Hi-Vi B3S systeem volgens Zaph-receptuur: Voor Beginners
Moderator: Beheerdersteam
Hi-Vi B3S systeem volgens Zaph-receptuur: Voor Beginners
Bij deze mijn project. Ik heb geprobeerd het ontwerp van John Krutke te vereenvoudigen en te voorzien van hier in Nederland te verkrijgen materialen en componenten. Dit systeem is erg gemakkelijk te fabriceren. Ik hoop dat ik de beginnende zelfbouwer een eindje op weg kan helpen met deze uitgebreide beschrijving.
Veel lees- en kijkplezier!
http://picasaweb.google.nl/stevenwanrooij/B3S
Het verslag is nog niet klaar. Meer informatie volgt.
Veel lees- en kijkplezier!
http://picasaweb.google.nl/stevenwanrooij/B3S
Het verslag is nog niet klaar. Meer informatie volgt.
Laatst gewijzigd door StevenW op za 01 sep 2007, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- asterduc
- Contacteer:
Nou Steven, dit is toch wel een reportage van formaat zeg.
Het publiceren kost je meer tijd dan het bouwen zelf. Ik kan dat alleen maar toejuigen.
Laat anderen daar maar eens een voorbeeld aan nemen, dan wordt het ZBA in de nabije toekomst een ongelooflijk handige zelfbouwgids.
Kleine bemerking: ik denk dat het DE draad is, en niet HET draad.
Verder zag ik je van die mooie vergulde opschuifstekkers gebruiken met separate isolerende hoesjes. Ik kan bij ons alleen de klassieke AMP versies vinden, maar die zijn nog niet half zo keurig als die jij gebruikt. Als ZBA Chief China Inkoper hoop ik dat je die niet uit China vandaan hebt!
En nog een laatste punt: is dat siliconen of warmlijm dat je gebruikt om te filter te verzegelen? Ik zie je het filter niet eerst uittesten. Ik zou toch wel adviseren om een kleine test te doen. Mocht er iets fout zitten dan spaar je een hoop werk als de delen nog niet zijn verzegeld. Ik zeg dit uit ervaring
Nogmaals, prachtig werk!
Groeten,
Ed.
Het publiceren kost je meer tijd dan het bouwen zelf. Ik kan dat alleen maar toejuigen.
Laat anderen daar maar eens een voorbeeld aan nemen, dan wordt het ZBA in de nabije toekomst een ongelooflijk handige zelfbouwgids.
Kleine bemerking: ik denk dat het DE draad is, en niet HET draad.
Verder zag ik je van die mooie vergulde opschuifstekkers gebruiken met separate isolerende hoesjes. Ik kan bij ons alleen de klassieke AMP versies vinden, maar die zijn nog niet half zo keurig als die jij gebruikt. Als ZBA Chief China Inkoper hoop ik dat je die niet uit China vandaan hebt!
En nog een laatste punt: is dat siliconen of warmlijm dat je gebruikt om te filter te verzegelen? Ik zie je het filter niet eerst uittesten. Ik zou toch wel adviseren om een kleine test te doen. Mocht er iets fout zitten dan spaar je een hoop werk als de delen nog niet zijn verzegeld. Ik zeg dit uit ervaring
Nogmaals, prachtig werk!
Groeten,
Ed.
@ thefinlux: erg handig deze photo-reportage! Voor een knutselaar, als ik, die z'n eerste filter nog moet bouwen, is dit een perfecte handleiding: thanks.
'k Zou toch gedacht hebben dat de 'afdek-kit' kortsluiting zou veroorzaken (nog ergens speciaal op te letten als een lijmpatronen hiervoor benut gaat worden? geen waterbasis kan ik me denken?)
Petter
'k Zou toch gedacht hebben dat de 'afdek-kit' kortsluiting zou veroorzaken (nog ergens speciaal op te letten als een lijmpatronen hiervoor benut gaat worden? geen waterbasis kan ik me denken?)
Petter
Hoi Petter,dove schreef:@ thefinlux: erg handig deze photo-reportage! Voor een knutselaar, als ik, die z'n eerste filter nog moet bouwen, is dit een perfecte handleiding: thanks.
Petter
Kortsluiting is niet mogelijk met dit materiaal. Het is eigenlijk geen lijm. Het is een kunststof. Het wordt vloeibaar (stroperig) bij een temperatuur die in het lijmpistool wordt bereikt. Ik weet niet wat de waarde is van de temperatuur.
Het lijmpatroon druk je met het pistool door een buisje in het pistool. Voordat het het buisje ingaat is het materiaal nog vast. In het buisje is de temperatuur aanzienlijk hoger. Bij deze temperatuur wordt het materiaal dus vloeibaar en komt er in deze vorm ook aan de andere kant uit. Het materiaal koelt langzaam af en neemt haar vaste vorm weer aan.
Het is dus eigenlijk geen lijm. Althans, het gaat geen chemische verbinding aan. Het gaat van vast naar vloeibaar en weer vast. That's it.
Dergelijke patronen zijn vrijwel altijd van hetzelfde materiaal en zijn in alle bouwmarkten te vinden. Er zijn twee veelvorkomende standaard maten (diameter). Voor beide maten zijn pistolen verkrijgbaar.
