Nieuw groot project; Frontloaded horns + 15inch woofers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

fgroen schreef:
Geenius schreef:
Volgens mij is het enige effect dat ie minder hard is. :)

Zolang je geen 3-watt SET als versterker hebt zie ik geen probleem, zoiezo lijkt me 95dB ruim voldoende voor normale huiskamer nivo's. Een flinke L-pad voor het hoog heeft zelfs als voordeel dat de impedantie van de driver/hoorncombinatie volledig vlak is waardoor je met een relatief eenvoudige filter uit de voeten kunt. :wink:
Ik heb hier nog eens over na zitten denken.

Er zit volgens mijn wel een addertje onder het gras.

Stel je hebt de volgende situatie: een hoog-driver heeft een impedantie van 5 Ohm bij 1kHz en 20 Ohm bij 20kHz.

Als je deze driver direkt aan de eindversterker hangt (zonder enkele demping) met een spanning van 1V op de klemmen dan gebeurt er het volgende:

bij 1kHz wordt er 0,2W in de driver gepompt, bij 20 kHz nog maar 0,05W. Dit is ahw een soort uitgangssituatie, zo is de driver ook gespecificeerd. In vermogen wordt er op 20kHz echter -6dB aan vermogen verstookt t.o.v. 1kHz.

Nu gaan we middels een L-pad (op 8Ohm uitgelegd) de boel 12 dB verzwakken (serieweerstand is dan 6 Ohm, parallel weerstand 2,7 Ohm) dan gebeurt er het volgende: bij 1kHz wordt er 0,029W in de speaker gestopt, en bij 20kHz 0,034W. In vermogen wordt en bij 20kHz +0,6dB vermogen gestookt t.o.v. het vermogen bij 1kHz.

In vergelijking met geen L-pad is de tonaliteit grondig veranderd.
Bij een enkele serie-weerstand zou de frequentie-curve inderdaad totaal anders eruit zien. Het grote voordeel van een L-pad is dat je alleen verzwakt zonder in te grijpen in de characteristiek van de curve. Alleen de impedantie wordt vlak getrokken.

Bijgaand voorbeeld aan de hand van een 18-Sound ND-1480 driver met 18-Sound XT-1464 cd-hoorn (omdat ik die toevallig nog had liggen). Zoals je ziet wordt de impedantie zo vlak als een liniaal, de frequentie-curve wordt alleen in nivo teruggebracht, circa 12dB in dit voorbeeld. :wink:
Bijlagen
Lpad_filter.jpg
Lpad_impedantie.jpg
Lpad_frequentie.jpg
Jacobus

Bericht door Jacobus »

Nils_vn schreef:
jacobus, deze kwam ik tegen, moest ik onmiddelijk aan jou topic denken:

Afbeelding
Hey Nils,

Dat ziet er weer mooi uit :-) ongeveer hetzelfde principe zoals ik het wil doen maar met een andere horn. Ziet er weer uit als TAD drivers :D en als Bi-amping
Jacobus

Bericht door Jacobus »

Bijna goed :) JBL bass driver en TAD compressie driver, XO 600Hz, en bi-amping

http://homepages.slingshot.co.nz/~audio ... review.pdf

Ik heb gedacht aan JBL drivers, kon er een paar krijgen voor een hele goede prijs maar meerdere mensen vertelde me dat ze beter niet boven 300Hz konden worden gebruikt, uiteindelijk toch maar de Ciares van Tony overgenomen.
Jacobus

Bericht door Jacobus »

Mensen,

Heeft iemand van jullie de nieuwe hobby hifi al gelezen? staat een artikel in over de hoorns die ik heb. Op zich vond ik het artikel niet echt geweldig, stond weinig info in als het om de luister ervaring ging. Wat ik wel opmerkelijk vond waren de metingen! blijkbaar zijn dit CD hoorns met een, als het geheel niet gefilterd wordt, een dalende response. Ook mooi om te zien is dat ze onder 30graden nagenoeg niet beamen, ze zijn bij 17kHz slechts ca 5dB lager in volume dan de axiale curve. Dit vind ik zeer positief omdat ik dan niet met mijn hoofd in een klem hoef te zitten :D Ben benieuwd wat jullie van het artikel vinden?

