MA9 - 2,5 zuil, Fountek Monacor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Soundexcel schreef:
Weegt het vast zetten van de driver op tegen de reflexies die deze constructie oplevert?
Neen, of sterker nog: deze constructie gaat je alleen maar meer resonanties opleveren. Wat je hier doet, is feitelijk weinig anders dan de oorspronkelijke metalen korf met zijn uitgekiende constructie vervangen door een slappere, houten korf.

Het zwakste punt is het vlakke kruis van de magneetsteun. Juist in de bewegingsrichting van de conus biedt deze weinig vastheid, waardoor de korf en magneet lekker met de conus gaan meebewegen in tegengestelde richting. Vervolgens worden de hierdoor opgewekte resonanties ook nog eens rechtstreeks overgebracht op de zwakste plaatsen van de kastpanelen, welke dus als klankbord voor die resonanties gaan fungeren.

In dat geval is het beter om jezelf de moeite te besparen en de drivers op de oorspronkelijke manier te bevestigen.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Drie dagen multi-tracken op Flevo-festival achter de rug.
Ook weer een aparte ervaring :)

Maar goed. Uiteraard weer hard zitten brainstormen.

Ik zat al eerder te denken om het systeem iets uit te bereiden.

Bijvoorbeeld een drie weg met:
1x Fountek ribbon.
1x Monacor SPH-165kep.
2x Monacor SPH-165C

Nog leuker leek me een D'appolito met:
1x Fountek ribbbon.
2x Monacor SPH-165kep
2x Monacor SPH-165C

Deze laatste zal dan opgebouwd worden als een
Dynaudio Confidence C4.
Kwa afstand tussen de laag drivers en XO frequentie (74cm) komt dat ook perfect uit. Zit nog genoeg speelruimte in.

Ik had echter met met mezelf afgesproken een kleine monitor te gaan bouwen. De eerste optie zou dan beter zijn. Hier is een klein zuiltje van te maken. Echter dan heb ik wederom drivers over. En die stapel moet toch een keer op :wink: .

De tweede optie zou in mijn ogen zeer optimaal zijn.
Mooi afstraal gedrag, makkelijk oplossen van de bafflestep, beter laag.
en hoger redement. Dus minder demping van de fountek driver. (die op 95db zit).






Dynaudio Confidence C4
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik heb nog even zitten na denken over mijn vorrige post.
Ik ben al lang bezit met TL's en heb daar altijd goede resultaten uit gehaald.
Meestal met twee drivers.

Ik zit nu echter met het volgende ontwerp.
I.v.m. de kamer achter de bovenste laag driver heeft dit weinig kans van slagen.

Iemand een suggestie hoe dit aan te passen?
Of is dit toch geen probleem.......
Bijlagen
MA9 3weg TL.jpg
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik weet niet of je hem kent, maar de Seas Thor is ook een d'appolito TL behuizing.
Ook een optie is apparte kasten voor laag en mid/hoog.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik ken het seas model.
Zelf ontwerpen is echter meer mijn ding :)

Ik wil eigen wel gaan voor de bovenstaande opstelling.
Dit zal (in theorie) een erg mooi afstraal gedrag geven.

In eerste instantie zat ik aan een gesloten behuizing te denken.
Echter een TL is ook een optie. Vandaar de bovenstaande gedachte.
Kwa lengte komt hij namelijk perfect uit. Ik moet alleen nog iets verzinnen op de bovenste laag driver.

Voor de duidelijkheid de opsteling is: LMTML

Iemand een suggestie?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hi Soundexcel,

Ik was dit topic nog niet eerder tegen gekomen.
De Fountek lijkt me niet zo geschikt om te combineren met de Monacors. Die Monacors wil je het liefst niet te ver boven 2 à 2.5 khz crossen, maar de Fountek laat zich eigenlijk pas zinvol inzetten vanaf zo'n 4 khz. Zie ook http://www.zaphaudio.com/nondomes/

Het systeem dat je in je openingspost voorstelde, met de Monacors en een Peerless HDS in een 2.5-weg, lijkt mij een uitstekende combi. De HDS tweeter heb ik zelf ook eens gebruikt. Dit is één van de mooiste domes die ik ken.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Hoi Martijn.

bedankt voor het attenderen.
Ik had deze test nog niet gezien, maar de waterval meting is inderdaad wel erg schrikken. Het membraam is blijkbaar toch echt niet snel genoeg onder de 4k.

Ik vrees dat het terug naar pagina 1 wordt. Hoe de ronde monitor aan te pakken. Twee weg met correctie of 2,5 weg.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als de bovenste en onderste units SPH165KEP zijn, moet je wel rekenen met een Fs van 30Hz. Redelijk lange line dus. De bovenste ziet dan een kortere line dan de onderste. De bovenste zit dus grofweg geschat op 1/3 van de line. Daar heb ik niet zoveel ervaring mee, maar dat schijnt goed te werken.
Filter die basjes niet te hoog af. Dan heb je ook geen geduvel met mid golfjes in de line. !00Hz voldoet mij uitstekend.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

De onderste en de bovenste driver zijn SPH-165C.
Dit is een kep maar dan zonder fase kegel. Net iets beter in het laag.
volgens de spec licht de resonantie freq inderdaad op 30hz.
Bij metingen blijkt deze echter iets hoger uit te komen.
In deze tekening is de lijn 2,4m lang.

Met 1 driver in het begin, en 1 driver op 1/3 van de lijn. Ik heb dit eerder gedaan en dat klinkt waanzinnig.

