Wilson Benesch Torus

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Wilson Benesch Torus

Bericht door Duck Twacy »

Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Not a subwoofer, natuurlijk niet...: het is emotie, de toekomst, nieuwe belevenis, je wereld is niets zonder uh...deze subwo...uh...dit ding ... ... Oh OK it's a subwoofer :roll: , en doet me denken aan live-style subs als bv. de B&W PV1.

mmm, even WB op de hak nemen: maar nu serieus

Sorry, maar je vraag is me niet helemaal duidelijk. WB heeft ook nog eens de neiging om belangstellenden om de oren te slaan met technische 'innovaties', wat het moeilijker maakt in te schatten waar de gestelde vraag exact betrekking op heeft.
'k Heb wel een redelijk beeld van de WB house-sound ("Hyper Hyper" :wink: ), als dat je vraag is, echter niet specifiek van de subwo ... speaker waar naar verwezen is in de post.


Petter
Laatst gewijzigd door dove op di 04 sep 2007, 9:57, 1 keer totaal gewijzigd.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Het is nieuw, dus ik heb het alleen bij hen gezien. De conus is super sterk. Volgens mij is dit wel oke (maar dat mag ook wel voor het geld en alle subside die in de ontwikkeling is gestoken).
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ze zijn een beetje vaag in de omschrijving van het ding. Het lijkt mij een woofer met twee motors, of een isobarische wooferconfiguratie van twee woofers ineen.
Volgens de brochure zijn grote woofers traag, maar ze gebruiken hier wel een 18" woofer. Een isobarische subwoofer met 18" drivers zou heel goed moeten kunnen zijn.
Weet iemand meer over de technologie achter dit ding?
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Het gaat natuurlijk meer om het concept (welke mij nog niet geheel duidelijk is).

Over het WB product vind je maar weinig concrete info. Vond nog wel dit
http://www.wilson-benesch.com/stereoplaytorus.pdf
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik denk dat het een membraan is met onder en boven een magneet en een spoel. Hip! :lol:
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

dus 2 motors op 1 membraam...

nou ja, er zijn 2pk'tjes geweest met voor én achter een motor...

en die truk van op de conus te gaan staan, heb ik M. Polk ook eens zien doen (op foto)

Ik sta er dus allemaal wat sceptisch tegenover.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Nils_vn schreef:
dus 2 motors op 1 membraam...

nou ja, er zijn 2pk'tjes geweest met voor én achter een motor...

en die truk van op de conus te gaan staan, heb ik M. Polk ook eens zien doen (op foto)

Ik sta er dus allemaal wat sceptisch tegenover.
count me in

"The Torus does not use a 'woofer' and hence they avoided using the term Subwoofer.": dat helpt ons echt verder ...

Als ik zo eens op het Web kijk wat "WB torus" me opleverd, dan zie ik een niet aflatende stroom marketing-blahblah, een spinneweb van technische 'termen' en opzichtige generalizations. De 'metingen' in Stereoplay zouden ook van een $600 subje kunnen zijn (MSRP 'Torus Infrasonic' $5,950 / 'Torus Amp' $4,350), en, in mijn ogen tekenender, wat is de toegevoegde waarde van een 'snelle woofer' (dat is de boodschap, niet waar, ondanks een driver die niet op low-mass/speed gebouwd lijkt) binnen de WB line-up als de LowFreq house-sound dik/traag/mechanic/dead is (MI!): de sub zou met geen van hun eigen LS te combi'en zijn!? Intrigerend: er zit weinig anders op dan er naar te gaan luisteren ... daar kan geen vooroordeel/photo/meetbank tegen op!

"A completely different approach to 'subwoofer' design, the Wilson Benesch Torus Infrasonic generator has the speed to keep up with, and blend seamlessly with, the best speakers. This is the answer, not only to the dreams of those with conventional speakers, but those with horns and electrostatics who have never had available to them a 'subwoofer' which could keep up with those types of designs. Truly a breakthrough product, the Wilson Benesch Infrasonic Generator does what no other 'subwoofer' in our experience has ever been able to do."(here).
Het Bose-syndrome reïnvented ...

bbbrrrr


Petter

edit: heb luister afspraak gemaakt voor vrijdag-middag as.
Laatst gewijzigd door dove op di 04 sep 2007, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

At 200 Hz and below the composite
diaphragm is coupled and can be seen as a
solid super lightweight structure.
Maar net het allerlaatste stapje dan niet nemen....1 konus met twee magneten. WB works in mysterious ways.

Is die BW push push een stuk zinniger. Ik heb deze Wilson allerlaagste frequentie weergever een keer op een beurs gehoord. Was er niet zo van onder de indruk.

Groet Roland
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Het is duidelijk dat de pdf van WB weinig zeggend is (en waarschijnlijk hebben ze bewust de specs weg gelaten, omdat die matig zijn in vergelijking met traditionele subs).
Op onderstaand forum een "discussie" over de Torus, sommigen zijn er erg happy mee.
http://forums.avguide.com/viewtopic.php?t=503

Wel een grappige set heeft die WSLam, hij combineert de Torus met een setje Magico Mini's ($20000 pp) en heeft als front end een slim devices Wifi skweesbox ding aangesloten op een EMM Labs DAC. Duidelijk geen te kort aan HK pegels.

http://wslam.blogspot.com/
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Duck Twacy schreef:
<Duidelijk geen te kort aan HK pegels.
louter pegels koopt je geen top-set MI


Petter

edit: zin aangepast 17:19h
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

[quote="
Laatst gewijzigd door dove op za 22 dec 2007, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Het vreemde is dat de hierboven genoemde WSLam hem juist de ultieme muziek sub noemt.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

[quote="
Laatst gewijzigd door dove op za 22 dec 2007, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Een beetje een open deur wel. Maar t blijft opvallend dat op men basis van een luisterervaring exact tegenovergestelde meningen kan hebben. Waarschijnlijk heeft iedereen zijn eigen referentie kader (en dus heb je inderdaad niets aan de mening/ervaring van iemand anders). Of de omstandigheden van de luistertesten waren dusdanig anders, dat er geen vergelijking mopgelijk is.

Heb overigens geen enkele interesse om een Torus of andere vriendin aan te schaffen :)
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Duck Twacy schreef:
Heb overigens geen enkele interesse om een Torus of andere vriendin aan te schaffen :)
Blij toe ! :lol:

Petter
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Re: Wilson Benesch Torus

Bericht door dove »

[quote/torus.html[/quote]
Plaats reactie