Basis cursus elektronica ?
Moderator: Beheerdersteam
Basis cursus elektronica ?
Beste zelfbouwers,
Het komt nog al eens voor dat beginnende bouwers van versterkers en andere elektronica, van de meest elementaire zaken niet op de hoogte zijn. Nou kan ik natuurlijk wel zeggen dat het es tijd wordt er enige lektuur over aan te schaffen, maar dan wordt het al vaak vrij snel te ingewikkeld omdat het niet iedereen gegeven is begrip voor elektronica te hebben. Net zo min als ik ooit boekhouder zal worden.
Als er belangstelling is voor een soort van basiscursus, geef dan eens in dit topic aan wat je zou willen weten. Dan ga ik proberen alle vragen/problemen in een gestructureerd verhaal samen te vatten.
Dat gaat dan enige tijd duren want ik zal er voor in de boeken moeten duiken en ivm de komst van een nieuwe viervoetige huisgenoot, de vakanties en op dit moment de tuin en zo denk ik dan na de zomer met iets te kunnen komen.
Het zou mooi zijn als iemand, die nog actueel in de elektronica werkzaam is, mij hiermee wil helpen. Dit om te voorkomen dat er teveel "ouwe kost" in terecht komt.
Bovendien zijn er mensen op dit forum die erg handig zijn met plaatjes van allerlei soorten artikelen. Zal zeer zeker een nuttige bijdrage zijn om iets te visualiseren.
Dus geef eens een reactie.
Sietse
Het komt nog al eens voor dat beginnende bouwers van versterkers en andere elektronica, van de meest elementaire zaken niet op de hoogte zijn. Nou kan ik natuurlijk wel zeggen dat het es tijd wordt er enige lektuur over aan te schaffen, maar dan wordt het al vaak vrij snel te ingewikkeld omdat het niet iedereen gegeven is begrip voor elektronica te hebben. Net zo min als ik ooit boekhouder zal worden.
Als er belangstelling is voor een soort van basiscursus, geef dan eens in dit topic aan wat je zou willen weten. Dan ga ik proberen alle vragen/problemen in een gestructureerd verhaal samen te vatten.
Dat gaat dan enige tijd duren want ik zal er voor in de boeken moeten duiken en ivm de komst van een nieuwe viervoetige huisgenoot, de vakanties en op dit moment de tuin en zo denk ik dan na de zomer met iets te kunnen komen.
Het zou mooi zijn als iemand, die nog actueel in de elektronica werkzaam is, mij hiermee wil helpen. Dit om te voorkomen dat er teveel "ouwe kost" in terecht komt.
Bovendien zijn er mensen op dit forum die erg handig zijn met plaatjes van allerlei soorten artikelen. Zal zeer zeker een nuttige bijdrage zijn om iets te visualiseren.
Dus geef eens een reactie.
Sietse
- pieter pan
Heb niet onmiddelijk een vraag, maar eerder een tip/voorstel:
je kan misschien gewoon eenvoudige schemaatjes nemen en die verklaren en uitleggen waarom je nu juist die componenten gebruikt en eventueel enkele simpele rekeregeltjes voor de bepaling van de grootorde van die componenten. Je kan dan de moeilijkheidsgraad van die schemaatjes altijd wat verhogen en uiteindelijk gaan naar samengestelde schema's.
Ik denk dat je zo kan vermijden dat het te saai (lees: theoretisch) wordt.
Al doende leren, bij wijze van spreken.
ps: goed idee, ik heb wel wat basis elektronika gekregen op school en kan zo wel 't een en ander uitrekenen, maar in zo'n samenbouw weet ik niet echt wat welke functie heeft. heb nooit zelf moeten ontwerpen.
je kan misschien gewoon eenvoudige schemaatjes nemen en die verklaren en uitleggen waarom je nu juist die componenten gebruikt en eventueel enkele simpele rekeregeltjes voor de bepaling van de grootorde van die componenten. Je kan dan de moeilijkheidsgraad van die schemaatjes altijd wat verhogen en uiteindelijk gaan naar samengestelde schema's.
Ik denk dat je zo kan vermijden dat het te saai (lees: theoretisch) wordt.
Al doende leren, bij wijze van spreken.
ps: goed idee, ik heb wel wat basis elektronika gekregen op school en kan zo wel 't een en ander uitrekenen, maar in zo'n samenbouw weet ik niet echt wat welke functie heeft. heb nooit zelf moeten ontwerpen.
Ik zit bv in eerste instantie te denken aan:
Hoe werkt de kleurcodering van weerstanden
Hoe herken ik pootje 1 van een IC
Dus een beetje inzicht krijgen van wat er bv allemaal in een bouwpakket zit en hoe herken ik dat.
