Xanadu monitor kloon
Moderator: Beheerdersteam
Xanadu monitor kloon
Dit wordt m'n eerste zelfbouw speaker. Het wordt een kopie van mijn bestaande monitors van het nederlandse merk Xanadu. Ik ben erg tevreden over deze kleine TL-luidspreker van ongeveer 41x20x28. Hij geeft een erg mooi strak en ver doorlopend laag met een slanke grondtoon. Vergeleken hierbij vind ik b.v. de diverse modellen van Speaker&Co duf en boemerig klinken, maar goed dat is mijn smaak.
Ik hou verder in eerste instantie alles zoveel mogelijk hetzelfde als het origineel. Eerst maar eens kijken of het lukt dezelfde sound te krijgen en het afwerkingsniveau te benaderen. Ik ga er 5 maken voor een surround set.
De drivers zijn van Seas, een 25TAC/D en een L14RC/P. Het filter is zover ik het heb begrepen een redelijk standaard 3e orde filter met impedantie correctie.
Ik hou verder in eerste instantie alles zoveel mogelijk hetzelfde als het origineel. Eerst maar eens kijken of het lukt dezelfde sound te krijgen en het afwerkingsniveau te benaderen. Ik ga er 5 maken voor een surround set.
De drivers zijn van Seas, een 25TAC/D en een L14RC/P. Het filter is zover ik het heb begrepen een redelijk standaard 3e orde filter met impedantie correctie.
Ik heb de oplossing hier op het forum gelezen. Echt een geweldig forum is dit, er staat zo gigantisch veel info op. Het kost alleen wel veel tijd om alles te lezen.Dat frezen van die afgeronde unit is zelfs ZEER fraai gelukt mag je wel zeggen
Deze methode werkt best goed. Ik heb de eigenlijke mal gemaakt van een stuk laminaat. Als je die mal uiteindelijk hebt is het frezen van de uitsparingen goed te doen. Als je maar een kopieerhuls hebt die drie keer zo groot is als je freesje.
Klopt, het lijkt en is een klein transmissielijntje!knuisje schreef:Weet iemand misschien waarom in het ontwerp de woofer boven en de tweeter onder geplaatst zijn? Meestal zie je dit andersom.
Heeft het misschien te maken met het zo lang mogelijk maken van de line in een relatief kleine kast?
De lijn heeft hier dan ook de eigenschap dat ie van groot naar klein loopt.
Ik zelf denk, kan het niet zien, is dat het oppervlak van de konus gelijk is aan het oppervlak aan de uitmonding van de lijn.
Ziet er al strak uit.
PS, mooie meid op je Avatar!! (zeker geen kneusje).
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op wo 15 aug 2007, 19:07, 4 keer totaal gewijzigd.
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Zou kunnen, maar je ziet dit ook bij verschillende Mission modellen en dit zijn gesloten systemen of van het BR type. Kan ook te maken hebben met het gebruikte filter en het afstraalgedrag i.c.m. de drivers.knuisje schreef:Weet iemand misschien waarom in het ontwerp de woofer boven en de tweeter onder geplaatst zijn? Meestal zie je dit andersom.
Heeft het misschien te maken met het zo lang mogelijk maken van de line in een relatief kleine kast?
Gr. Puls
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
uhm... ik...Geenius schreef:Wie niet!
Laatst gewijzigd door anonamemouse op do 16 aug 2007, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Yeah!, daar zijn weer heel andere forums voor, noem geen namen , maar ken er nog wel een paar.CarloPJB schreef:knuisje schreef:Open je een topic over de bouw van een luidspreker, gaat het na een aantal posts over de sexuele voorkeur van Diana Krall.![]()
![]()
Hahahaha,ja sorry ik laat me ff gaan![]()
Gisteren klaagde ik nog of er ergens niet teveel off-topic werd gegaan.
Vraag wel ff of de MOD`s willen verwijderen
Kun je `n fotoootje van het filter posten?
Ben erg benieuwd welke componenten in zo`n mooie speaker worden gebruikt.
Een fotootje van het filter heb ik zo niet bij de hand, maar ik vond de kwaliteit van de componenten een beetje tegen vallen. Standaard Audyn Caps ipv. de Plus versies, een MKT en een bipolaire elco (impedantiecorrectie) voor de laagsectie en verder standaard lucht spoeltjes van 0.7 (hoog) en 1.0 voor het laag. Verder cement weerstanden behalve de serie weerstand voor de tweeter, daar kon een MOX van af.
Deze componenten ben ik dus ook voor het origineel aan het opwaarderen. Ik ben begonnen met 1 filter uit te proberen met Audyn caps Plus, Clarity caps, en verder Tritec- en foliespoelen.
Zelfs in mono zijn de verschillen goed hoorbaar. Ik vind de foliespoelen iets beter klinken dan de Tritecs en veel beter dan de standaard luchtspoelen. Die standaard luchtspoelen en Tritecs gebruik ik weer in mijn surround speakers. Daar komt het wat minder krap.
Ook vind ik de Audyn Cap Plus een wat beter mid en hoog geven dan de Clarity Caps (vooral hoorbaar bij klassiek), hoewel deze laatste nog niet zijn ingespeeld. Dus dat geef ik nog even de tijd.
Mooi verhaal.knuisje schreef:Kun je `n fotoootje van het filter posten?
Ben erg benieuwd welke componenten in zo`n mooie speaker worden gebruikt.
Een fotootje van het filter heb ik zo niet bij de hand, maar ik vond de kwaliteit van de componenten een beetje tegen vallen. Standaard Audyn Caps ipv. de Plus versies, een MKT en een bipolaire elco (impedantiecorrectie) voor de laagsectie en verder standaard lucht spoeltjes van 0.7 (hoog) en 1.0 voor het laag. Verder cement weerstanden behalve de serie weerstand voor de tweeter, daar kon een MOX van af.
Deze componenten ben ik dus ook voor het origineel aan het opwaarderen. Ik ben begonnen met 1 filter uit te proberen met Audyn caps Plus, Clarity caps, en verder Tritec- en foliespoelen.
Zelfs in mono zijn de verschillen goed hoorbaar. Ik vind de foliespoelen iets beter klinken dan de Tritecs en veel beter dan de standaard luchtspoelen. Die standaard luchtspoelen en Tritecs gebruik ik weer in mijn surround speakers. Daar komt het wat minder krap.
Ook vind ik de Audyn Cap Plus een wat beter mid en hoog geven dan de Clarity Caps (vooral hoorbaar bij klassiek), hoewel deze laatste nog niet zijn ingespeeld. Dus dat geef ik nog even de tijd.
Ben met mijn monitors ook aan het upgraden gegaan en kwam ook op de foliespoelen uit.Zelfs voor het hoog
Vergeet de vishay-cap niet als je toch bezig bent


