Actief 2weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Klopt niet. Linkwitz bedoelt zijn filters akoestisch, dat je die karakteristieken dus akoestisch moet bereiken. Maar zijn elektrische filtercircuits zijn wel het exacte elektrische equivalent hiervan. Hij kan deze ongestraft toepassen omdat hij een brute force aanpak heeft. Dwz dat hij via equalizing de amplitude rechttrekt. Dat zijn die extra filters die je ziet waaronder die lichte notch op 4.3 kHz. En de akoestische centra via het vertragingscircuitje ook gelijktrekt. En daardoor wordt zijn elektrische verhaal, qua hoog en laagdoorlaat Linkwitz-Riley filters, vanzelf ook een akoestisch verhaal.
Wat betreft die netfilters, ik bedoelde inderdaad bij het stekkerblok voor alle audio zoals jij ook aangeeft.
Wat betreft die netfilters, ik bedoelde inderdaad bij het stekkerblok voor alle audio zoals jij ook aangeeft.
Nee dat hoefd niet juul, eventueel als je je daaromtrend toch teveel zorgen zou maken kan je die 100nF laten staan, of eventueel uittellen dat ie in combinatie met de ingangssimpedantie een hoogdoorlaat filter word, maar dan wel minstens 5 octaven lager dan de filterfrequentie, liefst nog meer.
Ben gisteren avond niet meer rondgeraakt, zal straks het filter posten dat in men thesis stak. Enkel de berekeningen moeten er nog bij, en dat vergt nog wat tijd, zal dadelijk een tijdelijk posten en dat achteraf vervangen.
Groetjes
Rudy
Ben gisteren avond niet meer rondgeraakt, zal straks het filter posten dat in men thesis stak. Enkel de berekeningen moeten er nog bij, en dat vergt nog wat tijd, zal dadelijk een tijdelijk posten en dat achteraf vervangen.
Groetjes
Rudy
Zeg Juul, hoe is het nou afgelopen met dei DC van je ampy
En dit is al een voorproever van het geheel, let op sommige waarden kloppen nig niet, en formules is pas voor later vrees ik, simulaties kan je aanvragen indien gewensd
, maar dan moet je wel waardes opgeven met de referenties in men schemas. Of bekladden en terug posten.
Ik zou zeggen, let op, ie is beetje aan de grote kant
http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... ve2way.jpg
Faseverloop is wel intressant om te weten, alhoewel het best meevalt.
Groetjes
Rudy
En dit is al een voorproever van het geheel, let op sommige waarden kloppen nig niet, en formules is pas voor later vrees ik, simulaties kan je aanvragen indien gewensd
Ik zou zeggen, let op, ie is beetje aan de grote kant
http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... ve2way.jpg
Faseverloop is wel intressant om te weten, alhoewel het best meevalt.
Groetjes
Rudy
Gaaf programma zeg, Rudy! Hoe heet dat proggie eigenlijk? 
Ik zal het ff goed bekijken, ik zag net al dat ik de bafflestep op de goeie manier had gemaakt. Weet alleen niet of de berekeningen al kloppen.
Je bent er wel druk mee zeg! Dit gaat helemaal goed komen denk ik
.
Ik heb vandaag aan de kasten gewerkt
. Dus niet naar de dc gekeken
.
Ik zal het ff goed bekijken, ik zag net al dat ik de bafflestep op de goeie manier had gemaakt. Weet alleen niet of de berekeningen al kloppen.
Je bent er wel druk mee zeg! Dit gaat helemaal goed komen denk ik
Ik heb vandaag aan de kasten gewerkt
"proggy" tje noemd multisim 7, maar neem maar een week of 4 de tijd er voor uit om daar deftig mee te kunnen werken en AC analyses, complexe netwerken en distorty analyses te doen, voor gewoon dagdagelijkse simulaties zoals dc points en scope weergave valt ie wel zeer goed mee, en makkelijk te leren.
effe het tussenrezultaat van de men simulatie
http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... ay_AC1.jpg
ter info, ampletude is in dB
Groetjes
Rudy
effe het tussenrezultaat van de men simulatie
http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... ay_AC1.jpg
ter info, ampletude is in dB
Groetjes
Rudy
die dingen die ik hier toon kan je met 2001 ook, ga naar simulate, analyses en dan AC analyses, maar verder ben je er alleen voor 
waar je moet op letten, is eigenlijk theoretisch niks, das nou net het leuke aan actief filteren, maar praktisch zitten we wel met een probleem dat we theoretisch moeten proberen op te lossen met die delay funktie.
