Input caps, hoe ver ga je
Moderator: Beheerdersteam
- Soundexcel
Input caps, hoe ver ga je
Na het testen van verschillende input condensatoren was ik best geschokt.
Ik heb een amp10 van 41hz gebouwd. Hierbij zitten standaard 3,3uF elcotjes.
(ik ben even het type kwijt, de gouden in ieder geval).
Met deze condensatoren klonk de amp al erg goed. Echter ik ergerde me een beetje aan een scherp ongedetaileerde sound. Dit was erg minimaal.
In heb de standaard input caps vervangen voor audyn cap MKP condensatoren (KP-QS).
Er ging een wereld voor me open. De condensatoren zorgde voor een open volle klank. Fantastisch.
Nu de vraag:
Hoe ver is het nuttig om te gaan met input caps?
Je signaal loopt er door dus ik zou zeggen dat je voor de top moet gaan.
Is bijvoorbeeld een audyn cap Folie plus een grote vooruitgang ten opzichte van een KP-QS? (die 4x zo duur is)
Ben benieuwd naar jullie bevindingen/ ervaringen hiermee.
Ik heb een amp10 van 41hz gebouwd. Hierbij zitten standaard 3,3uF elcotjes.
(ik ben even het type kwijt, de gouden in ieder geval).
Met deze condensatoren klonk de amp al erg goed. Echter ik ergerde me een beetje aan een scherp ongedetaileerde sound. Dit was erg minimaal.
In heb de standaard input caps vervangen voor audyn cap MKP condensatoren (KP-QS).
Er ging een wereld voor me open. De condensatoren zorgde voor een open volle klank. Fantastisch.
Nu de vraag:
Hoe ver is het nuttig om te gaan met input caps?
Je signaal loopt er door dus ik zou zeggen dat je voor de top moet gaan.
Is bijvoorbeeld een audyn cap Folie plus een grote vooruitgang ten opzichte van een KP-QS? (die 4x zo duur is)
Ben benieuwd naar jullie bevindingen/ ervaringen hiermee.
- voodooless
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
De speakers zullen niet in problemen komen, indien je het evaluation board inclusief DC beveiliging hebt. Het relais op de uitgang van de versterker zal niet sluiten
. Maar de ingangscaps zijn dus absoluut noodzakelijk, er moet 2.5volt op de ingang staan en dat kan niet zonder de koppelcaps.
Wat de vraag van de topic starter betreft: je kunt eindeloos pielen met ingangscaps. Maar kijk dan ook wat er in je CD-speler en eventuele voorversterker zit. En, last but not least, verlies je niet al teveel in elektronica indien je niet een hele mooie speaker hebt. Daar zit nog altijd de meeste winst, zeker als je eenmaal op het niveau van audyn cap plus zit als koppelcondensator.
Wat de vraag van de topic starter betreft: je kunt eindeloos pielen met ingangscaps. Maar kijk dan ook wat er in je CD-speler en eventuele voorversterker zit. En, last but not least, verlies je niet al teveel in elektronica indien je niet een hele mooie speaker hebt. Daar zit nog altijd de meeste winst, zeker als je eenmaal op het niveau van audyn cap plus zit als koppelcondensator.
- Soundexcel
Klopt helemaal.Wat rudy zegt klopt. Die tripath chippies hebben die dc blocking caps absoluut nodig. op de ingangspinnen staat standaard de 2.5 v referentiespanning!
De input cap is dus absoluut nodig.
Mijn set bestaat op dit moment uit:
Maranz SA-7001 SA-CD speler.
Jos van Eindhoven passive volume regeling.
Actief filter en dipool correctie met LM4562 opamps.
Voeding met LM317.
1x 41hz AMP10
2x AMC CVT2030 buizen versterker.
Quad ESL57 midhoog paneel.
Precision Devices 10" driver in dipool paneel van 8cm diep.
Op dit moment is er een tweede AMP10 onderweg.
Deze bevalt zo goed dat ik hiermee de buizen versterkers ga vervangen.
Ik heb niet het idee dat op dit moment er echt een zwakke schakel in de lijn zit. Alles is zeer compact en netjes opgebouwd. Alles met Afgeschermde studio kabel. Geen open liggende signaal banen.
Vandaar ook de zoektocht naar de kleine dingen om te verbeteren.
In dit geval gaat het om een prijs verschil van 10 euro of 40 euro voor vier condensatoren.
Als dit geen noemenswaardig verschil geeft, is het dus niet de moeite waard.
Iemand deze test al ondervonden of misschien een ander punt van verbetering?
