Tricone, een kleine vloerstaander met ambitie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

indoubt schreef:
Ik vraag me wel langzaam af of dit topic niet naar de "showcase" moet. Aan de ander kant is de config nog niet vast. de schotten zouden alsnog kunnen verdwijnen als ze een negatief effect hebben. Ik laat het aan de mods
ach, t staat al in het index topic van de sjookees, maar als je t graag wil is t zo gedaan
indoubt

Bericht door indoubt »

Weer iets verder

Afbeelding

Een van de kasten is klaar om de middentoner te testen. Een van de wanden is nog los en wordt alleeen door lijmklemmen vastgehouden. De andere kast is "under construction" maar dan met traditionele kamers zodat we straks kunnen meten wat het verschil is van de gebruikte constructie en eventueel aanpassingen kunnen doen.

Een grove meting levert weinig verassingen op. Een bult op 5 K, een licht oplopende curve i.vm. het afwezig zijn van baffle step compensatie en een paar bulten onder de 100Hz. Als ik dat zo zie denk ik dat de middentoner ook aan de onderkant gefiltert zou moeten worden.

Ik moet nu eerst het meetsysteem een beetje op orde brengen en overweeg de meetjig te maken zoals op de ARTA site is voorgesteld.
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik heb in afwachting van mijn meetjig even wat test metingen gedaan om wat met het programma te spelen. Het valt met de vele instellingsmogelijkheden nog niet mee om hier direct een fatsoenlijke meting uit te krijgen. Er zijn veel parameters die een invloed hebben op de weergave en die moeten toch enigzins correct staan om een relevante grafiek te krijgen.

Voor de grap toch even posten zodat de volgende ARTA newbie niet verwonderd is als ie na een kwartier nog geen resultaat heeft.

Dit is 20cm afstand, wol, curved internals:
Afbeelding

Dit is 20cm afstand, Geen wol, curved internals:
Afbeelding
Voor zover je hier al conclusies uit mag trekken kun je een duidelijk verschil zien tussen wol en geen wol. De meting is een average van 10 metingen. Ik moet het aantal grammen wol nog wegen

Dit is 20cm afstand, Geen wol, curved internals, Waterval diagram.
Afbeelding
Nog geen conclusies te trekken. Hier moet duidelijk nog aan de instellingen worden gesleuteld. FF proberen leverde niet veel bruikbaarders op.
indoubt

Bericht door indoubt »

Eindelijk de laatste units binnen. De TB'tjes had ik al een tijdje en de MDS is vandaag binnen gekomen. Binnenkort maar weer eens verder. Helaas vaak weinig tijd om te hobbyen.

Afbeelding

Afbeelding
indoubt

Bericht door indoubt »

Oei, alweer zo lang geleden dat ik hier wat aan gedaan heb. :oops:

Vooruit dan maar, de kasten zijn bijna af. Een zijkant is nog los want het binnenwerk is nog niet definitief

Afbeelding
sietse

Bericht door sietse »

Ziet er al leuk uit.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Prachtig setje drivers om zo samen te zien! vooral die MDS woofer is een mooi ding.

Succes verder
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

indoubt schreef:
Binnenkort maar weer eens verder. Helaas vaak weinig tijd om te hobbyen.
Met vaak weinig tijd kan je ook heel wat doen... als het maar vaak genoeg is. :)
indoubt

Bericht door indoubt »

bartsegers schreef:
Prachtig setje drivers om zo samen te zien! vooral die MDS woofer is een mooi ding.

