houtwurm gaat Amplimo A60 in elkaar zetten - wat basisvragen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

houtwurm gaat Amplimo A60 in elkaar zetten - wat basisvragen

Bericht door Henkjan »

zo, ik ga nu eindelijk maar eens die half-affe Amplimo eindversterker in elkaar zetten. Omdat ik tot nu toe met ene versterker nog niet verder ben gekomen dan kast open en dicht schroeven, wilde ik toch ff een paar dingen gevraagd hebben (en beantwoord) voor ik aan de gang ga.... ik ben geen electrotechneut, en vind eigenlijk alles boven de 12V al eng, dus vergeef me als de vragen wat blond zijn...

wat heb ik:
- de versterkermodule, met flink koelblok er aan vast
- een beveiligingsrelais op print
- een voeding op print
- ringkerntrafo
- geen verstand van versterkers
- soldeebout model kachelpook
- wat los montagemateriaal

e.e.a. zit al aan elkaar, maar hier en daar is de soldeerverbinding al los dus daar zal wel wat opnieuw gesoldeerd moeten worden.

eerste vraag is de kast: kan ik die gewoon van MDF of multiplex maken? uiteraard wel met de koelribben er uit.

volgende: ik heb van diverse stukken die ik over versterkers mee heb gekregen dat je het beste één centraal massapunt kunt gebruiken, en vanuit daar alle 0 draden laten gaan (dus naar trafo, versterker, ingang-nul, luidspreker-nul, etc). correct? maak ik deze vast aan het koelblok of juist niet?

wat doe ik met de aarde? ik bedoel dus die 3e draad van de 220V? aan t koelblok (wordt het enige extrene metalen deel, tenminste dat ben ik van plan) of juist niet? en verbind je deze met de nul of juist niet?

heeft bier op het versterkerbouw proces net zo'n positievf effect als op luidsprekerbouwen? of werkt dat alleen in Alphen adR? :wink:
sietse

Bericht door sietse »

Henkjan schreef:
maak ik deze vast aan het koelblok of juist niet?
Deed ik vroeger nooit. Die versterkerblokken heb ik vaak gebruikt voor op de buhne met het orkest. Het is heel simpel aan te sluiten. Heb je er geen gebruiks aanwijzijg bij gekregen?
indoubt

Bericht door indoubt »

Ha Henkjan.

Ik ben ook geen electrotechneut en versterkers zelf ontwerpen kan ik niet. In elkaar zetten gaat echter prima en ik heb een temperature controlled Weller station. Met het cursus schema van mijn vrouw en net een jonge pup ben ik redelijk wat avondjes thuis. Als je wilt kom je maar een keer langs dan kun je hier op de werkbank wat ploeteren, je woont tenslotte bijna om de hoek :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

@Sietse:
gebruiksaanwijzing met schema is er. maar dat zegt niets over hoe en waar het massa-punt (de 0 dus) te maken. maar jij had de 0 dus zwevend zeg maar?

@Indoubt:
Bedankt voor het aanbod! Ik contact je nog wel als ik zover ben.

en wat te doen met de geel/groen? moet die nog ergens aan vast?
sietse

Bericht door sietse »

Nee, dat niet. Maar het is al een hele tijd geleden dat ik die dingen gebruikte.
Ik denk dat ik die centrale "0" aan de middenaftakking van de trafo had zitten. Misschien heb ik nog wat uit die tijd. ff zoeken.
Maar het koelblok hoef je niet aan die massa te hangen. Zit ie volgens mij al intern aan vast.
Dus je moet het kunnen aansluiten zoals je iedere versterkereindtrap op een voeding aansluit en zo ook met de ingang van het blok.
Als je overigens ff met Amplino beld, krijg je geheid hulp.
sietse

Bericht door sietse »

Daar heb ik dus niks meer van.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als ik me niet vergis zijn de koelblokken van de Amplimo versterkers kompleet geisoleerd van de versterker zelf. Tenminste, dat was wel zo. Dat kun je trouwens eenvoudig meten, denk ik zo..

Aarde: maak slechts een centraal aardpunt (dat overigens niet exact in het midden van de kast hoeft te zitten :wink: ) en voer alle aarddraden daar separaat naar toe.
De beste plek is, volgens mij, tussen de voedingelco's (bij een symetrische voeding)

Kees
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dan heb je het dus over de 0 van de voeding, niet de aarde die met de geel/groene draad uit de wcd komt?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ook die mag je daar aanknopen..

Kees
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: houtwurm gaat Amplimo A60 in elkaar zetten - wat basisvr

Bericht door Henkjan »

bedankt voor de antwoorden, ff samenvatten
ik schreef:
eerste vraag is de kast: kan ik die gewoon van MDF of multiplex maken? uiteraard wel met de koelribben er uit.
geen bezwaren hier gehoord, ik ga de houtvoorraad raadplegen.....
ik schreef:
volgende: ik heb van diverse stukken die ik over versterkers mee heb gekregen dat je het beste één centraal massapunt kunt gebruiken, en vanuit daar alle 0 draden laten gaan (dus naar trafo, versterker, ingang-nul, luidspreker-nul, etc). correct? maak ik deze vast aan het koelblok of juist niet?
centraal punt: yes
koelblok: hoeft niet (mits geïsoleerd van versterker)
ik schreef:
wat doe ik met de aarde? ik bedoel dus die 3e draad van de 220V? aan t koelblok (wordt het enige extrene metalen deel, tenminste dat ben ik van plan) of juist niet? en verbind je deze met de nul of juist niet?
ook aan het centrale massapunt
sietse

Re: houtwurm gaat Amplimo A60 in elkaar zetten - wat basisvr

Bericht door sietse »

Henkjan schreef:
bedankt voor de antwoorden, ff samenvatten
ik schreef:
geen bezwaren hier gehoord, ik ga de houtvoorraad raadplegen.....

mag, deed ik vaak
ik schreef:
centraal punt: yes
koelblok: hoeft niet (mits geïsoleerd van versterker)

Koelblok met rust laten.