Als het zo ligt, dan lijkt me wat experimenteren zeker op zijn plaats. De verschillen zijn niet meer zo groot natuurlijk als de stap van elco naar MKP, maar als je naar de audiofiele condensators overstapt zul je zeker een verdere verbetering waarnemen. De betere condensatoren ontberen de mufheid/gruizeligheid die gepaard gaat met een MKP/QS (N.B. ik houd niet van overdrijven, alles is relatief, maar ik weet zeker dat als je beter gaat dat je die gewone QS niet meer wilt).
Ik ben inmiddels zelf geen fan meer van de audyn cap plus, te nadrukkelijk midhoog dat dicht lijkt te lopen bij luide passages.
Ik ben inmiddels zelf geen fan meer van de audyn cap plus, te nadrukkelijk midhoog dat dicht lijkt te lopen bij luide passages.
Ik heb, welliswaar met een UCD180AD, twee MKPcaps geprobeerd. Ten eerste de MKP QS en ten tweede een nette Riva MKP (moet even opzoeken welk model) Het verschil was hoorbaar in het voordeel van de Riva. Het was geen enorm verschil.
Zonder of-topic te willen gaan: Ik heb een 41Hz tripatje waarbij ik ook de ingangscondensatoren wil vervangen. Deze moeten echter wel heel klein zijn. De meeste condensatoren die worden aangeraden als verbetering hebben een enorm hoog voltage (800V dc voor een audyn cap+ bijvoorbeeld)
Is zo'n hoog voltage nodig want het maakt de condensatoren groot. Voor de ingang heb je vaak maar heeel weinig nodig. Heeft er iemand al eens ge-experimenteerd met keramische condensatoren?
Zonder of-topic te willen gaan: Ik heb een 41Hz tripatje waarbij ik ook de ingangscondensatoren wil vervangen. Deze moeten echter wel heel klein zijn. De meeste condensatoren die worden aangeraden als verbetering hebben een enorm hoog voltage (800V dc voor een audyn cap+ bijvoorbeeld)
Is zo'n hoog voltage nodig want het maakt de condensatoren groot. Voor de ingang heb je vaak maar heeel weinig nodig. Heeft er iemand al eens ge-experimenteerd met keramische condensatoren?
- Soundexcel
De ingangs spanning is bijna niks. De spanning die op de ingang staat is 2,5 volt.Ik heb een 41Hz tripatje waarbij ik ook de ingangscondensatoren wil vervangen. Deze moeten echter wel heel klein zijn. De meeste condensatoren die worden aangeraden als verbetering hebben een enorm hoog voltage (800V dc voor een audyn cap+ bijvoorbeeld)
je zou dus met een hele kleine condensator klaar kunnen zijn.
De Tripath chips hebben een specefieke waarde nodig op de ingang.
Dit omdat ze samen met de ingangs weerstand een HP filter creeren.
Een te grote condensator zorgt voor een grote instart klap.
Een te kleine condensator geeft een te hoge XO frequentie.
Er wordt aangeraden om deze minimaal twee octaven onder de minimale frequentie te houden.
Welke condensator heeft jou voorkeur? Bijvoorbeeld een Clarity CAP SA?Ik ben inmiddels zelf geen fan meer van de audyn cap plus, te nadrukkelijk midhoog dat dicht lijkt te lopen bij luide passages.
Deze zijn kosten nog de helft van een Folie plus ook
Ik bedoelde niet de waarde van de condensator maar de afmeting. De waarde is standaard 2,2uF als ik me niet vergis. Qua fysieke afmeting heb ik maar zeer beperkt ruimte in de behuizing.

Zoals gezegd, de betere condensatoren zijn meestal geschikt voor enorm hoge voltages en hebben flinke afmetingen. Een 2,2 of 3,3 uF Clarity Cap SA of Mundorf Silver/Gold gaat hier echt niet inpassen.
Zoals gezegd, de betere condensatoren zijn meestal geschikt voor enorm hoge voltages en hebben flinke afmetingen. Een 2,2 of 3,3 uF Clarity Cap SA of Mundorf Silver/Gold gaat hier echt niet inpassen.
- Soundexcel
De standaard waarde is inderdaad 3,3 of 2,2 uF.
Je kan bijvoorbeeld ook eens kijken naar een goede Vishay folie condensator. Die zijn denk ik wel te krijgen tot 3,3uf.
Ik gok dat die iets van 1,5 bij 0,5cm zijn
Bij farnell hebben ze erg veel t/m 2,2uF MKP.
Een andere optie is een SMD condensator.