Succes verder
Ik heb er al een een gebruikt en was daar heel content mee. Je moet geen hele hoge SPL verwachten maar de klank en diepgang zijn uitstekend voor zo'n klein ding.
Marp schreef:
Met vaak weinig tijd kan je ook heel wat doen... als het maar vaak genoeg is.
Tjsa, eigenlijk niet genoeg, dat blijkt wel uit het post interval. Ik hoop ze nu wel binnen afzienbare tijd af te maken. Het zou toch wat sneller moeten gaan als de sonic revolution coffeecup :oops:
indoubt

Bericht door indoubt »

Zo, gisteravond verschilmetingen laten uitvoeren tussen de kast met gebogen wanden en de traditionele kast zonder gebogen wanden. Ik heb het gebogen wanden principe al eerder toegepast maar had geen verschilmetingen om aan te tonen wat het effect is. Dat wilde ik nu wel en door de constructie van gebogen wanden binnen in een normale kast kan dit redelijk eenvoudig worden uitgetest

Uit de metingen is gebleken dat de vorm van de kast veel uitmaakt voor het minimaliseren van de "backwave". Je kunt zien dat het gewenste effect is bereikt en dat de vorm significant beter is als een vierkante/rechthoekige kast.

Eigenlijk had het leuk geweest als ik de gebogen wanden constructie had kunnen vergelijken met een bol+inverted hoorn maar de beperking in vrije tijd speelt mij soms parten. Ik heb de indruk dat je met deze eenvoudige constructie al een groot gedeelte bereikt van wat je met bol en inverted hoorn kunt bereiken maar metingen heb ik daar niet van.

De ruimtes achter de luidsprekers was in beide kasten losjes voor de helft opgevuld met een gelijke hoeveelheid wol.

Er is ook nog gemeten aan het filter. Met name de filtering van de mids in het laag was iets waar ik een beetje mee in m'n maag zit. In eerste instantie was ik van plan de natuurlijke roll-off te gebruiken maar er is toch even geëxperimenteerd met verschillende filterconfiguraties en enkele grote serie condenstaoren. Uiteindelijk werd het er met geen enkele configuratie beter op. De natuurlijke roll-off van de mids blijft dus gehandhaafd. Deze ligt iets hoger als in eerste instantie berekend en ligt dicht bij de 150Hz. Het maximale volume van de luidspreker zal daar misschien wat door verminderen maar gezien de efficientie van de units verwacht ik daar geen grote problemen.

Voorlopige veranderingen aan het filter (ten opzichte van Ducone filter):
  • de 1mH had ik al vervangen door een 0.82mH spoel. De 0.82 mH is duidelijk beter en blijft.
    De weerstand in serie met de condensator parallel aan de mids verdwijnt. Deze heeft slechts een averechts effect.
    De condensator moet iets groter worden. Waarschijnlijk 15uF i.p.v. 10uF zoals nu.
    De weerstand om serie met de tweeter had ik ik al gehoormatig verwijderd. In het originele filter zit een 2,2 ohm. Waarschijnlijk is het raadzaam om een 1 ohm weerstand toe te passen.
    De 0.47mH en 4,4uF (was 4,7 in origineel filter) voor de tweeter zijn goed. Een tweak optie zou kunnen zijn om deze beide nog iets te verlagen. De fase gelijkheid is al erg goed maar zou mogelijk nog net iets perfecter kunnen als deze waarden ietsje verlaagt worden.
Notchfilters lijken in deze configuratie de situatie allen te verslechteren. De tweeter heeft een bultje die we hebben geprobeerd weg te werken. dat lukte nog het best met de 1 ohm weerstand.

Jeroen runt nog een aantal simulaties met alternatieven, het lijkt echter of het meest geschikte filter al aardig uitgekristalliseerd begint te raken.

