laagkasten voor onder de scan-speak/focal combinatie

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

nlmb schreef:
b_force schreef:

En het lijkt me idd vreemd om 2 verschillende speakers te gebruiken voor laag.

Echter is dit vooral gevoelsmatig, ik heb er nog weinig over gelezen eigenlijk.
Maar het is volgens mij ook niet een voor de hand liggende keuze.
Je hebt volgens mij nog nooit zo'n systeem gehoord (twee type woofers op het laag), dus ga niet voor de zoveelste keer onzin verkopen in deze draad.

Door een ander type woofer te gebruiken heb je misschien een andere signatuur, maar dat kan heel fraai uitpakken. Immers muziek zijn ook allemaal verschillende klanken.
Pardon, ik verkoop toch geen onzin ? Ik beschrijf enkel een verschijnsel. Zit ik mis ? prima, vertel het me dan.
Maar zeg dan niet gelijk dan ik onzin verkoop, vind ik niet zo heel aardig eerlijk gezegd.
Ik probeer enkel te helpen.

Overigens ben ik zeker wel bekend met een 2,5weg systeem. Ik heb er nmlk thuis zelf een staan. Maar als je 2 verschillende woofers gaat gebruiken wordt het naar mijn idee zo slecht als de slechtste schakel.
(daar heb ik ook al een aantal mensen over gesproken die tot die conclusie waren).

Zijn er mensen die daar anders over denken, prima, dan hoor ik het graag :), maar leg het dan wel uit en begin dan niet gelijk te roepen dat iemand onzin verkoopt.
nlmb

Bericht door nlmb »

b_force schreef:

Overigens ben ik zeker wel bekend met een 2,5weg systeem. Ik heb er nmlk thuis zelf een staan. Maar als je 2 verschillende woofers gaat gebruiken wordt het naar mijn idee zo slecht als de slechtste schakel.
(daar heb ik ook al een aantal mensen over gesproken die tot die conclusie waren).
Jij doet je uitspraken gebaseerd op ervaringen uit 2de hand, zo roept iedereen elkaar maar na.
b_force schreef:
Echter is dit vooral gevoelsmatig, ik heb er nog weinig over gelezen eigenlijk. Maar het is volgens mij ook niet een voor de hand liggende keuze.
Ook stel jij dat het gebruik van een andere woofer niet "logisch" is en dat het "gevoelsmatig" niet klopt. Wat moet de TS met deze info, hij gaat hierom echt niet zijn concept veranderen.
b_force schreef:
Is het niet nog een idee om hybride te proberen ? (De Eton parallel over de rest) Schijnt nmlk ook erg fijn te zijn.
Dat andere zeggen dat een type filter goed klinkt, vat ik op als info uit 2de hand. Jeroen doet veel moeite om een filter te bouwen en dan help je hem m.i. niet echt met zo'n opmerking. Aangezien je niet kan aangeven waarom het beter "zou" moeten zijn.
b_force schreef:
Zijn er mensen die daar anders over denken, prima, dan hoor ik het graag :), maar leg het dan wel uit en begin dan niet gelijk te roepen dat iemand onzin verkoopt.
Mijn subjectieve (en ik zal het natuurlijk ook mis hebben, want ik ben geen guru) mening was de volgende:
nlmb schreef:
Door een ander type woofer te gebruiken heb je misschien een andere signatuur, maar dat kan heel fraai uitpakken. Immers muziek zijn ook allemaal verschillende klanken.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Laten we de boel gezellig houden hier. Nog even en we gaan opschonen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Van mij mag je best opruimen, maar ik wil dan nog even 1 ding kwijt.

Wat ik enkel doe is kritische vragen stellen, om te kijken of er geen andere opties zijn.

Ik heb never nooit niet beweerd bij welke uitspraak dan ook van mij, dat het zo MOET ! of dat ze waar zijn.

Het zijn enkel suggesties.
Wat is er mis met kritische vragen stellen mbt een ontwerp ?
Het is nooit bedoeld als negatieve kritiek en zo staat het er ook niet.
En het is ook niet de bedoeling dat de TS z'n ontwerp veranderd.

Als mensen het wel zo opvatten dan wil ik bij deze mijn excuses daarvoor bieden, maar eigenlijk denk ik dat zoiets niet nodig is.

Wat ik enkel mis bij het verhaal is waarom men voor de keuze gaat en of men de andere opties ook overwogen heeft.
Dat lees ik dus ook niet bij jou, nmlb.
Dus er wordt mij verweten dat er geen goede argumenten zijn, maar bij anderen lees ik die evenmin.

Ik ken Jeroen erg goed, en ik twijfel ook geen moment aan zijn keuze.
Dat betekent nog niet dat alles wat hij direct neer zet de enige optie kan zijn.
Wat ik dan graag wil weten is bv zijn gedachte gang en waarom hij juist voor die optie gaat.

