Passief of Actief??

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Flashheart
Contacteer:

Passief of Actief??

Bericht door Flashheart »

Momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van een luidspreker bestaande uit de Vifa Xt25(hoog), VifaP17WJ(mid) en de Vifa M22WR0906(laag). Het filter voor het mid/hoog is al klaar alleen weet ik nog niet hoe ik het laag op het mid ga "aansluiten".
Het mid zit in een gesloten kast van 11 liter en het laag in een basreflex kast van 55L. Beetje aan de grote kant misschien maar ik wil hem vullen met zandzakjes totdat ik het juiste volume heb bereikt.
Maargoed ik zat dus te denken om het laag actief te maken met een Hypex module. Dat is natuurlijk veel makkelijker dan het ontwerpen van een filter. Over actieve modules hoor ik eigenlijk alleen maar goede verhalen maar toch vraag ik mij af wat nou eigenlijk de nadelen zijn van een actieve module voor het laag, of met andere woorden, wat zijn de voordelen van passieve filtering.
Rudy

Bericht door Rudy »

Maargoed ik zat dus te denken om het laag actief te maken met een Hypex module. Dat is natuurlijk veel makkelijker dan het ontwerpen van een filter.
Waarom zou dat makkelijker zijn in deze situatie, omdat je denkt dat je geen rekening moet houden met faseverloop en als gevolg daarvan de ampletudesomeringen.

Groetjes
Rudy
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

met passieve filters heb je wel invloed op de filter karakteristiek, bij de actieve filters zoals ingebouwd in submodules zit je vast aan wat daar inzit.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
met passieve filters heb je wel invloed op de filter karakteristiek, bij de actieve filters zoals ingebouwd in submodules zit je vast aan wat daar inzit.
Dat is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk, een actieve sub module heeft meestal toch wel flink wat instelmogelijkheden. Als dat goed in je ontwerp past kun je daar ruimschoots mee uit de voeten.

Grootste nadeel van een actief filter zijn de kosten ;)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je laag passief wil filteren met componenten van redelijke kwaliteit daar kan je ook op leeglopen hoor.

op een submodule ben ik nog nooit meer tegengekomen dan een instelbare scheidings frequentie en t level (wel een extra voordeel voor actief) en fase. maar of t 1e, 3e order, LR, Bessel, etc is dat is al voor je besloten. ook bsc is met een submodule niet te doen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Flashheart,

De genoemde nadelen hebben allemaal betrekking op de actieve oplossing die jij kiest. Dan is het filter al voor je besloten. Maar je kunt ook passief een standaard filter kiezen. Je hebt gelijk dat dat iets moeilijker is omdat je dan rekening moet houden met de impedantie van de luidspreker en tevens iets moet kiezen qua passieve filtering. Maar omdat je niet zozeer voor een sub kiest, maar het gewoon hebt over het laag in een drieweg systeem, zou je het gewoon ook eens passief kunnen proberen met slechts een spoel en proberen op het gehoor iets goeds te bereiken.

In beginsel heb je gelijk, actief is gemakkelijker en geeft bovendien veel betere demping van de woofer. Eigenlijk alleen maar voordelen, maar onder de voorwaarde dat je het actieve filter zelf ontwerpt en niet met een kant en klare actieve filter oplossing werkt. Dus gewoon een goede aparte eindversterker voor het laag en daar zelf een voeding en filter bijbouwen. Zie het draadje van Juul over actief tweeweg. Wat hij doet voor midhoog kun jij doen voor laagmid op bijvoorbeeld 300 Hz.

Groet, Jeroen
voodooless
Contacteer:

Henkjan schreef:
als je laag passief wil filteren met componenten van redelijke kwaliteit daar kan je ook op leeglopen hoor.
Zeker als je in de impedantiebergen gaat filteren moet je flink wat linialiseren. Dat gaat idd in de papieren lopen.
op een submodule ben ik nog nooit meer tegengekomen dan een instelbare scheidings frequentie en t level (wel een extra voordeel voor actief) en fase. maar of t 1e, 3e order, LR, Bessel, etc is dat is al voor je besloten. ook bsc is met een submodule niet te doen.
Klopt, je vergeet echter nog de bassboost. Je kunt je afvragen of de filter orde wel zo interessant is in het laag. BSC geen probleem, dat kun je met 3 componentjes zelf maken op line leven en kost bijna niks. De vraag is of je dat ook überhaupt nodig hebt. De baffle step zal toch wel hoger liggen dan de X-frequentie van de bass, dus op zich heb je er toch al weinig mee van doen. Daarnaast kun je er ook nog altijd voor kiezen om zo'n hypex UcD module te nemen, en zelf een filter (al dan niet instelbaar) ervoor te maken. Het is immers ook niet fair om een complete sub module te vergelijken met een custom made filter. Maak je ook een custom made actief filter, dan zal actief zeker een erg goede oplossing zijn, maar wel een stuk duurder.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deepspace schreef:
Het is immers ook niet fair om een complete sub module te vergelijken met een custom made filter.
klopt, maar dat was wel de vraagstelling....
voodooless
Contacteer:

forget it...
Laatst gewijzigd door voodooless op vr 15 apr 2005, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

vergeet niet dat er ook heel goede kant-en-klare aktieve crossovers bestaan. Vaak heb je dezelfde kwaliteit als zelfbouw, voor minder geld. Ikzelf werk met een Behringer crossover. Dit ding voegt nauwelijks extra vervorming of ruis toe.
Het klopt dat dit apparaat alleen bedoeld is als crossover, en niet als foutenonderdrukker. Als je zorgt dat de luidsprekers in een goede behuizing zitten (waar de gemiddelde zelfbouwer eigenlijk altijd wel voor zorgt) heb je geen correctienetwerkje nodig.
Je kunt doen zoals ik: het laag aktief crossen (bij mij 300 hz), en het midden/hoog passief laten. Kijk eens op de volgende link. Zeer leerzaam en misschien is het een goed idee om dit crossover te bouwen:

http://sound.westhost.com/bi-amp.htm voordelen van bi-ampen
http://sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm aktief vs. passief
http://sound.westhost.com/project09.htm handleiding voor het bouwen van een high-end aktief crossover
Flashheart
Contacteer:

Bericht door Flashheart »

Een hoop informatie, bedankt........
Wat ik precies ga doen weet ik nog niet maar het maken van een passief filter lijkt mij zowiezo het "leukst"om te doen.
En ik heb al de mogelijkheid om te biampen dus in principe heb ik niet echt een actieve module nodig.
Rudy

Bericht door Rudy »

@iedereen eigenlijk

Zolang je passief filterd heeft biampen geen enkel voordeel tov volledig passief.

Erger nog, actieve filters creeren net zoals passieve een faseverschil die uiteindelijk in combinatie met je passief filter voor een rampsenario creerd.

Maar goed, laat dit niemand tegenhouden :D

Oja @ keyser, kant en klaar is hetzelfde als algemene rommel in een bakske, het geeft gemiddeld leuke prestaties maar in "elk" geval valt er meer uit te halen.

Groetjes
Rudy
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”