Je mening uiten. Kan dat altijd?
Moderator: Beheerdersteam
Je mening uiten. Kan dat altijd?
Soms posten mensen hier ontwerpen of prototypes van luidsprekers of foto's van hun nieuwste aanwinst of product.
Kan je dat zien als een vraag om een mening? Of verwacht men dat als hier iets gepost wordt, er altijd complimenten volgen?
Ik kan mij voorstellen dat complimenten altijd welkom zijn en dat er bij negatieve feedback wordt getwijfeld aan de relevantie ervan.
Is het wel nodig om negatieve kritiek te uiten? Wordt het gewaardeerd?
Ik vraag dit, omdat mijn vingers wel eens jeuken bij het zien van spuuglelijke luidsprekers. Ik ben absoluut niet een negatieveling, integendeel. Als er iets bijzonders te zien is, dan laat ik dat ook weten. Maar soms zou ik graag willen zeggen dat ik een bepaalde luidspreker oerlelijk vind, terwijl ik andere ontwerpen soms kan overladen met complimenten.
Moet je dat doen? Of zou je je moeten beperken tot positieve feedback? Ik zie vrijwel nooit een ontwerp of luidspreker de grond in geboord worden. Ik ben nog geen post tegengekomen waarin iemand zijn mening over een bepaalde luidspreker niet onder stoelen of banken schuift.
Kan je dat zien als een vraag om een mening? Of verwacht men dat als hier iets gepost wordt, er altijd complimenten volgen?
Ik kan mij voorstellen dat complimenten altijd welkom zijn en dat er bij negatieve feedback wordt getwijfeld aan de relevantie ervan.
Is het wel nodig om negatieve kritiek te uiten? Wordt het gewaardeerd?
Ik vraag dit, omdat mijn vingers wel eens jeuken bij het zien van spuuglelijke luidsprekers. Ik ben absoluut niet een negatieveling, integendeel. Als er iets bijzonders te zien is, dan laat ik dat ook weten. Maar soms zou ik graag willen zeggen dat ik een bepaalde luidspreker oerlelijk vind, terwijl ik andere ontwerpen soms kan overladen met complimenten.
Moet je dat doen? Of zou je je moeten beperken tot positieve feedback? Ik zie vrijwel nooit een ontwerp of luidspreker de grond in geboord worden. Ik ben nog geen post tegengekomen waarin iemand zijn mening over een bepaalde luidspreker niet onder stoelen of banken schuift.
Wat men verwacht weet ik niet, wat ik zelf verwacht of hoop, wel.
Positieve feedback. Daar valt zeker ook onder, opbouwende kritiek.
Als iets beter of handiger kan of simpelweg op een andere manier kan dan hoor ik dat graag. Voor mij is dit in de eerste plaats de meerwaarde van een forum.
En ja, complimenten zijn ook niet te versmaden. Het is altijd leuk als een
ander je creatie kan waarderen.
Ik zou niet weten wat iemand zou opschieten met een negatief oordeel over zijn of haar werk.
Daarbij creëert de ander een sfeer die ook uiteindelijk ook op hem terugslaat en het forum als geheel naar beneden haalt.
Ik heb een tijdje geleden veel gelezen op het Hear forum en af en toe wat gepost maar alle negativiteit die daar wordt tentoongespreid is zooo
anti-productief..
Dit zelfbouwaudio is een verademing; over het algemeen is men hier zeer
respectvol t.o.v. elkaar.
Houwe zo

Positieve feedback. Daar valt zeker ook onder, opbouwende kritiek.
Als iets beter of handiger kan of simpelweg op een andere manier kan dan hoor ik dat graag. Voor mij is dit in de eerste plaats de meerwaarde van een forum.
En ja, complimenten zijn ook niet te versmaden. Het is altijd leuk als een
ander je creatie kan waarderen.
Ik zou niet weten wat iemand zou opschieten met een negatief oordeel over zijn of haar werk.
Daarbij creëert de ander een sfeer die ook uiteindelijk ook op hem terugslaat en het forum als geheel naar beneden haalt.
Ik heb een tijdje geleden veel gelezen op het Hear forum en af en toe wat gepost maar alle negativiteit die daar wordt tentoongespreid is zooo
anti-productief..
