Kast na lakken nog nabehandelen?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wasbeer2006

Kast na lakken nog nabehandelen?

Bericht door Wasbeer2006 »

Hallo,

Ik heb een MDF kast gebouwd (vifa premium22) deze een paar keer in de grond gezet en hoogglans zwart afgelakt.

Is het raadzaam deze na te behandelen met bv commandant en daarna autowas?? of kan je dat beter niet doen?
sietse

Bericht door sietse »

Ik zou niet weten waarom je dat zou moeten doen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Polijsten kan, als je een diepere glans wilt en/of als je oneffenheden wilt verwijderen.

Voordat ik lak polijst, zet ik de lak strak met schuurpapier korrel 1200 (waterproef). Daarna kan de lak achtereenvolgens worden gepolijst met commandant 3 en 5. Voorwaarde is dat de laklaag dik genoeg is, en polijst niet teveel op hoeken, want daar zit je vrij snel door de lak.

Het is aardig wat werk, maar je krijgt er wat voor terug. Hier nog iemand die hetzelfde te werk gaat. Probeer anders eens een klein stukje op de onderzijde om een idee te krijgen.

In de was zetten? Niet doen!
Dan hardt je lak niet goed uit en kan er een matte grijze waas ontstaan. Hier kan je beter een half jaartje mee wachten.
markje

Bericht door markje »

Als ie goed gespoten is, zou ik er niks meer aan doen. In de was zetten, zoals aangegeven, na een aantal maanden zodat de lak goed kan uitharden.

Groeten Mark
knuisje

Bericht door knuisje »

Hoe lang moet de lak uitharden voordat je kan polijsten?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Bij een spuiter ff laten meespuiten uin de blanke lak. Dat gebruiken ze vaak dus is zo meegenomen.....?

Wowly
Wasbeer2006

Bericht door Wasbeer2006 »

Ik heb de kast zelf gelakt met een roller en het resultaat is aardig strak op een paar stofjes na. Ik wilde de kast sowieso goed uit laten harden en het op de onderkant proberen.

Bedankt!!

In de was zetten? Niet doen!
Dan hardt je lak niet goed uit en kan er een matte grijze waas ontstaan. Hier kan je beter een half jaartje mee wachten.
aaaah dan had ik mijn zwarte auto na een week niet in de was moeten zetten! :shock:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ik sluit me aan bij de eerder gemaakte opmerkingen, maar wil hier nog het volgende bijvoegen.

De hoogste glans haal je zonder napolieren. Een laagje commandant legt een bescherming en een fraktie meer diepte. Dit kun je altijd doen, heeft alleen maar voordelen. Neem wat watten om de pasta op en uit te smeren. Laat een poosje staan en glans hem op met een wollen vacht. Nogmaals, controlleer constant op eventuele kleine harde deeltjes.

De gladste afwerking krijg je met ploieren. Als je bijvoorbeeld een TL lamp ziet weerspiegelen in het oppervlak zal die altijd vervormd zijn. Om dit tegen te gaan kun je het oppervlak met een vlakke schijf en zeer fijne korrel (>1200) vlakschuren tot het gehele oppervlak licht mat staat. Daarna kun je dan het volledige oppervlak beginnen oppolieren. Dit doe je natuurlijk met polierpasta. Na het bereiken van de gewenste glans kun je ook hier weer commandant aanbrengen om net iets meer glans te krijgen.

Als je oppervlak is gespoten zitten er vermoedelijk hier en daar wat stofjes in. Deze kun je best met machinaal polieren verwijderen. Dit kan met een wollen vacht op een draaiende schijf. Als polierpasta neem je best een polierstift die je even over de vacht laat gaan. Gebruik in dit geval best geen polierpasta want dan gaat je glansgraad naar omlaag.

Zoals Mario reeds zei, geen was op je lak!

Groeten,
Ed.
Plaats reactie