Vandaar dat ik een hybride filter voorstelde. (ik weet nmlk dat Edo en Geenius daar erg goede ervaring mee hebben)
Echter was me 1 kleine dingetjes even ontschoten.

*zucht*

Back ontopic maar weer. (aangezien dit gebral dus niet echt nodig was)

Het serie filter lijkt me een uitermate goede keuze. Toch zou ik ook het parallel filter proberen. Gewoon om het verschil eens goed te horen.
De meningen over bij filters zijn toch hier en daar verdeeld.

Voordeel aan het serie filter is sowieso dat je iets minder componenten nodig hebt en het dus een stuk betaalbaarder wordt.
dre

Bericht door dre »

En het is ook niet de bedoeling dat de TS z'n ontwerp veranderd.
dan moet je wel met betere argumenten komen :D

ik ga eerst het seriefilter proberen,puur omdat ik daar de meeste onderdelen van in huis heb,als dit me niet bevalt dan ga ik het parallelfilter maken.

bevalt me dit nog niet dan gaat er flink wat gebeuren:
ik zal eerst de inleiding geven,het laag van de scan-speak bevalt me gewoon niet dus wil ik er een 3 weg(of 2,5 :wink: ) van maken om alleen het mid van de ss te benutten,gaat dit niet werken,dan komt er een andere mid en waarschijnlijk een 2e eton in een gesloten systeem.
blablabla allemaal toekomst muziek dus.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb me geen moment gestoord aan de opmerkingen van b_force. Ik zie gewoon dat hij meedenkt en stelt zijn vragen volgens mij vooral ook om er zelf van te leren. Om te horen wat de argumenten voor een keuze zijn.

nlmb, ik begrijp je opmerking over het hoge inzetten van de scanspeak niet. Het is op zich mogelijk om het kantelpunt lager dan 300Hz te zetten. Dat heeft echter tot gevolg dat je de ETON sneller moet afknijpen en dat de group delay van het laagdoorlaatfilter een stuk slechter wordt. Aan de bovenkant kun je de scanspeak niet veel lager inzetten. Ik vind 2000Hz de ondergrens voor de tweeter. Daar zit ik nu feitelijk op. Het lijkt wat hoger te liggen, maar dat is schijn en komt door de dip in de respons van de tweeter. Deze dip moet niet worden weggewerkt vanwege het afstraalgedrag van de tweeter.
nlmb

Bericht door nlmb »

jeroen_d schreef:
nlmb, ik begrijp je opmerking over het hoge inzetten van de scanspeak niet. Het is op zich mogelijk om het kantelpunt lager dan 300Hz te zetten. Dat heeft echter tot gevolg dat je de ETON sneller moet afknijpen en dat de group delay van het laagdoorlaatfilter een stuk slechter wordt. Aan de bovenkant kun je de scanspeak niet veel lager inzetten. Ik vind 2000Hz de ondergrens voor de tweeter. Daar zit ik nu feitelijk op. Het lijkt wat hoger te liggen, maar dat is schijn en komt door de dip in de respons van de tweeter. Deze dip moet niet worden weggewerkt vanwege het afstraalgedrag van de tweeter.
Mijn fout, ik dacht dat je op 2500 Hz zat aan de bovenkant voor de 18W. Dat stapje in zowel de woofer- als de tweeterresponse heb ik anders geinterpreteerd. Het ander filter met de Scanspeak als filler, zit volgens de bijgevoegde figuur rond de 3 kHz.
dre

Bericht door dre »

ze spelen 8)
eerste indrukken:
-ze klinken anders :roll:
-meer detail
-dynamischer
-helderder
er zit ergens nog wat onrust in wat ik nog niet thuis kan brengen,waarschijnlijk moet er wat demping bij in de topkast.
tevens zal het inspelen van de onderdelen ook meespelen,ze draaien pas een half uurtje.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zou kunnen, maar wees voorzichtig met teveel. Beste vind ik altijd klinken in het geheel vullen met BAF of wol, geen pritex, maar wel losjes (BAF niet samendrukken).

Ik heb nog wat aan de notch getuned, zie nieuw schema hieronder. Zie het verschil met en zonder notch, zoals je nu doet.

Verder zal ik nog even kijken of de scanspeak in het hoog niet wat meer moet worden getemd, mijn laatste filterervaringen thuis hebben me geleerd dat de helling in het hoog van de middentoner erg bepalend is (beter wat steiler dan slapper).
Bijlagen
notch_weg.jpg
dre

Bericht door dre »

de onrust komt uit de laagkast,na het vervangen van de speakerkabel is het al een heel stuk beter.
ook moet ik zeggen dat het hier nog nooit zo dynamisch heeft geklonken.
leuke bijkomstigheid:ze kunnen HARD :D

ik zal het spoeltje voor de notch halen en eens kijken.

de 150 uF bestaat nu volledig uit mkp,ik liep bij toeval aan 8stuks 33uF aan,dat kwam zeer goed uit 8)
dre

