Ah, bedankt voor de uitleg!jeroen_d schreef:Montana, Bertor heeft het hier helemaal bij het rechte eind. De resonantie zit iets boven 200Hz en zit altijd lager dan dat je zou verwachten op basis van de afmetingen. Dit komt door de turbulenties aan het uiteinde van de U. Het trillen van de panelen heeft dus niet direct te maken met eigenresonanties van het materiaal maar wordt vooral veroorzaakt door de backwave. Bracing is dus wel verstandig, maar heft de resonantie van de backwave niet op. Dat moet gewoon gebeuren met dempingsmateriaal.bertor schreef:Het zou ook een 1/4-golflengte resonantie kunnen zijn. 200 Hz is 40 cm, de lengte van van de U-frame onderin.
Natuurlijk kun je de frequentie hoger leggen door de U minder diep te maken. Echter, je gaat dan weer richting een zuivere dipool. Het is maar net wat je wilt en het levert veel ruimte tot experimenteren. Het is inmiddels wel al wetenschappelijk aangetoond dat een cardioid afstraalpatroon rond 100Hz erg gunstig is, de luidspreker wordt ongevoeliger voor plaatsing in de luisterruimte. Zolang die resonantie maar voldoende onderdrukt is, anders krijg je kleuring in het midlaag en dat klinkt op de lange duur irritant. Bovendien heb je bij een slecht onderdrukte resonantie bij 100Hz geen cardioid meer zoals te zien is in dat plaatje dat ik hierboven gaf.
Je zou dus de diepte van je frame aan kunnen passen aan de crossover frequentie. Wil je als ik op 250Hz crossen dan is het misschien prettig om een iets minder diep U frame te gebruiken als Bertor. Heb ik het juist?
mvg,
Martijn