keuze filter-C's

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Mischien is het pulse gedrag een insteek?
http://www.icwltd.co.uk/power2/pulse.htm

Een ander hoorbaar verschil schijnt de microphonie gevoeligheid te zijn. In die richting zoekt Clarity het tenminste.

Een ander hoorbaar verschil hangt samen met Eddy currents rondom de aansluiting van de draden aan de cap. Verschillende aansluitmethodes geven andere resultaten.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Het pulsgedrag is inderdaad een van de vele parameters welke misschien verantwoordelijk kunnen zijn voor de, voor velen, hoorbare effecten.

(evenals microfonie, spanningsgevoeligheid, DA , ESR, etc) misschien een rol spelen.

Het probleem is echter dat we (nog) niet weten in welke mate deze parameters invloed uitoefenen op de audiofiele beleving.

Naar mijn idee kan dit alleen aangetoond worden m.b.v een correct rekenmodel van de condensator met zijn interne maar ook externe omgevingsvariabelen. (Het zal dus veel verder gaan dan het modelleren van de condensator alleen.)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Tony Gee heeft weer een aantal nieuwe condensatoren getest:
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Groet Roland
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Roland schreef:
Hoi

Tony Gee heeft weer een aantal nieuwe condensatoren getest:
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Groet Roland
Welke zijn er nu precies bij gekomen ? (dat staat er helaas niet op)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Jantzen Audio, Obbligato en de DTAC van Clarity.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Roland schreef:
Jantzen Audio, Obbligato en de DTAC van Clarity.
Ok dank :)

Wat ik trouwens nog steeds een beetje mis, is dat er geen prijzen bij staan.
Ik denk dat zoiets duidelijker is voor de test en je zo gemakkelijker een overweging kan maken (prijs/kwaliteit)

Maargoed ik kan me er best in vinden dat zoiets te vel werk oid wordt :)

Wat kost bv de Duelund VSF Copper Capacitor ?
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

b_force schreef:
Wat kost bv de Duelund VSF Copper Capacitor ?
100 tot 300 euro: http://www.deaudiofabriek.nl/duelund_copper_foil_caps
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik denk dat Tony juist wil voorkomen dat mensen blind de 10.0 condensator kiezen die het hoogst scoort en het goedkoopst is.

Miz staat er terecht geen prijs en cijfer overzicht bij. Dat zou een te simpele samenvatting zijn. Maar Tony zal vast ook nog wel reageren.

Groet Roland
Laatst gewijzigd door Roland op wo 12 sep 2007, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ronald_1 schreef:
b_force schreef:
Wat kost bv de Duelund VSF Copper Capacitor ?
100 tot 300 euro: http://www.deaudiofabriek.nl/duelund_copper_foil_caps
Dank, fijne site !!!!

(ik kende die nog niet :P)

@ Roland,

Sja ik denk dat de prijs toch altijd wel een grote overweging is. Zeker als je in een budget zit, wil je het filter niet extreem (veel) duurder maken dan de rest van de componenten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Roland schreef:
Jantzen Audio, Obbligato en de DTAC van Clarity.
Ik kan me wel vinden in zijn beschrijving van de Jantzen Audio. Ook wat hij schrijft over het hoog van de duurste Jantzen cap. Maar ik begrijp dan niet goed dat Tony daar een 11 voor geeft want dat hoog zorgt er nu net voor dat ik deze cap niet in mijn speaker zou willen hebben.

De Obligato ken ik niet, gezien het cijfer van 10,5 blijkbaar een zeer interessante kandidaat.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
Roland schreef:
Jantzen Audio, Obbligato en de DTAC van Clarity.
Ik kan me wel vinden in zijn beschrijving van de Jantzen Audio. Ook wat hij schrijft over het hoog van de duurste Jantzen cap. Maar ik begrijp dan niet goed dat Tony daar een 11 voor geeft want dat hoog zorgt er nu net voor dat ik deze cap niet in mijn speaker zou willen hebben.

