Voeding trafo's dicht bij elkaar, probleem?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Soundexcel

Voeding trafo's dicht bij elkaar, probleem?

Bericht door Soundexcel »

Op dit moment heb ik twee AMP10 versterkers van 41hz klaar liggen om in te bouwen. echter wegens ruimte gebrek wil ik vertikaal vlak naast elkaar (zeg 4cm er tussen) de twee 220VA voedings trafo's (ringkern) inbouwen.

Is dit net zoals met spoelen een probleem?
Of kan ik dit zonder enig probleem inbouwen.

B.v.d.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nee, geen enkel probleem met ringkerntrafo's. Je mag ze zelfs op elkaar schroeven, wel met de rubberen schijven er tussen dan en eventueel de matalen montageplaat. Is alleen mechanisch misschien wat minder stabiel dan.
Soundexcel

mooi :)

Wordt weer een fijn dagje boren, zagen en zolderen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Pas wel op dat als je ze vertikaal monteert en je links en rechts er steunen van aluminium b.v. voor maakt je geen "kortsluit" wikkeling maakt via een metalen bodemplaat en de montagebout.
markje

Bericht door markje »

:D

heb ik ooit een klant mee gehad: een versterker gebouwd, twee trafo's op elkaar met een extra beugel er omheen. Komt ie de winkel dat die trafo's niet goed, want ze worden errug warm...

Als je het dus doet: kunststof beugels of iets zodat je 100% zeker geen extra secundaire wikkeling hebt.

Groeten Mark
Soundexcel

Pas wel op dat als je ze vertikaal monteert en je links en rechts er steunen van aluminium b.v. voor maakt je geen "kortsluit" wikkeling maakt via een metalen bodemplaat en de montagebout.
Ik vrees dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoeld.
Ik heb twee Amplimo trafo's netjes in plastic gewikkeld, met rubberen voor en achter plaat.
Deze zitten met alleen het standaard bevestigings materiaal stevig genoeg vast. Dit gaat echt niet van zijn plaats.

Ik ben bijna klaar. Zal zo even een foto posten :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je de trafo's met 1 lange bout op elkaar zou schroeven en die bout buitenom links en rechts elektrisch verbonden is krijg je een kortgesloten winding. Je zou de eerste niet zijn die dat probeerde zoals Mark ook al aangaf.

Maar goed jij hebt ze dus apart met hun eigen bout gemanteerd begrijp ik.
Soundexcel

Ok.

Als ik het goed begrijp gaat een beugel dus ook als secudaire winding werken (als deze geheeld rond en door de trafo loopt).

Dit is inderdaad niet het geval.
De trafo's zitten naast elkaar op de voorkant van de behuizing gemonteerd met de standaard bevestigings set.

Net even bekabeling gehaald. Nu eens rustig afmaken.
markje

Bericht door markje »

Juist, zorgen dat je nooit een gesloten kring maakt die door de ringkern(en) loopt en langs de buitenkant weer terug. Zo werkt je trafo namelijk ook. Dus in jou geval ook niet aan de bovenkant een extra strip monteren.

Verder kun je ze strak tegen elkaar zetten, ze zijn electrisch geisoleerd. Ivm beschadigen van de isolatie zou ik er minimaal een paar millimeter tussen openlaten, maar voor de werking heeft dat geen invloed.

Groeten Mark
Soundexcel

Alles zit er in.

Ik ben een PCB voor het filter aan het ontwerpen. Als die klaar is komt er nieuwe (zilver) bekabeling in. Nu is het allemaal snel aangesloten.

Input caps zijn Clarety cap SA met bypass.
Versterkers zijn 41hz AMP10 Basic.
Volume regeling van Jos van Eindhoven
Filter eigen ontwerp.

Klinkt waanzinnig goed.
Bijlagen
Afbeelding 1.png
Plaats reactie