Dit zelfbouwaudio is een verademing; over het algemeen is men hier zeer
respectvol t.o.v. elkaar.
Houwe zo
- anonamemouse
persoonlijk denk ik dat een negatieve mening ook een mening is, en meestal nog een waar je meer aan hebt dan alleen maar veren in je zitvlak. ik heb inmiddels geleerd dat de meerderheid er echter niet zo over denkt, en hou dus in 99% van dat soort gevallen maar mijn mond.
ik heb een klein tipje van de sluier over mijn mening opgelicht bij het meesterwerkje van jasper. ik vind zijn boxen schitterend, zonder meer, en ik hoop dat ze net zo fantastisch gaan klinken als dat ze eruit zien.
maar wat ik eraan toevoegde meende ik ook, als dit zijn eerste project is dan vergaat bij mij alle motivatie om zelf te beginnen. ik weet gewoon dat ik noch de ruimte, noch de apparatuur, noch de basis kennis heb om zoiets zelf in elkaar te sleutelen. en daar baalde ik behoorlijk van, en dat doe ik nog steeds.
ik denk niet dat je iemands resulaat na zijn inspanningen en waar bloed, zweet en tranen voor verspild zijn botweg de grond in moet stampen. maar een opmerking in de lijn van "dat had ik wellicht zo en zo gedaan", of "heb je daaraan ook wel eens gedacht" zou bij mij in elk geval gewaardeerd worden.
ik heb een klein tipje van de sluier over mijn mening opgelicht bij het meesterwerkje van jasper. ik vind zijn boxen schitterend, zonder meer, en ik hoop dat ze net zo fantastisch gaan klinken als dat ze eruit zien.
maar wat ik eraan toevoegde meende ik ook, als dit zijn eerste project is dan vergaat bij mij alle motivatie om zelf te beginnen. ik weet gewoon dat ik noch de ruimte, noch de apparatuur, noch de basis kennis heb om zoiets zelf in elkaar te sleutelen. en daar baalde ik behoorlijk van, en dat doe ik nog steeds.
ik denk niet dat je iemands resulaat na zijn inspanningen en waar bloed, zweet en tranen voor verspild zijn botweg de grond in moet stampen. maar een opmerking in de lijn van "dat had ik wellicht zo en zo gedaan", of "heb je daaraan ook wel eens gedacht" zou bij mij in elk geval gewaardeerd worden.
ik vind negatieve kritiek positief, ALS ze onderbouwd is.
Dat kan persoonlijke smaak zijn, dat je een bepaald ontwerp gewoon 'niets' vind, of niet eens is met gebruikte units/componenten.
Zoals B-force in mijn aydan topic over de bipolaire elco's.
Dus negatieve kritiek mag, mits deze dus onderbouwt is, en vooral beleeft blijft.
Iemands creatie zonder argumentatie de grond in boren, daar heeft niemand wat aan.
Dat kan persoonlijke smaak zijn, dat je een bepaald ontwerp gewoon 'niets' vind, of niet eens is met gebruikte units/componenten.
Zoals B-force in mijn aydan topic over de bipolaire elco's.
Dus negatieve kritiek mag, mits deze dus onderbouwt is, en vooral beleeft blijft.
Iemands creatie zonder argumentatie de grond in boren, daar heeft niemand wat aan.
Hoi
Zolang het over het uiterlijk van luidsprekers gaat (smaak). Wat mij betreft liever negatief commentaar voor je houden. Daar valt gewoon weinig zinnigs over te zeggen.
Als een beginner de tweeter en de bas heel ver uit elkaar zet is het wat anders. Dat gaat niet klinken...(dat lijkt een soort constante te zijn bij beginners die afstand groter maken).
Maar zulke ontzettend lelijke speakers worden er hier toch niet gebouwd?
Groet Roland
Zolang het over het uiterlijk van luidsprekers gaat (smaak). Wat mij betreft liever negatief commentaar voor je houden. Daar valt gewoon weinig zinnigs over te zeggen.
Als een beginner de tweeter en de bas heel ver uit elkaar zet is het wat anders. Dat gaat niet klinken...(dat lijkt een soort constante te zijn bij beginners die afstand groter maken).
