Amp10 Basic
Moderator: Beheerdersteam
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Amp10 Basic
Ik wil misschien een Amp 10 Basic gaan bouwen van 41hz. Daarbij heb ik echter wat vragen. Over het bestellen, de behuizing, welke trafo enz.
1. Ik heb laatst gemailt naar 41Hz en ik krijg geen antwoord terug. Het heeft er mee te maken dat ik geen creditcard heb en dus niet met paypal kan betalen. Nu weet ik niet zeker of de verzendkosten nou wel 8 euro zijn. Weet iemand dat?
2. Ik wil een behuizing die past bij de print en de trafo. De print is 50x160mm en een trafo die ik vond bij BMM heeft een diameter van 91mm en een hoogte van 49mm. Bij BMM vind ik zo snel geen geschikte kasten. Al bracht het topic van Soundexcel mij op het idee om de trafo op een zijkant/achterkant te monteren. Weet iemand waar ik een degelijke behuizing kan vinden voor niet te veel geld? Waar dus een trafo en de print in kunnen (rekening houdende met de hoogte van de elco's). Er moet genoeg ruimte overblijven voor bekabeling, terminals enz. Geen geprop!
3. Is de trafo die ik vond bij BMM de juiste voor bij de Amp10? Men spreekt op de site van 41hz over "max. DC: +/-35V". Even een dubbel check dus...
4. Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken? Zo hoef ik bijvoorbeeld geen volumeregeling, maar zit ik meer aan stand-by/mute ledjes, zekeringen enz. te denken.
1. Ik heb laatst gemailt naar 41Hz en ik krijg geen antwoord terug. Het heeft er mee te maken dat ik geen creditcard heb en dus niet met paypal kan betalen. Nu weet ik niet zeker of de verzendkosten nou wel 8 euro zijn. Weet iemand dat?
2. Ik wil een behuizing die past bij de print en de trafo. De print is 50x160mm en een trafo die ik vond bij BMM heeft een diameter van 91mm en een hoogte van 49mm. Bij BMM vind ik zo snel geen geschikte kasten. Al bracht het topic van Soundexcel mij op het idee om de trafo op een zijkant/achterkant te monteren. Weet iemand waar ik een degelijke behuizing kan vinden voor niet te veel geld? Waar dus een trafo en de print in kunnen (rekening houdende met de hoogte van de elco's). Er moet genoeg ruimte overblijven voor bekabeling, terminals enz. Geen geprop!
3. Is de trafo die ik vond bij BMM de juiste voor bij de Amp10? Men spreekt op de site van 41hz over "max. DC: +/-35V". Even een dubbel check dus...
4. Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken? Zo hoef ik bijvoorbeeld geen volumeregeling, maar zit ik meer aan stand-by/mute ledjes, zekeringen enz. te denken.
- Soundexcel
Dat je geen mail terug hebt gekregen van Jan kan kloppen. Hij heeft het momenteel erg druk en is zijn prioriteit aan het verleggen naar 41hz. Dus het komt goed.
Mijn behuizing komt bij AE europe vandaan.
Nette behuizing en niet te duur. Wel een beetje groot voor jou gok ik.
Het valt me op dat er in nederland erg weinig nette behuizingen zijn te krijgen. Conrad heeft bijvoorbeeld niks meer.
Zoals je zelf al zegt kan de versterker max 35V DC aan.
De trafo geeft 35V AC.
Als je 35V AC door een gelijk richter heen haalt met wat mooie elco's er achter komt je ruw weg op 48V DC uit.
Dat is dus veel te veel voor de versterker.
Afhankelijk van de impendatie waar je op gaat werken heb je dus een 18V trafo nodig,
- 18V AV wordt ongeveer 25V DC
of een 24V trafo.
-24V AC wordt ongeveer 32V DC
25V DC bij een impedantie van 4 ohm. max 35V DC bij een 8 ohm impedantie.
