Vervangen armkabel
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Vervangen armkabel
Hoi!
Op het moment gebruik ik een Pro-ject 9 draaitafelarm. Tevreden mee.
Maar ik werd erg benieuwd naar het effekt van andere armbekabeling. Nou is het niet zo evident om zulke dunne kabeltjes van goede kwaliteit te vinden, maar ik had ergens gelezen dat iemand dat gedaan had met draad wat hij van een transformator had gehaald. Zo gezegd, zo gedaan. Een ouwe wekker die in de rommelbak lag gesloopt, na heel lang peuren genoeg draad van de trafo gehaald, elementklemmetjes en tulpplugjes eraan gesoldeerd, de kabels buiten de arm omgeleid, en spelen maar..
Erg goed! Ik pas ervoor om in clichés te vervallen, maar ik heb een hoop dingen op mijn platen gehoord die ik nog niet kende.
Nou denk ik niet dat die low budget-transformatordraad de wonderen doet, waar ik vooral op uit was, was de aansluiting van de draaitafle te verwijderen, m.a.w. een kontaktovergang uitschakelen. Ik heb nu dus direkt vanaf het element een draad naar de voorversterker.
Ik kan er nog een hoop zwetsverhalen over ophangen, maar dit was zeker een waardevolle upgrade!
Maar ik werd erg benieuwd naar het effekt van andere armbekabeling. Nou is het niet zo evident om zulke dunne kabeltjes van goede kwaliteit te vinden, maar ik had ergens gelezen dat iemand dat gedaan had met draad wat hij van een transformator had gehaald. Zo gezegd, zo gedaan. Een ouwe wekker die in de rommelbak lag gesloopt, na heel lang peuren genoeg draad van de trafo gehaald, elementklemmetjes en tulpplugjes eraan gesoldeerd, de kabels buiten de arm omgeleid, en spelen maar..
Erg goed! Ik pas ervoor om in clichés te vervallen, maar ik heb een hoop dingen op mijn platen gehoord die ik nog niet kende.
Nou denk ik niet dat die low budget-transformatordraad de wonderen doet, waar ik vooral op uit was, was de aansluiting van de draaitafle te verwijderen, m.a.w. een kontaktovergang uitschakelen. Ik heb nu dus direkt vanaf het element een draad naar de voorversterker.
Ik kan er nog een hoop zwetsverhalen over ophangen, maar dit was zeker een waardevolle upgrade!
Iets waar ik al jaren over denk om eens te gaan proberen: een RIAA correctieversterker, of tenminste een versterker/buffer, met SMD-componenten in de headshell, fantoom-gevoed via de signaalbekabeling.
Bij gebrek aan tijd en voldoende interesse is het alternatief momenteel een preamp in de plinth, gevolgd door een passieve RIAA met een buizentrap een meter verderop in de keten.
Maar het idee blijft me intrigeren............
Bij gebrek aan tijd en voldoende interesse is het alternatief momenteel een preamp in de plinth, gevolgd door een passieve RIAA met een buizentrap een meter verderop in de keten.
Hmmmm... Je hebt het nu al in je plinth zitten (een beetje mijn ideaal), waarom zou je je arm 'vervuilen' met allemaal electronische troep? Hij word zwaarder (okee, het is SMD, maar toch..)..
Je idee is wel heel erg high end, dat wel..
Foto's van je draaitafel????????
-P.S. ik ben echt zò blij met deze upgrade, ik geloofde niet in 'inspelen' van deze kabeltjes, al heeft die trafo jaren stilgelegen, maar het gaat steeds beter klinken!-
Je idee is wel heel erg high end, dat wel..
Foto's van je draaitafel????????
-P.S. ik ben echt zò blij met deze upgrade, ik geloofde niet in 'inspelen' van deze kabeltjes, al heeft die trafo jaren stilgelegen, maar het gaat steeds beter klinken!-
De arm wordt inderdaad iets zwaarder, en dat op een plek waar je het het slechtst kunt gebruiken, nl. aan het einde van het langste stuk.
Aan de andere kant is het verschil in gewicht van elementen soms ook erg groot (ik kom waarden tegen van 5 tot 20 gram, een SMD circuitje valt daarbij wel in het niet....)
Met 0201 of desnoods 0402 moet het toch te doen zijn, al is het maar een buffertje.