Nog iets, de laatste tijd heb ik steeds meer de gedachten om het project te stoppen, alles te verkopen en een paar B&W 802 S2/3 speakers op te piken 2e hands en het lekker daar bij te laten.... :? mmm

Groeten,

Jacob
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Niet gelezen, maar wel gehoord dat de hoorns nagenoeg niet bundelen, en net in tegenstelling tot vele voor-oordelen een mooi breed geluidsbeeld neerzetten.

Waarom wil je er mee stoppen? Vind je die B&W mooie speakers? Mooier dan de hoorns?
Of word het project je wat teveel? Want persoonlijk denk ik toch dat je het jezelf nodeloos moeilijk maakt door passief te willen filteren.

Die 802 S3 heb ik eens horen spelen, en t.b.h. was ik niet erg onder de indruk. Dit was in een vergelijk met een zelfbouw zuil (2 xvisation W130 + 2x W250 + ?tweet?), wharfedale diamond 7.3, diamond 6.1, klipsch rb15 en jbl 'controle one'. Het laag is wat he zou verwachten, maar mid/hoog vond ik wat vaag, en de aansluit terminals zijn verfoeilijk (te diep en nauw verzonken om een kabel van 2.5 makkelijk aan te sluiten)!
Jacobus

Bericht door Jacobus »

Nils_vn schreef:
Niet gelezen, maar wel gehoord dat de hoorns nagenoeg niet bundelen, en net in tegenstelling tot vele voor-oordelen een mooi breed geluidsbeeld neerzetten.

Waarom wil je er mee stoppen? Vind je die B&W mooie speakers? Mooier dan de hoorns?
Of word het project je wat teveel? Want persoonlijk denk ik toch dat je het jezelf nodeloos moeilijk maakt door passief te willen filteren.

Die 802 S3 heb ik eens horen spelen, en t.b.h. was ik niet erg onder de indruk. Dit was in een vergelijk met een zelfbouw zuil (2 xvisation W130 + 2x W250 + ?tweet?), wharfedale diamond 7.3, diamond 6.1, klipsch rb15 en jbl 'controle one'. Het laag is wat he zou verwachten, maar mid/hoog vond ik wat vaag, en de aansluit terminals zijn verfoeilijk (te diep en nauw verzonken om een kabel van 2.5 makkelijk aan te sluiten)!
Tja, De B&W vind ik mooie boxen, mooi dynamisch en niet comprimerend zoals ik veel andere boxen wel vind, en een mooi formaat. Of ze beter zullen zijn dan de hoorns, geen idee!? Persoonlijk denk ik dat de hoorns iets heel speciaals kunnen worden. Ik denk inderdaad dat passief mij boven mijn pet gaat, makkelijk is inderdaad om een Behringer unit te gebruiken.

De hoofdreden dat ik er aan denk te stoppen en gewoon een mooi paar tweedehands speakers te kopen is omdat ik merk dat voor mij het doel belangrijker is dan de weg erna toe. Het doel is dus goede speakers, de weg in dit geval zelfbouwen. Ik ben veel tijd kwijt met info te zoeken en te wikken en wegen welke drivers etc etc. Ik zou liever lekker naar muziek luisteren....dus misschien ben ik geen ware zelfbouwer en audiofiel :cry: :? De reden dat ik voor zelfbouw is gekozen is omdat ik veel commerciele speakers beperkt vind en dat ze erg duur zijn ! en dat ik denk dat de hoorns, zoals eerder al aangegeven, iets speciaals kunnen worden. en als aktief gebeurd met een dsp niet al te moeilijk !

Jacob
Jacobus

Bericht door Jacobus »

Nils_vn schreef:

trouwens, dat je niet onder de indruk was van de B&W is duidelijk :D als je de wharfdales en de JBL control one al vergelijkbaar vind :D
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

[quote="Jacobus]
trouwens, dat je niet onder de indruk was van de B&W is duidelijk :D als je de wharfdales en de JBL control one al vergelijkbaar vind :D[/quote]

LOL versta me niet verkeerd hoor, die JBL had 'n kennis staan, samen met zijn diamond 6.1 en B&W's. Daarom hebben we alles maar eens samen op het rooster gelegt met mijn diamond 7.3.

