Topas Neo

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Tja, dat filter. De MHT 12 is een 8 ohm speaker, de NEO3 is een 4 Ohm speaker. Beide met een zeer gelijkmatig impedantieverloop. Volgens Speaker en Co betekent dit dat de waarde van de condensator voor de tweeter verdubbeld. ipv een 1,8 zit er nu een 3,9 uF in. (is eigenlijk iets meer dan dubbel). de weerstand is van 6,8 naar 10 Ohm omdat de tweeter een hogere gevoeligheid heeft.
Nogmaals, ik heb echt de ballen verstand van electronica, dus als er nuttige tips zijn om het filter aan te passen hoor ik die heel graag. Ik heb niet al te dure componenten genomen om nog een beetje te kunnen rommelen.

@mipo, die andere speakers zijn van norh. www.norh.com Gebouwd uit walnotenhout. De meningen zijn verdeeld, zullen we maar zeggen. Ik heb ze nu 5 jaar en ben ze wel een beetje zat. Interesse? wel een paar beschadigingen door de kleine kinderhandjes die ze van de sokkels hebben gegooid.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

filter bepaal je niet alleen door de impedantie, maar zeker ook door het frequentie verloop en de grote van de baffle.

Het is daarom godsonmogelijk om puur theoretisch even een filter aan te passen.
sietse

Bericht door sietse »

Fritzzz schreef:
Maar denk je dat ik dit toch beter met een serie en paralelle weerstand zou moeten doen? Welke waarden gebruik ik dan?
Er staat een tabelletje in dat artikel waarmee je de waarden kunt bepalen van het weerstands netwerkje.
Welke waarden kan ik niet over oordelen. Moeten jou oren zeggen. Als de tweet niet overheerst dan niet aankomen. Maar 10 ohm voor een tweet van 4 ohm is dacht ik nog al stevig.
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

ik heb dat artikel nu nog eens zitten bekijken, maar mis die schema's met de drie mogelijkheden voor een verwakkingsnetwerkje. Hoe komen die drie weerstanden? En is er enig zinnig woord te zeggen over met welke waarden ik zou moeten beginnen? Nogmaals, die 10 ohm klinkt voor mijn oren wel goed, maar ik zou het graag vergelijken met een variant die theoretisch beter zou moeten zijn.

Of kan ik ze maar beter even zo laten en de complete luidspreker laten meten?
sietse

Bericht door sietse »

Ik heb het even nagerekend, maar die C klopt wel met die weerstand meegerekend.

@ Moderatoren,
Nu zat ik het artikel te bekijken, maar licht het aan mijn computer of zijn alle plaatjes in dat artikel verdwenen
:?: :roll:

Fritzzz, ik begrijp dat je er niet uitkomt. Ff afwachten op reactie van moderator.
Laatst gewijzigd door sietse op zo 19 aug 2007, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

[MOD]

Ik zie alle plaatjes, behalve die van de allereerste reply.

[/MOD]

Wowly
sietse

Bericht door sietse »

Raar, ik zie ze niet.
sietse

Bericht door sietse »

Wowly schreef:
[MOD]

Ik zie alle plaatjes, behalve die van de allereerste reply.

[/MOD]

Wowly
Volgens mijn zoon, pc expert, is er bij Edo iets niet goed gegaan met de server waardoor de plaatjes weg zijn. Kan dat kloppen ?
Edo heeft nu een pb.
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

ik begin het een beetje te begrijpen. 10 ohm is een beetje veel omdat je scheidingsfrequentie dan teveel verschuift. Maar nu heb ik, met het artikel van Sietse, de condensator kunnen berekenen. Als ik de impedantie van de speaker optel bij een weerstand van 10 ohm kom ik op 14 ohm, scheidingsfrequentie bij een 3,9 uF Condensator is dan 2930 Hz. Dat scheelt toch zo'n 500 Hz. Om hem op 3500 Hz te krijgen moet ik naar een 3,2 uF condensator. Maar als ik dan met de verzwakking wil schuiven moet ik weer aan de condensator komen. Dus ik kan beter de condensator opnieuw berekenen zonder serieweerstanden. Bij een scheidingsfrequentie van 3500 kom ik dan uit op een 11,42 uF. Die kan ik toch samenstellen door twee condensatoren parallel te plaatsen?
En dan opnieuw beginnen te experimenteren met een verzwakkingsnetwerkje. Ik begrijp nu hoe ik dat op moet bouwen.
Klopt dit allemaal?

Fritzzz.
knuisje

Bericht door knuisje »

[quote]Geplaatst: Ma 20 Aug 2007 5:39[/quote]

Fritzzz, het gaat toch niet ten koste van je nachtrust? :lol:
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Het forum zit er altijd een uurjte naast. het was al half zeven!
Ik slaap er prima van hoor, maar het is wel leuk om op deze manier wat te leren.
Groeten,

Fritzzz.
sietse

Bericht door sietse »

Ik heb Fritzzz gisteren een copietje gemaild van het filterverhaal. Nu heeft ie dus de plaatjes er wel bij.
Wie nu nog steeds wel de plaatjes ziet in dat artikel, dan zou dat komen omdat dan nog ergens in je computer er iets van is opgeslagen. Vraag me niet van waar of hoezo.
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Ja, door het artikel van Sietse snap ik nu redelijk hoe het filter in elkaar zou moeten zitten. Hoewel; als ik het laaggedeelte probeer over te rekenen, klopt alleen spoel 2 en de rest echt helemaal niet. Iemand daar nog een verklaring voor?

