Schakelcentrum

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Ik ben van plan 2 of 4 van deze kits te kopen.

http://www.wnaudio.com/lspro.html
http://www.wnaudio.com/cat.pdf
Deze gebruikt volgens mij een zeer hoogwaardig relais.

Op diyaudio schrijft men dat de Velleman dc kit "but" is (slecht relais)

Een kit kost 20 GB pond (per kanaal), 2 voor 38 pond. Shipping 10 pond.
Als ik er 5 bestel, wordt het 17 pond per kit (en shipping zal wel niet of nauwelijks stijgen). Bij 10 wordt het 15 pond.

Wellicht zijn er mensen die interesse hebben mee te doen???

Er moet nog wel een kleine voeding bij, 9-12 Volt AC of DC, 100 mA. (een goedkope wallmart adapter die vaak tegenkomt dus)

Overigens wil ik het o.a. toepassen op een paar Zappulse2.2SE van LCaudio, en wel op de uitgang. De connectie tussen elco en module moet namelijk zo kort mogelijk zijn (zegt men).
sietse

Bericht door sietse »

@ Jan, je wilt de tweeter beveiligen en de rest niet? In geval van DC op de uitgang zal de tweeter er geen last van hebben, want die ziet een condensator voor z'n neus en die geven geen gelijkspanning/stroom door.
Een beveiliging voor de rest is stukken belangrijker. Bij DC op de uitgang zijn ze meestal wijlen en kun je nieuwe kopen. Verder vind ik het niet zo spannend wat voor schakeling je gaat gebruiken. Als een bouwpakket een slecht relais heeft koop je ergens anders een beter relais en pas je die toe. Zoals bv van ILP. Desnoods lijm je die op de printplaat als ie niet in de gaatjes past. Deed ik ook. Kijk eens op www.amplimo.nl
Als ik drie eindtrappen per monoblok zou hebben zou ik ze alle drie DC beveiligen.

@ Duck Twacy, zijn die kits niet een beetje duur? Ik ben er tegenwoordig niet zo mee bezig, maar 20GB pond?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

@Sietse: Er zit geen condensator tussen de versterker en de tweeter. Omdat ik actief ga filteren zit het cross-over voor de eindversterker.

Dan even het rijtje van het schakelcentrum wat jij geplaatst hebt en mijn kijk op dat geheel.
Sietse schreef:
1 - Automatisch inschakelen van de versterker zodra er signaal binnenkomt en gaat op standby na het stoppen van het signaal ( na ca 10 min )
2 - Softstart ,
3 - DC beveiliging voor de luidsprekers tot max 3 eindtrappen per monoblok,
4 - Temperatuurbewaking op de koelplaat,
5 - Bewaking van de voedingsspanningen,

1- is voor mij niet interessant. Ik was voornemens gewoon een aan/uitschakelaar te gebruiken

2- Ik gebruik voor mijn Alephs een NTC. Misschien niet de mooiste oplossing maar het werkt in geval van de Aleph goed.

3- Dat lijkt me duidelijk. Hiernaar ben ik op zoek.

4- Zit ook op de Aleph. Absoluut de simpelste beveiliging die ik ken: gewoon een thermische schakelaar.

5- Wijx begreep dit ook al niet helemaal. Ik dus ook niet.

Kom ik dus weer even terug op deze opmerking van jou:
Sietse schreef:
Verder vind ik het niet zo spannend wat voor schakeling je gaat gebruiken. Als een bouwpakket een slecht relais heeft koop je ergens anders een beter relais en pas je die toe. Zoals bv van ILP. Desnoods lijm je die op de printplaat als ie niet in de gaatjes past. Deed ik ook. Kijk eens op www.amplimo.nl
Als ik drie eindtrappen per monoblok zou hebben zou ik ze alle drie DC beveiligen.
Als het niet zo spannend is wat voor dc beveiliging er op zit als het relais maar goed is, zou dat betekenen dat een dc beveiliging zonder voeding (zoals deze:)...
Leeuwarden schreef:
Sietse,

Is dat toevallig deze dc beveiliging?

Afbeelding

Ik vraag me dus af of dit een goedwerkend ontwerp is. Er is namelijk geen externe voeding nodig. En dus wordt de benodigde spanning uit het geluidssignaal gehaald????

Elektuur heeft ook een inschakelvertraging die zonder (extra) voeding werkt. Dat komt op een of andere manier een stuk overtuigender over.