De Obligato ken ik niet, gezien het cijfer van 10,5 blijkbaar een zeer interessante kandidaat.
Ook nieuw in de test is de TRT Dynamicap.

Ik probeer zo objectief mogelijk een beoordeling te geven. Ik heb de Silver Z-Cap 1 punt meer gegeven omdat hij, t.o.v. de Superior Z-Cap, beter scoort wat betreft detaillering en transparantie, je hoort meer lucht om de instrumenten heen.

Subjectief gezien prefereer ik ook de Superior Z-Cap: "Objectively speaking they are better than the Superior Z-Cap but I prefer the Superior Z-Cap for it’s more neutral presentation. I guess you could call the Jantzen Audio Silver Z-Cap the “audiophile” capacitor and the Jantzen Audio Superior Z-Cap the “musical” capacitor."

De Obbligato condensatoren zijn verkrijgbaar via het DIY Hifi Supply in Hong Kong:
http://www.diyhifisupply.com/diyhs_ob_caps.htm
Ze waren voor mij een echte verassing. 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, je maakt het jezelf niet makkelijk, die cap test van jou wordt ook steeds groter. Wordt steeds lastiger om onderlinge kwaliteitsverschillen vast te stellen. Ik begin er niet aan om het zo uitgebreid te doen :wink: . Respect [-o<

Zeer interessant geprijst, die Obligato!
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

De Obligato's zijn factory direct uit Hong Kong. Voorlopig kan ik ze daarom, helaas niet in mijn assortiment opnemen. Er is geen mogelijkheid om Obligato distributeur te worden.

De Jantzen Superior en Silver komen wel asap in mijn assortiment.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi, maar hiervoor hebben we toch het forumdeel: "persberichten" voor?

Wowly
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
Ja, je maakt het jezelf niet makkelijk, die cap test van jou wordt ook steeds groter. Wordt steeds lastiger om onderlinge kwaliteitsverschillen vast te stellen. Ik begin er niet aan om het zo uitgebreid te doen :wink: . Respect [-o<
Het is inderdaad een hele klus, vergelijken, heen en weer schakelen, etc en dan nog het overzicht kunnen houden. :? Daarom ben ik zo lang bezig voor ik met een "oordeel" kom.

Ik heb van een aantal condensatoren de waardering moeten aanpassen (Evox Rifa PHE450, Mundorf Silver/Gold en Duelund VSF), zeker omdat er inmiddels een hoop tussen zit in het 9 tot 11 punten segment.

Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik heel erg getwijfeld heb (en nog steeds) over de punten voor de Jantzen Silver Z-Cap...........Beter, ja (objectieve modus aan) - mooier, nee (subjectieve modus aan). :roll:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

@ Wowly

Goed, zal het in persberichten zetten! De reden voor de lage prijs van obliggato leek me behoorlijk on topic.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Geenius schreef:
jeroen_d schreef:
Ja, je maakt het jezelf niet makkelijk, die cap test van jou wordt ook steeds groter. Wordt steeds lastiger om onderlinge kwaliteitsverschillen vast te stellen. Ik begin er niet aan om het zo uitgebreid te doen :wink: . Respect [-o<
Het is inderdaad een hele klus, vergelijken, heen en weer schakelen, etc en dan nog het overzicht kunnen houden. :? Daarom ben ik zo lang bezig voor ik met een "oordeel" kom.

Ik heb van een aantal condensatoren de waardering moeten aanpassen (Evox Rifa PHE450, Mundorf Silver/Gold en Duelund VSF), zeker omdat er inmiddels een hoop tussen zit in het 9 tot 11 punten segment.

Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik heel erg getwijfeld heb (en nog steeds) over de punten voor de Jantzen Silver Z-Cap...........Beter, ja (objectieve modus aan) - mooier, nee (subjectieve modus aan). :roll:
Desalniettemin erg knap hoor!! Ik ben er erg blij mee!

