Update: Quad ESL 57 met Precision Devices laag
Moderator: Beheerdersteam
Wellicht wel even handig om te vermelden dat amp9 op max ~15Vdc mag draaien op lagere impedanties dan 2 ohm....
Nou valt deze ESL qua belasting wel mee, bovendien kun je de versterker parallellen om nog weer extra zware belastingen te kunnen aansturen.
Ik heb inmiddels een Truepath van 41hz draaien op mijn laag, da's......best spectaculair......zo ongelovelijk strak!
http://www.41hz.com/main.aspx?pageID=135
Nou valt deze ESL qua belasting wel mee, bovendien kun je de versterker parallellen om nog weer extra zware belastingen te kunnen aansturen.
Ik heb inmiddels een Truepath van 41hz draaien op mijn laag, da's......best spectaculair......zo ongelovelijk strak!
http://www.41hz.com/main.aspx?pageID=135
- Soundexcel
Zo. Tijd voor een update.
De volume regeling en filters zitten netjes in een alu behuizing.
Ik had een 6cm hoge besteld. Maar heb een 12cm hoge gekregen.
Uiteraard koppig als ik ben geen zin om hem weer terug te gaan sturen en dus met deze aan de gang gegaan.
Zoals je kunt zien is de behuizing nog half leeg. Het is de bedoeling dat hier een Truepath klasse D amp van 41hz.com in komt. (de bananen chassis delen zitten al in de behuizing.
Ik heb deze amp een tijdje geleden gehoord en wat me meteen opviel was de enorme controle en stabiliteit die deze amp had. Hij lijkt me dan ook zeer geschikt voor mijn dipool.
Tevens heb ik mijn filter opnieuw opgebouwd. Deze keer met een gebalanceerde uitgang. Dit om mijn buizen versterkers te bridgen.
Dit heeft een zeer positief effect op de ESL's. Vollere klank, meer controle, en makkelijker op hoge volume's.
De gebalanceerde uitgang is nodig omdat in deze versterker alle massa's aan elkaar hangen. Dus ook die van de twee uitgangs trafo's. Het puur in serie schakelen van de uitgangs trafo's was dus geen optie.
De AC ingang van de Jos van Eindhoven volume regeling heb ik niet gebruikt. Ik heb direct de DC spanning van mijn voeding gebruikt. De spanning stabalisator wordt wel behoorlijk warm. Hier moet ik dus nog een betere oplossing voor vinden.
Hierbij dan wat foto's:
(Hi res foto's)
De volume regeling en filters zitten netjes in een alu behuizing.
Ik had een 6cm hoge besteld. Maar heb een 12cm hoge gekregen.
Uiteraard koppig als ik ben geen zin om hem weer terug te gaan sturen en dus met deze aan de gang gegaan.
Zoals je kunt zien is de behuizing nog half leeg. Het is de bedoeling dat hier een Truepath klasse D amp van 41hz.com in komt. (de bananen chassis delen zitten al in de behuizing.
Ik heb deze amp een tijdje geleden gehoord en wat me meteen opviel was de enorme controle en stabiliteit die deze amp had. Hij lijkt me dan ook zeer geschikt voor mijn dipool.
Tevens heb ik mijn filter opnieuw opgebouwd. Deze keer met een gebalanceerde uitgang. Dit om mijn buizen versterkers te bridgen.
Dit heeft een zeer positief effect op de ESL's. Vollere klank, meer controle, en makkelijker op hoge volume's.
De gebalanceerde uitgang is nodig omdat in deze versterker alle massa's aan elkaar hangen. Dus ook die van de twee uitgangs trafo's. Het puur in serie schakelen van de uitgangs trafo's was dus geen optie.
De AC ingang van de Jos van Eindhoven volume regeling heb ik niet gebruikt. Ik heb direct de DC spanning van mijn voeding gebruikt. De spanning stabalisator wordt wel behoorlijk warm. Hier moet ik dus nog een betere oplossing voor vinden.
Hierbij dan wat foto's:
(Hi res foto's)
- Soundexcel
Vandaag mijn panelen gemeten.
Het ziet er nog een beetje dubieus uit. Dus werk aan de winkel.
Op de freq meting zie je duidelijk wat pieken in het laag. Dit zijn staande golven van mijn kamer. Helaas is dit een rechthoekige betonnen ruimte.
Voordeel van de dipools is dat je eigenlijk niet zo hoort. Maar je meet ze dus zeker wel.
In de waterfall meting zie je ze ook heel duidelijk terug. Hier zie je de harmonische nog duidelijk door galmen.
Het ingestelde tijdsvenster licht rond de 200ms. Anders veranderde de frequentie meting wel heel erg.
Wel mooi is om te zien hoe ongelovelijk snel het ESL paneel is. Dat bewijst maar weer de geniale constructie van deze techniek.
