Actief 2weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Heb jij dan eindelijk de perpetuum mobile uitgevonden?
Gelijkspanning zonder energietoevoer, dat is fantastisch! Kun je er dan ook stroom uittrekken, maw wat blijft er van over als je het wél belast met bv. een tweetertje? Weerstandje van max 6 ohm dus? Zal dat gelijkspanninkje toch wel verdwijnen als sneeuw voor de zon. Als je twijfelt, hang er dan gewoon een heel klein weerstandje aan, die weinig vermogen kan hebben. Wees gerust, er gebeurt niets. (eigenlijk wel jammer, elektrotechnici zijn meestal verzot op fikkende weerstandjes)
Hehe lol, nee die gelijkspanning komt uit de afvlak elcosjeroen_d schreef:Heb jij dan eindelijk de perpetuum mobile uitgevonden?Gelijkspanning zonder energie, dat is fantastisch! Kun je er dan ook stroom uittrekken, maw wat blijft er van over als je het wél belast met bv. een tweetertje? Weerstandje van max 6 ohm dus?
Euhm ik luister nu naar het setje (mono, andere kast lijm ik morgen)
Hehe heb in mijn hele periode hoogstens 1 weerstandje en led laten doorbranden hoor!
ehm jeroen, no offence, maar wie dat probleem negeerd heeft binnen de 2 dagen kosten, ik kan dat gerust oplossen, maar dan gaat zen hoog versterker serieus aangepast moeten worden. Servo en relais contact voor delay.
Het gaat me niet over in en uitschakelplops want die heb je met een cap ook nog, das geen pure DC, das laagfrequent. Het probleem is die 50mV DC offset, das veel.
Maar als we daar toch over bezig zijn, dit allemaal valt na te meten en KAN ( en ik zeg kan ) meevallen, kan ook vet tegenvallen maargoed. Als Juul zo vriendelijk wilt zijn om de desbetreffende amp aan te sluiten, zen meter te nemen, die 100nF er nog effe inlaten, meter op DC zetten en de uitgangsspanning meten.
Is dit uiteindelijk lager dan 10mV, zou ik zeggen gaan met die banaan en geen probleem, als dit hoger zit is en blijft er een probleem, een probleem dat met waardes van 50mV een ramp word kwa weergave. Check ook is ofdat ie stabiel blijfd die spanning op een periode van pakweg 20min.
Lsuit maar eens een versterker aan met een DC ofset van 1V, het speelt, het speelt alleen niet geweldig meer.
Kwa schema, ik zal men best doen om tegen dezenacht een soortgelijkschema te posten waar ik mee bezig ben met men Al170/SC25KE combo, moet alleen de rotzooi van die bascorrectie eruit zien te pleuren.
Zal als ik tijd heb ook de waardes eens simuleren die jezelf had uitgeteld.
Groetjes
Rudy
Het gaat me niet over in en uitschakelplops want die heb je met een cap ook nog, das geen pure DC, das laagfrequent. Het probleem is die 50mV DC offset, das veel.
Maar als we daar toch over bezig zijn, dit allemaal valt na te meten en KAN ( en ik zeg kan ) meevallen, kan ook vet tegenvallen maargoed. Als Juul zo vriendelijk wilt zijn om de desbetreffende amp aan te sluiten, zen meter te nemen, die 100nF er nog effe inlaten, meter op DC zetten en de uitgangsspanning meten.
Is dit uiteindelijk lager dan 10mV, zou ik zeggen gaan met die banaan en geen probleem, als dit hoger zit is en blijft er een probleem, een probleem dat met waardes van 50mV een ramp word kwa weergave. Check ook is ofdat ie stabiel blijfd die spanning op een periode van pakweg 20min.
Lsuit maar eens een versterker aan met een DC ofset van 1V, het speelt, het speelt alleen niet geweldig meer.
Kwa schema, ik zal men best doen om tegen dezenacht een soortgelijkschema te posten waar ik mee bezig ben met men Al170/SC25KE combo, moet alleen de rotzooi van die bascorrectie eruit zien te pleuren.
Zal als ik tijd heb ook de waardes eens simuleren die jezelf had uitgeteld.
Groetjes
Rudy
Wat die klikken en ploppen betreft, ik zie niet waarom binnen 2 dagen je in de kosten zou zijn.
http://cache.national.com/ds/LM/LM4700.pdf
Lees even bladzijde 16 over "over voltage protection" en "under voltage" protection. En last but not least is er ook nog een standby mode. Wees nu eens niet zo benauwd en laat die tweeter cap gewoon weg. (stel mij overigens niet aansprakelijk he als er iets mis gaat
ik verkondig hier gewoon mijn mening. maar ik zou me hier dus absoluut geen zorgen over maken. Bij al die metingen die ik hier post sluit ik de tweeter gewoon onbeveiligd aan op een power IC tje. En dan knal ik er zonder probleem de voeding op en af. 
