Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Ik laat de woofers even voor wat ze zijn en spring terug naar de middentoner.

Oorspronkelijk was het met de ingewikkelde behuizing voor de middentoner mijn bedoeling om zo weinig mogelijk staande golven, backwave en resonantie frekwenties te bekomen.

Zo ziet het er in de Concave uit.
- De eerste vergelijksmeting is de unit in de lege behuizing (rood) en met pritex op de bodem (groen).
- De tweede is de behuizing met pritex op de bodem (rood) en diezelfde kast met extra 2 x 20 gram wol in de hoorn (groen)
- De derde meting is terug met pritex op de bodem en wol in de hoorn (rood) en diezelfde kast maar met extra 35 gram in de kamer (groen).
- De vierde meting is een verschilmeting tussen de lege kast en de kast met pritex op de bodem en 2 x 20 gr wol in de hoorn.

Ed.
Bijlagen
15M00vs01 [800x600].png
15M01vs02 [800x600].png
15M02vs03 [800x600].png
15M00vs02 [800x600].png
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

... en ook nog de impedantie meting van de kast zonder demping (rood) en de kast met pritex op de bodem en 2 x 20 gram wol in de hoorn (groen).
Bijlagen
15Mimp00avs02a [800x600].png
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm de verschillen zijn (vreemd genoeg) ver te zoeken.

Of is het systeem dermate goed ?

Kan het zijn dat met deze meet methode er niks te zien valt ?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De metingen komen sterk overeen met de metingen die ik eind vorig jaar heb gedaan aan het prototype ontwerp. Dus daar geen verassingen voor mij. (zie postings vanaf pagina 12 met uiteindelijke resultaat op pagina 27)

Toen bleek dat de uiteindelijke concave middentoon binnenkastvorm arm was aan storingen, en zo ook deze kast, welke eigenlijk dezelfde binnenvorm bezit.

Mijn voorkeur om te starten gaat uit naar een pritex laag op de bodem alsook een kleine hoeveelheid schapenwol in beide hoorns. Door deze maatregel gaat de bult bij 400 hz weg (zoals te zien op de laatste impedantiemeting).

Luistersessies zullen dan moeten uitmaken of meer demping gewenst is.

Ed.
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

Ed,

Hoeveel smoothing gebruik je in je metingen? Beneden de 1k wordt het allemaal erg "smooth" t.o.v. erboven. Of gebruik je een half FFT window?

Marc
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
Ed,
Hoeveel smoothing gebruik je in je metingen? Beneden de 1k wordt het allemaal erg "smooth" t.o.v. erboven. Of gebruik je een half FFT window?
Marc
Marc,
de smoothing staat uit, maar ik meet wel via het MLS systeem (in Clio) en stel de tijdsbasis in op 100 hz. De meetmicrofoon voor de middentoner staat op 8 cm.
De tijdsbasis op oneindig zetten zou een ander beeld kunnen geven, moet ik eens uitproberen.
Hoedanook, ik vind deze curves in vgl met gewone frekwentiemeting met smoothing, prettiger werken. ... en het gaat ook sneller. Een burst van 3 sec en de curve staat er!

Groeten,
Ed.
marc.heijligers

asterduc schreef:
de smoothing staat uit, maar ik meet wel via het MLS systeem (in Clio) en stel de tijdsbasis in op 100 hz.
Ik ben niet zo thuis in Clio. Tijdbasis??? Desalnietemin, zou me niet verbazen als dit te maken heeft met de breedte van je FFT window. Dan is 100Hz was krap. Probeer eens 10Hz of zo.

Hieronder kan je het effekt zien van een te kleine tijdbasis (of te hoge frequentiebasis). Het laatste figuur (waarom draait dit forum de figuren altijd om??) geeft een window van 10ms, oftewel 100Hz. Dan zie je bij mijn speaker een soortgelijke kronkel bij 200Hz en verder, t.g.v. het meet window (heeft met kamfilters te maken, zie eventueel http://nl.wikipedia.org/wiki/Kamfilter). Als je het window breder maakt, 100ms, oftewel 10Hz, dan krijg je voldoende resolutie bij de 200 a 300Hz.

Er is ook nog een temporeel effect wat mee speelt. Dat kan je veel beter zien in de waterval. Hoe lang klinkt een resonantie uit? Ons oor integreert over de tijd heen. Een hoge piek die heel snel weer weg is, is minder erg dan een kleinere piek die honderden millisecondes door reutelt.