Bericht door dre »

het laag begint toch aardig strakker te worden,waarschijnlijk toch door de nieuwe componenten in het filter.
ongelooflijk hoe de basgitaren en de piano nu klinken en daarbij ook nog eens een stuk mooier losstaan.
ondamks dat het hoog nu lekker pittig is is het sssssen een heel stuk minder geworden.
hij gaat lekker 8)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

:lol:

Je beschrijft aardig de ervaring van een ieder die van 2-weg naar 3-weg gaat. Gewoon maar eens lekker laten spelen en wennen aan het nieuwe geluid. Ik weet niet wat voor MKP's je tegenaan liep, maar kan inderdaad best dat dat even moet inspelen. Na inspelen kan je pas na een tijdje luisteren naar verschillende opnames de verbeterpunten goed aanwijzen.
dre

Bericht door dre »

de mkp`s waren chateauroux 8 stuks van 33 uF de rest aangevuld met audyn en mundorf.
dre

Bericht door dre »

na het nodige luisteren van het seriefilter,heb ik besloten om toch met een echte mid te gaan werken......de eton 5-880/25 hex.
dat wordt voor de verandering weer eens een kastje bouwen.
nu nog ergens een setje focals vandaan halen.
dre

Bericht door dre »

om de chaos compleet te maken twijfel ik ook aan de tweeter :roll:
wat zijn de opties:
-cresendo(duur!!)
-eton er4 (duur!!)
-een bandje/magnetostaat (zal lekker gaan met de etons)
-accuton driver

uiteraard sta ik ook open voor de aanbevelingen van jullie.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Crescendo :twisted:

Kom maar luisteren :wink:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

dre schreef:
om de chaos compleet te maken twijfel ik ook aan de tweeter :roll:
wat zijn de opties:
-cresendo(duur!!)
-eton er4 (duur!!)
-een bandje/magnetostaat (zal lekker gaan met de etons)
-accuton driver

uiteraard sta ik ook open voor de aanbevelingen van jullie.
Peerless HDS tweeter.
NEO3 magnetostaat.
Accuton C24 lijkt me heel erg goed en heeft van alle Accuton tweeters de minste vervorming.
misschien een tweedehands Accuton C12?, waar ik zelf goede ervaringen mee heb!

De eton er4 is niet zo goed als andere tweeters heb ik eens gezien in een test. Niet te vergelijken met een goedkopere NEO3 bijvoorbeeld.

Heb je de Eton mid al gekocht? Volgens mij zijn er ook andere, misschien wel beter presterende mids voor het geld? Zoals de nextel versie van excell. De 2e en 3e harmonische vervorming van de Eton ligt niet super laag, maar eerder gemiddeld. Iig niet beter dan de prestaties van de hds mid of een excell mid of een 7" usher woofer..

mvg,

Martijn
Laatst gewijzigd door Martijn H op wo 19 sep 2007, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
dre

Bericht door dre »

ik dacht al waar blijf je :roll:
jeroen vond `m ook al erg mooi,maar hij is errug duur.
ik moet zeggen dat ie in breda wel een zeer goede indruk op me achter gelaten heeft.

he carlo waar zat jij ook al weer(ver weg dacht ik :roll: )
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

..............................Volgens mij zijn er ook andere, misschien wel beter presterende mids voor het geld? Zoals de nextel versie van excell.........................

En laat die nu net heel mooi combineren met de Crescendo tweeter :wink: :lol:
dre

Bericht door dre »

nu ga je overdrijven :roll:
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

dre schreef:
ik dacht al waar blijf je :roll:
jeroen vond `m ook al erg mooi,maar hij is errug duur.
ik moet zeggen dat ie in breda wel een zeer goede indruk op me achter gelaten heeft.

he carlo waar zat jij ook al weer(ver weg dacht ik :roll: )

:? Ridderkerk :wink:
dre

Bericht door dre »

klein uurtje rijden,ik hou de optie open.......
Martijn H

Bericht door Martijn H »

CarloPJB schreef:
..............................Volgens mij zijn er ook andere, misschien wel beter presterende mids voor het geld? Zoals de nextel versie van excell.........................

En laat die nu net heel mooi combineren met de Crescendo tweeter :wink: :lol:
Ik heb je monitor ook gehoord en vond de mid ook erg goed. De br poort verstoort de rust in het mid toch wel een beetje..

De crescendo is erg goed, maar ik dnek niet significant beter of slechter dan een hds tweeter of een Accuton C12,13..
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

dre schreef:
klein uurtje rijden,ik hou de optie open.......
Geen probleem.
Je bent van harte welkom.

Ik zou in ieder geval geen haast maken met aanschaf van iets en er ff over nadenken.Je bent de laatste dagen wel veel van gedachten veranderd :?
dre

Bericht door dre »

een accuton c24/6 zou ook kunnen,maar ze schijnen nogal lastig te zijn.
Gesloten