Kga het effe in normaal nederlands proberen uit te leggen. Het probleem zit em in het feit dat zoals je misschien ziet in de fasediagram dat zowel de fase van de hoge toner en de lage toner ( resp. groen en purper ) gelijk lopen, en nou is dit eigenlijk ideaal want dat wil zeggen dat als je tweet 1500Hz weergeeft en je bassy 1500Hz weergeeft dat ze allebij "evensnel" eraan beginnen ( wijze van spreken ), maar je woofer is 5 cm achter je tweeter geplaatst, en dit brengt mee dat eigenlijk je tweeter later moet beginnen met spelen om die twee signalen deftig opgeteld te kunnen geraken ( en ja, dat willen we
) . Dus moeten we voor een extra delay gaan zorgen bij de tweeter die we kunnen berekenen op de xover frequentie, en daarbij de exacte verschil afmetingen tussen woof en tweet. Hierdoor kunnen we een tijdsinterval berekenen, nou zal je zeggen ja maar deze heeft ook invloed op andere frequenties die door de tweeter worden weergegeven, en dat klopt, maar bij die frequenties staat de tweeter er alleen voor en werkt ie niet samen met de woofer, enkel in deze situatie heeft dat belang, als ze alletwee een bepaalde frequentie weergeven.
Is simpel uitgelegd hoop ik, technisch kan het in 1zin, maja
Eventueel is gewoon het ding proberen omzetten in 2001 en kan je zelf simuleren.
Groetjes
Rudy
waar je moet op letten, is eigenlijk theoretisch niks, das nou net het leuke aan actief filteren, maar praktisch zitten we wel met een probleem dat we theoretisch moeten proberen op te lossen met die delay funktie.
Kga het effe in normaal nederlands proberen uit te leggen. Het probleem zit em in het feit dat zoals je misschien ziet in de fasediagram dat zowel de fase van de hoge toner en de lage toner ( resp. groen en purper ) gelijk lopen, en nou is dit eigenlijk ideaal want dat wil zeggen dat als je tweet 1500Hz weergeeft en je bassy 1500Hz weergeeft dat ze allebij "evensnel" eraan beginnen ( wijze van spreken ), maar je woofer is 5 cm achter je tweeter geplaatst, en dit brengt mee dat eigenlijk je tweeter later moet beginnen met spelen om die twee signalen deftig opgeteld te kunnen geraken ( en ja, dat willen we
Is simpel uitgelegd hoop ik, technisch kan het in 1zin, maja
Eventueel is gewoon het ding proberen omzetten in 2001 en kan je zelf simuleren.
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op vr 15 apr 2005, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Jah, oke. Dankjewel. Maar goed mijn versie is *uhum* illegaal. En werkt niet zo goed, loopt wel eens vast...Rudy schreef:die dingen die ik hier toon kan je met 2001 ook, ga naar simulate, analyses en dan AC analyses, maar verder ben je er alleen voor
Trouwens, is dat niet 4de orde wat jij maakt?? Waarom kies je nu voor 4de orde ipv 2de orde?
omdat het moet 
Wat ik heb getekent is een 4de order akoestisch filter, wat je dus nodig hebt, in tegenspraak met alles wat we er al over gepraat hebben.
Dat klere tering ding wilt niet opslaan in andere versies, maar zal effe originele is posten ( ge"rar"d wel )
http://users.pandora.be/rudyakaarno/Forumstuff/2weg.rar
btw, check men vorige posts nog eens, was juist gedaan met editen.
Groetjes
Rudy
Wat ik heb getekent is een 4de order akoestisch filter, wat je dus nodig hebt, in tegenspraak met alles wat we er al over gepraat hebben.
Dat klere tering ding wilt niet opslaan in andere versies, maar zal effe originele is posten ( ge"rar"d wel )
http://users.pandora.be/rudyakaarno/Forumstuff/2weg.rar
btw, check men vorige posts nog eens, was juist gedaan met editen.
Groetjes
Rudy
4de orde akoestisch moet helemaal niet en bovendien krijg je dit niet als je domweg er 4de orde elektrisch voorzet. Dit gaat alleen als je drivers voldoende vlak zijn in het overnamegebied. En dat is in dit geval dus niet zo.
