Xanadu monitor kloon

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Xanadu monitor kloon

Bericht door knuisje »

Dit wordt m'n eerste zelfbouw speaker. Het wordt een kopie van mijn bestaande monitors van het nederlandse merk Xanadu. Ik ben erg tevreden over deze kleine TL-luidspreker van ongeveer 41x20x28. Hij geeft een erg mooi strak en ver doorlopend laag met een slanke grondtoon. Vergeleken hierbij vind ik b.v. de diverse modellen van Speaker&Co duf en boemerig klinken, maar goed dat is mijn smaak.

Ik hou verder in eerste instantie alles zoveel mogelijk hetzelfde als het origineel. Eerst maar eens kijken of het lukt dezelfde sound te krijgen en het afwerkingsniveau te benaderen. Ik ga er 5 maken voor een surround set.

De drivers zijn van Seas, een 25TAC/D en een L14RC/P. Het filter is zover ik het heb begrepen een redelijk standaard 3e orde filter met impedantie correctie.
Bijlagen
Het origineel in hoogglans lak
Het origineel in hoogglans lak
Origineel TL opening
Origineel TL opening
5 stuks!
5 stuks!
Inhoud
Inhoud
De "Xanadu hybrid tube"
De "Xanadu hybrid tube"
Het frezen is aardig gelukt
Het frezen is aardig gelukt
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dat frezen van die afgeronde unit is zelfs ZEER fraai gelukt mag je wel zeggen

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Wowly
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Dat frezen van die afgeronde unit is zelfs ZEER fraai gelukt mag je wel zeggen
Ik heb de oplossing hier op het forum gelezen. Echt een geweldig forum is dit, er staat zo gigantisch veel info op. Het kost alleen wel veel tijd om alles te lezen. :shock:

Deze methode werkt best goed. Ik heb de eigenlijke mal gemaakt van een stuk laminaat. Als je die mal uiteindelijk hebt is het frezen van de uitsparingen goed te doen. Als je maar een kopieerhuls hebt die drie keer zo groot is als je freesje.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Weet iemand misschien waarom in het ontwerp de woofer boven en de tweeter onder geplaatst zijn? Meestal zie je dit andersom.

Heeft het misschien te maken met het zo lang mogelijk maken van de line in een relatief kleine kast?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

knuisje schreef:
Weet iemand misschien waarom in het ontwerp de woofer boven en de tweeter onder geplaatst zijn? Meestal zie je dit andersom.

Heeft het misschien te maken met het zo lang mogelijk maken van de line in een relatief kleine kast?
Klopt, het lijkt en is een klein transmissielijntje!
De lijn heeft hier dan ook de eigenschap dat ie van groot naar klein loopt.
Ik zelf denk, kan het niet zien, is dat het oppervlak van de konus gelijk is aan het oppervlak aan de uitmonding van de lijn.

Ziet er al strak uit.

PS, mooie meid op je Avatar!! (zeker geen kneusje).
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op wo 15 aug 2007, 19:07, 4 keer totaal gewijzigd.
pulsie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 82
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57

Bericht door pulsie »

knuisje schreef:
Weet iemand misschien waarom in het ontwerp de woofer boven en de tweeter onder geplaatst zijn? Meestal zie je dit andersom.

Heeft het misschien te maken met het zo lang mogelijk maken van de line in een relatief kleine kast?
Zou kunnen, maar je ziet dit ook bij verschillende Mission modellen en dit zijn gesloten systemen of van het BR type. Kan ook te maken hebben met het gebruikte filter en het afstraalgedrag i.c.m. de drivers.

Gr. Puls
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ga je het filter namaken uit je huidige speaker?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

ga je het filter namaken uit je huidige speaker?
Ja, maar ik kan het schema niet posten anders krijg ik problemen met meneer Xanadu ben ik bang. :roll:

Het is een derde orde filter in ieder geval.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ziet er al strak uit.

PS, mooie meid op je Avatar!! (zeker geen kneusje).
Ach, ik ben een fan van Diana Krall 8)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

knuisje schreef:
Ziet er al strak uit.

PS, mooie meid op je Avatar!! (zeker geen kneusje).
Ach, ik ben een fan van Diana Krall 8)
Wie niet! :shock:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Geenius schreef:
Wie niet!
uhm... ik...
Bijlagen
katiemelua.jpg
Laatst gewijzigd door anonamemouse op do 16 aug 2007, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

[offtopic]
Wel jammer dat de cd's van Katie niet altijd even goed gemasterd zijn :(
[/offtopic]

Ziet er mooi uit die monitors :) Heb zelf nog een stel tweeters liggen voor een evt monitor projectje, maar het komt er telkens niet van :(
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

anonamemouse schreef:
Geenius schreef:
Wie niet!
uhm... ik...
Alleen jammer voor je dat ze op dr eigen geslacht valt ;)
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:oops:
Laatst gewijzigd door CarloPJB op do 16 aug 2007, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Open je een topic over de bouw van een luidspreker, gaat het na een aantal posts over de sexuele voorkeur van Diana Krall. :cry: :cry: :cry:
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

8)
Laatst gewijzigd door CarloPJB op do 16 aug 2007, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

knuisje schreef:
Open je een topic over de bouw van een luidspreker, gaat het na een aantal posts over de sexuele voorkeur van Diana Krall. :cry: :cry: :cry:

Hahahaha,ja sorry ik laat me ff gaan :oops:

Gisteren klaagde ik nog of er ergens niet teveel off-topic werd gegaan.