De reden dat ik voor zelfbouw is gekozen is omdat ik veel commerciele speakers beperkt vind en dat ze erg duur zijn !
Dat is nu exact de reden waarom ik zelfbouw ben gaan bestuderen! Het bouwen zelf gaat me ook niet zo goed af als bv Hondasnl, Sietse of Asterduc. Daarom heb ik die 'beperkingen' voor mezelf zowat overboord gegooit (mag het ietsje groter zijn?), en toch doorgebeten in de hoorns.
Want wat heb ik tot hiertoe? 4 paar fabrieks speakers van een beperkt budget en een hele hoop anderen gehoord en vergeleken, en daar ben ik zowat op uitgekeken. Elke fabrikant belooft het Utopia in geluidsweergave, maar naar mijn inzien stopt 90% een hoopje drivers in een héél erg mooie kast. En een set 'échte' Klipsch hoorn speakers? Voor mij onbetaalbaar.

Heb je budget om de hoorns nog te houden naast de B&W speakers? Hou ze dan nog wat bij, en pak later de draad van de hoorns terug op.
Jacobus

Bericht door Jacobus »

mmm...nee het is de hoorns of een tweedehands speaker. Ik ben nog steeds een beetje verbaasd dat je de B&W matig vond, ze moeten toch veel dynamischer zijn dan de speakers die je opnoemde lijkt me.

Nog niemand de Hobby Hifi gelezen?

Groeten,

Jacob
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik heb een aantal B&W modellen gehoord en ik denk dat je met het hoornsysteem dat je aan het samenstellen bent meer plezier kunt beleven. Met compressiedrivers in hoorns heb je het niet meer over dynamiek, maar over levensecht. Met een Behringer ben je ook flexibel, dus je kunt er al snel iets luisterbaars van maken en in de loop van de tijd kun je af en toe een stap voorwaarts zetten.

Je hoeft ook niet gelijk voor de duurste coaxiale compressiedrivers te gaan, natuurlijk. Zoek anders een wat goedkoper gewoon model dat boven de 10 kHz ook wat doet. De breedbanders die ik gebruik vallen boven 12 kHz behoorlijk snel af. Dat is niet zo'n probleem, als het midden maar erg goed is. Dat moet met hoorns wel goed komen.

Een soort van last resort is een kleine breedbander, zoals Fostex FF85K. Kost weinig, schijnt in een hoorn heel leuk te klinken.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Nou Jacobus, sinds ik Kees z'n hoorns gehoord heb, vind ik alles maar matig klinken.

Ook kan ik Ivo enkel maar be-amen, een stel leuke hoorns daar luister je niet naar, maar beleef je!
Jacobus

Bericht door Jacobus »

Ivo schreef:
Ik heb een aantal B&W modellen gehoord en ik denk dat je met het hoornsysteem dat je aan het samenstellen bent meer plezier kunt beleven. Met compressiedrivers in hoorns heb je het niet meer over dynamiek, maar over levensecht. Met een Behringer ben je ook flexibel, dus je kunt er al snel iets luisterbaars van maken en in de loop van de tijd kun je af en toe een stap voorwaarts zetten.

Je hoeft ook niet gelijk voor de duurste coaxiale compressiedrivers te gaan, natuurlijk. Zoek anders een wat goedkoper gewoon model dat boven de 10 kHz ook wat doet. De breedbanders die ik gebruik vallen boven 12 kHz behoorlijk snel af. Dat is niet zo'n probleem, als het midden maar erg goed is. Dat moet met hoorns wel goed komen.

