übersub: welke driver

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

übersub: welke driver

Bericht door Martijn M »

Ik ben van plan twee subs te bouwen met een grote PA woofer. Het is de bedoeling er voor te zorgen dat mijn laagweergave voor lange tijd gewoon 'klaar' zal zijn.

Het idee is het toepasen van een PA subwooferdriver van bijvoorbeeld 18" of 21" en deze in een gesloten behuizing middels elektronische correctie vlak te trekken tot 20 hz. Het crossoverpunt zal afhankelijk van de gebruikte frontspeakers tussen ongeveer 50 en 100 hz moeten komen te liggen.

Het voordeel van grote woofers is dat de excursie voor een bepaald geluidniveau veel kleiner behoeft te zijn dan bij kleinere woofers. Daardoor blijft de woofer opereren in een gebied waarin de motor zich nog zeer lineair gedraagt.

Ongelofelijk hoge geluidsniveaus waarbij je je zorgen moet maken over de constructie van je huis zijn geen vereiste. Extreem lage vervorming bij gewone tot nog aangenaam luide muziek is het doel. Een heel grote belastbaarheid of xmax is dus niet nodig. Ik verwacht over het algemeen hooguit een paar millimeter nodig te hebben.

Een richtlijn voor het formaat van de kasten is maximaal 100 interne liters. Ik hecht geen speciale waarde aan specifieke parameters; het gaat mij er puur om dat de vervorming in de praktijk heel laag uitvalt. Een bijvoorbeeld zeer lage Mms of heel hoge Bl zijn op papier leuk, maar als dat bij vervormingsmetingen geen voordeel biedt, maakt het mij niet uit.

Helaas kan ik nergens vergelijkbare vervormingsmetingen van woofers vinden. Weet iemand misschien een site?

Hoewel dit een setje welhaast Ultieme Subs moet worden, speelt de prijs nog wel een belangrijke rol. Het zou leuk zijn als iemand een ontzettend goede woofer wist voor een schijntje. Mijn budget voor twee woofers is maximaal €700.

Het aanbod is erg groot, maar veel informatie over prestaties heb ik niet, waardoor onderling vergelijken moeilijk is. Dat maakt de keuze wel erg lastig. De Beyma 18G550 lijkt me een mooie woofer. Volgens Beyma’s eigen metingen heeft dit exemplaar de laagste vervorming onder 100 hz van heel Beyma’s woofergamma. De woofer ziet er bovendien mooi uit (een geribbeld membraan vind ik minder mooi). Met €650 zit deze tegen de rand van mijn budget aan.

Hebben jullie suggesties?
dove

Bericht door dove »

De speakers waar ik momemteel zelf op zit te wachten hebben kleinere broertjes die gebruik maken van Beyma-bassen, al weet ik niet exact welke, en die ook erg muzikaal laag konden neerzetten: dus het ligt voor de hand je voor Beyma's te enthousiasmeren ...

Heb je aan de Davis hoog-sensitivity bassen gedacht? Sorry als ik er qua prijzen naast zin: ben ik niet zo in thuis/geïnteresseerd.

Petter
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Aquablue heeft een custom uitvoering van een Beyma driver. Hoog rendement, maar komt toch heel diep....
Neem die ook eens mee in je overweging.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Afbeelding

34" 8)

Ik zou trouwens wel letten op een grote xmax. Vervorming loopt immers op als je richting xmax gaat.

mvg,

Martijn
markje

Bericht door markje »

Kijk eens naar de sub van Geenius, serious sub heet dat topic geloof ik.

Groeten Mark
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

markje schreef:

Groeten Mark

Heb je wel enig idee wat die woofers kosten :shock: :lol:

Daar kom je toch wat te kort met budget van 700 Eurootjes.
nlmb

Bericht door nlmb »

Kijk eens naar 18sound.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Bart_M schreef:
Aquablue heeft een custom uitvoering van een Beyma driver.