Vraag wel ff of de MOD`s willen verwijderen :wink:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Vraag wel ff of de MOD`s willen verwijderen
Niet nodig wat mij betreft, mijn opmerking was ironisch bedoeld. :wink:
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Je bent in ieder geval met `n mooi project bezig.

Kun je `n fotoootje van het filter posten?

Ben erg benieuwd welke componenten in zo`n mooie speaker worden gebruikt.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

CarloPJB schreef:
knuisje schreef:
Open je een topic over de bouw van een luidspreker, gaat het na een aantal posts over de sexuele voorkeur van Diana Krall. :cry: :cry: :cry:

Hahahaha,ja sorry ik laat me ff gaan :oops:

Gisteren klaagde ik nog of er ergens niet teveel off-topic werd gegaan.

Vraag wel ff of de MOD`s willen verwijderen :wink:
Yeah!, daar zijn weer heel andere forums voor, noem geen namen , maar ken er nog wel een paar. :wink: .
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Kun je `n fotoootje van het filter posten?

Ben erg benieuwd welke componenten in zo`n mooie speaker worden gebruikt.

Een fotootje van het filter heb ik zo niet bij de hand, maar ik vond de kwaliteit van de componenten een beetje tegen vallen. Standaard Audyn Caps ipv. de Plus versies, een MKT en een bipolaire elco (impedantiecorrectie) voor de laagsectie en verder standaard lucht spoeltjes van 0.7 (hoog) en 1.0 voor het laag. Verder cement weerstanden behalve de serie weerstand voor de tweeter, daar kon een MOX van af.

Deze componenten ben ik dus ook voor het origineel aan het opwaarderen. Ik ben begonnen met 1 filter uit te proberen met Audyn caps Plus, Clarity caps, en verder Tritec- en foliespoelen.
Zelfs in mono zijn de verschillen goed hoorbaar. Ik vind de foliespoelen iets beter klinken dan de Tritecs en veel beter dan de standaard luchtspoelen. Die standaard luchtspoelen en Tritecs gebruik ik weer in mijn surround speakers. Daar komt het wat minder krap.

Ook vind ik de Audyn Cap Plus een wat beter mid en hoog geven dan de Clarity Caps (vooral hoorbaar bij klassiek), hoewel deze laatste nog niet zijn ingespeeld. Dus dat geef ik nog even de tijd.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

knuisje schreef:
Kun je `n fotoootje van het filter posten?

Ben erg benieuwd welke componenten in zo`n mooie speaker worden gebruikt.

Een fotootje van het filter heb ik zo niet bij de hand, maar ik vond de kwaliteit van de componenten een beetje tegen vallen. Standaard Audyn Caps ipv. de Plus versies, een MKT en een bipolaire elco (impedantiecorrectie) voor de laagsectie en verder standaard lucht spoeltjes van 0.7 (hoog) en 1.0 voor het laag. Verder cement weerstanden behalve de serie weerstand voor de tweeter, daar kon een MOX van af.

Deze componenten ben ik dus ook voor het origineel aan het opwaarderen. Ik ben begonnen met 1 filter uit te proberen met Audyn caps Plus, Clarity caps, en verder Tritec- en foliespoelen.
Zelfs in mono zijn de verschillen goed hoorbaar. Ik vind de foliespoelen iets beter klinken dan de Tritecs en veel beter dan de standaard luchtspoelen. Die standaard luchtspoelen en Tritecs gebruik ik weer in mijn surround speakers. Daar komt het wat minder krap.

Ook vind ik de Audyn Cap Plus een wat beter mid en hoog geven dan de Clarity Caps (vooral hoorbaar bij klassiek), hoewel deze laatste nog niet zijn ingespeeld. Dus dat geef ik nog even de tijd.
Mooi verhaal.
Ben met mijn monitors ook aan het upgraden gegaan en kwam ook op de foliespoelen uit.Zelfs voor het hoog 8)
Vergeet de vishay-cap niet als je toch bezig bent :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

[OFF topic]

ff voor de zekerheid, de partner van Diana Krall is the one and only Elvis Costello. Misschien dat kééééé'tiehiehiehiehieie Melua op vrouwen valt

[/Offtopic]
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

De foliespoel voor het hoog heb ik inderdaad ook in bestelling bij Roland (heel aardige vent trouwens). Die Vishay's vond ik niet veel doen in mijn situatie.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Welke cap heb je trouwens gebruikt van Roland?

De SA of de PX?
Gesloten