Maar dit betekent niet dat de aanpak van Rudy niet goed is. Als je geen goede akoestische metingen kunt doen dan is deze rechtoerechtaan aanpak het beste wat je kan doen en met een steil filter beperk je eventuele problemen tot een klein gebied. Maar de benodigde tijdsvertraging wordt puur gokken zo. Neem dan tenminste een goed model mee van de tweeter waarbij je het akoestische faseverloop afleidt van de aflopende amplitude beneden 2000 Hz.
Als Edo nou die metingen van de HDS182PP weer zou vinden... En als ik straks die tweeter ook binnen heb
werkelijk belachelijk die levertijd van audiocomponents maar misschien ligt het ook aan seas kweenie
dan kunnen we een écht filter ontwerpen op basis van fatsoenlijke akoestische meetdata.
Maar dit betekent niet dat de aanpak van Rudy niet goed is. Als je geen goede akoestische metingen kunt doen dan is deze rechtoerechtaan aanpak het beste wat je kan doen en met een steil filter beperk je eventuele problemen tot een klein gebied. Maar de benodigde tijdsvertraging wordt puur gokken zo. Neem dan tenminste een goed model mee van de tweeter waarbij je het akoestische faseverloop afleidt van de aflopende amplitude beneden 2000 Hz.
Als Edo nou die metingen van de HDS182PP weer zou vinden... En als ik straks die tweeter ook binnen heb
Ik heb de tweeter filnk snel gekregen hoor jeroen. Bij mij zeiden ze (BMM dus) dat ik he m pas half april zou krijgen
. O ik zie dat jij hem niet bij bmm vandaan hebt? Zij zeiden dat het nog niet geleverd kon worden door seas toen.
Bedankt Rudy voor de uitleg. Maar hoezo is de woofer 5cm achter de tweeter geplaatst? Omdat het midden van de conus 5cm dieper is zeg maar?
En de afmetingen van mijn kast zijn wel wat anders dan wat ik op het begin heb gepost. Dus als je die nodig hebt moet je het maar zeggen hoor!
En ik heb totaal geen meetapparatuur voor het geluid zelf (microfoon ofzo..)
...
Multisim 2001 kan m niet openen Rudy...
Bedankt Rudy voor de uitleg. Maar hoezo is de woofer 5cm achter de tweeter geplaatst? Omdat het midden van de conus 5cm dieper is zeg maar?
En de afmetingen van mijn kast zijn wel wat anders dan wat ik op het begin heb gepost. Dus als je die nodig hebt moet je het maar zeggen hoor!
En ik heb totaal geen meetapparatuur voor het geluid zelf (microfoon ofzo..)
Multisim 2001 kan m niet openen Rudy...
Laatst gewijzigd door JuuL op vr 15 apr 2005, 22:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat is helemaal ergJuuL schreef:Ik heb de tweeter filnk snel gekregen hoor jeroen. Bij mij zeiden ze dat ik he m pas half april zou krijgen. O ik zie dat jij hem niet bij bmm vandaan hebt? Zij zeiden dat het nog niet geleverd kon worden door seas toen.
Klopt allemaal wel Jeroen, daar niets op aan te merken, maar van die info kunnen we momenteel alleen van dromen he
Wel 1ding, des te hoger het order filter, des te minder je akoestisch moet meerekenen.
Denk niet dat het een slecht ding is dat we nu al beginnen aan eventueele layout en een opbouw van een gezonde redenering, want daar is nog werk aan
Groetjes
Rudy
Wel 1ding, des te hoger het order filter, des te minder je akoestisch moet meerekenen.
Denk niet dat het een slecht ding is dat we nu al beginnen aan eventueele layout en een opbouw van een gezonde redenering, want daar is nog werk aan
Groetjes
Rudy
jep idd, maar daarmee hebben we nog steeds niet de faseverschillen tussen de units zelf, deze zijn tot nutoe nog onbekend, eventueel op het net wat rondzoeken voor die diagrammen.JuuL schreef:Bedankt Rudy voor de uitleg. Maar hoezo is de woofer 5cm achter de tweeter geplaatst? Omdat het midden van de conus 5cm dieper is zeg maar?
Heb je hier wat aan? /peerless.pdfRudy schreef:jep idd, maar daarmee hebben we nog steeds niet de faseverschillen tussen de units zelf, deze zijn tot nutoe nog onbekend, eventueel op het net wat rondzoeken voor die diagrammen.