Gelukkig heb ik geen verstand van electronica (??) dis iedereen mag op dit ontwerp schieten... :D
... net zo goed is als eentje met een voeding. Ik kan me maar slecht voorstellen dat dat zo is. Waar zit dan het verschil?

Jan
Wijx

Bericht door Wijx »

ik had in mijn vorige speakers (B&W 802) ook een relais af bescherming. Het verwijderen van de relais was de beste upgrade die ik ook heb gedaan met die speakers.
sietse

Bericht door sietse »

Dat je actief gaat filteren was ik even vergeten.
Verder is het prima wat je verteld, dus begrijp me niet verkeerd. Het ding dat ik hier heb laten zien is volgens mij ook al weer uit de begin jaren 80 of zo.

Die schakeling die je laat zien zal het vast wel doen, maar je mist even letterlijk de aansluiting.
Je ziet een gelijkrichtschakeling aangesloten op de speaker uitgang. Die gelijkrichtschakeling zorgt er alleen maar voor dat een DC spanning, positief of negatief ( + of - voedingsspanning van de versterker) altijd juist gepolariseerd de beveiligingsschakeling aanstuurd. Dus ongeacht de polariteit van de DC spanning op de uitgang, waar je de + ziet staan in het schema zal het ook altijd + zijn. Die DC spanning die je dan dus onverhoopt op de uitgang van de versterker hebt staan, is op dat moment meteen ook de voedingsspanning voor de schakeling en zal het relais worden bediend tot dat je de versterker uitschakeld. Het bespaard je dus een extra voedingkje En als je het nu nog steeds niet snapt, kom je naar Dokkum en zullen we het er over hebben onder het genot van een muziekje, een drankje en hapje... :)
Rudy

Bericht door Rudy »

@leewaarden, als je je tweety lief heb dan gebruik je daar een cap, je dc beveiliging werkt pas bij min 300mV, das een waarde waarbij je tweeter al serieus uit zen mechanisch centerpunt word gezet, zelfs al dicht tegen je mechanische Xmax, als je dan nog muziek gaat spelen kom je zéér snel tegen je Xmax.

Bekijk het een beetje als 10VDC op je woofer zetten en daarbij nog muziek spelen, het is niet gezond, en je maximale uitslag zal serieus beperkt worden.

DUS GEBRUIK DIE CAP ALS JE JE TWEETER LIEF HEB

hij moet natuurlijk ver buiten zen filterbereik liggen van je actieve systeem.

Groetjes
Rudy
Duck Twacy

sietse schreef:
@ Duck Twacy, zijn die kits niet een beetje duur? Ik ben er tegenwoordig niet zo mee bezig, maar 20GB pond?
Vind het ook niet erg goedkoop (30 euro/kanaal). Iemand enig idee wat de gebruikte 16A relais moet kosten (zie pic, kan merkje niet goed lezen)?
Afbeelding

Als de kosten grotendeels in het relais zijn gaan zitten, dan vind ik het niet zo erg. Ik neem aan dat de kwaliteit van het relais de "nadelen" beperkt. Verder liever iets te veel betalen dan weinig en als puntje bij paaltje komt een beveiliging hebben die niet blijkt te werken.

Overigens kent iemand NAIS (of SDS) relais? Die schijnen ook erg goed te zijn (volgens Jacco op diyaudio http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight= )

Met wat gegoogle kwam ik erachter dat dergelijke relais vrij duur zijn (10-20 euro/stuk)

Deze (stereo) kit is trouwens ook vrij betaalbaar
http://www.hobbytron.net/vk4700.html
Leeuwarden

Die Hobbytron is een Velleman kit.
Duck Twacy

Maar dan niet deze?

http://www.partsexpress.com/pe/pshowdet ... er=320-225

Afbeelding

Maar de K4700

Damn wat heeft Velleman veel kits

:o

Heeft het trouwens significante voordelen om zo'n stereo kit mono (gebridged) te gebruiken)?
http://www.velleman-kit.com/Downloads/0 ... 0_mono.pdf
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op zo 10 apr 2005, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeuwarden

Ik heb mij laten vertellen (...) dat die (Hobbytron) uitgebreide Velleman nog zo slecht niet is. Misschien inderdaad een paar andere relais erop...
Leeuwarden

Nieuwe naaktfoto's van de Hypex voedingen. Met dc beveiliging.
http://www.hypex.nl/supply.htm
Leeuwarden

Rudy schreef:
@leewaarden, als je je tweety lief heb dan gebruik je daar een cap, je dc beveiliging werkt pas bij min 300mV, das een waarde waarbij je tweeter al serieus uit zen mechanisch centerpunt word gezet, zelfs al dicht tegen je mechanische Xmax, als je dan nog muziek gaat spelen kom je zéér snel tegen je Xmax.