Helaas gaat dit om een 15" driver. Mijn voorkeur gaat uit naar 18" of groter, om zo de vervorming op een praktisch onhoorbaar niveau te brengen. Groter dan 18" zal echter al moeilijk worden, omdat mijn budget dan aan gort gaat.

nlmb schreef:
Kijk eens naar 18sound.
Ik ken een hoop van de vele PA-drivermerken en ik moet zeggen dat veel woofers aan mijn eisen lijken te voldoen. Ook 18Sound maakt mooie drivers. Helaas zijn er echter amper vervormingsgegevens gepubliceerd waarmee vergelijkingen tussen verschillende merken gedaan kunnen worden. Een aantal producenten laat dan wel een grafiekje met vervormingsgegevens zien, maar zo zijn eigenlijk alleen vergelijkingen binnen het gamma van die producent mogelijk.

In de consumentenhifi hebben we de bladen als K+T en HH waarin veel zogenaamde hifidrivers worden getest. Op het net zijn bovendien een hoop sites te vinden met gepubliceerde meetgegevens van bijvoorbeeld 7" woofers of dometweeters, maar dergelijke sites met PA-drivers ben ik nog niet tegengekomen.

Vooralsnog zou ik mijn keuze moeten baseren op informatie uit de folders.
Op dit moment neig ik naar de in mijn openingspost genoemde Beyma. Deze heeft van alle Beyma subs de laagste vervorming (ook lager dan die van de 21" unit) en het membraan ziet er n.m.m. betrekkelijk mooi uit.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

bartsegers schreef:

Volt en Aura zijn mooi maar o zo duuuuurrr..... :oops:

PHL ziet er ook goed uit. Waar in Nederland zijn deze drivers te koop? De zoekmachine leverde niets op.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Mwoh. Zo heel mooi is Aurasound nou ook niet. Imho valt er veel vergelijkbaar/beter spul te krijgen voor minder geld. Zoals daar zijn een BMS 18N850. Maarja leuke 21" drivers zijn duur. Een 18Sound 21LW1400 vliegt ook al snel je budget over. De 18" drivers van hun kun je wel aanschaffen, en zijn ook niet mis.

Edit: De radial drivers van Volt lijken toch op specificaties gebaseerd minder goed te presteren dan een 'simpele' 18sound, laat staan een BMS 18N850. :o
markje

Bericht door markje »

CarloPJB schreef:
markje schreef:

Groeten Mark

Heb je wel enig idee wat die woofers kosten :shock: :lol:

Daar kom je toch wat te kort met budget van 700 Eurootjes.
Nee, anders had ik het niet neergezet. Das wel jammer, want die dingen gaan diep.

Maar met 700 euro moet toch iets moois te bouwen zijn.

Groeten Mark
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Of anders meerdere van die 18" van Mivoc? Die kosten rond de 150 euro per stuk, dus dan kan je er vier uit je budget kopen. Dat is heel veel membraanoppervlak... :twisted:
bartsegers

of de P-Audio HP18W met een 120 euro, ook geen dure grap.
de pdf op de site van audiogoedkoop.nl werkt niet helaas, dus specs moet ik even verschuldig blijven...
Martijn H

Bericht door Martijn H »

bartsegers schreef:
de pdf op de site van audiogoedkoop.nl werkt niet helaas, dus specs moet ik even verschuldig blijven...
Het feit dat het een 18"is wil niet zeggen dat er een übersub mee te maken is! 90% blijft ordinair discospul...

Trouwens de 18N850 kan niet hoor Martijn! Dat is plagiaat! :lol:

Ik zou gewoon die Beyma nemen. Lijkt mij een goede woofer!
Paul

Bericht door Paul »

In de hobby hifi bouwen ze deze maand een ubersub met een P-audio C18-650 EL

(overigens ook een met eerder genoemde Mivoc)

overigens doen ze er volgens mij niet heel veel bijzonders mee, ze zijn er wel enthousiast over :D
bartsegers

Montana schreef:
bartsegers schreef:
Het feit dat het een 18"is wil niet zeggen dat er een übersub mee te maken is! 90% blijft ordinair discospul...
helemaal mee eens, maar zoals ik al aangaf zonder specs via de site kon ik niets beoordelen verder.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Martijn M schreef:
Bart_M schreef:
Aquablue heeft een custom uitvoering van een Beyma driver.