Als je maar 1 ingang hebt, dan gewoon + en - van de ingang aansluiten op de ingangsconnector en de -(aarde) aan de - van de ingang van het blok. ff meten of die is doorverbonden met de 0 van de voedings aansluiting.
Heb je meerdere ingangen, dat de massa's bij de ingang met elkaar doorverbinden en dan naar het versterkerblok met 1 massadraad.
Die ingangsconnector moet dan wel geisoleerd zijn gemonteerd.

ik schreef:
ook aan het centrale massapunt
Ik weet het niet meer zeker, maar ik denk dat ik die niet aansloot. Niet nodig, als het goed is.

Als je het nog niet snapt, vertel dan even wat je aan aansluitingen op dat blok hebt. Maak ik een schetsje.
sietse

Bericht door sietse »

Lukt het?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

denk dat t zo wel gaat lukken. eens zien of we dit WE wat gedaan krijgen (ook nog andere klusjes in en rond de garage te doen)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nog niet al te veel kunnen doen, wel de handleiding nog eens doorgelezen (post later nog wel wat plaatjes van de delen).. en daar kom ik t volgende in tegen:
als u de modules op een isolerende ondergrond monteert, moet u het koellichaam met het nulpunt verbinden...
dus nu ben ik weer confused...

en zo lezend en denkend kwamen nog 2 vragen naar boven:

er zit een beveiligingsrelais in, die o.a. ook opent als er DC op de luidsprekeruitgangen komt. is dit voldoende beveiliging dat ik dan geen elko op de ingang hoef te zetten tegen gelijkstroombeveiliging? of is dat nog steeds raadzaam?

en Sietse: ik herinner me dat jij het ooit had over een automatische in- en uitschakeling (als er signaal is aan, en vanzelf weer uit). dat lijkt me wel erg makkelijk, is dat lastig te maken?
sietse

Bericht door sietse »

Quote:
als u de modules op een isolerende ondergrond monteert, moet u het koellichaam met het nulpunt verbinden...
dus nu ben ik weer confused...
Dan doe je dat gewoon.
en Sietse: ik herinner me dat jij het ooit had over een automatische in- en uitschakeling (als er signaal is aan, en vanzelf weer uit). dat lijkt me wel erg makkelijk, is dat lastig te maken?
Als de onderdelen nog te krijgen zijn. Het is wel een redelijk grote print en heeft ook DC beveiliging. Dat deel dat voor het inschakelen zorgt, is misschien los te bouwen, maar dan moet je toch wel enige elektronica ervaring hebben. De printlayout om via fotografische weg printen te maken heb ik nog. Het stond ooit in een blad Hi Fi luidsprekers, jaartal weet ik niet, maar was vermoedelijk een Elektuur uitgave jaren 80

http://www.b0x.nl/sietse/SchakelCentrum.pdf

Ik denk dat je de ingang zonder C kunt aansluiten. Als de ontwerper het nodig heeft gevonden zit die er al in.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
Ik denk dat je de ingang zonder C kunt aansluiten. Als de ontwerper het nodig heeft gevonden zit die er al in.
elders in de gebruiksaanwijzing wordt wel geadviseerd om een 47uF elko in de ingang te zetten, maar weet niet of dit voor bescherming van de (voor)versterker is of voor de luidsprekers

dat schema is idd veeeeeeeeeeel te ingewikkeld voor mij, dat wordt dus gewoon handmatig aan/uit :roll:

hieronder de schema's en de onderdelen
Bijlagen
IMG_1557.jpg
IMG_1558.jpg
en de onderdelen zoals ik ze dacht in te bouwen
en de onderdelen zoals ik ze dacht in te bouwen
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zou ik weer eens langs komen fietsen om wat basis ideetjes te vertellen/geven ? :P
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:D zou geen kwad kunnen
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
:D zou geen kwad kunnen
Moet ik wel even een dagje zoeken, aankomende weekenden ben ik wel bezet helaas.

Maybe niet aankomende woensdag, maar de woensdag er op ?
Als je wat vraagjes alvast kan pmen, kan ik even kijken of ik wat voorbereidingen kan treffen :P
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik zit ook niet al te ruim in m'n tijd hoor, en haast heeft dit al helemaal niet... we PM-en
sietse

Bericht door sietse »

En, al gelukt?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nee, t ligt er nog net zo bij als op de foto :oops: had afgelopen WE wat anders te doen (klusje aan de auto viel erg tegen, daar heeft Citroen dus niet het alleenrecht op) en sindsdien een griepje

als zo'n inschakelautomaat er nou kant&klaar was voor niet al te veel dan komt die er wel tussen, maar zelfs dat laatste ding is voor mij veel te veel electronica :roll: naja, met een gewone schakelaar lukt t ook wel
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Zoiets is wel te regelen, HJ.
Ik heb er zelfs printjes voor.

Doe maar even PM indien interesse. :wink:
Plaats reactie