Een soort van last resort is een kleine breedbander, zoals Fostex FF85K. Kost weinig, schijnt in een hoorn heel leuk te klinken.
Klopt, ik hoef niet gelijk te gaan voor een Radian of een BMS 4590, Misschien voor een goedkopere B&C of Beyma. De fostex is een leuk idee, maar mijn hoorns zijn alleen geschikt voor 2inch of kleiner. Ik zal mijn ogen open houden voor leuke deals of tweedehands drivers op internet.

Groeten,

JAcob
Jacobus

Bericht door Jacobus »

Mensen,

tot nu toe heb ik altijd een XO van 500Hz aangehouden. Maar, dit hoeft natuurlijk helemaal niet de beste XO te zijn ! misschien zijn er hogere XO's die een betere integratie met de 15inch woofer geven? er zijn genoeg mensen die 700Hz of 900Hz aanhouden b.v. De Ciare zou mooi tot 800Hz moeten doorlopen, dus misschien is het een idee om b.v. 700Hz aan te houden zoals Hobby Hifi doet in het laatste nummer.

Jacobus
sietse

Bericht door sietse »

jacobus schreef:
Jawel, nou heb ik niet zoveel ervaring met hoornluidsprekers, maar kijk, je moet natuurlijk een keuze maken voor je zelf. Je zal het wel kunnen kopen, maar zelfbouw is vaak wat goedkoper en het houd je uit de kroeg, weet je wel :D . Dus je moet op een bepaald moment gewoon de knoop durven doorhakken en zeggen - het wordt die driver in die box "punt"-. De kans is groot dat je er geen spijt van gaat hebben. En het ergste dat je kan gebeuren, is dat je een stuk hout verspeeld als de kast niet werkt. Gebeurd mij ook nog wel es.. :oops: ..
Iedereen hier is es een keer ergens aan begonnen en er is geen betere opleiding dan die met vallen en opstaan. :wink:
Dus, gaan met die banaan. :D
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Sietse maakt misschien wel het beste punt tot nu toe...
sevenup

Bericht door sevenup »

sietse schreef:
jacobus schreef:
Jawel, nou heb ik niet zoveel ervaring met hoornluidsprekers, maar kijk, je moet natuurlijk een keuze maken voor je zelf. Je zal het wel kunnen kopen, maar zelfbouw is vaak wat goedkoper en het houd je uit de kroeg, weet je wel :D . Dus je moet op een bepaald moment gewoon de knoop durven doorhakken en zeggen - het wordt die driver in die box "punt"-. De kans is groot dat je er geen spijt van gaat hebben. En het ergste dat je kan gebeuren, is dat je een stuk hout verspeeld als de kast niet werkt. Gebeurd mij ook nog wel es.. :oops: ..
Iedereen hier is es een keer ergens aan begonnen en er is geen betere opleiding dan die met vallen en opstaan. :wink:
Dus, gaan met die banaan. :D
Heb ik ook gedaan met een fostex breedbander in de backloaded frugelhorn.

Wel wat foutjes gemaakt, maar dat is wel de beste leerschool. Ook geeft het veel voldoening als het project uiteindelijk klaar is. Veel meer als dat je het gewoon koopt.

Uiteindelijk absoluut geen spijt gehad. :D
Jacobus

Bericht door Jacobus »

Jacobus schreef:
Mensen,

tot nu toe heb ik altijd een XO van 500Hz aangehouden. Maar, dit hoeft natuurlijk helemaal niet de beste XO te zijn ! misschien zijn er hogere XO's die een betere integratie met de 15inch woofer geven? er zijn genoeg mensen die 700Hz of 900Hz aanhouden b.v. De Ciare zou mooi tot 800Hz moeten doorlopen, dus misschien is het een idee om b.v. 700Hz aan te houden zoals Hobby Hifi doet in het laatste nummer.

Jacobus
Mensen mensen,

bedankt voor alle bemoedigende woorden :D laten we weer terug gaan naar het technische gedeelte :wink: wat denken jullie over de ideale XO? hoe krijg je de beste integratie met hoorn en Woofer? welke XO en welke slope? Ik ben namelijk wel gecharmeerd van de 1inch Fostex driver, zag er goed uit in HH, deze moet echter wel op 600-700Hz XO worden.