Plaatjes van de metingen komen vanavond

Oh ja, jullie willen fotootjes: De Mivoc's AM-80 zijn binnen. Voor dat geld kun je het bijna niet laten (en met alle knopjes en aansluitingen ook niet zelf maken). Passief filteren met redelijke onderdelen is al bijna duurder op 150Hz en 4 ohm. Op een duits forum hebben ze die dingen nagemeten en en ze halen die 80 watt RMS niet, maar wel 69W Rms met nog heel behoorlijke distortion cijfers. Het leuke aan deze units is dat een hypex DS-2 nagenoeg in hetzelfde compartiment past en een upgrade dus later eenvoudig is. Of dat nodig is zal moeten blijken.
Afbeelding
Afbeelding
indoubt

Bericht door indoubt »

Weer een stap verder
Afbeelding

De rechter luidspreker is "technisch" af. De units staan in te spelen. Het filter moet nog wel getweaked worden en voor de uiteindelijke waarde van de condensator voor het hoog gaat er nog een Clarity cap SA in. Aan de ene kant is een SA misschien overdone voor deze klasse tweeter maar met de lage waarde die ik waarschijnlijk nodig heb scheelt het 3€ met een normaal MKP tje. Of het straks hoorbaar is zal moeten blijken.

De linker moet nog worden afgemaakt. De midkasten worden aan de binnenzijde nog bekleed met vilt. Tegenover de bassunit wordt de wand bekleed met bitumeuze tapijttegel en de ondersteuningszadels voor de BR poorten moeten nog worden gemaakt.

Van de rechterkast is de Subversterker ook geplaatst en aangesloten
Afbeelding
Zo op het eerste gehoor klinkt het al prima. Beter eigenlijk als verwacht voor nog niet ingespeelde units.

De mids zijn onafgefilterd aan de onderkant en waarschijnlijk blijft dat zo. Grote condensatoren en correctie netwerken hadden slechts een averechts effect. De mid loopt vanwege de gesloten kast tot 150Hz(-3db)

Ik kan nog even kijken wat de hoogpass van de subversterker doet maar met dit soort eenvoudige versterkers verwacht ik geen verbetering van de hoogpass dis is ingebouwd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

=D>

Lekker hé, als er wat schot in de zaak begint te komen :D :D

Ziet er heel erg mooi uit! Zoiets wil ik ook gaan maken maar dan nog twee maatjes kleiner (dayton-HiVi-TangBand woofer)

Wowly
indoubt

Bericht door indoubt »

Wowly, die 178 mm brede subversterker krijge je daar niet in hoor :D
indoubt

Bericht door indoubt »

Weer een stukje verder.
De kamers worden nog bekleed met vilt. Op deze foto's zitten er nog enkele rimpels in, de lijm was nog erg nat en moet ietsje drogen om een betere kleefkracht te krijgen. Daarna kun je eenvoudig het vilt glad krijgen. Ik heb spuitlijm gebruikt hiervoor en dat werkt prima. De lege kamers achter de curve zijn op deze foto nog niet opgevuld.
]Afbeelding

De metingen zijn uitgevoerd door Jeroen =D> (waarvoor dank)
In eerste instantie lag de prioriteit bij een vergelijkingsmeting tussen een rechthoekige traditionele kast zoals op de foto hieronder:
Afbeelding

en de kast met de gebogen binnenwanden (zoals hieronder)
Afbeelding

In beide kasten zat dezelfde hoeveelheid wol. verder was er nog geen enkele bekleding zoals vilt en de kamers achter de gebogen wanden zijn nog niet gevuld. Alle condities zijn gelijk gehouden met dezelfde instellingen van de meetapparatuur.

Het verschil is op de waterval diagrammen duidelijk te zien. De kast met de gebogen wanden heeft veel minder last van de backwave. Ook op de frequentiecurve was dit waarneembaar.
indoubt

Bericht door indoubt »

Gisteravond de luidsprekers bij een vriend, die iets soortgelijks wil bouwen, getest met tegenvallende resultaten. wat er aan de hand is weet ik nog niet precies maar de dynamiek en sprankel die ik eerder had gehoord was ver te zoeken. Hij heeft een (door mij gebouwde) UCD180 die de <4ohm iets beter aankan als mijn LM3875 gainclone die met +/-37 volt meer op 8ohm is toegespits.

