Wat een opluchting voor alle audio-engineers world-wide die streven naar meetbare perfectie: de gemiddelde student in Nederland heeft het, met wat creativiteit en fatsoenlijke meet-apparatuur, ontdekken van de verschillen tussen verschillende kabels al lang onder de knie.dekkersj schreef:Goh, dat is al lang onder de knie. Het vergt wat creativiteit maar als je op de universiteit zit verwacht ik niet andersMidiMaze schreef:Daar sluit ik mij volledig bij aan. Het frustrerende vind ik nog wel dat het me nog niet gelukt is om met fatsoenlijke meet apparatuur verschillen te ontdekken. Dit doe ik soms in mijn vrije tijd op de faculteit als het lab niet gebruikt wordt. Iemand ideeën om hier aan te gaan meten?![]()
Het basisrecept is een relatieve meting waarbij je op zoek gaat naar verschillen. Dus geen absolute meetdoelen, maar relatieve. Zodoende kun je met vrij eenvoudige meetinstrumenten zoals een externe USB ADC (wel stereo!) of een cd-recorder uit de voeten. Verder laat ik het aan je fantasie over, je zit niet voor niks op den universiteit.
Een mogelijk resultaat is het meten aan een cinch interlink en in dit geval was het een NordOst versus een Gamma dropveter:
[img]disconn[/img]
En dan hebben we het dus over hele kleine verschillen maar prima meetbaar. Het is eigenlijk heel simpel gedaan en kijk hier maar: http://www.hififorum.nl/index.php?topic ... #msg122607
Dit is maar 1 voorbeeld en zo kun je naar hartelust verder gaan. Als je witte ruis gebruikt als ingangssignaal dan kun je later verschillen in die ruis gaan zoeken middels statistische analyses of correlaties. Leef je uit!
Groet,
Jacco
De A/V branche is een miljarden industry, en zit te popelen om de perfecte kable: ze moeten het nog steeds doen met mediocre, niet neutrale cabels.
Bless, there's hope ...!!
Ok, nu weer serieus: 'k ben niet bijzonder thuis in 'electronica', maar die 'ripple' in de print above, is dat source/load, plug, signal-reflexion of kable-materiaal gerelateerd?
Petter