-edit- rudy post terwijl ik ook type....
Goed advies, gewoon aansluiten en meten. Blijkt de gelijkspanning met voeding aangesloten en belaste versterker toch te hoog, ja dan moeten we maatregelen nemen.
http://cache.national.com/ds/LM/LM4700.pdf
Lees even bladzijde 16 over "over voltage protection" en "under voltage" protection. En last but not least is er ook nog een standby mode. Wees nu eens niet zo benauwd en laat die tweeter cap gewoon weg. (stel mij overigens niet aansprakelijk he als er iets mis gaat
-edit- rudy post terwijl ik ook type....
Goed advies, gewoon aansluiten en meten. Blijkt de gelijkspanning met voeding aangesloten en belaste versterker toch te hoog, ja dan moeten we maatregelen nemen.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 14 apr 2005, 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb een offset van circa 10 mV. W8 ff ik meet ff met een multimeter: 5.1 mV maar!
En kan ik die tweeter zo laten spelen nu? Vind het wel leuk klinken
LoL @ Jeroen
Als er een makkelijke oplossing voor is ga ik ervoor.
En als het nodig is ook
. Dusse Ruddy vs Jeroen
(Maar houd het wel rustig he, anders moet ik het zelf allemaal uitzoeken
).
En kan ik die tweeter zo laten spelen nu? Vind het wel leuk klinken
LoL @ Jeroen
Als er een makkelijke oplossing voor is ga ik ervoor.
En als het nodig is ook
Laatst gewijzigd door JuuL op do 14 apr 2005, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
/edit
dit had betrekking op Jeroen zen opmerking
/edit
En het enige dat betrekking heeft op heel dit gedoe is de offsetspanning, de rest boeid me zéér weinig, want de andere effekten zijn bij op en afzetten, en dan speel je geen muziek imo.
Dat en enkel dat heeft daar mee te maken, op DC versterkt de amp 1 maal, dus dwz dat het kan varieren tot maximaal 15mV in THEORIE, want in de praktijk hangt dit van de inbalans belasting van de ingangen af.
Maar goed, ie moet het maar eens nameten, dan zien we wel.
Laat ons hopen dat het niet zo is, bespaard ons allen werk en kosten
Groetjes
Rudy
dit had betrekking op Jeroen zen opmerking
/edit
En het enige dat betrekking heeft op heel dit gedoe is de offsetspanning, de rest boeid me zéér weinig, want de andere effekten zijn bij op en afzetten, en dan speel je geen muziek imo.
Dat en enkel dat heeft daar mee te maken, op DC versterkt de amp 1 maal, dus dwz dat het kan varieren tot maximaal 15mV in THEORIE, want in de praktijk hangt dit van de inbalans belasting van de ingangen af.
Maar goed, ie moet het maar eens nameten, dan zien we wel.
Laat ons hopen dat het niet zo is, bespaard ons allen werk en kosten
Groetjes
Rudy
belast of onbelast zal weinig maken, zolang op ie lange termijn maar onder de 10mV ( max 15mV blijft ).
/edit, eventueel kunnen we met de ingangsimpedantie wat spelen zodat de ingangen beter inballans komen tov de massa, dit helpt ook een "beetje". Maar hebben ze alletwee dezelfde waarde of zit hier ook een verschil op, want als ze dezelfde waardes hebben kunnen we idd met weerstanden gaan spelen
Groetjes
Rudy
/edit, eventueel kunnen we met de ingangsimpedantie wat spelen zodat de ingangen beter inballans komen tov de massa, dit helpt ook een "beetje". Maar hebben ze alletwee dezelfde waarde of zit hier ook een verschil op, want als ze dezelfde waardes hebben kunnen we idd met weerstanden gaan spelen
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op do 14 apr 2005, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan denk ik dat we goed zitten! 
Hier ben ik wel blij mee, scheelt hoop geouwehoer.
Trouwens het schema is nog steeds exact hetzelfde.
Aiiii het andere kanaal is een stuk hoger! 8,3 mV.
Deze amp heb ik nog nauwelijks gebruikt, maakt dat wat uit? Of zijn die componenten minder goed gematched?
Onbelast is het eerste kanaal hetzelfde.
En kan ik de amp gewoon utizetten met de tweeter eraan? Weet nl niet of ie zoiets leuk vind, zon uitschakelplop
Hier ben ik wel blij mee, scheelt hoop geouwehoer.
Trouwens het schema is nog steeds exact hetzelfde.