Maar zulke ontzettend lelijke speakers worden er hier toch niet gebouwd?
Groet Roland
Over smaak valt niet te twisten.
Wat de één mooi vindt doet een ander braken.
Een getoond ontwerp afkraken kan hard aankomen en is slechts een aan de eigen smaak ontleende reactie.
Sommige getoonde ontwerpen kan ik echter in stille bewondering aanschouwen met de hoop ooit ook iets dergelijks te kunnen 'knutselen".
Een geheel andere zaak vormen de adviezen en opmerkingen over de technische aspecten van een ontwerp.
De grote kracht van dit forum is de aanwezige kennis op dat gebied en laat dan de feedback maar komen, negatief of positief.
Ben het verder geheel eens met Mipo.
Wat de één mooi vindt doet een ander braken.
Een getoond ontwerp afkraken kan hard aankomen en is slechts een aan de eigen smaak ontleende reactie.
Sommige getoonde ontwerpen kan ik echter in stille bewondering aanschouwen met de hoop ooit ook iets dergelijks te kunnen 'knutselen".
Een geheel andere zaak vormen de adviezen en opmerkingen over de technische aspecten van een ontwerp.
De grote kracht van dit forum is de aanwezige kennis op dat gebied en laat dan de feedback maar komen, negatief of positief.
Ben het verder geheel eens met Mipo.
Over mooi of niet mooi hoef je niet te discussieren, dat is persoonlijk. Als ik iets niet mooi vind, reageer ik meestal gewoon niet, of niet over de looks in ieder geval.
Maar of iets beter kan is meestal niet persoonlijk. Dat je dat niet bot moet brengen lijkt me niet meer dan normaal. Je kraakt dan iets af van iemand die met bloed zweet en tranen iets gemaakt heeft. Als je dan te horen krijgt dat het ruk is en veel beter kan moet je een hele dikke huid hebben om daar niet warm of koud van te worden. Als dat tactisch gebracht wordt, dan komt een stuk prettiger over dan wanneer botweg gezegd wordt het niks is en zus en zo veel beter is.
Bovendien denk ik dat je, als dat kan tenminste, rekening moet houden met de achterliggende gedachte van degene die gebouwd heeft. Het kan zijn dat iemand gewoon niet meer budget heeft, niet meer tijd of niet handiger is om het beter te doen. Daar kun je niet altijd over nadenken, maar vaak geeft iemand al wel aan wat het doel is of wat het budget is.
Als ik wat post in de showcase verwacht ik niet van iedereen een reactie van o wat mooi of o wat kan dat beter. Een goede tip is altijd welkom natuurlijk. Een belangrijke reden voor mij om het hier te posten is als iemand iets soortgelijks wil doen dat hij/zij een voorbeeld heeft en kan vragen naar mijn ervaringen en positieve en negatieve dingen die ik tegen ben gekomen tijdens het bouwen. Dus gewoon als naslagwerk voor anderen.
Mensen mogen dus best commentaar geven op mijn creaties, anders zette ik ze niet op internet. Alleen afzeiken zou voor mij een reden zijn om de post waar het in staat leeg te maken. Tips zoals SSassen mij gaf mbt mijn riaa versterker zijn altijd welkom.
Groeten Mark
Maar of iets beter kan is meestal niet persoonlijk. Dat je dat niet bot moet brengen lijkt me niet meer dan normaal. Je kraakt dan iets af van iemand die met bloed zweet en tranen iets gemaakt heeft. Als je dan te horen krijgt dat het ruk is en veel beter kan moet je een hele dikke huid hebben om daar niet warm of koud van te worden. Als dat tactisch gebracht wordt, dan komt een stuk prettiger over dan wanneer botweg gezegd wordt het niks is en zus en zo veel beter is.
Bovendien denk ik dat je, als dat kan tenminste, rekening moet houden met de achterliggende gedachte van degene die gebouwd heeft. Het kan zijn dat iemand gewoon niet meer budget heeft, niet meer tijd of niet handiger is om het beter te doen. Daar kun je niet altijd over nadenken, maar vaak geeft iemand al wel aan wat het doel is of wat het budget is.
