Ontevreden met bas Dynaudio
Moderator: Beheerdersteam
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
Ontevreden met bas Dynaudio
Ik heb pas geleden mijn Recitals speelklaar gemaakt met een nieuw filter en een verstevigde gesloten kast.
Het klinkt prima alleen de bas is nog niet goed genoeg (vindt ik).
Het moet robuuster.
Ik heb de standaard 17w-75 ddor de winISD gehaalt op alle mogelijke manieren en je kunt een beetje veranderen door het volume te vergroten van 20 liter naar 60 liter (dan moet er waarschijnlijk een heel schaap in), en een basreflex zoals de Nuance maar dat zie ik ook niet echt zitten, omdat dat meer de bonkerige kant op gaat (als ik zo naar de theoretische voorspelling kijk).
Andere units kopen (XL) voor een basreflex kan en zou (theoretisch voorspelt) ook de beste optie zijn om dit probleem op te lossen, denk ik.
Maar ik wil nog even door gaan met deze units.
De TL die ik eerder heb gehoord met deze unit vondt ik oke en hier wil ik dan ook wat verder mee gaan.
Ik zou het erg fijn vinden als ik het kon visualiseren met grafiekjes enzo.
Zijn er rekenprogamma's die TL kunnen voorspellen zonder een duur pakket te kopen.
Verder zou ik ook graag willen rekenen met een resonantie kamer (daldoortrekker), of een Interne Helmholtz-Absorber zoals de duitser zeggen.
Ook heeft Dynaudio zelf een andere optie bedacht met de variovent.
Is er een progamma voor TL, IHA, en Variovent?
Het klinkt prima alleen de bas is nog niet goed genoeg (vindt ik).
Het moet robuuster.
Ik heb de standaard 17w-75 ddor de winISD gehaalt op alle mogelijke manieren en je kunt een beetje veranderen door het volume te vergroten van 20 liter naar 60 liter (dan moet er waarschijnlijk een heel schaap in), en een basreflex zoals de Nuance maar dat zie ik ook niet echt zitten, omdat dat meer de bonkerige kant op gaat (als ik zo naar de theoretische voorspelling kijk).
Andere units kopen (XL) voor een basreflex kan en zou (theoretisch voorspelt) ook de beste optie zijn om dit probleem op te lossen, denk ik.
Maar ik wil nog even door gaan met deze units.
De TL die ik eerder heb gehoord met deze unit vondt ik oke en hier wil ik dan ook wat verder mee gaan.
Ik zou het erg fijn vinden als ik het kon visualiseren met grafiekjes enzo.
Zijn er rekenprogamma's die TL kunnen voorspellen zonder een duur pakket te kopen.
Verder zou ik ook graag willen rekenen met een resonantie kamer (daldoortrekker), of een Interne Helmholtz-Absorber zoals de duitser zeggen.
Ook heeft Dynaudio zelf een andere optie bedacht met de variovent.
Is er een progamma voor TL, IHA, en Variovent?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Er zijn 2 goede programma's voor TL.
De M.J. King sheets (http://www.quarter-wave.com/) kost je 25$
of AJHorn, die kost iets van 125 euro.
Verwacht geen mega laag uit die 17w-75, hij heeft een Fs van 40Hz en een niet erg grote Vas.
(heb je trouwens de 4 of de 8 ohmige versie ? )
De M.J. King sheets (http://www.quarter-wave.com/) kost je 25$
of AJHorn, die kost iets van 125 euro.
Verwacht geen mega laag uit die 17w-75, hij heeft een Fs van 40Hz en een niet erg grote Vas.
(heb je trouwens de 4 of de 8 ohmige versie ? )
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
8 Ohm.b_force schreef:Er zijn 2 goede programma's voor TL.
De M.J. King sheets (http://www.quarter-wave.com/) kost je 25$
of AJHorn, die kost iets van 125 euro.
Verwacht geen mega laag uit die 17w-75, hij heeft een Fs van 40Hz en een niet erg grote Vas.
(heb je trouwens de 4 of de 8 ohmige versie ? )
Ik heb een tijdje terug de Lancetta's gemaakt en die spelen ver onder hun resonatiefreq., en dat doen ze nog retegoed ook.
Als ik bv. luister naar Morphine (veel bassax), spelen de Lancetta's mijn Dynaudio,s plat .... !!!! .... ????
De Dynaudio's hebben dan de neiging om tegen het donderen aan te zitten, terwijl de Lancetta's verbaasinwekkend het laag heerlijk rond en zonder enige aanmerking strak neerzet.
De lancetta is een TL met IHA, vandaar mijn zoekrichting.
Daarom wil ik ook heel graag die IHA kunnen berekenen in een TL.