Helaas gaat dit om een 15" driver. Mijn voorkeur gaat uit naar 18" of groter, om zo de vervorming op een praktisch onhoorbaar niveau te brengen. Groter dan 18" zal echter al moeilijk worden, omdat mijn budget dan aan gort gaat.
Heb je het rendement gezien? Daar hoef je maar een paar wattjes in de doen om er een boel herrie uit te krijgen. De vervorming is dan ook erg laag.
Je bespaart ook een boel op de benodigde versterkerpower. :wink:
markje

Bericht door markje »

ja, een hoog rendement is wel gunstig, de woofer hoeft dan niet zo veel te doen en de buren klagen al.

Groeten Mark
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hoog rendement is gunstig, omdat de versterker dan niet zo veel hoeft te doen. De wooferuitslag is voor elke 18" gelijk bij een bepaald geluidsniveau. Over de elektrische belastbaarheid maak ik mij totaal geen zorgen.

Ivo schreef:
Of anders meerdere van die 18" van Mivoc? Die kosten rond de 150 euro per stuk, dus dan kan je er vier uit je budget kopen. Dat is heel veel membraanoppervlak... :twisted:
Ik moet zeggen dat ik je idee wel goed vind 8) . Als ik de ruimte er voor had, zou dit gegarandeerd de meeste waar voor mijn geld opleveren. Ik moet het echter doen met een klein kamertje en twee van deze subs is wel het maximum dat ik kwijt kan.

De huidige HH heb ik ook. De Mivoc is m.i. beter dan de duurdere P.audio. Alleen die vervormingspiek bij ongeveer 50 hz is wel jammer. Als er een iets duurdere woofer is die niet zo'n spike in de vervorming heeft, heeft dat mijn voorkeur.
richardkrol

Bericht door richardkrol »

Bedoel je zoiets? \:D/

Afbeelding

Gr,

Richard
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Het was even zoeken, maar nu heb ik de BMS 18N850 gevonden tegen een prijs waardoor het totaal nog onder €700 blijft. Misschien niet zo origineel (sorry Montana), maar wel heel mooi. Bovendien zou ik zijn kasten over kunnen nemen, omdat hij van plan is kasten te bouwen die optisch beter bij zijn dipools aansluiten.
De Beyma heeft naar mijn mening echter een mooier uitziend membraan en hij kost iets minder...
Paul

Bericht door Paul »

http://www.lautsprechershop.de/pa/index.htm?/pa/bms.htm

Bij strassacker staan voor deze woofers (15 en 18 inch variant) wel heel kleine behuizingen.

Concludeer ik trouwens terecht dat ik in een 31 liter (!) gesloten behuizing op 44hz nog steeds een rendement heb van 97 -/- 8 = 89db?? (in winsd pakt het iets minder rooskleurig maar nog steeds ronduit gunstig uit :D )

Is de opgave van het rendement bij dezelfde strassacker niet merkwaardig, zowel bij de 4 als 8 ohm versie is dit 97 db bij 2,83 volt.....
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Wilde deze posten
http://mccauleysound.com/component_parts.cfm?ID=126

maar met 1100 euro zwaar over budget dus doe ik hegt maar niet
http://www.toutlehautparleur.com/mccaul ... p-131.html

Nooit van gehoord verder overigens
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Martijn M schreef:
Ik moet zeggen dat ik je idee wel goed vind 8) . Als ik de ruimte er voor had, zou dit gegarandeerd de meeste waar voor mijn geld opleveren. Ik moet het echter doen met een klein kamertje en twee van deze subs is wel het maximum dat ik kwijt kan.
Ik las recent een suggestie van iemand, die in een hoek van zijn kamer een luidsprekerkast had staan, van de vloer helemaal tot het plafond en helemaal vol met grote woofers. Bovenop het hoge rendement en lage vervorming, bleken de vele woofers ook staande golven te absorberen.

In jouw kleine kamertje zou je in de hoek misschien ook wel 4 Mivoc's kwijt kunnen. Maar omdat het kamertje klein is, dan werkt zo'n berg membraanoppvervlak misschien claustrofobisch.
Plaats reactie