Aiiii het andere kanaal is een stuk hoger! 8,3 mV.
Deze amp heb ik nog nauwelijks gebruikt, maakt dat wat uit? Of zijn die componenten minder goed gematched?
Onbelast is het eerste kanaal hetzelfde.
En kan ik de amp gewoon utizetten met de tweeter eraan? Weet nl niet of ie zoiets leuk vind, zon uitschakelplop
ja ik kan 'em soms ook niet volgen met posten en editten, precies of ie met twee explorers en toetsenborden tegelijk aan de gang gaat
Maar nou effe over die offset, die is nog zeer goed te doen hoor Juul, laat de boel ( die 2 amps ) gewoon een tijd draaien ( warm/lou ) worden en check de waardes af en toe, gaat de boel niet boven de 10mV, dan laten we dat daarbij. ( naja, ik toch
)
Juul, om het eventueel wat te verbeteren/verslechteren, kan je eens proberen om voor R16 een kleinere waarde te nemen, 10k, 22k of 33k ofzo, en zien wat de DC spanning doet. Word het beter dan laat je hem word het slechter dan word het terug de orriginele, naja logisch. Dan moeten we wel die 100n aanpassen achteraf naar een hogere waarde , maar das nou ook niet egt het probleem.
Groetjes
Rudy
Maar nou effe over die offset, die is nog zeer goed te doen hoor Juul, laat de boel ( die 2 amps ) gewoon een tijd draaien ( warm/lou ) worden en check de waardes af en toe, gaat de boel niet boven de 10mV, dan laten we dat daarbij. ( naja, ik toch
Juul, om het eventueel wat te verbeteren/verslechteren, kan je eens proberen om voor R16 een kleinere waarde te nemen, 10k, 22k of 33k ofzo, en zien wat de DC spanning doet. Word het beter dan laat je hem word het slechter dan word het terug de orriginele, naja logisch. Dan moeten we wel die 100n aanpassen achteraf naar een hogere waarde , maar das nou ook niet egt het probleem.
Groetjes
Rudy
daar stond niksjeroen_d schreef:Ha, niet gezien wat hier stond. Werd het effe te fel? Ja het gaat zo snel hier en ondertussen ook nog AZ kijken dit houd ik niet meer bijRudy schreef:/edit
dit had betrekking op Jeroen zen opmerking
/edit![]()
![]()
gewoon dat die post sloeg op jou opmerking, das al, ik remove nooit iets eigenlijk, corrigeer me liever achteraf.
Groetjes
Rudy
En ik maar op die refresh knop douwenRudy schreef:ja ik kan 'em soms ook niet volgen met posten en editten, precies of ie met twee explorers en toetsenborden tegelijk aan de gang gaat![]()
Maar nou effe over die offset, die is nog zeer goed te doen hoor Juul, laat de boel ( die 2 amps ) gewoon een tijd draaien ( warm/lou ) worden en check de waardes af en toe, gaat de boel niet boven de 10mV, dan laten we dat daarbij. ( naja, ik toch)
Juul, om het eventueel wat te verbeteren/verslechteren, kan je eens proberen om voor R16 een kleinere waarde te nemen, 10k, 22k of 33k ofzo, en zien wat de DC spanning doet. Word het beter dan laat je hem word het slechter dan word het terug de orriginele, naja logisch. Dan moeten we wel die 100n aanpassen achteraf naar een hogere waarde , maar das nou ook niet egt het probleem.
Groetjes
Rudy
Euhm, is steenkoud blijven ook goed?
Trouwens er zit nog een 100k potmeter parallel over de ingang... Als ik hier aan draai veranderd de offset met 1 tiende
/edit: Vandaar dat het andere kanaal een andere offset heeft!!!!
Daar zit geen potmeter!!!
Dus die R16 moet iig kleiner worden, als ik geen potmeter gebruik
Bij R16 = 14kOhm is de offset dus circa 5,2mV
Laatst gewijzigd door JuuL op do 14 apr 2005, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Prima dan
Maar ie staat waarschijnlijk voor de cap he
valsspeler
Die dingen hebben soms wel een uiteenlopende ofset hoor, alhoewel je soms geluk kan hebben dat ze dezelfde ofset hebben binnen dezelfde produktie-run.
Groetjes
Rudy
Maar ie staat waarschijnlijk voor de cap he
valsspeler
Die dingen hebben soms wel een uiteenlopende ofset hoor, alhoewel je soms geluk kan hebben dat ze dezelfde ofset hebben binnen dezelfde produktie-run.
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op do 14 apr 2005, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Jah, voor de cap, dus dat veranderd de boel wel wat?
Morgen ga ik eens wat weerstanden proberen
.