Wowly
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb van het weekend een perfecte toepassing voor de Jantzen Silver Z-Cap gevonden. Ik ben bezig met een filter voor een twee-wegje met als tweeter de Scanspeak D2010. Ik kreeg hem maar niet "luchtig" genoeg. Ik kon natuurlijk de tweeter wat harder laten spelen maar dan viel de speaker uit balans. Toen heb ik de Clarity Cap SA (met bypass) vervangen door een Jantzen Silver Z-Cap (zonder bypass) en bingo! Het wat tamme karakter van de D2010 is nu in prefecte harmonie met het wat heldere karakter van de Silver Z-Cap - wat een verschil!

Zo zie je maar weer, het gaat om de combinatie. :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zit wel een aardig prijskaartje aan...maar je hebt natuurlijk wel gelijk.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Meanwhile... zitten ze in Wrexham ook niet stil.

Het lijkt erop dat ClarityCap de puzzel opgelost heeft. En er achter is gekomen wat de klankverschillen in condensatoren veroorzaakt.

Microphonie!
http://www.crafty.nl/techniek/documents ... Report.doc

De resultaten worden deze maand nog gepresenteerd op het Engelse Institute of Acoustics. En hopelijk op de aankomende AES bijeenkomst in Amsterdam aanstaande mei 2008. De eerste ClarityCap die op basis van deze nieuwe inzichten gefabriceerd is, verwacht ik in 2008.

Groet Roland

(ps half harde resultaten en promotie, juiste topic ja of nee, het gaat wel over de oorzaken van klankverschillen in condensatoren :?: )
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

De bevindingen in het onderzoek verbazen mij niets. Dat de aantrekkracht tussen de 2 condesator-platen het dielektricum proberen te vervormen, is te verwachten. Het dielectricum is geen onvervormbaar iets. Dus verandert de plaat-afstand als functie van de spanning en dus verandert de impedantie van de cap. Ergo: niet-lineaire vervorming. En 2e orde omdat het effect maar 1 kant op is. Maar mooi dat men een methode heeft gevonden om het effect te meten.
Nu nog caps maken die dit effect niet of nauwelijks hebben...
Volgens het artikel heeft men de ideale opbouw gevonden.
"......tested every combination to find the optimum solution – and we found it!" :shock:
Ik ben benieuwd tot welke cap dit leidt. En dan maar zelf luisteren... (en genieten?)

ps Zo gaat wel de hobby er aan: valt er niets meer al luisterend te vergelijken of over te discussieren. :(
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hans Nootdorp schreef:

ps Zo gaat wel de hobby er aan: valt er niets meer al luisterend te vergelijken of over te discussieren. :(
Ach, we kunnen nog hele fora vullen met kabeldiscusies :wink:

Groet Roland
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Als de grootste klankverschillen werkelijk door microfonie worden veroorzaakt, ligt daarin ook een verklaring waarom een grote 800V condensator het vaak beter doet dan een klein exemplaar van bijv. 36V.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En misschien ook wel dat een foliespoel beter klinkt, omdat testen in het verleden door K+T hebben aangetoond dat een foliespoel microfonie zeer goed onderdrukt.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Marp schreef:
Als de grootste klankverschillen werkelijk door microfonie worden veroorzaakt, ligt daarin ook een verklaring waarom een grote 800V condensator het vaak beter doet dan een klein exemplaar van bijv. 36V.
Had ik ook al bedacht: caps die een hogere spanning kunnen hebben zullen een dikker dielectricum hebben. Daardoor is de aantrekkingskracht tussen de platen ook kleiner. En omdat met een dikker dielectricum ook de capaciteitswaarde kleiner wordt, moet dat weer worden gecompenseerd door een groter oppervlak van de platen (meer folie) (om dezelfde cap-waarde te krijgen). Daardoor is de lading (bij een bepaalde spanning) per oppervlakte-eenheid ook kleiner (wordt meer uitgesmeerd) en dus ook weer de aantrekkingskrachten. Het positieve effect zal dus kwadratisch groter worden.

Zou mij dan ook niets verbazen dat polyester (in MKT caps) meer vervormd bij een bepaalde mechanische spanning van polypropyleen (MKP caps). Dan is het niet-lineaire effect in MKT's ook groter.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”