Ik ga hierbij even uit van een MM-element, of een high-output MC waarbij de afsluitwaarde 47 k kan of mag zijn.
Je elimineert dan nl. de armkabel-capaciteit, alsmede allerlei andere ellende die die bekabeling met zich mee kan brengen als ze op een hoogohmige ingang wordt aangesloten.
Nog mooier is het als dat symmetrisch kan worden, maar dan moet er een vijfde (!) draad bijgetrokken worden als ground, met risico's van extra wrijving op het draaipunt van de arm.
Het idee is dan een inplugbaar dingetje te maken, die enerzijds op de elementpinnen wordt aangesloten (niet voor TP4 uiteraard!), anderszijds de schuifjes van de armbekabeling kan accomoderen.
Fantoomvoeding moet goed te doen zijn.
Hmm....toch dat extra gewicht maar eens bepalen, ik raak wel steeds enthousiaster.
Voor MC is dat allemaal niet zo boeiend, dat is zo laagohmig dat je dat desnoods met prikkeldraad nog wel mag aansluiten
Nu zit er een buffertje in de plinth, met 2SK369 N-fetjes met stroombronnetje. Verderop naar een 12AY7/6072 RIAA preamp met passieve RIAA correctie tussen de triodehelften.
Het voordeel hiervan is dat je al laagohmig binnenkomt op de preamp, dat scheelt hoorbaar in de ruis.
Foto's zijn niet zo boeiend, is een recht-toe-techt-aan MDF plinth met een TD160 plateau + lager en een RB300 arm.
Er staan ergens wel foto's van op DDIY 2005 meen ik.
Is allemaal niet wereldschokkend, de toevoging van een electronisch geregelde motorvoeding was nog de beste verbetering.
Element is een DL160.
Ik ben overigens bezig met het ontwerp van een magneet-gelagerde draaitafel (neodynium magneten) en een eigen ontwerp tangentiale arm met luchtlagering.
Zodra ik concrete plannen heb mbt. de bouw (nu wegens gezondheidsredenen nog niet mogelijk), dan post ik het zeker op dit forum.
Overigens is mijn huidige RB300 ook opnieuw bekabeld met Siltech, maar ik heb daar geen hemelsbrede verschillen in gehoord.
Gelukkig waren het "restjes" die ik voor zeer weinig mee mocht nemen, anders had ik het niet gedaan
Aan de andere kant is het verschil in gewicht van elementen soms ook erg groot (ik kom waarden tegen van 5 tot 20 gram, een SMD circuitje valt daarbij wel in het niet....)
Met 0201 of desnoods 0402 moet het toch te doen zijn, al is het maar een buffertje.
Ik ga hierbij even uit van een MM-element, of een high-output MC waarbij de afsluitwaarde 47 k kan of mag zijn.
Je elimineert dan nl. de armkabel-capaciteit, alsmede allerlei andere ellende die die bekabeling met zich mee kan brengen als ze op een hoogohmige ingang wordt aangesloten.
Nog mooier is het als dat symmetrisch kan worden, maar dan moet er een vijfde (!) draad bijgetrokken worden als ground, met risico's van extra wrijving op het draaipunt van de arm.
Het idee is dan een inplugbaar dingetje te maken, die enerzijds op de elementpinnen wordt aangesloten (niet voor TP4 uiteraard!), anderszijds de schuifjes van de armbekabeling kan accomoderen.
Fantoomvoeding moet goed te doen zijn.
Hmm....toch dat extra gewicht maar eens bepalen, ik raak wel steeds enthousiaster.
Voor MC is dat allemaal niet zo boeiend, dat is zo laagohmig dat je dat desnoods met prikkeldraad nog wel mag aansluiten
Nu zit er een buffertje in de plinth, met 2SK369 N-fetjes met stroombronnetje. Verderop naar een 12AY7/6072 RIAA preamp met passieve RIAA correctie tussen de triodehelften.
Het voordeel hiervan is dat je al laagohmig binnenkomt op de preamp, dat scheelt hoorbaar in de ruis.
Foto's zijn niet zo boeiend, is een recht-toe-techt-aan MDF plinth met een TD160 plateau + lager en een RB300 arm.
Er staan ergens wel foto's van op DDIY 2005 meen ik.
Is allemaal niet wereldschokkend, de toevoging van een electronisch geregelde motorvoeding was nog de beste verbetering.
Element is een DL160.
