2 linker handen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wielke
Contacteer:

2 linker handen

Bericht door Wielke »

hoi hoi,

m'n eerste post en is misschien al niet de beste binnenkomer.
heb dus sinds kort zo'n klein chinees buizenversterkertje van 10Watt PP en die heeft maar 2 ingangen, te weten CD en Aux. Nu zit ik dus met het probleem dat ik meer dan 2 bronnen heb die ik aan wil sluiten (CD/DVD/tuner/PC/LP)

Graag had ik dus een voorversterker gehad en het liefst een passieve. Uiteraard dus al een tijdje rond aan het kijken maar het staat me OF niet aan OF is gewoon te duur, ik ga geen €500 of meer uitgeven aan een doosje met alleen een ingangsselector en een volumeregeling.

Dus eigenlijk komt nu zelfbouw ter sprake... en daar kan ik niks van hehe

Ik zoek dus eigenlijk iemand die me zo'n ding wil maken... 5 of 6 ingangen, een volumeregeling en dat dan weer in een 43cm breed "doosje". Materiaal kan ik allemaal regelen, geen probleem.

Alvast bedankt!
sietse

Bericht door sietse »

Er zijn ook kleine voorzet kastjes te koop met 4 ingangen en 1 uitgang die je bv op de aux input kunt aansluiten. In de meeste hifi zaken te koop voor ca 15 á 20 euro.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Aswitch-3
3 ingangen (tulp)
Prijs: 10,95
Afbeelding
http://www.popelectronics.nl/product.ph ... t=8&page=1

Aswitch-4
4 ingangen (3x tulp, 1x jack)
Prijs: 12,95
(gangbare prijs is 19,95)
Afbeelding
http://www.popelectronics.nl/product.ph ... t=8&page=1
Wielke
Contacteer:

Bericht door Wielke »

hmm... zo'n kastje was de bedoeling eigenlijk niet :D

erg hifi zijn ze niet hé... ik zoek gewoon echt een passieve voorversterker, zoals Array ze bijvoorbeeld levert maar dat niet met display en afstandbediening.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

2 linker handen? wat een onzin.. Ooit hadden we een een-armige bandiet op het forum.. die kon het zelfs.. Je moet alleen niet morgen klaar willen zijn en zult je wat techniekjes eigen moeten maken..
Oefening baart kunst en het is gewoon een kwestie van DOEN!!
DIe drempel is echt niet zo heel hoog!

Maar enfin: ik wil best een mooi kastje met zo'n van Eijndhoven geval voor je maken, maar als ik het doe komen er alleen mooie spullen in te zitten (Neutrik-connectortjes, zilverdraadjes etc etc) en dan kom je waarschijnlijk toch wel op enige honderden euro's materiaalprijs..
Bovendien woon ik heeeeeel ver weg.. duzzzzz zelf doen, echt wel..

trouwens, waar heb je nog een volumeregeling voor nodig? die zit toch al op die chinees?

Kees
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Als je versterker al een volumeregelaar heeft (wat vrij aannemelijk is met 2 ingangen), zijn meer componenten alleen maar extra ballast (minder hifi) t.o.v. een simpele sourceselector.

Ik ben het met je eens als je zegt dat zo'n losse selector niet mooi is. Als het mooi moet zijn, kan je overwegen om een behuizing te maken/kopen waarin je een multideckschakelaar plaatst, of je plaatst zo'n schakelaar rechtstreeks in je versterker.

Edit: of je laat het aan Kees over. Dan is ook het uiterlijk zeker-te-weten Tóp-HiFi, maar zoals Kees al aangeeft is de prijs dat dan ook. ;)
Wielke
Contacteer:

Bericht door Wielke »

@audiomanics: wilde ook echt geen prul hebben, wil gewoon een fatsoenlijke totaal stille schakelaar die eigenlijk niks toevoegd aan het geluid.
je hebt gelijk wat betreft die volumeregeling... zelfs dubbel gelijk want het is een verzwakker, die hoort d'r dus eigenlijk niet tussen :oops:

@marp: die standaard schakelaartjes zijn gewoon echt prul, ken ze hier van de hobby en hifi zaken en dat is meestal een verzameling van een paar slechte connectors, potjes en kabeltjes waar je bang van wordt -> goed kan het niet zijn.

Het idee van Audiomanics spreekt me veel beter aan: een goeie schakelaar, zilverdraad en goeie (vergulde?) connectors.
En nee... ik heb zo'n onstabiele handjes dat solderen voor mij echt een rotklus is :lol:

Wat voor schakelaar adviseren jullie trouwens?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Wielke schreef:
Wat voor schakelaar adviseren jullie trouwens?
De schakelaar in zo'n kant-en-klaar kastje is waarschijnlijk van eenzelfde kwaliteit als de standaard multideckschakelaars welke vaak voor attenuators worden gebruikt. Vind je de kwaliteit van koperen kontakten onvoldoende, dan kan je met een multideckschakelaar ook wel relais met vergulde kontakten aansturen, of je koopt een duurdere schakelaar zoals bijv. een DACT.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb voor de woonkamer ook zo'n kastje, uit het Intertechnik assorti. gewoon bij Speaker&Co gehald, netjes vergulde contacten aansluitiingen. nix mis mee

maar als het wat beter mag zijn, kijk dan eens hier:
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/ ... assivv.htm
niet goedkoop, wel goed. ook mooie kastjes enzo.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Boor wat extra gaatjes voor chassisdelen achter in je Chinees, vervang de selector switch door eentje met 3 of 4 standen, wat bedrading erin en klaar.

Simpel, niets van te zien, en niet duur. :wink:
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

KT88 schreef:
Boor wat extra gaatjes voor chassisdelen achter in je Chinees, vervang de selector switch door eentje met 3 of 4 standen, wat bedrading erin en klaar.

Simpel, niets van te zien, en niet duur. :wink:
De mooiste oplossing, vermits er ruimte is om die gaatjes te boren..En garantie kun je naar fluiten... (zal toch al wel niet te lezen zijn...)

Ik las ook dat er een bron is met de naam LP....
Als je hiermee een platenspeler bedoeld zul je nog wel even een RIAA-versterkertje bij moeten hebben.. Afhankelijk van het type element wat je hebt (MM of MC). Maar dat is bij de platenspeler in te bouwen eventueel... Als LP een platenspeler is dan, natuurlijk..

Kees
Plaats reactie