(heeel net ampje trouwens)
Je kan bijvoorbeeld ook eens kijken naar een goede Vishay folie condensator. Die zijn denk ik wel te krijgen tot 3,3uf.
Ik gok dat die iets van 1,5 bij 0,5cm zijn
Bij farnell hebben ze erg veel t/m 2,2uF MKP.
Een andere optie is een SMD condensator.
(heeel net ampje trouwens)
Ja, dat klopt. Ik heb een ClarityCap SA met 10nF Vishay Roederstein MKP1837 als by-pass cap op de uitgang van mijn CD-speler staan. Ik overweeg om hem nog eens te vervangen door een ClarityCap DTAC, ik heb niet het idee dat ik een natuurlijker geluid kan krijgen zonder extreem veel geld te gaan uitgeven. De Jantzen caps die ik heb uitgeprobeerd waren wat dat betreft een teleurstelling.Soundexcel schreef:Welke condensator heeft jou voorkeur? Bijvoorbeeld een Clarity CAP SA?Ik ben inmiddels zelf geen fan meer van de audyn cap plus, te nadrukkelijk midhoog dat dicht lijkt te lopen bij luide passages.
Deze zijn kosten nog de helft van een Folie plus ook
Indoubt, klopt, die hoge voltages gaan samen met kwalitatief goede klank. Die grote afmetingen zijn vervelend en kunnen EMI oppikken dat uitgespuugd wordt door het uitgangsfilter van de tripath amp. Ook gaat op de een of andere manier extreem lage serieweerstand in condensators samen met goede klank, de ClarityCap DTAC is afgeleid van condensators die zeer hoge stromen moeten kunnen geleiden, zie de site van ICW waar ClarityCap van is afgeleid. http://www.icwltd.co.uk/
Kijkend naar de pulse specificatie, dan valt op dat de condensatoren met een hoge spanningsspecificatie veel sneller lineair in spanning kunnen stijgen: http://www.icwltd.co.uk/power1/pulse.htm
- Soundexcel
Om nog verder de grenzen op te zoeken:
Op dit moment heb ik studio bekabeling in mijn voorversterker/filter zitten.
Allemaal van zeer hoge kwaliteit en netjes afgeschermt.
AE Europe verkoopt hele mooie silver kabel.
Ik ben echter heel nuchter en geloof niet zo in Hi-end tulp kabels van 300 euro.
Echter ik ben dan wel weer zo dat ik het allemaal wil uitproberen.
Voordat ik mijn hele voorversterker ga ombouwen.....
Wat is het effect?
Zal dit echt een verschil zijn?
Wat zijn jullie ervaringen met zilvere bekabeling?
Ik ga in iedergeval waanzinnige hi-end tulp kabels maken
Ik heb al hele nette tasker microfoon kabel van zijn mantel ontdaan.
Maar hier zal ik een leuk topicje voor openen.
Op dit moment maak ik gebruik van goede Monster kabel.
Dus ik betwijfel grote verschillen.
Ik ben echter heel nuchter en geloof niet zo in Hi-end tulp kabels van 300 euro.
Wat is het effect?
Ik ga in iedergeval waanzinnige hi-end tulp kabels maken
- anonamemouse
ik weet geen enkele studio die monsterkabel gebruikt, en door mijn werk kom ik regelmatig in studios, waaronder zowel de grote (wisseloord, mmp) als de kleine om de hoek. monsterkabel vertekend, het geeft een doffig geluid (zowel eigen ervaring als commentaar van technicie).Soundexcel schreef:Om nog verder de grenzen op te zoeken:
Wat is het effect?
Ik ga in iedergeval waanzinnige hi-end tulp kabels maken![]()
de betere hifi zaak bij je in de buurt zal een aantal kabelsets hebben liggen waar je mee kunt experimenteren, ze lenen kabels uit aan klanten (soms tegen een redelijke borg die je weer terug krijgt) zodat ze kunnen luisteren en vergelijken.
na een hele batterij kabels getest te hebben vond ik de nordost red dawns de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben. er zijn betere kabels op de markt, maar ik vind het een tikkie onzinnig om 1000 euris uit te gaan geven aan 60 cm kabel.
ik denk echter dat je meer opschiet met de installatie van ahp zekeringen (recentie) in zowel je apparatuur als in je stoppenkast. ze kosten in verhouding vrij veel, maar de winst in geluidskwaliteit en muziekbeleving maakt dat 100 keer goed. verder dingetjes die je aan kunt pakken: let erop dat al je apparatuur in dezelfde fase is aangesloten (meten!!!), zet je cd speler en versterker(s) op spikes of een dikke plaat plexiglas, koop een densen demagic cd (en gebruik deze regelmatig), en trek zo af en toe eens de stofzuiger door je apparatuur, zeker als het van die handige koelgaatjes bovenop of achterop heeft.