En nog een andere vraag: ik heb nu MKP polypropyleen 400's gebruikt als condensatoren. Als ik toch een nieuwe moet halen: is deze kwaliteit voldoende of ga ik het echt horen als ik er een hele dure in zet? Ik heb elders op het forum gelezen dat de condensator voor de tweeter wel een van de belangrijkste componenten van het filter is.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Voor je een nieuwe condensator gaat halen zou ik je toch echt aanraden om het geheel een keer op te meten. Zomaar in de wilde weg stellen dat scheidingsfrequentie x wel zal passen met y verzwakking is gewoon niet te doen. Je zit nog met de grilligheid en de afval van de unit zelf. Daar moet je ook rekening mee houden natuurlijk.
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Ik denk dat je gelijk hebt, voodooless. Dat betekent praktisch voor mij dat ik nu eerst de kasten netjes ga afmaken, als het weer tenminste een beetje meewerkt. Daarna alles goed laten meten en het komende jaar doortweaken op het filter. Ik heb de bodem van de Topas Neo demonteerbaar gehouden, dus ik kan goed bij het filter.

Fritzzz
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Zo, inmiddels een maandje schuren, plamuren, gronden, lakken, en verdere afwerking verder. Het spul zit in elkaar. De voorkant is hoogglans gespoten, de achter-, boven- en zijkanten zijn beplakt met rood eiken. Van die strookjes van 6 mm, die gebruikt worden om van de vloeren met een patroontje te leggen. Nu eerst een weekje vakantie, dan het eiken nog eens goed naschuren en beitsen. De boel speelt wel en klinkt echt heel lekker zo op het eerste gehoor.
Ik heb doek voor een frontje klaarliggen, maar vind ze zo eigenlijk mooier. Daar denk ik nog even over na. Het oog wil ook wat, maar ik heb ook geen zin in kindervingertjes in de dure titanium drivertjes.

Fritzzz
Bijlagen
randen rond afgewerkt
randen rond afgewerkt
drivers erin
drivers erin
af
af
mipo

Bericht door mipo »

Mooie combi hoor gele kleur versus blank hout !

Wat betreft die kindervingertjes.. Gaat daar geen kind in "dat" ding
daar tussen in ?

:lol: :lol: :shock:
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

in het echt zijn ze nog veeeeel mooier.
vanuit de box kan de kleine er net niet bij. maar ja, hij kruipt ook weleens rond.
sietse

Bericht door sietse »

Zien er mooi uit. =D> =D> =D>
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Fritzzz, toppie!!!

Erg deftige en statige luidsprekers!!!
Nu maar lekker inspelen.

Ik weet zeker dat je heel je verzameling cd's erweer doorheen draait :wink: .

Zeer fraai!!!

Ga je het blanke hout ook nog behandelen?
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Bedankt voor de complimenten, ik ben zelf helemaal in de gloria met de speakers. En inderdaad heb ik al een hele stapel CD's en LP's erdoorheen zitten draaien. Alles klinkt nu een stuk beter dan vroegah.

Ik heb dat inspelen wel heel duidelijk gemerkt. De bas is de eerste paar uren een stuk soepeler en minder dreunend geworden. Nu hoor ik in de verdere loop van de avond weinig verbetering meer. De eerste seconden klonk het nergens naar, alsof ze hun keel stonden te schrapen.

En ja, het hout wordt nog gebeitst, ik wil het iets donkerder hebben. Een of twee laagjes, Hier en daar zie ik ook nog wat plekjes die bijgeschuurd moeten worden.

Verder denk ik eraan onder de kast nog spikes te zetten. Op de foto zie je het niet zo goed, maar de speakers rusten op twee plaatjes marmer die ik heb laten zagen bij een (jawel) grafstenenboer. Ik wil de spikes daarop laten rusten. Dat leek mij een fraaie manier om het geheel te ontkoppelen van de vloer en toch stevig te laten staan. Bij mijn vorige luidsprekers had ik betonnen stands gemaakt, die waren de beste tweak die ik ooit gehoord had.
Zou dat werken zo met die spikes?
Fritzzz
Bijlagen
P9120086.JPG
P9120088.JPG
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Fritzzz, ik moet je zeggen dat ik totaal geen ervaring heb met spikes.
Het zal wel helemaal verkeerd zijn, maar ik plak er altijd viltjes onder.

Weet er hier iemand het fijne van??
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

Ik heb nog even zitten zoeken waar ik dat idee met het steen vandaan heb, dat was hier in het akoestiekforum. Geenius raadde het aan het zo te doen bij houten vloeren. En nogmaals, het lijkt me ook wel mooi. Misschien hadden die stukken steen wel groter gemoeten. De speakers wegen zelf zo'n 14 kilo, de stukken steen 4 kilo per stuk

Fritzzz
sietse

Bericht door sietse »

Het zal wel helemaal verkeerd zijn, maar ik plak er altijd viltjes onder.
Ik ook. En al zeer vele jaren. Maar mijn vloer is van beton. Nog nooit kunnen uitproberen met een houten vloer. Maar ik denk dat plakfiltjes daar ook werken.
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

er komen ook nog wel plakviltjes onder de stukken steen. Kwaad zullen die spikes in elk geval niet kunnen, toch?

Fritzzz
Gesloten