Ze staan nu al een aantal uur te spelen en het lijkt alsof er iets van de sprankel terugkomt. Het enige wat ik kan bedenken is dat de units veel te koud zijn geweest omdat ze sinds de middag in de auto hadden gelegen. We hebben alleen op beperkt volume geluisterd maar ze waren beduidend slechter als zijn monitoren met de monacor SPH135KEP en seas tweeter. Ze klonken "muf" en slordig.
Ik heb deze units eerder gehoord en als er iets is wat ze niet zijn dan is het dat wel.

wordt vervolgd.....

Edit dd 9 okt 2007: Ik ben alweer een beetje gerustgesteld. Gister aan het eind van de avond klonk het weer een stuk beter. Het lijkt er een beetje op alsof de luidsprekers last hebben van de kou of zo. Niet dat het al zo is zoals ik het wil hebben maar ik heb er weer vertrouwen in. Dat van die demping is wel serieus, daar moet nog mee geexperimenteerd worden om terug te brengen tot de absoluut minimale hoeveelheid. Hetzelfde geld voor het vilt waarvan hert gebruik nu ook ter discussie is komen te staan.
indoubt

Bericht door indoubt »

Interessante link over koude woofers
http://www.zaphaudio.com/temp.html

Helaas geen subjectief oordeel (hoe klinkt het) maar alleen grafiekjes. Ik heb mijne niet cryogeen behandeld hoor, zo koud was het niet :D

Een paar uur spelen heeft de situatie in ieder geval weer flink verbeterd.

Afbeelding

Ik kan nog niet tevreden achterover leunen. Ze hebben nog steeds minder attack dan mijn eigen Seas units en dat had ik eigenlijk wel verwacht. De TB tjes zijn licht, slechts 4 gram moving mas en met een BL van 5,36 hebben ze een behoorlijk sterke aandrijving. Tuurlijk zijn ze twee slagen kleiner, dat is een van de reden waarom ik er 2 gebruik. Het oppervlak van de TB tjes is 57cm^2 en dat is bijna de helft van de Seas Unit (120cm^2) De Seas heeft 16 gram moving mass en een BL van 8,5.

Waar het precies aan ligt weet ik nog niet. In ieder geval heb ik net de wol eruit getrokken en vervangen door een heel klein stukje (1/8 e deel)

Afbeelding

Ook hier word het beter van, ik moet echter meten of het effect van de gevormde kamer in voldoende mate overeind blijft.

Daarna is het filter aan de beurt. Ik kan me niet voorstellen dat dit zo'n groot verschil maakt maar misschien dat de units toch aan de onderkant een hochpass moeten krijgen op 150Hz of zo. Liever een niet 100% vlakke curve dan een mat klinkende luidspreker. :?

Als iemand vergelijkbare ervaringen heeft en of oplossingen weet hoor ik het graag
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik neem aan dat de SEAS ook lager is afgestemd. Ik denk dat je alleen echt goed kan vergelijken met zowel in situatie A als B een vlakke totaalrespons met meespelende sub.
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik denk dat je gelijk hebt Jeroen, dit was ook het geval, alhoewel de subs van de tricone nog niet helemaal goed zijn afgesteld. De Seas spelen veel lager door en de sub pakt dan maar een heel klein stukje. Bij de monacor's zit ook een sub aan de onderkant (XLS10 met PR).

Ik heb nu overigens geluisterd naar de mid's en de tweeter zonder sub en dan afwisselend een 220uF condensator voorgeschakeld. Geen ideale situatie natuurlijk maar het klinkt net iets beter. De TB tjes geven nog redelijk wat lage tonen ook als is het dan -12db of zo.