De XO freq staat geplaned op 310hz. Misschien een beetje hoog. Maar zou kwa bafflestep wel ideaal uit komen.

Je ziet vaak een kamer aan het begin van de lijn. In dit geval zit er ook een kamer bij de bovenste driver. Ik heb hier zeer mijn twijfels bij.

Zou dit goed kunnen gaan?
Of heeft iemand misschien een andere suggestie?

Ik zou het mid/hoog gedeelte naar boven kunnen verplaatsen. Dus twee laag drivers in de onder kamer plaatsen. Zit zou het erg makkelijk maken. maar heeft wel een aantal na delen. (afstraal gedrag, 2e driver niet op 1/3 lijn etc).
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

soundexel schreef:
Je ziet vaak een kamer aan het begin van de lijn. In dit geval zit er ook een kamer bij de bovenste driver. Ik heb hier zeer mijn twijfels bij.
Er zijn veel ontwerpen met een kamer. Werkt prima. Maar de lengte van de line begint ook dan gelijk achter de woofer. In vorige TL kasten die ik heb gehad zat ook vaak een kamer. Aangezien ik al vrij lang twee woofs in een TL heb zitten, werd die kamer dus groter maar de line niet. Werkte altijd zonder problemen.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

ook met een kamer in het midden van de lijn?
Wat bij de bovenste driver het geval is.

Is het dan slim op de opening naar de lijn (bij de bovenste driver) kleiner te maken dan dat hij nu op de tekening staat. Bijvoorbeeld het oppervlak van het membraam?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik zou het gewoon laten zoals je het nu hebt. Ik denk dat de onderste woof er geen last van zal hebben. De ruimte zal ook niet als HH resonator gaan werken. Probeer de demping zo gering mogelijk te houden, zeker na de tweede woof. ff experimenteren lijkt me.

Waarom niet de twee 165 KEP's samen in de line en de anderen als basmid?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

De opstelling is al volgt:
Laag SPH-165C
Mid SPH-165kep
Hoog HDS tweeter
Mid SPH-165kep
Laag SPH-165C

De Kep is erg goed in het mid. De 165C is beter in het laag, maar slecht in het mid (bij 2k valt hij ineens een stuk af.

Het is geen optie om de 165'c te gebruiken als mid/laag driver, ze zitten veel te ver uit elkaar en te dicht bij de grond. Hiermee zal ik nooit een mooi afstraal gedrag krijgen.

De kast is nu 43cm diep. Dat is nog redelijk te doen. Even door denken over dit ontwerp.

Ik overweeg wel nog de optie om het mid/hoog gedeelte bovenin te plaatsen en onderin de twee laag drivers.

Ik heb hem ook nog licht taps toe laten lopen.
Bijlagen
MA9 2,5 zuil 4dr HDS.jpg
Laatst gewijzigd door Soundexcel op ma 20 aug 2007, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Denk je niet dat de mids en tweeter te dicht op de vloer staan? Een hoogte van minimaal 90 cm voor de tweeter vind ik aangenamer luisteren dan 50 cm vanaf de grond..

ps. Ik zie al dat je overweegt om de mids bovenin te plaatsen
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Had ik het ff niet goed gelezen.
Maar ik denk dat je aan één KEP voldoende hebt als laagmid in twee en halfweg systeem.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Montana schreef:
Denk je niet dat de mids en tweeter te dicht op de vloer staan? Een hoogte van minimaal 90 cm voor de tweeter vind ik aangenamer luisteren dan 50 cm vanaf de grond..
Daar heeft Montana een goed punt. Ik heb ook es een keer de tweet halverwege de box gehad. Bas en mid er boven. Niet weer dus.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Daar heb ik ook nog over zitten denken inderdaad.
De overweging om het mid/hoog gedeelte naar boven te verplaatsen wordt ook steeks aantrekkelijker.

Dat is ook de reden voor Dynaudio om hun systeem 2,4 hoog te maken.

Een hoop overwegingen.
De monitor op statief van pagina 1 is ook nog steeds een optie.
Ik ga er dan wel een set U frames onderzetten met mijn PD drivers er in.
Scheeld een investering van vier drivers.
En ik ben wel zeeer gecharmeerd van de PD drivers in Dipool.

De monitor zal niet een 2,5 weg worden. Dit zal niet het optimale afstraal gedrag creeren. Echter ik wil wel een bafflestep correctie toepassen. In eerste instantie wilde ik de monitor kompleet passief filteren.
Een passieve bafflestep correctie is erg zonde van het rendement.
Dit wordt dan toch een actieve correctie, dit samen met de dipole correctie en filter.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Net als Sietse verwacht ook ik geen nadelige invloed van de kamer achter de bovenste woofer.

Ben je niet geheel overtuigd maar wil je uiteindelijk toch deze opstelling aanhouden, dan is het toch simpel om die kamer in de line te betrekken? Je hoeft immers alleen maar de kamer in tweeën te delen met een extra schotje. Dit schotje begint dan waar het verticale tussenschot in het luchtledige eindigt, en eindigt een stukje achter de woofer. Feitelijk trek je dus gewoon het tussenschot ietsje verder door.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Dat is inderdaad wat ik ook beschreef.

Maar ik zal je sterker vertellen:
Ik vraag me af of dit ooit mijn ESL's kan over treffen :D

Ik krijg mijn projecten niet meer kwijt. Dus de bovenkamer begint een beetje logisch na te denken.....

Maar het kriebelt wel heel erg. Even snel wat systemen slijten en dan snel aan de hang.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”