Jacob
sietse

Bericht door sietse »

Helpt het artikeltje over hoorns in de bibliotheek je ook verder?
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Die woofers had je al, toch? Bouw eens een testkast en meet wat die doet, of laat 'm meten. Dan is er meer zinnigs over te zeggen.

De makkelijkste manier om te crossen, is denk ik een Behringer. Misschien is het nog makkelijker om meteen die backloaded hoorn + filter van de HobbyHifi te nemen? Ik denk zelf dat je met een flinke woofer in een gewone kast beter bediend wordt, maar HobbyHifi heeft natuurlijk wel alles voor je uitgezocht. Dat is een ook een hele makkelijke manier om het crossover te bepalen... :D
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Jacobus, bepaal eerst voor jezelf of je het laag ook uit een hoorn wil halen of uit een 'gesowone" kast.

Een laag-hoorn die goed laag komt, én 6-700hz haald, mag je volgens mij wel vergeten. Dus dan kan je opzoek naar een mid die lager gaat.

Als je een gewone kast gebruikt, zie ik niet echt een probleem om daar 700hz mee te halen, kijk dan gewoon naar PA-mid/bas drivers.
Jacobus

Bericht door Jacobus »

Voor alle duidelijkheid. De woofer is er al, een 15inch Ciare, het kast is er ook al, een onken ontworpen door Tony G. Het gaat dus om de integratie tussen de mid/hf hoorn en de 15inch woofer (dus niet de woofer in een hoornkast). Behringer is natuurlijk mooi maar ik vroeg mij af of er op theoretische gronden niet al een ideale XO punt kon worden ingeschat
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Aha. Ik begrijp je vraag beter.

Tot hoe laag je een hoorn kunt gebruiken, hangt af van 'tot hoe laag 'ie gaat'. Daarmee bedoel ik zowel voor welke Fc de hoorn is ontworpen, welke frequenties de driver aankan en hoe de frequentiecurve eruit ziet. Ik denk dat je het beste kunt kijken naar wat de fabrikant en/of leverancier zegt. Wat raadt JABO/Art of Sound/Hobby HiFi aan?

Ik las net vluchtig het stuk in de Hobby Hifi door en zag ergens staan dat de driver/hoorn combo wat hun betreft tot 500 Hz gebruikt kan worden. Daar is dan wel een pittig filter voor nodig.

Over het algemeen is lager beter voor coherentie en is hoger beter voor de belastbaarheid. Ik draai niet zo hard, vind ik, dus ik kies dan altijd voor meer coherentie.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Jacobus schreef:
Voor alle duidelijkheid. De woofer is er al, een 15inch Ciare, het kast is er ook al, een onken ontworpen door Tony G. Het gaat dus om de integratie tussen de mid/hf hoorn en de 15inch woofer (dus niet de woofer in een hoornkast). Behringer is natuurlijk mooi maar ik vroeg mij af of er op theoretische gronden niet al een ideale XO punt kon worden ingeschat
Jacobus, hou ook het rendement van beiden in het oog. Want je streeft af op een wel erg duur filter, waarin je een hoop vermogen in gaat weg stoken... al heb je de ideale XO.
Jacobus

Bericht door Jacobus »

Hallo Hans,

Ik heb ook besloten dat ik waarschijnlijk voor actief ga als ik het project doorzet.

Ter info, de hoorn kan vanaf 500Hz, 2e order worden ingezet. De hoorn heeft een Fc van ~210Hz. Is de integratie met de woofer echt zo simpel dat je gewoon zo laag mogelijk moet XOen? Ik kan me voorstellen dat je ook moet letten op polar response b.v.?

Jacob
Jacobus

Bericht door Jacobus »

Mensen,

Ik zit er hard over na te denken om het project te kappen en de hoorns en de Woofers te verkopen. Er is al iemand die interesse heeft getoond in de hoorns maar het liefst verkoop ik de woofers en horns tegelijk. Dus, Ik zal ze binnenkort in de te koop sectie zetten. Een mooie kans voor iemand die wel de kunde heeft een hele mooie speaker hiermee te maken !

Groeten,

Jacob
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”