Om van AC naar DC om te rekenen kan je de AC spanning maal 1,4 doen.
Tevens lijkt het me ook verstandig om een zwaardere voeding te nemen.
De versterker levert 2x 100watt. Nu heeft een classe D een zeer hoog redement. Dus het hoeft niet er veel meer te zijn.
Ik gebruik de 220VA trafo's.
Bij alle 41hz versterkers zitten Gold-caps als input condensatoren.
Ik zou deze per direct vervangen voor bijvoorbeeld Clarity cap.
Doet wonderen. Dan heb je echt een pracht van een versterker.
Mijn behuizing komt bij AE europe vandaan.
Nette behuizing en niet te duur. Wel een beetje groot voor jou gok ik.
Het valt me op dat er in nederland erg weinig nette behuizingen zijn te krijgen. Conrad heeft bijvoorbeeld niks meer.
Zoals je zelf al zegt kan de versterker max 35V DC aan.
De trafo geeft 35V AC.
Als je 35V AC door een gelijk richter heen haalt met wat mooie elco's er achter komt je ruw weg op 48V DC uit.
Dat is dus veel te veel voor de versterker.
Afhankelijk van de impendatie waar je op gaat werken heb je dus een 18V trafo nodig,
- 18V AV wordt ongeveer 25V DC
of een 24V trafo.
-24V AC wordt ongeveer 32V DC
25V DC bij een impedantie van 4 ohm. max 35V DC bij een 8 ohm impedantie.
Om van AC naar DC om te rekenen kan je de AC spanning maal 1,4 doen.
Tevens lijkt het me ook verstandig om een zwaardere voeding te nemen.
De versterker levert 2x 100watt. Nu heeft een classe D een zeer hoog redement. Dus het hoeft niet er veel meer te zijn.
Ik gebruik de 220VA trafo's.
Bij alle 41hz versterkers zitten Gold-caps als input condensatoren.
Ik zou deze per direct vervangen voor bijvoorbeeld Clarity cap.
Doet wonderen. Dan heb je echt een pracht van een versterker.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
@ Soundexcel:
Het is toch geen klasse D versterker, maar klasse T? Tripath werkt toch anders dan klasse D? Naja goed. In ieder geval vanwege de hoge efficientie, hoef ik toch geen 220VA trafo te gebruiken?
Bron:
Welke caps heb je genomen? Clarity Cap SA? En dan 0.22uF ofzo? Wordt zo'n duur geintje anders
@Paul:
Ehm. Okee. Hoe dan?
Het is toch geen klasse D versterker, maar klasse T? Tripath werkt toch anders dan klasse D? Naja goed. In ieder geval vanwege de hoge efficientie, hoef ik toch geen 220VA trafo te gebruiken?
Bron:
Mijn speakers gaan uit van 25-100 watt bij 8ohm. Dan kom ik dus, via jou rekensommetje uit bij zoiets.Marp schreef:De Amp3 heeft een rendement van 81% bij 4 Ohm, en maar liefst 88% bij 8 Ohm. Bij een belasting van 4 Ohm (2x25W) zou je dus voldoende moeten hebben aan 60VA, en bij 8 Ohm (2x14W) zelfs aan 32VA.
Welke caps heb je genomen? Clarity Cap SA? En dan 0.22uF ofzo? Wordt zo'n duur geintje anders
@Paul:
Ehm. Okee. Hoe dan?
- SSassen
- Contacteer:
Da's gewoon klasse-D, zei 't met een inferieur smaakje, kan je beter twee stuks UcD180 pakken, maar goed, wie ben ik?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ehm Digidoo,
In het topic waaruit je mijn tekst aanhaalt, ging hem om een versterker die maximaal 50,- moest kosten. Een overgedimensioneerde voeding zou die versterker onnodig duur maken. Het kan echter geen kwaad om ook bij een klasse-D een iets zwaardere trafo te nemen om te voorkomen dat de versterker clipt bij vermogenspieken. Of het moet zo zijn dat je de volumeknop nooit erg ver open draait.