Marc
Bijlagen
Picture 6.png
Picture 5.png
Picture 3.png
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
Ik ben niet zo thuis in Clio. Tijdbasis??? Desalnietemin, zou me niet verbazen als dit te maken heeft met de breedte van je FFT window. Dan is 100Hz was krap. Probeer eens 10Hz of zo.
Klopt Marc,
ik zit niet dagelijks in deze 'branche' en ben dus niet bekend met het betreffende jargon. Maar goed, je blijkt dus wel te begrijpen wat ik ermee bedoelde.

De lagere frekwentie, of groter window, of langer timeframe, zal ik morgen eens uitproberen.
Als ik een frekwentiemeting doe zodermeer, dus zonder tijdsinstelling, dan krijg ik ook die kleine rimpel en zaagtandjes.
Ik zet de tijdsbasis eigenlijk altijd voor de eerste reflectiegolf of zoals in dit geval, waar de microfoon redelijk dicht bij de speaker staat, op de helft van de frekwentie van waar ik wil gaan analiseren.

Wat mij na de meting wel is opgevallen is dat het statief een grote montagemoer heeft die op 20 cm van de unit staat en via die weg een reflectie kan geven en daardoor de meting kan beinvloeden. Kijk ik morgen ook eens na.

Groeten,
Ed.
marc.heijligers

asterduc schreef:
Wat mij na de meting wel is opgevallen is dat het statief een grote montagemoer heeft die op 20 cm van de unit staat en via die weg een reflectie kan geven en daardoor de meting kan beinvloeden. Kijk ik morgen ook eens na.
Snoeren zullen niet veel uitmaken. Trillende statieven kunnen meer roet in het eten gooien.

Probeer i.p.v. een MLS ook eens een sweep.

Marc
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
Probeer i.p.v. een MLS ook eens een sweep.
Met Sweep bedoel je daarmee een gewone frekwentiemeting in stappen? bvb 12/24/48 punten per octaaf.

Ik gebruik dat niet graag, want dan krijg je zo'n zaagtandcurve die je moet smooth'n.
marc.heijligers

asterduc schreef:
Met Sweep bedoel je daarmee een gewone frekwentiemeting in stappen? bvb 12/24/48 punten per octaaf.

Ik gebruik dat niet graag, want dan krijg je zo'n zaagtandcurve die je moet smooth'n.
Nee, gewoon een frequentiesweep, van 20Hz tot 20kHz, in een keer, bijv. een seconde lang. Een sweep heeft als voordeel dat je een wat hogere S/N verhouding haalt. Je krijgt wel wat meer last van reflecties.

Voordeel van een (redelijk luide) sweep is dat je kast resonanties sterk aanslaat, en dat je kast goed blijft natrillen.

Marc
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
Wat mij na de meting wel is opgevallen is dat het statief een grote montagemoer heeft die op 20 cm van de unit staat en via die weg een reflectie kan geven en daardoor de meting kan beinvloeden.
op deze manier
Bijlagen
HPIM1212 [800x600].JPG
marc.heijligers

asterduc schreef:
asterduc schreef:
Wat mij na de meting wel is opgevallen is dat het statief een grote montagemoer heeft die op 20 cm van de unit staat en via die weg een reflectie kan geven en daardoor de meting kan beinvloeden.
op deze manier
Ik zou me eerder druk make over de niet afgesloten gaten van de tweeter en de woofer. Ik zou om die reden overigens nog dichter bij de unit meten, dus bijna tegen de conus aan (pas op de uitslag).

Marc
Laatst gewijzigd door marc.heijligers op zo 26 aug 2007, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Inderdaad, je afstraal gedrag van de middentoner zal door deze gaten worden beinvloed.

Groeten Walter
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
Ik zou me eerder druk make over de niet afgesloten gaten van de tweeter en de woofer. Ik zou om die reden overigens nog dichter bij de unit meten, dus bijna tegen de conus aan (pas op de uitslag).
daar heb je een punt natuurlijk.
Doe ik normaal ook zo, vooral voor de meting in het laag.
Hoge frekwenties meet ik altijd op een afstand.
Bij de middentoner zoals hier op de foto zet ik de microfoon meestal op een cm of twee. Hier is uitzonderlijk 6 cm genomen met het argument een representatievere meting in het hogere midden te bekomen.
Over de rondstraling naar de gaten had ik nog niet gedacht.