Als ik wat post in de showcase verwacht ik niet van iedereen een reactie van o wat mooi of o wat kan dat beter. Een goede tip is altijd welkom natuurlijk. Een belangrijke reden voor mij om het hier te posten is als iemand iets soortgelijks wil doen dat hij/zij een voorbeeld heeft en kan vragen naar mijn ervaringen en positieve en negatieve dingen die ik tegen ben gekomen tijdens het bouwen. Dus gewoon als naslagwerk voor anderen.
Mensen mogen dus best commentaar geven op mijn creaties, anders zette ik ze niet op internet. Alleen afzeiken zou voor mij een reden zijn om de post waar het in staat leeg te maken. Tips zoals SSassen mij gaf mbt mijn riaa versterker zijn altijd welkom.
Groeten Mark
Op een forum waar alleen getypte taal als communicatievorm heerst (op de zeer belangrijke smiley's na) kan kritiek gemakkelijk door de ontvanger negatief worden geinterpreteerd.
Daarom is het belangrijk om áls je kritiek wil geven dit zeer ondubbelzinnig doet en opbouwend.
Wat ook helpt is als je de personen in kwestie ooit eens IRL hebt meegemaakt. Dat maakt zó veel duidelijk, dat je daarna veel makkelijker via typen communiceert.
Wowly
Daarom is het belangrijk om áls je kritiek wil geven dit zeer ondubbelzinnig doet en opbouwend.
Wat ook helpt is als je de personen in kwestie ooit eens IRL hebt meegemaakt. Dat maakt zó veel duidelijk, dat je daarna veel makkelijker via typen communiceert.
Wowly
- audiomanics
- Contacteer:
Is het niet ook zo in het 'echte' leven? Als een relatief onbekende vol trots zijn nieuwe aanwinst laat zien zul je ook niet zo snel zeggen dat het een spuuglelijk geval is. Als je een beetje sociaal vaardig ben kun je een aardige of positieve opmerking maken zonder dat je jouw esthetische oordeel aan de persoon kenbaar maakt. Een goed verstaander heeft dan wel door wat je van de vormgeving vind zonder dat hij er door is gekwetst. Bovendien is hij tevreden omdat je toch iets positiefs over de nieuwe aanwinst hebt kunnen melden.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Kritiek kan altijd, mits opbouwend.
Persoonlijk (heel persoonlijk) vind ik het raar als mensen geen kritiek kunnen hebben. Dat betekent in mijn ogen dat ze niet willen toegeven aan hun fouten.
Iets wat de nieuwe generatie meer weet (denk ik), is dat fouten maken helemaal niet erg is.
Je kan er juist van leren.
Als je kritiek krijgt betekent het niet gelijk dat je een loser bent.
Aan de andere kant hoef je iemand ook weer niet gelijk af te kraken.
Hou het genuanceerd.
Zonder (negatieve) kritiek kom je geen stap verder en blijf je altijd klooien met dezelfde dingen. (die steeds maar niet lukken)
(waar komt trouwens het idee vandaan dat kritiek als "slecht" wordt ervaren ? )
Persoonlijk (heel persoonlijk) vind ik het raar als mensen geen kritiek kunnen hebben. Dat betekent in mijn ogen dat ze niet willen toegeven aan hun fouten.
Iets wat de nieuwe generatie meer weet (denk ik), is dat fouten maken helemaal niet erg is.
Je kan er juist van leren.
Als je kritiek krijgt betekent het niet gelijk dat je een loser bent.
Aan de andere kant hoef je iemand ook weer niet gelijk af te kraken.
Hou het genuanceerd.
Zonder (negatieve) kritiek kom je geen stap verder en blijf je altijd klooien met dezelfde dingen. (die steeds maar niet lukken)
(waar komt trouwens het idee vandaan dat kritiek als "slecht" wordt ervaren ? )
Je heb kritiek en krtiek, je kunt het netjes brengen en kunt het de grond in boren. Van het laatste wordt niemand vrolijk, alleen de 1 reageert feller dan de ander.