Dan nog zou ik de voeding niet ónderdimensioneren (de door jou genoemde trafo van 50VA is zelfs voor een AMP3 erg krap). Een Amp 10 levert 4x zoveel vermogen als een Amp 3, en geeft zelfs bij 8 Ohm nog 2x 60 Watt. Dus zelfs al je er 8 Ohm luidsprekers aan knoopt, is een trafo van (2x60)/90= 133 VA het absolute minimum. Dan kom je uit op deze trafo, of op deze als je wilt dat je versterker ook bij 4 Ohm stabiel blijft.
In het topic waaruit je mijn tekst aanhaalt, ging hem om een versterker die maximaal 50,- moest kosten. Een overgedimensioneerde voeding zou die versterker onnodig duur maken. Het kan echter geen kwaad om ook bij een klasse-D een iets zwaardere trafo te nemen om te voorkomen dat de versterker clipt bij vermogenspieken. Of het moet zo zijn dat je de volumeknop nooit erg ver open draait.
Dan nog zou ik de voeding niet ónderdimensioneren (de door jou genoemde trafo van 50VA is zelfs voor een AMP3 erg krap). Een Amp 10 levert 4x zoveel vermogen als een Amp 3, en geeft zelfs bij 8 Ohm nog 2x 60 Watt. Dus zelfs al je er 8 Ohm luidsprekers aan knoopt, is een trafo van (2x60)/90= 133 VA het absolute minimum. Dan kom je uit op deze trafo, of op deze als je wilt dat je versterker ook bij 4 Ohm stabiel blijft.
-
Digidoo
- Contacteer:
@ Marp: Nee, want een werkend ucd exemplaar behoeft twee modules, een voeding en een trafo. In het geval van de 73 euro die het mij zou kosten om een Amp10 over te laten vliegen, heb ik alleen nog een trafo nodig.
Bij beide opties overigens heb ik nog een kastje nodig, wat schakelaars, terminals, enz...
Bij beide opties overigens heb ik nog een kastje nodig, wat schakelaars, terminals, enz...
- Soundexcel
Amp 10 komt uit zweden. gewoon met TNT.
Verzendkosten zijn geloof ik maar 8 euro.
Het hele UCD Tripath verhaal ga ik niet aan.
Ik vind persoonlijk de Tripath amps erg goed klinken.
Tevens ben ik van mening dat een Hypex geen DIY versterker is.
Iedereen kan een module in een behuizing bouwen.
De som die ik had geplaatst was voor voedings spanning.
Niet voor vermogen.
Als je een versterker hebt die 2x 100watt levert is het slim om iets over vermogen te hebben. een trafo van 200VA zou dus wel fijn zijn.
De input condensatoren op amp10 moeten 3,3uF zijn.
Verzendkosten zijn geloof ik maar 8 euro.
Het hele UCD Tripath verhaal ga ik niet aan.
Ik vind persoonlijk de Tripath amps erg goed klinken.
Tevens ben ik van mening dat een Hypex geen DIY versterker is.
Iedereen kan een module in een behuizing bouwen.
Ik heb geen reken som voor vermogen geplaatst.......Mijn speakers gaan uit van 25-100 watt bij 8ohm. Dan kom ik dus, via jou rekensommetje uit bij
De som die ik had geplaatst was voor voedings spanning.
Niet voor vermogen.
Als je een versterker hebt die 2x 100watt levert is het slim om iets over vermogen te hebben. een trafo van 200VA zou dus wel fijn zijn.
De input condensatoren op amp10 moeten 3,3uF zijn.
-
Digidoo
- Contacteer:
Ik noemde het max. vermogen van mijn speakers even, vanwege de belasting van 8 ohm.