Groeten,
Ed.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Misschien dan om de tweeter gelijk ook `n plaatje maken wat de bovenkant van de kast voorstelt :? ?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

CarloPJB schreef:
Misschien dan om de tweeter gelijk ook `n plaatje maken wat de bovenkant van de kast voorstelt :? ?
dat zou kunnen Carlo, alleen weet ik nog niet echt hoe die bovenkant eruit gaat zien.
RobertJan heeft zo zijn voorstelling. Ik ben benieuwd.

Groeten,
Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
asterduc schreef:
Nee, gewoon een frequentiesweep, van 20Hz tot 20kHz, in een keer, bijv. een seconde lang.
Marc
De weken vliegen voorbij als je druk bezig bent.

Onderstaande metingen zijn uitgevoerd net voor het membraan.
De eerste meting is de middentoner.
De tweede meting zijn de 2 woofers en de passieve straler.
Beide kasten zijn leeg en dus ongedempt.

De gebruikte software is ATB Pro.
Het stuursignaal is de frekwentiesweep zoals ik denk dat Marc bedoelde.

Ed.
Bijlagen
ConcaveMidEnc001.PNG
ConcaveBasEnc001.PNG
marc.heijligers

asterduc schreef:
marc.heijligers schreef:
asterduc schreef:
Nee, gewoon een frequentiesweep, van 20Hz tot 20kHz, in een keer, bijv. een seconde lang.
Marc
De weken vliegen voorbij als je druk bezig bent.

Onderstaande metingen zijn uitgevoerd net voor het membraan.
De eerste meting is de middentoner.
De tweede meting zijn de 2 woofers en de passieve straler.
Beide kasten zijn leeg en dus ongedempt.

De gebruikte software is ATB Pro.
Het stuursignaal is de frekwentiesweep zoals ik denk dat Marc bedoelde.

Ed.
Ed,

De dip naar 800Hz toe ziet er perfect uit, die is 6dB, dus op een meter of wat afstand zal de totaal response vanwege de baffle step mooi recht lopen.

Verder vind ik veel verschilmet je voorgaande metingen. Die piek bij de zeg 1.1kHz, waar komt die vandaan? Dat zou een reflectie t.g.v. iets om en nabij de 15cm kunnen zijn. Hoe groot is je unit?

Marc
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
Ed,
De dip naar 800Hz toe ziet er perfect uit, die is 6dB, dus op een meter of wat afstand zal de totaal response vanwege de baffle step mooi recht lopen.

Verder vind ik veel verschilmet je voorgaande metingen. Die piek bij de zeg 1.1kHz, waar komt die vandaan? Dat zou een reflectie t.g.v. iets om en nabij de 15cm kunnen zijn. Hoe groot is je unit?
Marc
Marc,

Dip bij 800 hz. Dat klopt, is ook reeds bevestigd geworden in de ontwerpfase van het Kwadrant prototype.

Verschilmeting: ik ga dezelfde meting nog eens over doen met de Clio, dat zou dan wat meer wijsheid moeten brengen.

Piek bij 1100 hz: klopt ook. De unit is de 15M van Scan Speak.
Mijn verklaring hiervoor is echter dat de konus vanuit het midden wordt aangedreven, membraan begint licht te vervormen vanaf de spreekspoel, deze vervorming zet zich door naar de rolrand en komt dan terug naar de spreekspoel waar hij een EMK opwekt. et voila, daar onstaat een storing. Deze storing is ook terug te vinden in de impedantiemeting van de unit.

Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

nu ook dezelfde metingen gedaan met Clio Win 4 en een gecalibreerde microfoon.

Bij beide metingen is de microfoon in het center van de unit geplaatst, gelijk met de voorzijde van de frontplaat.

Het meetsysteem is gecalibreerd met de stuurversterker (Hypex PC Amp II) ertussen.

De profielen van beide metingen komen in grote lijnen overeen.
De waarden onderling verschillen wel wat. Ik vermoed dat het licht afwijkende volume van de meting daar voor iets tussen zit.

Wel opvallend is het verloop van de middentoner na de peak bij 1100 hz. Bij het ATB systeem zakt ie onmiddelijk. Bij het Clio systeem zakt ie pas bij 2000 hz. Ik heb daar geen verklaring voor.