Fouten maken mag ja, maar ik heb allang gemerkt dat ik van de docenten op school meer fouten mocht maken dan van mijn baas. Hij ziet me al aankomen met een begroting waarbij we gigantisch in de plus eindigen en dan blijk ik een fout gemaakt te hebben waardoor we gigantisch in de min eindigen.. dan krijg ik lang vakantie denk ik.
Groeten Mark
Fouten maken mag ja, maar ik heb allang gemerkt dat ik van de docenten op school meer fouten mocht maken dan van mijn baas. Hij ziet me al aankomen met een begroting waarbij we gigantisch in de plus eindigen en dan blijk ik een fout gemaakt te hebben waardoor we gigantisch in de min eindigen.. dan krijg ik lang vakantie denk ik.
Groeten Mark
Tja jongens, kijk, dit is een forum voor zelfbouwers. Dit forum bestaat uit een ledental dat zich uitstrekt van beginner tot gevorderd. ( niemand is onslieveheer )
Iedereen is bezig binnen de mogelijkheden die hij/zij heeft, zowel budgedtair als werkruimte en gereedschappen. Bovendien speeld heel erg mee wát je wilt gaan bouwen en waarom. Is een sjofinistische formgeving wel altijd mogelijk of vind je dat niet zo nodig.
Ongeacht hoe iemand bezig is zijn doel te bereiken, is dat bezig zijn voor mij zo wie zo al een positiefe insteek. Als we dan ook nog, op welke manier dan ook, kunnen bijdragen aaan het slagen van zo'n project, dan is dat helemaal joppie, ongeacht of je het eindresultaat mooi vind of niet. Smaken verschillen en productie middelen dus ook. Als de bouwer er gelukkig mee is, dan
.
Voorbeeldje waarom ik eigenlijk getackeld ben door dit forum.
Ik ontdekte dat ze een bibliotheek wilden aanleggen met artikelen over zelfbouw en zo. En weet je jongens, toen was ik thuis. Waarom?
Kijk, kennisoverdracht en overdracht van ervaring is erg belangrijk. Zowel voor beginners als voor gevorderden. Want je opvolgers kunnen met die kennis en ervaring weer verder bouwen aan techische ontwikkelingen en zodoende er voor zorgen dat de kennis en ervaring verder groeid. En je bent nooit te oud om te leren en in de techniek ben je ook nooit uitgestudeerd. Het gaat altijd weer verder.
Gelukkig maar, anders werd het een saaie boel
Dus Thefinlux en anderen, je mag gerust zeggen dat je iets niet zo geslaagd vind, vaak qua uiterlijk, maar hou altijd rekening met het hoe en waarom.
Iedereen is bezig binnen de mogelijkheden die hij/zij heeft, zowel budgedtair als werkruimte en gereedschappen. Bovendien speeld heel erg mee wát je wilt gaan bouwen en waarom. Is een sjofinistische formgeving wel altijd mogelijk of vind je dat niet zo nodig.
Ongeacht hoe iemand bezig is zijn doel te bereiken, is dat bezig zijn voor mij zo wie zo al een positiefe insteek. Als we dan ook nog, op welke manier dan ook, kunnen bijdragen aaan het slagen van zo'n project, dan is dat helemaal joppie, ongeacht of je het eindresultaat mooi vind of niet. Smaken verschillen en productie middelen dus ook. Als de bouwer er gelukkig mee is, dan
Voorbeeldje waarom ik eigenlijk getackeld ben door dit forum.
Ik ontdekte dat ze een bibliotheek wilden aanleggen met artikelen over zelfbouw en zo. En weet je jongens, toen was ik thuis. Waarom?
Kijk, kennisoverdracht en overdracht van ervaring is erg belangrijk. Zowel voor beginners als voor gevorderden. Want je opvolgers kunnen met die kennis en ervaring weer verder bouwen aan techische ontwikkelingen en zodoende er voor zorgen dat de kennis en ervaring verder groeid. En je bent nooit te oud om te leren en in de techniek ben je ook nooit uitgestudeerd. Het gaat altijd weer verder.
Gelukkig maar, anders werd het een saaie boel
Dus Thefinlux en anderen, je mag gerust zeggen dat je iets niet zo geslaagd vind, vaak qua uiterlijk, maar hou altijd rekening met het hoe en waarom.