Ik denk dat het gaan uitleggen van hoe een schakeling werkt al gauw te moeilijk wordt. Want zoals ik al schreef, niet iedereen zal het begrijpen weet ik uit ervaring.
Je kunt er misscien wel enkele basis zaken van behandelen. Daar moet ik zelf ook nog even over nadenken. Want het is voor mij toch wel een beetje lang geleden dat ik actief was in de elektronica. Vandaar de vraag wie helpt er mee. Samen zouden we dan misschien in word een verhaal op poten kunnen krijgen en toevoegen bij artikelen en eventueel hier als topic plaatsen.
Hoe werkt de kleurcodering van weerstanden
Hoe herken ik pootje 1 van een IC
Dus een beetje inzicht krijgen van wat er bv allemaal in een bouwpakket zit en hoe herken ik dat.
Ik denk dat het gaan uitleggen van hoe een schakeling werkt al gauw te moeilijk wordt. Want zoals ik al schreef, niet iedereen zal het begrijpen weet ik uit ervaring.
Je kunt er misscien wel enkele basis zaken van behandelen. Daar moet ik zelf ook nog even over nadenken. Want het is voor mij toch wel een beetje lang geleden dat ik actief was in de elektronica. Vandaar de vraag wie helpt er mee. Samen zouden we dan misschien in word een verhaal op poten kunnen krijgen en toevoegen bij artikelen en eventueel hier als topic plaatsen.
- pieter pan
Hallo Sietse,
Is een goed idee. Ben zelf al lang werkzaam als industrieel elektronica ontwerper en kijk er eigenlijk van de bovenkant tegenaan. Vanuit dat standpunt is het heel moeilijk om aan te geven waar te beginnen met de basis. Elektronica is ook iets waar je alleen maar achter komt door het te doen en met veel vallen en opstaan het je eigen te maken. Hier geldt des te meer "Oefening baart kunst".
Het lijkt mij daarom zinvol om eerst een aantal vragen van beginners te inventariseren en adh daarvan iets te schrijven. Er zijn er al een aantal genoemd maar er zijn er nog veel meer te bedenken zoals simpel de wet van Ohm enzo. en wat voor componenten worden er zoal gebruikt (soorten weerstanden, condensatoren etc.) en hoe zien die er uit.
Overigens is er op internet al wel wat van te vinden op diverse elektronicaknutselsites. Pas dus ook op voor dubbel werk
Is een goed idee. Ben zelf al lang werkzaam als industrieel elektronica ontwerper en kijk er eigenlijk van de bovenkant tegenaan. Vanuit dat standpunt is het heel moeilijk om aan te geven waar te beginnen met de basis. Elektronica is ook iets waar je alleen maar achter komt door het te doen en met veel vallen en opstaan het je eigen te maken. Hier geldt des te meer "Oefening baart kunst".
Het lijkt mij daarom zinvol om eerst een aantal vragen van beginners te inventariseren en adh daarvan iets te schrijven. Er zijn er al een aantal genoemd maar er zijn er nog veel meer te bedenken zoals simpel de wet van Ohm enzo. en wat voor componenten worden er zoal gebruikt (soorten weerstanden, condensatoren etc.) en hoe zien die er uit.
Overigens is er op internet al wel wat van te vinden op diverse elektronicaknutselsites. Pas dus ook op voor dubbel werk
Nee juist andersompieter pan schreef:je bedoelt dus echt wel gewoon weetjes enzo. zoals de min kant van een condensator is het langste beentje enzo... (klopt toch hé???)
Dit is iets te basis voor mij...
Een wat moeilijkere tutorial zal ik wel leuk vinden
- pieter pan
't was 50% kans hépieter pan schreef:
je bedoelt dus echt wel gewoon weetjes enzo. zoals de min kant van een condensator is het langste beentje enzo... (klopt toch hé???)
Nee juist andersom Wink.
misschien ook bij de componenten iets over de verschillende kwaliteiten zeggen. bv het verschil tussen een spoel met luchtkern en een met metalen kern...
uiteindelijk is het denk ik niet zoveel werk, het aantal klassieke componenten is beperkt hé (weerstanden, spoelen en condensatoren), dus die effe uitleggen en dan misschien effe een RLC-filtertje als toepassing (hoewel dat al moeilijker wordt)
Dan komt natuurlijk de echte elektronika en daar zijn de componenten al talrijker (opams, transistoren (in al hun vormen en maten), diodes, IC's,...) en de theorie hierrond is ook wel wat moeilijker.
maar dat is volgens mij een toch wel belangrijke indeling: de "elektrische" componenten, de analoge elektronika en eventueel nog de digitale elektronika.
Gaat u door, gaat u door...
