Hier is mijn Velleman versterkertje dan, in een proper 'jasje' gestoken.
Kabels van de XLR naar de print zijn koolstof in een rubber hulsje voor de line, en een coax kern voor de ground. Verder niet veel speciaals.
Heb je de afscherming van de koolstofkabeltjes aangesloten?
Ik zie vanaf de trafo geen gelijkrichter en elco's... zitten die al op het printje?
Volgens mij kun je de versterker print beter 180 graden draaien, met het koellichaam naar de trafo toe dus.
Probeer ook de afstand tussen de trafo en versterker zo groot mogelijk te maken en zorg er in ieder geval voor dat de draden van de ingang zo ver mogelijk van de trafo af liggen.. Dat scheelt een heleboel pick-up..
Zet er eventueel een plaatje mu-metaal tussen on het strooiveld van de trafo bij de versterker weg te houden, anders heb je zeker een dikke brom..
Er komt dus een hoogfrequente ruis/brom door, doet me wat denken een AM radio'tje dat niet afgestemt is. Wat ik bij de test opstelling niet had (het ampje heeft gewoon op een mdf plank hier een aantal weken gespeeld.
Zonder ruis, zonder brom.
Nu met het geheel in de kast te zetten, heb ik dus op de print de inputs (ground + line links en rechts) los gesoldeerd en de koolstof draadjes in de plaats gesoldeerd. Dus opeens zit er nu brom op!
Ik heb de bedrading naar de input opnieuw los gesoldeerd, en dan is de amp muis-stil, van het ogenblik dat ik er (eender welke) kabel op aansluit, krijg ik die brom terug.
Kees, eerst had ik de koolstof kabels enkel met rubber mantel, dat gaf brom, daarna met koper afscherming, die aan de plug vast gemaakt (ground) en nog steeds brom. Alle gelijkrichters etc zouden op de print aanwezig moeten zijn, zelf ken ik geen jota van de op-bouw van een amp of electronica er achter. Maar volgens velleman is het enkel trafo aansluiten en klaar. Zo heeft het dus ook netjes gespeeld.
Van het moment dat ik een XLR in de terminal steek, is de brom weg. Maar geen geluid.
Ik denk niet dat ik er nog kleur aan ga geven staat best wel leuk zo. Lekker minimalistisch.
Alleen de koolstof draadjes moet ik nog eens herbekijken. Het zijn net antennnetjes
edit: of met het inbouwen van de module is er wat fout gegaan
Ik zou er nog een laagje kleurloze lak in satijn op smeren. Straalt iets meer klasse uit.
Die brom kan wel eens een groundloop zijn. Als ie echt ergens in de hoge frequenties zit zou het kunnen dat je versterkertje oscilleert. Maar dat lijkt me bij zulk ontwerp niet echt vanzelfsprekend.
Mss komt er dan toch nog wel een kleurloos lak laagje op
Ground loop?
Als ik de module stroom geef (dus voeding aan sluit) maar geen input 'line' aansluit, komt er geen ruis uit. Ook niet als ik de 'input' ground aansluit. Pas wanneer er een verbinding met de line maak (ook al loopt die 'dood' dus geen plug/socket er aan) dan komt er storing uit.
Net de (een?) fout gevonden (bedankt rho ) de XLR waren verkeerd aangesloten, 1 en 2 had ik ground opstaan, 3 line. In de pluggen stond de line op 2, en ground op 1 en 3. Daarom geen geluid.
De ruis is zo goed als weg met de afscherming van de koolstofjes bij aan de ground van de terminal aangesloten. Enkel zit er nog té veel ruis op om 114db hoorns op aan te sluiten. Op m'n 92db speakers is de ruis nog net hoorbaar.
Ook heb ik het printje om gedraaid (koelblok richting trafo) en beiden zo ver als het gaat uit elkaar gezet.
Ja hoor, het dekseltje gaat er gelijk met de zijwanden af. Die zitten dan met 2 verzonken inbus houtschroeven per kant bast aan de bodem met front en achterpanneel.