Goed punt. Maar het komt even goed voor dat men zelf kritiek in het persoonlijke (aan)trekt terwijl die kritiek zich alleen inhoudoudelijk op iets technisch richt. Soms is dat niet eens als kritiek bedoeld maar als aanvulling maar wordt het toch als (negatieve) persoonlijke kritiek ervaren.Wowly schreef:omdat kritiek vaak word gegeven met een persoonlijke tint. Oftewel, het feit dat je zus of zo niet best doet word doorgetrokken naar jou als persoon. Iemand die getraind is om kritiek te geven weet dit en zal hier altijd rekening mee houden.
Jan
Wat dat betreft spreekt Sietse wijze woorden: Niemand is Onze Lieve Heer. Of je nu veel of weinig ervaring hebt en niemand is te oud om te leren.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Iemand de grond in boren is sowieso niet echt een vorm van opbouwende kritiek. En dan vind volgens mij niemand echt leuk.
Ik moet wel kwijt dat er soms af en toe nogal neerkijkend wordt gedaan over nieuwkomers.
Er wordt dan al vaak geroepen dat ze eerst zelf moeten kijken en denken.
Dat is (deels) ook wel waar, maar er zijn er zat die niet zo 1,2,3 de capaciteit hebben om dit gelijk voor elkaar te krijgen.
Ook zijn er mensen die soms een zetje nodig hebben voordat pas het balletje verder gaat rollen.
Ik vind het jammer dat er zo over wordt gedacht. Dit zorgt naar mijn idee voor nogal een splitsing tussen de groepen.
Je ben hiet toch niet om iets te bewijzen ?
Je bent hier om elkaar te helpen.
Of je nu mooie concaves maakt of leuke tangband voor bij de openhaard. En of je nu je eerste gainclone met veel bloed,zweet en tranen probeerd werkend te krijgen, of dat je al je zoveelste super versterker bouwt met vervorming cijfers die hiervoor enkel nog in sprookjes bestonden.
In feite zitten we allemaal in het zelfde schuitje, enkel is de een al schipper en de ander dek matroos.
Ik moet wel kwijt dat er soms af en toe nogal neerkijkend wordt gedaan over nieuwkomers.
Er wordt dan al vaak geroepen dat ze eerst zelf moeten kijken en denken.
Dat is (deels) ook wel waar, maar er zijn er zat die niet zo 1,2,3 de capaciteit hebben om dit gelijk voor elkaar te krijgen.
Ook zijn er mensen die soms een zetje nodig hebben voordat pas het balletje verder gaat rollen.
Ik vind het jammer dat er zo over wordt gedacht. Dit zorgt naar mijn idee voor nogal een splitsing tussen de groepen.
Je ben hiet toch niet om iets te bewijzen ?
Je bent hier om elkaar te helpen.
Of je nu mooie concaves maakt of leuke tangband voor bij de openhaard. En of je nu je eerste gainclone met veel bloed,zweet en tranen probeerd werkend te krijgen, of dat je al je zoveelste super versterker bouwt met vervorming cijfers die hiervoor enkel nog in sprookjes bestonden.
In feite zitten we allemaal in het zelfde schuitje, enkel is de een al schipper en de ander dek matroos.
b_force schreef:In feite zitten we allemaal in het zelfde schuitje, enkel is de een al schipper en de ander dek matroos.
Tegen mij mag men zeggen wat men zelf anders zou doen. Daar leer ik van. Maar net zoals Wowly al aangaf, ik ben professioneel getraind in ontvangen én geven van op- en aanmerkingen, dus ik reageer daar erg ontspannen op. Andere forumleden behandel ik daarom met meer terughoudendheid dan ik voor mezelf nodig vind.
Hoi Ivo,
Dat is natuurlijk mooi. Maar je kunt niet verwachten dat iedereen een opleiding/cursus genoten heeft over communicative vaardigheden. Dat hoeft ook niet natuurlijk, er zijn algemene omgangsregels mbt fatsoen. Zowel in een persoonlijk contact als op een forum. Verschil is wel dat wat op een forum komt blijft staan en dat gesproken woord snel vervliegt.