Universeelmeter gebruiken
Welk soort draad waar en wanneer?
Draadje alleen maar in het soldeerlipje steken of ook nog ombuigen en waarom?
Dus net als Peter zegt, maak je frustraties bekend. Dan beginnen we bij het begin der beginselen en zien we wel waar we stoppen. En met de juiste schrijvers op het juiste moment zal alles rechtkom. Maar het liefst in word want dan kan er gemakkelijk tekst heen en weer worden verstuurd en aangepast.
Universeelmeter gebruiken
Welk soort draad waar en wanneer?
Draadje alleen maar in het soldeerlipje steken of ook nog ombuigen en waarom?
Dus net als Peter zegt, maak je frustraties bekend. Dan beginnen we bij het begin der beginselen en zien we wel waar we stoppen. En met de juiste schrijvers op het juiste moment zal alles rechtkom. Maar het liefst in word want dan kan er gemakkelijk tekst heen en weer worden verstuurd en aangepast.
Dat is een goeie Peter. Scheeld inderdaad alweer een hoop werk.
Houden we er in. Ik weet nooit hoe ik dat moet vinden en al helemaal niet hoe je zo'n link op het forum plaatst. Maar komt tzt ook nog wel eens.
Mijn radiozendamateur cursus is nog van 1974. Nog met het morse alfabeth.
'k wor echt oud.....
Houden we er in. Ik weet nooit hoe ik dat moet vinden en al helemaal niet hoe je zo'n link op het forum plaatst. Maar komt tzt ook nog wel eens.
Mijn radiozendamateur cursus is nog van 1974. Nog met het morse alfabeth.
'k wor echt oud.....
Leuk Sietse, dan heb jij de theorie waarschijnlijk ook nog mondeling gedaan in de Zeemanstraat in den Haag. Je werd toen mondeling overhoord door twee gezapige heren met sigaar om te zien of je er niet een al te grote puinhoop van maakte weet ik nog wel. Dat is nu wel anderssietse schreef:Mijn radiozendamateur cursus is nog van 1974. Nog met het morse alfabeth.
'k wor echt oud.....
P.s. Laten we hopen dat je écht oud wordt
Caps test lees dit maar eens van Geenius:Wijx schreef:misschien eens wat info over verschillende caps?
Silver mica, MKP, MKT, foli cap, papier in olie cap, elco's behalve dan natuurlijk de waardes
http://home.zonnet.nl/geenius/Cap.html
Suc6
@ Peter, ik kon gelukkig al in Groningen terecht( staan? )
Heb de machtiging overigens stopgezet. Vond het steeds minder spannend worden door het afnemend aantal doe het zelfers.
Maar ff terug naar het onderwerp.
Wat ik tot nu toe naar voren zie komen is wel ongeveer en meer dan ik zelf bijelkaar en aanelkaar zou kunnen schrijven en tekenen.
Ik denk, dat iedere beginner die hier echt in geinteresseerd is nu een antwoord kan vinden.
Misschien dat Wijx nog een link kan vinden over de verschillende cap's ?
Is het een idee om de naar voren gebrachte info te verzamelen als artikel ?
Anders zakt het gestaag weg naar onderen en komt aldoende in de " valt niet meer op " categorie en dat zou ik jammer vinden.
Heb de machtiging overigens stopgezet. Vond het steeds minder spannend worden door het afnemend aantal doe het zelfers.
Wat ik tot nu toe naar voren zie komen is wel ongeveer en meer dan ik zelf bijelkaar en aanelkaar zou kunnen schrijven en tekenen.
Ik denk, dat iedere beginner die hier echt in geinteresseerd is nu een antwoord kan vinden.
Anders zakt het gestaag weg naar onderen en komt aldoende in de " valt niet meer op " categorie en dat zou ik jammer vinden.
- pieter pan
http://www.capacitors.com/picking_capac ... ickcap.htmsietse schreef:@ Peter, ik kon gelukkig al in Groningen terecht( staan? )
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Valt me op dat circuitsonline hier eigenlijk nooit wordt genoemd. Staan toch altijd wel wat eenvoudige artikeltjes op.
En kijk eens of je niets ziet staan op elektronica.pagina.nl
En kijk eens of je niets ziet staan op elektronica.pagina.nl
Deze:sietse schreef:Ik weet welke pagina je bedoeld. Niet ergens te downloaden?En misschien een artikeltje over veiligheid en zo? Vergelijkbaar met die infopagina in Elektuur
Laatst nog een Elektuur gekocht omdat er versterkers in werden beschreven, maar die pagina stond er niet meer in.
http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=59
Alleen moest ik registreren om 'm te kunnen zien, en zag ik rode kruisjes i.p.v. plaatjes.