer-werking is de energie-absorber en heeft bij niet aan-/kortgesloten conussen een werking rond z'n Fs (max op z'n Fs) MI.

Wellicht zijn er mensen die kunnen uitleggen waarom qua staande golven afgeleiden (heetten dat boventonen?) storender zijn dan de grond-freq van een staande-golf? Zelf gebruik ik ook helmholtzresonators, en de fabrikant gaat bij de bouw ervan ook uit van andere freq's dan de door berekening vast te stellen grond-freq staande-golf.

Petter

PS
Sorry voor de de-rail: heb er een nieuwe tread van gemaakt
[end off-topic]
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Mooie woofer die Monacor. Wel wat duur. Het duurt nog even voor ik begin met bouwen, dus alle lijnen blijven geopend!
sevenup

Bericht door sevenup »

Martijn M schreef:
Mooie woofer die Monacor. Wel wat duur. Het duurt nog even voor ik begin met bouwen, dus alle lijnen blijven geopend!
paar subwoofers met de monacor...

http://www.speaker-online.de/bauen/dennis/index.htm

http://www.inosic.de/cinema460info.htm
bartsegers

Bericht door bartsegers »

misschien eens in een heel andere hoek zoeken ?

zag deze toevallig op een caraudio forum, en moest aan de übersub denken :shock:

wel een stevig prijsje...
Maar dan wel een 20" beest

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=61093
sevenup

Bericht door sevenup »

bartsegers schreef:

zag deze toevallig op een caraudio forum, en moest aan de übersub denken :shock:

tja, die heeft 400 liter nodig voor 22Hz -3dB. Kun je mooi in je koelkast bouwen :D
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

sevenup schreef:
bartsegers schreef:

tja, die heeft 400 liter nodig voor 22Hz -3dB. Kun je mooi in je koelkast bouwen :D
Da's net ietsje teveel om 2 kasten van max. 100 ltr. van te maken. :lol:
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Als je af wilt stappen van het PA concept is dit misschien wel iets

http://www.creativesound.ca/details.php?model=SDX15

Dit is een 15" woofer van Creative sound solutions, Canada . Deze gebruikt de XBL^2 Technologie van wijlen Adire, voor een ultralage vervorming. Doordat het magnetisch veld over een langere slag constant is krijg je low distortion bij een langere slag. Voor een voelbare bas 8), heb je toch echt wel enige luchtverplaatsing nodig, vrij lastig met een 15" PA woofer.
Voor ca. $290 ben je gesteld , dit is excl. verzending en taxen.
Als je intersesse hebt kunnen we misschien een powerbuy doen, ik start binnenkort wel een draadje om de interesse te peilen.

Ik zou zowiezo het laag boosten m.b.v. een Linkwitz transform, dan kun je de kast lekker klein houden (WAF) :lol:
Bijlagen
SDX15S.jpg
SDX15S.jpg (12.65 KiB) 2905 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Tesla op zo 30 sep 2007, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Hierbij nog even de PDF erbij gezocht van de XBL^2 technologie van Adire.

Groetjes,

Paul.
Bijlagen
XBL2DetailsPaper.pdf
(54.52 KiB) 235 keer gedownload
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Ik heb tussendoor nog even een simulatie in Winisd gedaan

De door jouw gewenste afmeting van 100 L (closed), is in de simulatie meegenomen. Tevens is voorzien in een High pass op 10 Hz (n=2), en een LT : f0 =34,7 Q=0,69 fp=20 QP= 0,71

Hier dan de grafiek, deze voldoet waarschijnlijk ruimschoots.
Bijlagen
SDX15_100L.JPG
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Deze bovenstaande woofer kan erg mooi zijn.
Qua specs ongeveer hetzelfde als mijn Tumult, maar voor maar de helft van het geld.
Ik heb hem in een gesloten kast zitten zonder boost, door roomgain gaat hij strak tot 10Hz.

Ik heb hem ook nog gebruikt met 2 x 18" passive radiator, maar dat krijg ik niet goed in mijn woonkamer. Wie weet als ik ga verhuizen, dan doe ik wel weer een poging. :roll:
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Contacteer:

Bericht door Juoigâ »

Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

@Juoigâ
Zijn er al prijzen bekend voor de resp. units ?

Groetjes,

Paul
Juoigâ
Contacteer:

Bericht door Juoigâ »

over een paar weken maak ik e.e.a. bekend, hou de persberichten in de gaten.
(o.a. door transport en belastingen zal het helaas wel duidelijk boven de Canadese prijzen liggen)
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Trouwens even een vraagje, als toekomstig importeur van CSS , zal je deze zeker wel kunnen beantwoorden.

In de docu van de SDX15 heb ik nergens de maximale belasting terug kunnen vinden, ik heb wel gezien dat er een AMP met een vermogen van 1300 Watt aanbevolen wordt door CSS.

Kun je hier misschien iets meer duidelijkheid over verschaffen.

Groetjes,

Paul
Juoigâ
Contacteer:

Bericht door Juoigâ »

~1800W piek :twisted:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

is dit iets?

http://www.paacoustic.com/pdf/IMF-SERIES/HP-21W-18S.pdf

18", 135 euro
21", 300 euro.

hieronder simulatie van de 15" in een 250 l behuizing.

Uit de 21" krijg ik momenteel geen bruikbare kurve.
Bijlagen
HP21-2.jpg
HP21-1.jpg
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

en de simulatie van de P Audio HP21-W

Afbeelding 1:
Zwart: 126 liter Refelx
Rood : 250 liter Reflex
Groen: 350 liter Reflex

Afbeelding 3:
Bij het 350 liter volume is nog een geluidsdruk van 118 db mogelijk.
Er is nog ruimte om de afstemming lager te tunen.

Afbeelding 4:
Rood: geluidsdruk bij een versterkervermogen van 850 Watt
Zwart: geluidsdruk bij een versterkervermogen van 200 Watt
Bijlagen
HP21W-1.jpg
HP21W-2.jpg
HP21W-3.jpg
HP21W-4.jpg
Plaats reactie