Ik ben overigens bezig met het ontwerp van een magneet-gelagerde draaitafel (neodynium magneten) en een eigen ontwerp tangentiale arm met luchtlagering.
Zodra ik concrete plannen heb mbt. de bouw (nu wegens gezondheidsredenen nog niet mogelijk), dan post ik het zeker op dit forum.
Overigens is mijn huidige RB300 ook opnieuw bekabeld met Siltech, maar ik heb daar geen hemelsbrede verschillen in gehoord.
Gelukkig waren het "restjes" die ik voor zeer weinig mee mocht nemen, anders had ik het niet gedaan
Lijkt me niet een schone zaak, het is beter om het zo kort mogelijk te houden dat wel maar ben bang dat je verlies in diepte krijgt met een SMD.KT88 schreef:Iets waar ik al jaren over denk om eens te gaan proberen: een RIAA correctieversterker, of tenminste een versterker/buffer, met SMD-componenten in de headshell, fantoom-gevoed via de signaalbekabeling.
Ik denk dat je het beter met een mooie buizenpre kunt doen.
Een buis is beter in diepte weergave.
En die draatjes in of op de arm, daar zit je zowiezo aan vast
Dus lijkt het mij juist meer rompslomp zoalss je omschrijft.
Maar ja wie ben ik
T&a
Scheelt een een paar stekkersMiniwatt schreef:Ondertussen ben ik overgegaan op Van Den Hul MCS-150 (als ik het me goed herinner), één stuk van de 'elementklemmetjes' in de tulpstekers, direkt in de Phonodude, is weer heel wat anders.. (klinkt geweldig natuurlijk....)
Trouwens de Phonodude is aan te passen.
B.V.B met mkc,s en een HY-E1148 (top aansluiting) als eindbuisje, en een stroombronregeling en ook het ria filter aanpassen geeft een HEEEELE verbetering
Maar dit was zo maar even over mijn mening van de Phonodude, hoop niet dat ik te hard trap?
- audiomanics
- Contacteer:
Auww!terugnaaraf schreef:...
B.V.B met mkc,s en een HY-E1148 (top aansluiting) als eindbuisje, en een stroombronregeling en ook het ria filter aanpassen geeft een HEEEELE verbeteringt.o.z.v. de zo beroerd klinkende Phonodude.
Maar dit was zo maar even over mijn mening van de Phonodude, hoop niet dat ik te hard trap?
Doet wel een beetje zeer bij deze dude gebruiker. Maar ik wil graag horen waar het allemaal beter kan. (In een nieuw draadje)
De details laat ik gewoonweg ff achterwege.Bergrans schreef:Auww!terugnaaraf schreef:...
B.V.B met mkc,s en een HY-E1148 (top aansluiting) als eindbuisje, en een stroombronregeling en ook het ria filter aanpassen geeft een HEEEELE verbeteringt.o.z.v. de zo beroerd klinkende Phonodude.
Doet wel een beetje zeer bij deze dude gebruiker. Maar ik wil graag horen waar het allemaal beter kan. (In een nieuw draadje)
Ik ga mijn en voornamelijk de CalimeroPhono niet zomaar vrij geven.
Een beest van een Phono versterker!! in de zin van details diepte SNELHEID plaatsing en rust!
Boverdien is de HY-E1148 nergens in de wereld meer te krijgen.
Wij hebben nog een paar setjes, en denk dat we daar zuinig op moeten zijn.
Wel kan de CalimeroPhono gemaakt worden op bestelling.
Maar het liefst ook nog onder de vriendekring, die Calimero heeft.
T&a
Bedankt T&a voor het delen van je grenzeloze kennis. Geweldig toch zo'n forum waar iedereen zijn kennis wil delen.terugnaaraf schreef:...
De details laat ik gewoonweg ff achterwege.
...
Mocht er ooit iets zijn waar ik je mee kan helpen laat het dan maar weten.
De afspraak die wij hier over gemaakt hebben laat ik eerst even zoBergrans schreef:Bedankt T&a voor het delen van je grenzeloze kennis. Geweldig toch zo'n forum waar iedereen zijn kennis wil delen.terugnaaraf schreef:...
De details laat ik gewoonweg ff achterwege.
...
Een HY-E1148 is ergens misschien nog wel te koop, (als je zo'n stel buizen op de kop kunt tikken) kun je er mee aan de slag.