Bekijk het een beetje als 10VDC op je woofer zetten en daarbij nog muziek spelen, het is niet gezond, en je maximale uitslag zal serieus beperkt worden.

DUS GEBRUIK DIE CAP ALS JE JE TWEETER LIEF HEB

hij moet natuurlijk ver buiten zen filterbereik liggen van je actieve systeem.

Groetjes
Rudy
Rudy, bedoel je dat er nog een condensator geplaats moet worden na de dc beveiliging?
En hoe belangrijk is de kwaliteit van deze condensator?

Jan
Rudy

Bericht door Rudy »

Die cap die ik bedoel staat direkt in serie met je speaker ( tweety ) , zodat enige vorm van DC geblokkeerd word door deze cap. Als je dan nog een beveiligin zou gebruiken moet ze idd voor die cap staan.

Het probleem dat je aanhaalde is terecht ivm de kwaliteit en vormd op zich ook een probleem, daar deze cap een grote gaat hebben van 10a22uF, en in deze waardes zijn MKP's of betere behoorlijk duur ( MKP ong 10 a 15euro )

Groetjes
Rudy
SARK

Bericht door SARK »

Duck Twacy schreef:
Iemand enig idee wat de gebruikte 16A relais moet kosten (zie pic, kan merkje niet goed lezen)?
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Zhejiang HKE Relay Co Ltd
P.O. Box: 315135
Jiacun, Ningbo
Zhejiang
China
Tel: (86 574) 88345678

Fax: (86 574) 88473668

Email Address(es):

cnhke@globalsources.com
sales@mail.hke.cn

Homepage: http://www.globalsources.com/cnhke.co
Other Homepage Address: http://www.hke.cn

Key Contact:
Mr Wang, Zhaochun
G.Manager

Ms Xu, Fei
Manager
Sales Department

sales@mail.hke.cn
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Duck Twacy schreef:
Iemand enig idee wat de gebruikte 16A relais moet kosten (zie pic, kan merkje niet goed lezen)?
Afbeelding
Die kosten van Schrack of Omron 3 a 4 EU bij Farnell: 1x 15A wissel of 2x 8A wissel. Dat soort relais hebben standaard maten en zijn er van vele fabrikaten.

Hier een inschakeldelay wat ik ooit eens voor de inschakeling voor de HS van een buizenamp gemaakt heb. Maar het is natuurlijk ook inzetbaar voor andere doeleinden:

Afbeelding

De vertraging is ongeveer R1 x C1. Met de huidige waarden is dat ongeveer 2,5 minuten. Met C1 = 10 uF kom je op ongeveer 3 seconden. Dit schakelingetje is goedkoop en doet het altijd. Ook de afval na uitschakelen is redelijk rap (ca 1 sec, hangt een beetje af van C1 en het stroomverbruik van het relais).
Leeuwarden

Is er nog een gouden tip voor een relais?
sietse

Bericht door sietse »

http://www.amplimo.nl/

Als je hier even zoekt kom je een relais tegen die ik altijd tot volle tevredenheid heb gebruikt.
Leeuwarden

Hallo Sietse,

Ik ken de Amplimo relais. Die zijn echter 24 V.
Ik was van plan het volgende te maken: http://users.swing.be/edwinpaij/module_ ... our_hp.htm
En daar moet een 12V Relais op....

Jan
Leeuwarden

Is dit misschien een goede keus? (Zilvercontacten...)

http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate ... ~cookies=1
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb eigenlijk altijd zonder problemen 15A relais gebruikt met idd zilvercontacten. Maar rhodium contacten zijn eigenlijk beter (ook duurder en zeldzamer)

Probleem kan zijn zijn dat een LS relais meestal "stroomloos" schakelt. Een relais MOET een minimale stroom schakelen om de contacten schoon te houden. De enige oplossing is om vergulde contacten te gebruiken, maar ja die branden zo weg als ze wel stroom schakelen. Vandaar dus die Amplimo oplossing. Die combineert het goede van beide. De prijs ervan is redelijk.
Duck Twacy

Bij BMM zijn er ook wat plannen

http://www.bmm-electronics.nl/Alg.asp?pagina=25
Plaats reactie