- Soundexcel
De monster kabels zijn korte tulp kabels. Gewoon Hifiik weet geen enkele studio die monsterkabel gebruikt, en door mijn werk kom ik regelmatig in studios, waaronder zowel de grote (wisseloord, mmp) als de kleine om de hoek. monsterkabel vertekend, het geeft een doffig geluid (zowel eigen ervaring als commentaar van technicie).
Ik ben zelf al 8 jaar geluidstechnicus voor radio en oa. nationale TV.
En heb een hoop studio's gebouwd. Dus heb nog een hoop multi liggen.
in mijn voorversterker zit de hoogste serie Mogami multi kabel.
Toch wel wereld standaard
Veel Hi-end interlinks worden gemaakt van zilver kabel.
De keus om dit dus zelf te maken is heel simpel.
Echter om mijn voorversterker helemaal opnieuw op te gaan bouwen is een groter werkje.
Ben dus benieuwt naar de ervaring van anderen met zilver kabel. Bijvoorbeeld als interlink
Ik zou zeggen, probeer eerst eens wat verschillende kabels uit. Gewoon alles waar je je vingers op kunt leggen, lenen van vrienden, de buurman etc.
Misschien is je set behoorlijk ongevoelig voor kabelveranderingen. In dat geval ga je niet veel verschil horen.
Ik heb wel eens geexperimenteerd met zilverkabel, en ik heb nu ook nog enkele zilverkabels aan m'n set hangen. Mijn set is dus redelijk ongevoelig voor kabelveranderingen en ik kan niet met enige zekerheid zeggen naar welke kabel ik luister. De zilverkabel had ik nog op voorraad en hij klinkt niet slechter dan andere dus is ie gebleven.
Ik zeg bewust dat mijn set ongevoelig is voor kabelveranderingen. Ik heb ook wel eens een set gehoord waar het wel uitmaakte alhoewel die verschillen ook zeer gering waren. Daar werden standaard kabeltjes gewisseld voor MIT kabels en dat was wel hoorbaar.
Misschien is je set behoorlijk ongevoelig voor kabelveranderingen. In dat geval ga je niet veel verschil horen.
Ik heb wel eens geexperimenteerd met zilverkabel, en ik heb nu ook nog enkele zilverkabels aan m'n set hangen. Mijn set is dus redelijk ongevoelig voor kabelveranderingen en ik kan niet met enige zekerheid zeggen naar welke kabel ik luister. De zilverkabel had ik nog op voorraad en hij klinkt niet slechter dan andere dus is ie gebleven.
Ik zeg bewust dat mijn set ongevoelig is voor kabelveranderingen. Ik heb ook wel eens een set gehoord waar het wel uitmaakte alhoewel die verschillen ook zeer gering waren. Daar werden standaard kabeltjes gewisseld voor MIT kabels en dat was wel hoorbaar.
- telefunken
waarom op die plaats geen Black gate type NX of nx hi-q deze type klinken heel mooi doortekend.indoubt schreef:Ik bedoelde niet de waarde van de condensator maar de afmeting. De waarde is standaard 2,2uF als ik me niet vergis. Qua fysieke afmeting heb ik maar zeer beperkt ruimte in de behuizing.
ook zou je een elna silmic of cerefine kunnen proberen
voor het geld hoef je het niet te laten.
ik heb voor weinig een Luxman l200 hier staan.
ik heb deze versterker helemaal voor gestopt met elna's,ik was voor de hele amp 30 eurie kwijt.(speeld op de zolder echt super nu)
Die Black gate NX zijn toch die kleine rooie? Daar heb ik er nog wel een paar van liggen en die kan ik eens uitproberen.
Meestal gebruik ik dat soort capjes liever niet in de signaalweg, ook al heeft Black gate een goede naam. Ik zou liever een goede film gebruiken maar dat gaat in deze waarschijnlijk niet passen. Er zijn blijkbaar weinig "low voltage" film caps van goede kwaliteit.
Meestal gebruik ik dat soort capjes liever niet in de signaalweg, ook al heeft Black gate een goede naam. Ik zou liever een goede film gebruiken maar dat gaat in deze waarschijnlijk niet passen. Er zijn blijkbaar weinig "low voltage" film caps van goede kwaliteit.