Ik denk dat ik voor 200 euro alles heb om een Amp10 te kunnen bouwen. Zodra het zo ver is laat ik het jullie weten natuurlijk!
Intussen ben ik nog wel op zoek naar een betaalbare, passende behuizing. Heeft iemand nog wat leuke sites?
Ik denk dat ik voor 200 euro alles heb om een Amp10 te kunnen bouwen. Zodra het zo ver is laat ik het jullie weten natuurlijk!
Intussen ben ik nog wel op zoek naar een betaalbare, passende behuizing. Heeft iemand nog wat leuke sites?
-
Digidoo
- Contacteer:
Behuizing, atributen enz. allemaal gevonden.
Ik zit alleen nog met een volumeknop. De amp wil ik namelijk even testen met iets van volumecontrol. Wat is het rekensommetje ook alweer? Mijn speakers lopen met 4 ohm van 25 - 100 watt. Versterkertje levert bij 4 ohm iets van 60 watt. Hoeveel kOhm log. potmetertje moet ik dan pakken?
Ik zit alleen nog met een volumeknop. De amp wil ik namelijk even testen met iets van volumecontrol. Wat is het rekensommetje ook alweer? Mijn speakers lopen met 4 ohm van 25 - 100 watt. Versterkertje levert bij 4 ohm iets van 60 watt. Hoeveel kOhm log. potmetertje moet ik dan pakken?
Je moet volgens mij gewoon tussen de uitgangsimpedantie van je bron en de ingangsimpedantie van je versterker gaan zitten, en wel op de volgende wijze:
uitgangsimp bron * factor X = imp Y => imp Y * factor X is ingangsimp versterker
nu moet je X en Y even berekenen
met een 10K ohm potmeter zit je bij een cd speler en een gemiddelde versterker (ingangsimp >47 K.ohm) goed...
uitgangsimp bron * factor X = imp Y => imp Y * factor X is ingangsimp versterker
nu moet je X en Y even berekenen
-
Digidoo
- Contacteer:
Wellicht dat een enkeling mijn showcase al heeft gevonden over dit project.
Op dit moment worstel ik nog met het volgende:
- Geschikte heatsink
- Aan/uit schakelaar.
Die heatsink komt wel goed denk ik, heb er wel een gezien op de foto's van Soundexcel. Moet er alleen nog een in het echt vinden.
Bij Stuut en Bruin in Den Haag heb ik het volgende knopje gevonden:

Een el-cheapo knock-off van de echte Bulgins die ook bij Hypex te koop zijn. Bij S&B verzekerde men mij er van dat je er 250VAC 3A mee kan schakelen en dat er een mooi ingebouwd lampje in zat. Nou, voor € 5,- kan je dat niet laten liggen! Maar ja, toen ging ik 'm doormeten...
- Bij "uit" meet ik verbinding tussen 2 en 4.
- Bij "aan" meet ik verbinding tussen 2 en 3.

Bij 1 en 5 staan respectievelijk een "-" en een "+". Op het (plastic) binnenchassis staat "12v". Heb ik mij bij de neus laten nemen? Heb ik voor het lampje nog een 12v spanning nodig?
Op dit moment worstel ik nog met het volgende:
- Geschikte heatsink
- Aan/uit schakelaar.
Die heatsink komt wel goed denk ik, heb er wel een gezien op de foto's van Soundexcel. Moet er alleen nog een in het echt vinden.
Bij Stuut en Bruin in Den Haag heb ik het volgende knopje gevonden:
Een el-cheapo knock-off van de echte Bulgins die ook bij Hypex te koop zijn. Bij S&B verzekerde men mij er van dat je er 250VAC 3A mee kan schakelen en dat er een mooi ingebouwd lampje in zat. Nou, voor € 5,- kan je dat niet laten liggen! Maar ja, toen ging ik 'm doormeten...
- Bij "uit" meet ik verbinding tussen 2 en 4.