MKC's als koppel C's is aan te komen en daar kun je ook mee aan de slag.
Een stroombronregelingetje met de EF184 TV buis is zo te realiseren.
En hoe dat Ria filter inelkaarzit weet IK niet eens!
Ik heb nog 4 leuke setjes als rezerf (met de blank en dwars liggende anodeplaat)audiomanics schreef:Je noemt ook wel een buis op zeg... (daar maak je stront nog lekker mee..)
Ik heb nog geen knap setje voorbij zien komen maar dat komt nog wel..
Kees
En heb nog een leuk setje te koop (maar dit betreft zwarte dwarsliggende anode plaat) HEEL goed maar net niet dat wat een blanke heeft.
De versterkingfactor van de HY is 20 X dus de line uitgang versterkt in zijn geheel 1200 X met de 5755 als stuurbuis.
Normaal 3000 X maar het valt reuze mee die vermindering van de uitgang.
Ach het zal wel beter kunnen, maar ten koste waarvan? De dude is gewoon al erg goed. Ik kan er iig prima mee leven. Feit is dat het een versterker is die goed is te na te maken, met goed verkrijgbare componenten, die voor het bedrag velen malen beter klinkt dan (prijs) vergelijkbare fabrieksversterkers.Bergrans schreef:Auww!
Het ontgaat me ook een beetje waarom je een versterker gaat ontwerpen, waar in de hele wereld geen buizen meer voor te vinden zijn......
Bergrans schreef:Bedankt T&a voor het delen van je grenzeloze kennis. Geweldig toch zo'n forum waar iedereen zijn kennis wil delen.
Dat ben ik met je eens dat het altijd beter is dan een fabrieksversterker.Joost schreef:Ach het zal wel beter kunnen, maar ten koste waarvan? De dude is gewoon al erg goed. Ik kan er iig prima mee leven. Feit is dat het een versterker is die goed is te na te maken, met goed verkrijgbare componenten, die voor het bedrag velen malen beter klinkt dan (prijs) vergelijkbare fabrieksversterkers.Bergrans schreef:Auww!
Het ontgaat me ook een beetje waarom je een versterker gaat ontwerpen, waar in de hele wereld geen buizen meer voor te vinden zijn......
Bergrans schreef:Bedankt T&a voor het delen van je grenzeloze kennis. Geweldig toch zo'n forum waar iedereen zijn kennis wil delen.
Maar met MKC er in heb je zowiezo een breder en dieper geluid, minder schel en minder dof;-) toch een erg mooi hoog en super laag en schoon midden))
En wat betreft die HY-E1148 daar hebben wij een voorraadje in.
En is een BEEST van een buis!!
CalimeroPhono is gewoon beter dan de PhonoDude.
Wat betreft het genieten van de PonoDude daar hoor je mij niet over
Zoals je zelf schreef beter dan fabrieks!
En dat waardeer ik!!
Sorrie SanderKT88 schreef:Treur niet, Bergtram, ook mijn phonostage is danig door de mand gevallen tijdens de luisterdag te Breda.
Iedereen dacht dat die klap van Asterduc's Kwadranten speakers kwam, maar dit is dus de echte verklaring.
De definitieve Ono ben ik vandaag gestart: en nu in het echies!
On topic: Ik zit te dubben of ik een metertje of 3 van de zilverdraad van Deskadel bestel. Dit als toonarmdraad in de RB250. Of de bedrading van Cardas. Of toch VdH? De goedkoopste iig, ik denk dus Deskadel...
'K zou 01005 nemen Sander. Is wel duur (paar eu per weerstandje) dus audiofiel verantwoordKT88 schreef:Met 0201 of desnoods 0402 moet het toch te doen zijn, al is het maar een buffertje.
Het idee is wel grappig maar dan zou ik gelijk de hele headshell van printplaat maken en alleen een buffer met 20 dB versterking daar plaatsen.
Naar we zitten nu een beetje door Miniwatt zijn draadje te fietsen.
-
bunky
Re: Vervangen armkabel
Ha,ha heel herkenbaar heb het zelfde eens gedaan echter dan van een "nieuw" klosje trafo draad, wel 5 eurie bij Twenthe.Miniwatt schreef:Hoi!
Kwetsbaar maar klinkt fenemonaal.
p.s. gebruikte wel van die goedkope, hele lichte, plastic plugjes.