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
35 a 40 hertz klinkt perfect, maar wat doet een delay in zo'n kast.b_force schreef:Voor de 8 ohm versie, is wellicht een TL van 2 meter lang, met begin van 240cm^2 en opening van 60cm^2 een optie.
-3dB punt ligt dan ergens bij 40-35Hz.
Wat vind de rest hier van ?
Bij een basreflex met deze unit gaat dat nl. helemaal fout.
Ik kan nog niet uit ervaring de juiste waarde hechten aan deze opmerking (ik ga dan uit van wat er op deze site wordt uitgelegd over winISD).
De TL die ik nl. een tijdje heb geleend met deze unit had de neiging de bas wat grauwer neer te zetten, ik heb het vermoeden dat dat met de delay te maken heeft.
De Lancetta's hebben dat vergeleken met deze TL's veel minder (dan is het meer robuust grommen met een tikje druk).
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
Roland schreef:Hoi
Als een lancetta goed klinkt en een dynaudio in het laag rommelig, zou ik het eerder in de ruimte zoeken.
Die dyn lijkt de mist in te gaan door de boost die de kamer geeft. Das miz ook de reden dat die lancetta wel goed klinkt in die ruimte.
Probeer het eens in een andere ruimte?
Groeten Roland

Shot with Canon PowerShot A520 at 2007-08-14
Nou dit is dan mijn luisterruimte, let niet op de troep het is tevens mijn werkruimte, wonen doen we beneden.
Hoe afschuwelijk het filter er ook bij ligt het is met beleid gedaan en nog niet permenent bevestig omdat ik nog een beetje aan het expirimenteren ben.
Ook zit de kast nog niet verlijmt om nog wat met de demping te kunnen klooien.
Het geluid van boven naar beneden (freq) klinkt echt rete goed maar als je naar de lagere stemmen toe gaat de fijne waas van het hoog weg.
Als ik hem zonder vertragingsnetwerkje aansluit lijkt daar nog een drempel bij te komen, alhoewel ik dan wel het idee heb dat het allemaal iets opklaard, maar daar moet ik nog wat langer naar luisteren of dat niet tussen mijn oren zit.
Kruder en dorfmeister spelen ze trouwens erg goed.
Laatst gewijzigd door Salamander op do 16 aug 2007, 10:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Citaat Sander:
"De TL die ik eerder heb gehoord met deze unit vondt ik oke en hier wil ik dan ook wat verder mee gaan.
Ik zou het erg fijn vinden als ik het kon visualiseren met grafiekjes enzo."
Waarom moeilijk doen als een TL de meest simpele kast is die je bedenken kunt. Alleen de Fs is belangrijk en daarna het rendement i.v.m. de mid en hoog units. Ga gewoon te werk zoals in het artikel op de homepage, filter twee en halfweg, é voila, met zo'n TL kom je er wel...(zevende hemel...
)
"De TL die ik eerder heb gehoord met deze unit vondt ik oke en hier wil ik dan ook wat verder mee gaan.
Ik zou het erg fijn vinden als ik het kon visualiseren met grafiekjes enzo."
Waarom moeilijk doen als een TL de meest simpele kast is die je bedenken kunt. Alleen de Fs is belangrijk en daarna het rendement i.v.m. de mid en hoog units. Ga gewoon te werk zoals in het artikel op de homepage, filter twee en halfweg, é voila, met zo'n TL kom je er wel...(zevende hemel...
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
De TL, ... !!!
Nieuwe vette shit.
Ik heb een TL ontwerp gevonden voor een Dynaudio.
Welliswaar voor de 24W75 maar de afmetingen kloppen met jullie voorspelling.
Te gek!!!
En ik verwacht wel wat/veel van de 17w75 omdat ik deze al een tijdje in een TL (geleend) op mijn zolderje had staan.
Mischien nog wel meer omdat ik door de driewegfiltering minder mid zou hoefen weg te werken met dempingsmateriaal.
Dit is het ontwerp met de 24W75.
www.winboxsimu.de/Galerie/TML82_Dyn24MBC25_Pl.JPG
Ik ga binnenkort de maten opnemen van die geleende Dynaudio TL en uittekenen op solidworks.
Ik ben benieuwd naar de verschillen.
Ik heb trouwens een dag lang de zolder verbouwd om alle mogelijke posities te maken qua opstelling, en er is een meest ideale uit gekomen, en het scheelt iets voor de Dynaudio's. De Lancetta's veranderen echter niet veel.
Ik heb een TL ontwerp gevonden voor een Dynaudio.
Welliswaar voor de 24W75 maar de afmetingen kloppen met jullie voorspelling.
Te gek!!!
En ik verwacht wel wat/veel van de 17w75 omdat ik deze al een tijdje in een TL (geleend) op mijn zolderje had staan.