Ik heb ook een correctie file voor mijn Behringer meet mic gevonden. Deze ga ik installeren. Kijken wat er dan gebeurd (hij is niet van mijn microfoon, maar het zal misschien al beter zijn dan zonder).
En dan eindelijk de screenshots:
Het ziet er nog een beetje dubieus uit. Dus werk aan de winkel.
Op de freq meting zie je duidelijk wat pieken in het laag. Dit zijn staande golven van mijn kamer. Helaas is dit een rechthoekige betonnen ruimte.
Voordeel van de dipools is dat je eigenlijk niet zo hoort. Maar je meet ze dus zeker wel.
In de waterfall meting zie je ze ook heel duidelijk terug. Hier zie je de harmonische nog duidelijk door galmen.
Het ingestelde tijdsvenster licht rond de 200ms. Anders veranderde de frequentie meting wel heel erg.
Wel mooi is om te zien hoe ongelovelijk snel het ESL paneel is. Dat bewijst maar weer de geniale constructie van deze techniek.
Ik heb ook een correctie file voor mijn Behringer meet mic gevonden. Deze ga ik installeren. Kijken wat er dan gebeurd (hij is niet van mijn microfoon, maar het zal misschien al beter zijn dan zonder).
En dan eindelijk de screenshots:
Ben afgelopen vrijdag even wezen luisteren...
Toch vreemd dat de middentonen zo geprononceerd klonken terwijl dat uit het frequentie kurfje helemaal niet blijkt...
Zou toch die microfoon eens proberen te eiken...
Ook handig om te vermelden (voor de nabouwers) dat het laag wat aangedikt mag worden wellicht met een extra driver... Alhoewel ook dat niet echt blijkt uit het kurfje...
Misschien toch nog op te lossen door de correctie nog wat te tweaken...
Is allemaal niet heel dramatisch, want het klonk al wonderschoon!
Toch vreemd dat de middentonen zo geprononceerd klonken terwijl dat uit het frequentie kurfje helemaal niet blijkt...
Zou toch die microfoon eens proberen te eiken...
Ook handig om te vermelden (voor de nabouwers) dat het laag wat aangedikt mag worden wellicht met een extra driver... Alhoewel ook dat niet echt blijkt uit het kurfje...
Misschien toch nog op te lossen door de correctie nog wat te tweaken...
Is allemaal niet heel dramatisch, want het klonk al wonderschoon!
Misschien dat de dipool correctie voor de woofer te hoog begint?
Ik zie dat je met XLR werkt, is de cd speler geballanceerd of ook je filter?
Met welk programma heb jij trouwens je actieve filter ontworpen? Het lijkt mij het mooiste als je meetdata kan invoeren in een programma om zo het juiste filter te maken..
mvg,
Martijn
Ik zie dat je met XLR werkt, is de cd speler geballanceerd of ook je filter?
Met welk programma heb jij trouwens je actieve filter ontworpen? Het lijkt mij het mooiste als je meetdata kan invoeren in een programma om zo het juiste filter te maken..
mvg,
Martijn
- Soundexcel
De XLR'en zijn gebalanceerde uitgangen om mijn buizen versterkers te kunnen bridgen. De push-pull werkening hadden de ESL's hard nodig.
Om een actief filter te ontwerpen heb je niet zulke uitbereide software nodig.
Gelukkig is het erg simpel.
Ik heb de dipole correctie met Edge berekend.
Dit ingevoerd in een excel sheet waarmee ik de waardes voor het filter kan berekenen. (deze heb ik gecontroleerd met de orginele forules van Linkwitz en deze kloppen). Scheeld een hoop werk. Die formules zijn vrij pittig
De rest heb ik uit mijn hoofd opgebouwd. Expirimenteer print en bouwen maar.
Het voordeel van de manier van werken van linkwitz (of uberhaupt werken met opamps) is dat je eigenlijk gewoon kan "stacken".
Het is dus puur op een goede manier een aantal schakelingen achter elkaar plaatsen.
Ik ben op dit moment bezig om een universele dipool PCB te ontwerpen.
Ik denk dat deze eind deze week wel klaar is.
Hij moet dan uiteraard wel nog worden ge-etst.
Alles wordt (helaas) met hole mount componenten zodat iedereen hem kan opbouwen.
Dit ingevoerd in een excel sheet waarmee ik de waardes voor het filter kan berekenen. (deze heb ik gecontroleerd met de orginele forules van Linkwitz en deze kloppen). Scheeld een hoop werk. Die formules zijn vrij pittig
Het voordeel van de manier van werken van linkwitz (of uberhaupt werken met opamps) is dat je eigenlijk gewoon kan "stacken".
