Hier mijn eerste bijdrage aan dit forum.
Van de hier op het forum overbekende Roland ( caps en coils) heb ik het volgende chassis overgenomen. http://www.audes.ee/?id=1278&tpl=1003&langchange=1
Een erg leuke 10" -er voor een prima prijs.
Doel:
Met dit chassis wil ik een compacte ( +/- 60L ) subwoofer maken.
Gebruikt voor zowel muziek als film.
Wat ik al gedaan heb:
Ik heb een testbehuizing gemaakt van ongeveer 60 liter, gesloten en gevuld met steenwol. De woofer zit " downfire" gemonteerd met pootjes van 6 cm hoog. uiteindelijk wordt hij blank eiken en integreert op deze manier mooi met het interieur. ( dat zal op de foto's nog wel duidelijk worden.)
Om deze behuizing te testen is de sub met een oudere versterker aangesloten. Vanuit de receiver (onkyo) gaat er een signaaltje naar de versterker. De low pass op de onkyo staat op 100Hz. Hier heb ik muziek mee geluisterd en een paar filmpjes gekeken.
Eigenlijk wilde ik ook nog een basreflex behuizing maken om te vergelijken wat het beste uitpakte, maar ik was al dusdanig onder de indruk van het geluid dat ik nog maar even in deze setup ben door gegaan. Ik hoorde wel duidelijk dat het subje niet bepaald recht klonk.
Maar niks wat niet op te lossen valt
Vandaag ben ik even naar mijn werk gereden om wat electronica op te pikken om eens uit te vinden wat er uit de sub te halen valt.
Ik ben met het volgende thuis gekomen......
1x Klark Teknik DN9848 4in-8uit Speaker processor
1x Electro Voice TG7 versterker 2x3500 Watt@ 4Ohm
Hiermee ben ik de hele middag aan het spelen... euh, aan het werk gegaan om te kijken wat er nodig is om het subje te corrigeren.
Aan de headroom zal het in ieder geval niet liggen