Als ik me niet vergis hebben we nog wat ge-experimenteerd met een hochpass condensator en een corectienetwerkje. Ik weet de waardes die we hebben toegepast voor het correctie netwerkje niet meer, kun jij je die nog herrinneren?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat was 6,8mH, 220uF en 4,7 ohm. Maar ik vind het niet lekker werken. Ik heb nog eens wat zitten pielen, je zou voor je mid laagdoorlaatfilter nog een sectie kunnen zetten van 680uF en 1,8mH. Dan heb je een heleboel body erbij want de bafflestepcompensatie wordt dan doorgezet in het midlaag. Blijft natuurlijk wel ellende met die 680uF. Daar moet je minimaal 220uF MKT parallel zetten aan een 470uF elco, anders verlies je teveel detail.
indoubt

Bericht door indoubt »

680uF kan ik wel samenstellen uit elco's om te proberen of het werkt en een 1,8mH spoel heb ik ook nog wel liggen.

220uF MKP is inderdaad wel een hele hoge waarde. Het is nu juist het midden waar onverwachte uitdagingen blijken te liggen.

Ik ga het eens proberen en luisteren hoe dat klinkt
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik heb dit weekend eindelijk de hoogpass voor het middengebied uitgetest. 687uF en 1,8mH. De condensatoren hebben 2 weken in de gararage kunnen proefdraaien voor ik ernaar heb geluisterd, voor het geval dat dit een verschil zou maken. Er is geluisterd met uitgeschakelde basunit.

De Mid valt inderdaad veel steiler af en de afval begint op een iets hogere freqentie. Wat me opvalt is dat de twee midunits nog behoorlijk laag komen zonder dit hoogpas filter. Vanuit de berekening vooraf en de meting van Jeroen ligt het -3db punt op circa 150Hz met -10db op circa 70 Hz. Met het hoogpas filter is dit duidelijk veel lager.

Het artikel in de K&T over de Ducone en de baseigenschappen van de W4-657SC moet, naar mijn mening, met een klein korreltje zout gelezen worden. De bas is inderdaad behoorlijk aanwezig (zeker in TL vorm kan ik me dat voorstellen) maar heeft beperkingen voor het luistervolume of voor de kwaliteit van de lage tonen.

In dit systeem waar de W4's in gesloten kasten zitten zou dat (en is dat waarschijnlijk ook) veel minder een probleem moeten zijn. Toch hoor je als kritische luisteraar dat de kleine units bij een fors volume een wat rommelige bas laten horen in de lagere regionen. Het volume van de lage tonen is welliswaar veel lager maar als je dicht bij (60-70cm) de luidspreker zit kun je het wel horen.

Het hoogpas filter lost dit voor een groot deel op. Helaas zitten ook hier weer nadelen aan. Ten eerste is een een lichte opslingering in het middengebied hoorbaar. Alhoewel het niet direct onaangenaam klinkt zou ik deze toch weg willen hebben en dat betekend aanvullende netwerken met wederom aanvullende nadelen (al is het maar in €).
Ten tweede is het filter met alleen elco's hoorbaar. Ook mijn tienjarige dochter vond zonder hoogpas filter mooier klinken. Om dit minder hoorbaar te maken zou een significant deel in dure MKP's moeten worden uitgevoerd
Ten derde zou dit hoogpas filter significante kosten met zich meebrengen. Als ik 220uF in de eenvoudigste en prijsgunstigste MKP (Clarity Cap APW) zou uitvoeren bedragen de meerkosten van dit hoogpasfilter circa 65€ per luidspreker. Ook dan ben ik er niet zeker van dat het middengebied in voldoende mate onaangetast blijft.

Voor een luidspreker met een krap budget is dit niet acceptabel. Dat de luidspreker, naar mijn maatstaven, onvoldoende maximaalvolume kan weergeven zonder te gaan storen in het basgedeelte van de midunits is natuurlijk nooit een goede reden om de schoonheid van het middengebied te offeren. Ik kies dus voor iets minder maximaal volume, iets wat trouwens wel past in het concept van deze kleine vloerstaander. Het hoogpas filter voor de mids is bij deze van tafel.