Mischien nog wel meer omdat ik door de driewegfiltering minder mid zou hoefen weg te werken met dempingsmateriaal.
Dit is het ontwerp met de 24W75.
www.winboxsimu.de/Galerie/TML82_Dyn24MBC25_Pl.JPG
Ik ga binnenkort de maten opnemen van die geleende Dynaudio TL en uittekenen op solidworks.
Ik ben benieuwd naar de verschillen.
Ik heb trouwens een dag lang de zolder verbouwd om alle mogelijke posities te maken qua opstelling, en er is een meest ideale uit gekomen, en het scheelt iets voor de Dynaudio's. De Lancetta's veranderen echter niet veel.
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
De M.J. King sheets (http://www.quarter-wave.com/) kost je 25$
Grappig ik heb Mathcath, maar dat is echt een pokke progamma.
En jezus wat een werk, ... !
Mischien als ik echt helemaal niets te doen heb.
Grappig ik heb Mathcath, maar dat is echt een pokke progamma.
En jezus wat een werk, ... !
Mischien als ik echt helemaal niets te doen heb.
Probeer dit progje eens om een TL te berekenenSander Bouwhuis schreef:De M.J. King sheets (http://www.quarter-wave.com/) kost je 25$
Grappig ik heb Mathcath, maar dat is echt een pokke progamma.
En jezus wat een werk, ... !
Mischien als ik echt helemaal niets te doen heb.
http://www.juoiga.nl/download/tl_kt_zelfbouwaudio.xls
Er is ooit een 2 weg TL ontwerp met de Dynaudio 17W75 geweest
type advance uit 1985/1990 ???
Denk dat ons forumlid SARK em vast ergens digtaal ? heeft
Hier parameters van de woofer... voor de rekenaars 
http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/17w75_data.pdf
http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/17w75_data.pdf
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
Heb je daar wat plaatjes bij en wat grafiekjes?weidok schreef:Toevallig kwam ik in AudioCad de DynAudio 17w75 woofer tegen
heb het programma een TL laten berekenen
weet niet of je erwat mee kan .. maar toch :0
totale inhoud netto 20,8 ltr
tunnel lengte 134 cm
doorsnede begin tunnel 187 cm2
doorsnede einde tunel 125 cm2
Verder heb ik hier een bestaand qtml ontwerp voor Dynaudio (die ik geleend had)
Verder ga ik toch maar Mathcad weer installeren.
Zeg wil niet iemand samen met mij AJhorn kopen, met z'n 3én is dat toch heel betaalbaar!


Audiocad heeft met TL berekeningen geen optie voorSander Bouwhuis schreef:Heb je daar wat plaatjes bij en wat grafiekjes?weidok schreef:Toevallig kwam ik in AudioCad de DynAudio 17w75 woofer tegen
heb het programma een TL laten berekenen
weet niet of je erwat mee kan .. maar toch :0
totale inhoud netto 20,8 ltr
tunnel lengte 134 cm
doorsnede begin tunnel 187 cm2
doorsnede einde tunel 125 cm2
Verder heb ik hier een bestaand qtml ontwerp voor Dynaudio (die ik geleend had)
Verder ga ik toch maar Mathcad weer installeren.
Zeg wil niet iemand samen met mij AJhorn kopen, met z'n 3én is dat toch heel betaalbaar!
grafiekjes....
Is het Dynaudio TQWT ontwerp speciaal voor de 17w75 woofer ??
Als dat zo is lijkt mij dat een goede optie...
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
weidok schreef:Audiocad heeft met TL berekeningen geen optie voorSander Bouwhuis schreef:Heb je daar wat plaatjes bij en wat grafiekjes?weidok schreef:Toevallig kwam ik in AudioCad de DynAudio 17w75 woofer tegen
heb het programma een TL laten berekenen
weet niet of je erwat mee kan .. maar toch :0
totale inhoud netto 20,8 ltr
tunnel lengte 134 cm
doorsnede begin tunnel 187 cm2
doorsnede einde tunel 125 cm2
Verder heb ik hier een bestaand qtml ontwerp voor Dynaudio (die ik geleend had)
ja
Verder ga ik toch maar Mathcad weer installeren.
Zeg wil niet iemand samen met mij AJhorn kopen, met z'n 3én is dat toch heel betaalbaar!
grafiekjes.... :oops:
Is het Dynaudio TQWT ontwerp speciaal voor de 17w75 woofer ??
Als dat zo is lijkt mij dat een goede optie...
ja
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
Mooie afbeelding maar in deze situatie wordt maar de helft van de tunnellengte gebruikt
De woofer zit namelijk halverwege de tunnel in plaats van aan het begin.[/quote]
Nou ik geloof zelfs op een kwart, Daarom heet het ook een quaterwave tl.