Ed.
Bijlagen
ConcaveMidEnc002.PNG
ConcaveBasEnc002.PNG
rho

Re: Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Bericht door rho »

asterduc schreef:
Alles natuurlijk in een niet al te groot en mooi vormgegeven kastje dat eenvoudig nagebouwd kan worden zodat de research herbruikbaar is.
Even uit je aller eerste post in dit topic gequote.
Je bent goed op weg om al je doelen waar te maken, behalve de rode tekst lijkt me niet helemaal meer haalbaar. Of de meerderheid van de zelfbouwers moet een CNC-freestafel aanschaffen tegen dat de speakers helemaal klaar zijn. :)
Toch fraai dat je buiten dit ene puntje recht op je vooropgestelde doel blijft afgaan.
asterduc
Contacteer:

Re: Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Bericht door asterduc »

rho schreef:
asterduc schreef:
Alles natuurlijk in een niet al te groot en mooi vormgegeven kastje dat eenvoudig nagebouwd kan worden zodat de research herbruikbaar is.
Even uit je aller eerste post in dit topic gequote.
Je bent goed op weg om al je doelen waar te maken, behalve de rode tekst lijkt me niet helemaal meer haalbaar.
Rik,

met een mal voor de schijven kun je met de bovenfrees alles perfect uitfrezen en heb je de kast in 1...2...3 in elkaar zitten! 8)

en die mal is op de CNC zo gemaakt! :lol:

Alleen dat "niet te groot" moet toch wel wat gerelativeerd worden, vooral als je hem naast het 'Kwadrant' prototype ziet staan.

Groeten,
Ed.
rho

Bericht door rho »

Mja, als jij de mallen wil maken voor de "na-bouwers" is dat probleem ook wel van de baan denk ik.

In Breda leek me de speaker toch niet overdreven groot. Het blijft toch een speaker waar aardig wat drivers in het front zitten. Dan valt het formaat best mee vind ik.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De herfst is gestart en zo ook het Concave project.

Vandaag hebben we wat metingen gedaan met BAF in de Reflex baskast.

Bijgevoegd een curve met de woofer en het passieve membraan.
Voor de metingen heb ik ditmaal ATB Pro genomen. Voor vergelijkingsmetingen is dit perfect geschikt en het gebruik binnen Windows geeft toch iets meer vrijheid in het maken van de grafieken.

De tweede grafiek geeft 4 verschillende situaties weer.

- De stippenlijn is de lege kast, dus zonder demping.

- De groene curve is met een laag Baf vertikaal achter de units. Dit moet de staande golf tussen de zijwanden tegengaan. Dat doet hij ook bij 630 hz, precies de breedte van de kast. Ook de vertikale staande golf kan van de demping profiteren. Is ook normaal omdat de demping in een deel van de transportweg van de 320 Hz golf staat.

- De roze curve is gemeten met een enkele laag BAF die horizontaal geplaatst is precies tussen de woofer en het passieve membraan. Deze haalt de staande golf tussen onderkant en bovenkant van de kast zeer efficient weg. Die piek is duidelijk te zien bij 320 Hz. Dit komt overeen met de binnenhoogte, nml 52 cm.

- De blauwe curve is het resultaat van 2 stukken BAF die elk schuin horizontaal geplaatst zijn onder het passief membraan en boven de woofer. Hierdoor wordt de luchtstroom tussen woofer en membraan niet beinvloed.
Duidelijk te zien is dat de staande golf van 320 hz nu nog forser wordt aangepakt evenals die van 630 hz.
De storing bij 390 hz is eveneens gecorrigeerd. Deze storing is vermoedelijk door de diepte van de kast ontstaan.

Al bij al zijn de storingen vrij miniem en de correcties dus gering (1 tot 1,5 db). Positief natuurlijk aangezien de opzet was om de storingen door de speciale Concave constructie vanuit de fundamentele opbouw zo klein mogelijk te houden.

De demping die we tijdens deze test hebben gebruikt is zeer miniem voor een kast van dit kaliber. We spreken hier over respectievelijk 1 en 2 BAF matten van 50 x 30 en een dikte van 3 cm.

We gaan eerstdaags ook nog de test doen met een bekleding van Pritex alsook een vulling met Schapenwol.

Groeten,
Ed.
Bijlagen
ReflexEnclosure.PNG
DempingenBAF.PNG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”