Eerlijk gezegd vind ik het onder het toeziend oog van onze mods op dit forum heel goed gaan ivgl met andere fora. En zie de reden van deze discussie iegenlijk niet zo.
Dat is natuurlijk mooi. Maar je kunt niet verwachten dat iedereen een opleiding/cursus genoten heeft over communicative vaardigheden. Dat hoeft ook niet natuurlijk, er zijn algemene omgangsregels mbt fatsoen. Zowel in een persoonlijk contact als op een forum. Verschil is wel dat wat op een forum komt blijft staan en dat gesproken woord snel vervliegt.
Eerlijk gezegd vind ik het onder het toeziend oog van onze mods op dit forum heel goed gaan ivgl met andere fora. En zie de reden van deze discussie iegenlijk niet zo.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Re: Je mening uiten. Kan dat altijd?
Daar kijk ik toch anders tegenaan.thefinlux schreef:Soms posten mensen hier ontwerpen of prototypes van luidsprekers of foto's van hun nieuwste aanwinst of product.
Als iemand zijn creatie of nieuwe aanwinst toont zonder daarbij om meningen of advies te vragen, heeft hij duidelijk andere beweegredenen. Vaak is men dan gewoon trots op een bezit of op wat men voor elkaar heeft gekregen. Ook komt het geregeld voor dat iemand graag laat zien hoe iets kan worden aangepakt. Het doet er niet eens toe of dat is ter bevestiging van het eigen kunnen en kennen (dit noem ik omdat het aanleiding kan zijn tot bekritiseren), of dat iemand graag hulpvaardig is.
Waar het om gaat, is dat men in deze gevallen een bezit, creatie of eigenschap toont waarop men kennelijk best trots is. Dat mag, en vaak is dat zelfs de drijfveer om door te gaan. Tenzij wordt gewezen op iets wat serieus niet in orde is, haalt negatieve kritiek hier alleen maar de trots onderuit.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat ik vind dat bepaalde kritiek doorgaans niet thuishoort in dat soort topics.
Wie (en dit is even algemeen) desondanks in dergelijke topics de behoefte voelt om zich negatief te uiten, zou zichzelf eens eerlijk de vraag moeten stellen waarom. Vinden we het nodig dat de topicstarter een toontje lager zingt? (sporadisch bekruipt ook mij, en waarschijnlijk ieder ander, wel eens die neiging, maar dat geeft niet het recht ertoe) Grijpen we een gelegenheid aan om een discussie te starten? Misbruiken we niet onbewust andermans topic om onze eigen visie, smaak, karakter of positieve eigenschappen te omschrijven? Is het belangrijk dat topicstarter weet wie zijn trotse bezit/creatie niet mooi vindt? Is het een onbewuste uiting van negativiteit? (wat met zo'n zomer niet geheel onbegrijpelijk is
Of concreter en met positieve ondertoon: help ik de topicstarter ermee?
In de juiste situatie en op gepaste toon zullen velen dat best weten te waarderen. En ja... als het de bedoeling is dat kritiek ook overkomt zoals het is bedoeld, vraagt dat wel eens om enige aanpassing... hoe graag iemand ook recht voor z'n raap is. In geschrift wordt de toon nu eenmaal niet bepaald door hoe we iets schrijven, maar door hoe het er staat.thefinlux schreef:Is het wel nodig om negatieve kritiek te uiten? Wordt het gewaardeerd?
En nodig? Als iemand erom vraagt: ja! Maar vraagt iemand niet om reacties (daar ging het toch om?), dan zit hij misschien helemaal niet te wachten op dergelijke uitingen (zie boven), en zie ik niet in waarom iemand toch zijn afschuw zou willen uitspreken. In zo'n geval heeft dat geen ander doel dan dat de criticus zijn mening ventileert.