Dit wordt gedaan, ... tja weet ik ook niet. maar het werkt wel.
De boost zal denk ik niet zo groot zijn als bij een volle lengte, maar dan zal de tegenwerking denk ik van de lengte buiten de afstellengte ok minder zijn en daarom de afgegeven geluidsdruk continueer zijn.
Maar omdat het een drieweg is die ik wil gaan bouwen is het qua werkgebied voor de woofer mischien inderdaad jammer, omdat geloof ik een tl en een hoorn meer geluidsdruk afgeeft.
Maar dat weet ik nog niet, is dit zo???
De tekeningen maak ik zelf, ik kan ze ook renderen in elke moglijke achtergrond of huid en ook in officile sheet tekeningen, erg vet!!!! en handig voor de zagerij!!! Interesse?
De woofer zit namelijk halverwege de tunnel in plaats van aan het begin.[/quote]
Nou ik geloof zelfs op een kwart, Daarom heet het ook een quaterwave tl.
Dit wordt gedaan, ... tja weet ik ook niet. maar het werkt wel.
De boost zal denk ik niet zo groot zijn als bij een volle lengte, maar dan zal de tegenwerking denk ik van de lengte buiten de afstellengte ok minder zijn en daarom de afgegeven geluidsdruk continueer zijn.
Maar omdat het een drieweg is die ik wil gaan bouwen is het qua werkgebied voor de woofer mischien inderdaad jammer, omdat geloof ik een tl en een hoorn meer geluidsdruk afgeeft.
Maar dat weet ik nog niet, is dit zo???
De tekeningen maak ik zelf, ik kan ze ook renderen in elke moglijke achtergrond of huid en ook in officile sheet tekeningen, erg vet!!!! en handig voor de zagerij!!! Interesse?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
*kuch* wel de hele lengte wordt gebruikt, dat smalle stuk doet gewoon mee met resoneren hoor, zit er niet voor de lol
de afstemfrequentie wordt bepaald door de totale lengte van de lijn, de tapsheid en de eindopening. door de woof niet aan het begin van de lijn te plaatsen (zoals hier, maar bv ook bij de Needle) wordt een ongewenste harmonische resonantie onderdrukt.
de afstemfrequentie wordt bepaald door de totale lengte van de lijn, de tapsheid en de eindopening. door de woof niet aan het begin van de lijn te plaatsen (zoals hier, maar bv ook bij de Needle) wordt een ongewenste harmonische resonantie onderdrukt.
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
Kan ik in dat smalle stuk, voor mijn drieweg, de kont van de mid en de tweeter gewoon laten uitsteken, of vertoord dan wat.Henkjan schreef:*kuch* wel de hele lengte wordt gebruikt, dat smalle stuk doet gewoon mee met resoneren hoor, zit er niet voor de lol 8)
de afstemfrequentie wordt bepaald door de totale lengte van de lijn, de tapsheid en de eindopening. door de woof niet aan het begin van de lijn te plaatsen (zoals hier, maar bv ook bij de Needle) wordt een ongewenste harmonische resonantie onderdrukt.
Orgineel is de d28 niet zo diep maar mijn af52 is dat wel.
Als ik de units naar boven opbouw zit ik met de deksel van de kast in de weg, tenzij ik de deksel dichter op de woofer zet, maar kan dat zomaar en waar moet ik dit mee compenseren.
Verder is er onder de luidspreker een zandbak gebruikt, haalt dit veel uit?
En maakt de hoogte van de opening nog uit?
Heb ik es gedaan bij mijn driepitters. Geen verschil in de weergave, wel in gewicht.Verder is er onder de luidspreker een zandbak gebruikt, haalt dit veel uit?
De hoogte van de opening kan wel wat uitmaken. Als die bij de vloer zit kan de line een verlenging zien. Maar mijn ervaring is dat het eigenlijk niets uitmaakt voor mijn oortjes. En die zijn doorslaggevend.
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
Oke dus met zandbak, maar dan wordt hij in principe te hoog voor een drieweg als ik de speakers omhoog opbouw.sietse schreef:Heb ik es gedaan bij mijn driepitters. Geen verschil in de weergave, wel in gewicht.Verder is er onder de luidspreker een zandbak gebruikt, haalt dit veel uit?
De hoogte van de opening kan wel wat uitmaken. Als die bij de vloer zit kan de line een verlenging zien. Maar mijn ervaring is dat het eigenlijk niets uitmaakt voor mijn oortjes. En die zijn doorslaggevend.
Ik moet ze dus naar beneden bouwen(woofer boven en tweeter beneden), maakt dit uit voor het geluid?
De mid steekt dan 4cm uit met zijn achterkant in het tapstoelopende reflektiekanaal, maakt dit uit?