Hehe oke. Dus deze potmeter maakt dus nog niks uit...?
Maareh, nu weet ik nog niet helemaal zeker of ik zo de stekker van de amp eruit kan halen. Voor die uitschakelplop.
Morgen ga ik eens wat weerstanden proberen
Hehe oke. Dus deze potmeter maakt dus nog niks uit...?
Maareh, nu weet ik nog niet helemaal zeker of ik zo de stekker van de amp eruit kan halen. Voor die uitschakelplop.
Laatst gewijzigd door JuuL op do 14 apr 2005, 22:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Alles wat voor de cap staat heeft geen invloed op DC spanningen, enkel op AC gebied, he je weet wel condensator ..JuuL schreef:Jah, voor de cap, dus dat veranderd de boel wel wat maak ik hier uit op?
Jij wilt alles meten, dan meet je het toch? Of heb je geen digitale geheugenscoop.JuuL schreef:Jah, voor de cap, dus dat veranderd de boel wel wat?
Morgen ga ik eens wat weerstanden proberen.
Hehe oke. Dus deze potmeter maakt dus nog niks uit...?
Maareh, nu weet ik nog niet helemaal zeker of ik zo de stekker van de amp eruit kan halen. Voor die uitschakelplop.
Maar volgens de specsheets, bladzijde 16 waarnaar ik verwees, zou het dus gewoon moeten kunnen die stekker eruit.
-edit- zitten we verdorie weer allebei hetzelfde antwoord te geven!!
Ik zie al een hele mooie in de conrad gids, tegen hf storingen:
51 54 50-08 Is dat wat zoiets?
52 35 75-08 of deze
www.conrad.nl
51 54 50-08 Is dat wat zoiets?
52 35 75-08 of deze
www.conrad.nl
Die dingen komen niet via het net hoor, die springen in op je versterker, door het feit dat ie zonder aarding kan werken is zen amp daar nou net zeer gevoelig voor, zen gehele massa is zwevend en dit is niet altijd een goede zaak. Dat het geheel nou net nu daar zo gevoelig voor is is niet ondenkbaar, maar filetring van de netspanning gaat dit weinig tot niets verhelpen.
Weinig mensen horen dit graag, maar filtering is uit den boze op de netspanning voor audio, enkel een netfilter voor de verdeeldoos ( stekkerblok dus ) van al je audio apparaten is effektief nuttig, de rest doet het geheel geen goede zaak. Dus vooral geen netfilters zoals je die kan kopen in de DIY zaak intern in je amps of preamps of cdspelers pluggen. Oja, en dit is niet alleen bij geraade toestellen zo.
Al vele mensen zijn hiervan op de hoogte en toch doet iedereen het nog, maarja, heb men hoofd eral genoeg aan pijn gedaan om me er nog druk over te maken.
Thorsten heeft daar ooit is een studie over gemaakt en op het DIYaudio over de thread van keyser staat daar ook een pseudo verklaring voor, fotokes.
Groetjes
Rudy
Weinig mensen horen dit graag, maar filtering is uit den boze op de netspanning voor audio, enkel een netfilter voor de verdeeldoos ( stekkerblok dus ) van al je audio apparaten is effektief nuttig, de rest doet het geheel geen goede zaak. Dus vooral geen netfilters zoals je die kan kopen in de DIY zaak intern in je amps of preamps of cdspelers pluggen. Oja, en dit is niet alleen bij geraade toestellen zo.
Al vele mensen zijn hiervan op de hoogte en toch doet iedereen het nog, maarja, heb men hoofd eral genoeg aan pijn gedaan om me er nog druk over te maken.
Thorsten heeft daar ooit is een studie over gemaakt en op het DIYaudio over de thread van keyser staat daar ook een pseudo verklaring voor, fotokes.
Groetjes
Rudy
Waarom is dat uit den boze? Dan creeer je rommel op de 230?
Als je het er krijgt ingeduwt? Ik heb al gezien hoeveel aarden uitmaakt
/edit sorry aarden is wat anders dan de ground aan een kast maken he 
Maar trouwens, de kast aarden kan eigenlijk niet echt hier. Bijna geen geaarde stopcontacten
:(
Zow, je bent echt flink bezig voor me Rudy. BEDANKT
Juul gaat ff naar beneden tv kijken, tot morgen
Als je het er krijgt ingeduwt? Ik heb al gezien hoeveel aarden uitmaakt
Maar trouwens, de kast aarden kan eigenlijk niet echt hier. Bijna geen geaarde stopcontacten
Zow, je bent echt flink bezig voor me Rudy. BEDANKT
Juul gaat ff naar beneden tv kijken, tot morgen
Laatst gewijzigd door JuuL op do 14 apr 2005, 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.