In ben een van die personen die moeite heeft met de dagelijkse poppenkast in de maatschappij. Alhoewel mijn kennissenkring zich uitspreidt over alle lagen van de bevolking, zijn mijn werkelijke vrienden in feite de grootste bullebakken. Niet economisch gezien, maar een van hen verschijnt bijvoorbeeld gewoon in een bedrukt T-shirt voor zijn kudde stropdassen tijdens vergaderingen bij Shell. Mijn vrienden (alweer ruim 30 jaar) zijn mensen die zich niet laten voorschrijven hoe ze zich waar dienen te gedragen, en dus vooral graag zeggen wat ze denken en dat ook van mij (kunnen) verwachten. Ondanks dat we allen graag horen en uitspreken wat we denken, hebben we geleerd dat het soms toch beter is om wat diplomatie toe te passen. En dat terwijl we werkelijk alles tegen elkaar kunnen zeggen, wat niet opgaat voor het merendeel van de bevolking. Geen mening wordt onder stoelen of banken geschoven, maar niet elk woord hoeft te worden uitgesproken om iets te zeggen, en geen woord zegt vaak ook al genoeg, zonder dat iemand zich gekwetst voelt.thefinlux schreef:Ik zie vrijwel nooit een ontwerp of luidspreker de grond in geboord worden. Ik ben nog geen post tegengekomen waarin iemand zijn mening over een bepaalde luidspreker niet onder stoelen of banken schuift.
Ik hoor en geef dus graag oprechte meningen, maar op een forum waar non-verbale communicatie ontbreekt, en waar men elkaar minder goed kent, weet ik vooraf dat meningen nog sneller verkeerd vallen dan bij de mensen buiten mijn vriendenkring. Ik zie dan ook niet in waarom ik hier wel elke mening in woorden zou moet uiten. Het maakt me niet oprechter, ik voel me er niet beter door, en een ander heeft er ook niets aan. Bovendien vind ik het overbodig om elke mening te ventileren, en waarschijnlijk ben ik niet de enige. Liever reageer ik op wat ik bewonder, waar ik respect voor heb, of waar ik denk dat het van pas kan komen.
Ik weet niet in hoeverre dit voor anderen geldt, maar dit is hoe ik tegenover niet-ondersteunende, negatieve kritiek sta, en waarom ik in bepaalde situatues liever niet dan negatief reageer.
(nu moet natuurlijk niet iedereen gaan denken dat ik zijn luidsprekers spuuglelijk vind als ik niet in zijn topic reageer)
Re: Je mening uiten. Kan dat altijd?
Jaa zeg, nu gaan we participatie natuurlijk heel goed in de gaten houden!thefinlux schreef:(nu moet natuurlijk niet iedereen gaan denken dat ik zijn luidsprekers spuuglelijk vind als ik niet in zijn topic reageer)
Hey Ivo,
Je quote de verkeerde!
Ik speel natuurlijk een beetje advocaat van de duivel in dit topic. Ik zal nooit zomaar zeggen dat ik een bepaald ontwerp spuuglelijk vind. Dat dient immers geen enkel doel. Daar wordt niemand beter van, terwijl mensen wél beter worden van complimenten en onderbouwde kritiek. En dat lijkt mij nu juist het streven van dit forum.
Je quote de verkeerde!
Ik speel natuurlijk een beetje advocaat van de duivel in dit topic. Ik zal nooit zomaar zeggen dat ik een bepaald ontwerp spuuglelijk vind. Dat dient immers geen enkel doel. Daar wordt niemand beter van, terwijl mensen wél beter worden van complimenten en onderbouwde kritiek. En dat lijkt mij nu juist het streven van dit forum.
Ik vind dat e.e.a. op dit forum pima gaat.
Wat mijzelf betreft: ik kan helemaal niets met hout, dus ik vind alles wat er gemaakt wordt, even prachtig!
Als ik iets zie dat electronisch niet in orde is, zal ik dat doorgaans wel melden (in de vorm van: "misschien kun je beter........" )
Persoonlijk heb ik absoluut niet het idee dat ik niet zou kunnen zeggen wat ik denk, integendeel.
Wat mijzelf betreft: ik kan helemaal niets met hout, dus ik vind alles wat er gemaakt wordt, even prachtig!
Als ik iets zie dat electronisch niet in orde is, zal ik dat doorgaans wel melden (in de vorm van: "misschien kun je beter........" )
Persoonlijk heb ik absoluut niet het idee dat ik niet zou kunnen zeggen wat ik denk, integendeel.