Het is dus puur op een goede manier een aantal schakelingen achter elkaar plaatsen.
Alles wordt (helaas) met hole mount componenten zodat iedereen hem kan opbouwen.
Heb je een linkje naar die sheet voor me?Soundexcel schreef:De XLR'en zijn gebalanceerde uitgangen om mijn buizen versterkers te kunnen bridgen. De push-pull werkening hadden de ESL's hard nodig.
Met the edge simuleer je natuurlijk alleen maar. Een curve die gemeten is lijkt mij veel bruikbaarder.. Als het geen kamerresonantie is, klopt de simulatie van "the edge"toch niet helemaal..
Ben benieuwd naar dat universele? correctie printje!
mvg,
Martijn
- Soundexcel
Ik heb helaas niet de beschikking over een dode meet kamer.
Meten onder de 300hz wordt dus redelijk moeilijk.
Een dipool kan je niet close meten. De simulaties van Edge werken erg goed. Uiteraard zit hier nog wat tweeken in het gehoor bij.
Wat betreft die te hoge correctie, ik denk dat je daar gelijk ik hebt.
De PCB die ik nu heb zit zo vol gestopt dat het een hels karwij is op die aan te passen. Om dat soort dingen makkelijk te maken ben ik dus de nieuwe aan het ontwerpen.
Met alles wat er nu op komt wordt het een stevige rakker
Ik zat zelf nog te denken aan vier weg actief, misschien nog naar een kanaaltje toevoegen
Meten onder de 300hz wordt dus redelijk moeilijk.
Een dipool kan je niet close meten. De simulaties van Edge werken erg goed. Uiteraard zit hier nog wat tweeken in het gehoor bij.
Wat betreft die te hoge correctie, ik denk dat je daar gelijk ik hebt.
De PCB die ik nu heb zit zo vol gestopt dat het een hels karwij is op die aan te passen. Om dat soort dingen makkelijk te maken ben ik dus de nieuwe aan het ontwerpen.
"Printje"?Ben benieuwd naar dat universele? correctie printje!
Met alles wat er nu op komt wordt het een stevige rakker
Ik zat zelf nog te denken aan vier weg actief, misschien nog naar een kanaaltje toevoegen
- Soundexcel
- Soundexcel
Alles zit er in.
Ik ben een PCB voor het filter aan het ontwerpen. Als die klaar is komt er nieuwe (zilver) bekabeling in. Nu is het allemaal snel aangesloten.
Ook licht er een nieuwe voeding klaar met LM317 spannings regulatoren.
Deze komt er samen met het nieuwe filter in.
Input caps zijn Clarety cap SA met bypass.
Versterkers zijn 41hz AMP10 Basic.
Volume regeling van Jos van Eindhoven
Filter eigen ontwerp.
Het systeem klinkt waanzinnig goed.
Ik ben een PCB voor het filter aan het ontwerpen. Als die klaar is komt er nieuwe (zilver) bekabeling in. Nu is het allemaal snel aangesloten.
Ook licht er een nieuwe voeding klaar met LM317 spannings regulatoren.
Deze komt er samen met het nieuwe filter in.
Input caps zijn Clarety cap SA met bypass.
Versterkers zijn 41hz AMP10 Basic.
Volume regeling van Jos van Eindhoven
Filter eigen ontwerp.
Het systeem klinkt waanzinnig goed.
- Soundexcel
- Soundexcel
Deze avond weer een uurtje doorgebracht het met verbeteren van mijn ESL systeem.
Het hoog klopt niet helemaal. Dus daar lach met name de aandacht.
In dichtbij metingen was niet heel veel te zien (1 meter afstand).
Echter op de luister positie kwamen duidelijk een aantal problemen naar voren.
Door de grote afstand heb ik weinig vertrouwen in de meting, maar het resultaat mag er zeker zijn! Ik begin dus stukje bij beetje steeds meer vertrouwen in meten te krijgen
Onderstaand vind je een screenshot van de meting.
Blauw is uiteraard origineel.
Bruin is met een stevige EQ.
Met een beetje creativiteit ben ik op onderstaande curve gekomen:
Leve de DCX2496!
Het hoog klopt niet helemaal. Dus daar lach met name de aandacht.
In dichtbij metingen was niet heel veel te zien (1 meter afstand).
Echter op de luister positie kwamen duidelijk een aantal problemen naar voren.
Door de grote afstand heb ik weinig vertrouwen in de meting, maar het resultaat mag er zeker zijn! Ik begin dus stukje bij beetje steeds meer vertrouwen in meten te krijgen
Onderstaand vind je een screenshot van de meting.
Blauw is uiteraard origineel.
Bruin is met een stevige EQ.
Met een beetje creativiteit ben ik op onderstaande curve gekomen:
Leve de DCX2496!