Bespaar niet op een goed lijmpistool. De betere lijmpistolen zijn een stuk duurzamer. Je kan echter wél flink besparen op de patronen. Patronen van A-merken zoals Bison, zijn erg duur. In de bekende "goedkope-spullen-bakken" in de bouwmarkten vindt je vaak dezelfde patronen, maar dan voor veel minder geld. Bij de Aldi, Lidl, Wibra en nog meer van dit soort winkels, vindt je ook nog wel eens prima patronen voor weinig geld.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Wat is nu het concept van de B3S (of heb ik even iets gemist ?
)
Overigens is het niet noodzakelijk om duckt-tape te gebruiken voor de draden tijden het solderen.
Een goede methode om toch te solderen, is om eerst de aansluit pinnen op de speaker een klein beetje te vertinnen.
Daarna vertin je de draad.
Vervolgens maak je de tin op de pinnen van de speaker weer warm en duw je daar de (vertinde) draad op.
Eventjes verhitten en het zit prima vast.
Een betere methode is eigenlijk goede klemverbindingen te nemen, aangezien je daarmee ook niet de verbinding mme "kapot" maakt. (lees dikke soldeer op de verbinding).
Er is nmlk altijd een kans, (bij vaak solderen) zeker bij tweeters, dat je de verbindingen kapot maakt.
edit:
Ik zie wel dat je de zogenaamde "faston stekkers" wel hebt gebruikt, maar niet voor de speakers.
Wat is de reden hier van ?
Overigens is het niet noodzakelijk om duckt-tape te gebruiken voor de draden tijden het solderen.
Een goede methode om toch te solderen, is om eerst de aansluit pinnen op de speaker een klein beetje te vertinnen.
Vervolgens maak je de tin op de pinnen van de speaker weer warm en duw je daar de (vertinde) draad op.
Een betere methode is eigenlijk goede klemverbindingen te nemen, aangezien je daarmee ook niet de verbinding mme "kapot" maakt. (lees dikke soldeer op de verbinding).
Er is nmlk altijd een kans, (bij vaak solderen) zeker bij tweeters, dat je de verbindingen kapot maakt.
edit:
Ik zie wel dat je de zogenaamde "faston stekkers" wel hebt gebruikt, maar niet voor de speakers.
Staat in de titel van dit draadje.b_force schreef:Wat is nu het concept van de B3S (of heb ik even iets gemist ?)
Ik ben het niet me je eens. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar één keer verhitten, omdat het vloeimiddel in het tin dan nog in voldoende mate aanwezig is. Verhit je het meer dan één keer, dan wordt het soldeertin al gauw dikker en vloeit het niet mooi meer.b_force schreef:Een goede methode om toch te solderen, is om eerst de aansluit pinnen op de speaker een klein beetje te vertinnen.
Ik ben het wat dit betreft wel met je eens. De verbindingen tussen de driver en het filter enerzijds en het filter en de terminal anderzijds, moeten niet permanent zijn, maar mogen aan één zijde wel gesoldeerd zijn. Dat ik de kant van de driver heb gekozen, is bij nader inzien niet de beste keuze geweest.b_force schreef:Een betere methode is eigenlijk goede klemverbindingen te nemen, aangezien je daarmee ook niet de verbinding mme "kapot" maakt. (lees dikke soldeer op de verbinding).
edit:
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik had dan als voorkeur juist aan het filter/terminal gesoldeerd.
Overigens is (dubbel) vertinnen ook de methode die op diverse elektro studies wordt toegepast/geleerd.
Maargoed het is enkel een tipje, als je het zo handiger vindt, is dat natuurlijk ook goed
Ik neem dus aan dat er ook geen tweeter bij komt, zoals het originele Zpah ontwerp ?
Overigens is (dubbel) vertinnen ook de methode die op diverse elektro studies wordt toegepast/geleerd.
Maargoed het is enkel een tipje, als je het zo handiger vindt, is dat natuurlijk ook goed
Ik neem dus aan dat er ook geen tweeter bij komt, zoals het originele Zpah ontwerp ?
Geen tweeter in dit geval. Mijn streven is een erg simpel en goedkoop systeem samen te stellen dat voor iedereen bereikbaar is. Zo heb ik er bijvoorbeeld ook rekening mee gehouden dat je alle componenten bij één winkel kan kopen. In dit geval bij bmm-electronics. Nergens anders kunnen ze alle componenten voor dit bedrag leveren. Hoewel ClarityCaps ongeveer net zoveel kosten als de Audyn KP-QS en zelfs beter zijn, leek het me toch prettig voor beginners alles in één keer te kunnen kopen.
Ik moet toegeven dat het zo nu en dan lijkt alsof ik voor Conrad of BMM-Electronics werk vanwege de vele verwijzingen. Dat is echter niet het geval! Ik werk (zoals sommige mensen wellicht al hebben kunnen zien) voor Stichting AveleijnSDT en heb dus geen enkel commercieel belang. Het zijn gewoon winkels waar ik veel spulletjes vandaan haal.
Ik moet toegeven dat het zo nu en dan lijkt alsof ik voor Conrad of BMM-Electronics werk vanwege de vele verwijzingen. Dat is echter niet het geval! Ik werk (zoals sommige mensen wellicht al hebben kunnen zien) voor Stichting AveleijnSDT en heb dus geen enkel commercieel belang. Het zijn gewoon winkels waar ik veel spulletjes vandaan haal.
- bartsegers