- Bij "aan" meet ik verbinding tussen 2 en 3.

Bij 1 en 5 staan respectievelijk een "-" en een "+". Op het (plastic) binnenchassis staat "12v". Heb ik mij bij de neus laten nemen? Heb ik voor het lampje nog een 12v spanning nodig?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Een controlelampje op laagspanning is niet ongebruikelijk. Je bent dus ook niet bij de neus genomen, tenzij je om een 230V lampje hebt gevraagd.Digidoo schreef:Bij 1 en 5 staan respectievelijk een "-" en een "+". Op het (plastic) binnenchassis staat "12v". Heb ik mij bij de neus laten nemen? Heb ik voor het lampje nog een 12v spanning nodig?
-
Digidoo
- Contacteer:
Tja, ook maar meteen even gekeken oftie 't dan deed met 12V. En dat werkt, jammer alleen dat het lampje niet mee aan/uit schakelt. Ik denk dat ik dus maar voor een ander knopje moet gaan.
Tenzij er een makkelijke manier is om van 25V 12V te maken en er voor te zorgen dat het lampje alleen brandt als de amp aan staat...
Tenzij er een makkelijke manier is om van 25V 12V te maken en er voor te zorgen dat het lampje alleen brandt als de amp aan staat...
Als je het knopje gebruikt om de amp aan en uit te zetten, dan lijkt het mij toch niet zo moeilijk om het lampje dan ook aan en uit te doen met dezelfde functie, of je moet 'm enkel in standby zetten, zonder dat de spanning er af gaat. Maar dan had je toch geen 230V schakelaar nodig?Digidoo schreef:Tja, ook maar meteen even gekeken oftie 't dan deed met 12V. En dat werkt, jammer alleen dat het lampje niet mee aan/uit schakelt. Ik denk dat ik dus maar voor een ander knopje moet gaan.
-
Digidoo
- Contacteer:
Ja, ik bedacht me ook net dat ik niet helemaal goed heb nagedacht. Natuurlijk gaat het lampje ook uit als de spanning wegvalt...
Ik kom op de volgende spanningsdeler:

Klopt dat? Ik kan volgens mij toch ook gewoon een weerstand pakken van 220ohm 0,5 watt, aangezien 125 en 60 ohm weerstanden niet te koop zijn?
Ik kom op de volgende spanningsdeler:

Klopt dat? Ik kan volgens mij toch ook gewoon een weerstand pakken van 220ohm 0,5 watt, aangezien 125 en 60 ohm weerstanden niet te koop zijn?
Ja maar ik denk dat er een reden is waarom er een + en een - opstaat, leds kunnen niet tegen inverse polariteit, na 5..10 V zijn ze stuk in sper. Nu weten we niet of het leds zijn of een lampje, maar in de bulgin's zitten wel degelijk ledjes.
Ivm de weerstand, zolang je het verbruik niet weet op 12V zal je er enkel en alleen heen kunnen gokken, en dan kun je maar beter hoog genoeg beginnen. ( of je moet de ampere meter is nemen en aan de 12V hangen en het verbruik effectief meten) .
mvg Rudy
Ivm de weerstand, zolang je het verbruik niet weet op 12V zal je er enkel en alleen heen kunnen gokken, en dan kun je maar beter hoog genoeg beginnen. ( of je moet de ampere meter is nemen en aan de 12V hangen en het verbruik effectief meten) .
mvg Rudy
- audiomanics
- Contacteer:
25VAC wil zeggen de effectieve waarde dus een spanning die in een weerstand evenveel energie omzet als 25VDC... klopt he? ... Nou als je met een enkele diode gelijk gaat richten houd je dus een effectieve spanning over van 12,5V... minus de 0,5V van de diode... houdt je mooi 12Veff over.. pulsbreedte gestuurde voeding voor het lampje. (niet afvlakken met een elco anders kom je weer hoger uit..
Kees
Kees