En ik heb nog wat veel mooiers, van Klang und Ton
/klaton.rar
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
prachtig juul, met die klang en ton op de pagina 2 staat fasetabel, lekker
Nou die tweet nog Juul
oja, ook schema effe geupdated
http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... ve2way.jpg
Maar zoals je al gaat zien jeroen, als je actief gaat is dit geen groot probleem wat je opmerkte. Maar goed het is en blijft een punt dat we beter bezien dan achetraf opmerken
Groetjes
Rudy
Nou die tweet nog Juul
oja, ook schema effe geupdated
http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... ve2way.jpg
Maar zoals je al gaat zien jeroen, als je actief gaat is dit geen groot probleem wat je opmerkte. Maar goed het is en blijft een punt dat we beter bezien dan achetraf opmerken
Groetjes
Rudy
LOL
Vergelijk die vervormingscijfers eens met de 225 euro dure Thiel&Partnerss C92-6, haha. Begrijp niet waarom sommige mensen zweren bij deze drivers. Vanwege het uiterlijk soms en de looks??? Hup Peerless, the poor mans high end driver.
http://www.clofis.nl/nl/thiel/C92-6%20rear.pdf
Vergelijk die vervormingscijfers eens met de 225 euro dure Thiel&Partnerss C92-6, haha. Begrijp niet waarom sommige mensen zweren bij deze drivers. Vanwege het uiterlijk soms en de looks??? Hup Peerless, the poor mans high end driver.
http://www.clofis.nl/nl/thiel/C92-6%20rear.pdf
Kan hij zich daarmee meten dan?jeroen_d schreef:LOL
Vergelijk die vervormingscijfers eens met de 225 euro dure Thiel&Partnerss C92-6, haha. Begrijp niet waarom sommige mensen zweren bij deze drivers. Vanwege het uiterlijk soms en de looks??? Hup Peerless, the poor mans high end driver.
http://www.clofis.nl/nl/thiel/C92-6%20rear.pdf
Ik weet niet of ik dat van die tweeter zo zou kunnen vinden...
Die van de peerless had ik nog liggen.
Rudy, 6dB correctie is trouwens teveel van het goede had ik gelezen.
Ik had het berekent voor 3dB correctie. Weet alleen niet of het helemaal klopte.
/filter1.jpg
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat hangt er eigenlijk vanaf of dat teveel is of niet.
Het probleem zit hem in het feit dat als je die volledige bsc gebruikt op een baffle frequentie die betrekkelijk hoog is ( > 500Hz ) dan is dat absoluut niet teveel, is je baffle breder dan valt die frequentie lager en kom je uitendelijk op een punt dat je niet meer hoefd te versterker omdat het al dicht in de roomgain komt en daardoor de 6dB gain als irriterend begint te werken.
Maar 3dB is toch wel te weinig in dit geval hoor, 4 a 5 lijkt me beter te zijn.
Kun je je breedte van je speakers is opgeven Juul dan zal ik wel effe checken waar we op kunnen uitkomen, met grafiekie erbij.
@Jeroen, zolang de spectoriaale contents van een vervorming niet word meegegeven kan je daar weinig over zeggen.
Groetjes
Rudy
Het probleem zit hem in het feit dat als je die volledige bsc gebruikt op een baffle frequentie die betrekkelijk hoog is ( > 500Hz ) dan is dat absoluut niet teveel, is je baffle breder dan valt die frequentie lager en kom je uitendelijk op een punt dat je niet meer hoefd te versterker omdat het al dicht in de roomgain komt en daardoor de 6dB gain als irriterend begint te werken.
Maar 3dB is toch wel te weinig in dit geval hoor, 4 a 5 lijkt me beter te zijn.
Kun je je breedte van je speakers is opgeven Juul dan zal ik wel effe checken waar we op kunnen uitkomen, met grafiekie erbij.
@Jeroen, zolang de spectoriaale contents van een vervorming niet word meegegeven kan je daar weinig over zeggen.
Groetjes
Rudy
Asjebliefd, zoals de waarden in je schema, maar dan met het ingangsfilter van mezelf, want de 1.5nF moet 1.5uF zijn vrees ik.
http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... uul006.JPG
Groetjes
Rudy
http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... uul006.JPG
Groetjes
Rudy