De dynamiek is overigens op behoorlijk goed niveau. Ik heb de oorzaak van het probleem niet kunnen achterhalen. De eerdere problemen daarmee schrijf ik maar toe aan koude want het heeft zich niet meer voorgedaan. Ook niet met de toenmalige hoeveelheid wol in de gesloten kamers.

Met de wol gaat nog wel iets worden geexperimenteerd. Wat er nu in zit lijkt op het gehoor net iets te weinig. De originele hoeveelheid (zoals de meting) was misschien wat aan de ruime kant.

Afbeelding
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Kan me goed vinden in je verhaal.

Wellicht zou je nog wat kunnen stoeien met het volgende gegeven: als je de tangbandjes slechts via een condensator van 150uF aanstuurt, kun je een kantelpunt op 200Hz realiseren. Je krijgt wel een opslingering rond 100Hz, maar dit valt gehoormatig vaak mee, je zit toch al gauw 6dB onder het niveau van de woofer daar. Het sublaag komt in ieder geval niet meer bij die tangbandjes dan.
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik heb al eens geexperimenteerd met een 220Uf die een wat lager kantelpunt geeft. Het effect daarvan was beperkter als dat ik had verwacht. Ik zal eens met 150Uf aan de slag. Het lijkt me dat met 150Uf het kantelpunt meer naar 230-250Hz gaat maar misschien valt dat mee.

De sub kan ik naar standaard naar 180 Hz zetten (staat nu op 140-150Hz), daarboven zou ik de subversterker moeten modificeren. Het filter van de sub is niet zeer steil, slechts 12db/octaaf. Voor de 8"units zou het geen probleem moeten zijn, die moeten makkelijk veel hoger kunnen. Ze hebben op 800Hz een vervelende resonantie maar daar blijf ik heel ver vandaan. Omdat ze aan de zijkant zitten heb ik ze het liefst niet zo hoog maar ik weet dat de visaton vox en een model van Crafty ook op 200Hz of hoger filteren met een zijbas.

Als ik mijn eigen posts teruglees lijkt het bijna allemaal kommer en kwel. Dat is natuurlijk niet zo. De units presteren prima, ik wil alleen het onderste uit de kan. Als men bij K&T zo lyrisch is over de Ducone dan moet dit gewoon nog een flinke stap beter, De speciaal gevormde middentoonkamers, betere komponenten in het uiteindelijke filter en de additionele actieve bas moeten dit gewoon een meer dan uitstekende luidspreker maken.

Vanavond nog even geluisterd, ik vind eigenlijk dat ze een beetje "mellow" klinken als ik ze vergelijk met mijn Seas. Eigenlijk een beetje "lief" alhoewel ik nooit had gedacht deze termen te gebruiken voor een luidspreker. Het klinkt heel mooi maar ik mis nog steeds een beetje de "bitch" :D

Ik zal als alternatief ook een door Jreoen voorgesteld seriefilter uitproberen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet afgaan op recensie K+T :twisted: .

Wat kantelpunt met de 150uF betreft: niet helemaal voorspelbaar op de frequentie die je denkt. Met name de 0,82mH spoel in je filter doet ook mee. Het geheel werkt denk ik mooi samen, het heft meteen een stuk bafflestep op en de twee mids krijgen boven 400Hz een zeer vlakke respons.
indoubt

Bericht door indoubt »

jeroen_d schreef:
Niet afgaan op recensie K+T :twisted: ..
Helemaal gelijk, dat doe ik ook niet hoor, de units hebben gewoon goed midcapaciteiten.
jeroen_d schreef:
Wat kantelpunt met de 150uF betreft: niet helemaal voorspelbaar op de frequentie die je denkt. Met name de 0,82mH spoel in je filter doet ook mee. Het geheel werkt denk ik mooi samen, het heft meteen een stuk bafflestep op en de twee mids krijgen boven 400Hz een zeer vlakke respons.
Ik zal kijken of ik 150uF "gemengd" kan maken, dus met voldoende MKP erin, volgens mij moet dat nog wel lukken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”