Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ho !

Maar dan hebben we het wel over extreme snelle druk verschillen.
Zoiets zal enkel gebeuren als de druk plotseling heel erg snel anders wordt.

Zoiets gebeurd nooit, tenzij je dit zelf actief gaat aansturen.

Als het zo extreem zou zijn, dan zouden er al heel wat andere dingen kapoet zijn gegaan.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat ik enigzins sarcastisch bedoelde is dat de kracht van de spoel als er een signaal op komt te staan dat minieme drukje zal verpulveren met pure kracht....denk ik

Wowly
richard

Bericht door richard »

b_force schreef:
Ho !

Maar dan hebben we het wel over extreme snelle druk verschillen.
Zoiets zal enkel gebeuren als de druk plotseling heel erg snel anders wordt. Zoiets gebeurd nooit,...
Er is niks extreem aan. 1025 Hpa is vrij normaal voor een hogedrukgebied en 975 Hpa voor een depressie. Deze gebieden kunnen vrij snel wisselen, te denken is aan enkele dagen.
Een abrubte overgang tussen twee van deze gebieden gaat gepaard met sterke stormachtige wind, maar dat is ook niets bijzonders in ons klimaat.
... tenzij je dit zelf actief gaat aansturen.
Daar doen we met z'n allen ook heel aktief aan mee. Dankzij het broeikaseffect en de opwarming van de atmosfeer zullen de verschillen alleen maar groter worden en het effect sterker.
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

richard schreef:
sietse schreef:
Lukt het om het luchtdrukverschil te vereffenen zal de luchtdruk in de kast 1025 Hpa blijven en buiten de kast 975 Hpa worden. Stel je de Sd van een 30 cm woofer op 500 cm2 zal de kracht op de binnenzijde van het membraan ten gevolge van het luchtdrukverschil zo'n 25 kg zijn.

Dat kan een woofermembraan natuurlijk nooit hebben en alleen daardoor zal (mocht de boel absoluut 100% luchtdicht zijn) er wel iets losscheuren waardoor er gas ontsnapt. Maar blijft wel dat het membraan niet mooi symmetrisch in de spreekspoel hangt.
Nu snap ik pas waarom als ik de afzuigkap in de keuken aanzet, het geluid zo anders klinkt! De woofer wordt natuurlijk assymmetrisch belast! :twisted:

Ik zie de krantenkoppen als voor me: "Man gedood door speaker. Door een plotselinge drukverschil schoot een speakerconus van metaal als een zwaard door de kamer".

Ik heb ooit een beschrijving van een experiment gehoord van een flink aantal jaren geleden, waarbij met een luchtdichte speaker gemaakt had. Dit vereiste een speciaal daarvoor gemaakte speaker unit, en een gesealde kast. Het idee was om met een kleine kast die intern onder druk stond, en een kleine konus die grote slagen kon maken toch een flinke hoeveelheid bas te kunnen produceren. An sich, het idee werkte. Als neveneffect ging het systeem erg laagfrequent, maar hoe meet je in 's hemelsnaam de akoustische response bij 1Hz? Een engineer had daarvoor een goed idee. Het -3dB punt zou bij 2Hz liggen, dus waarom niet de speaker op zijn kant, 2Hz erop, en meetlat erlangs? Aldus geschiedde. Maar het viel tegen. Praktisch geen uitslag. Rekenfout? Versterker harder. Nog niet. Versterker nog harder. Nog niet??? Collega: "Heueu, het subsonic filter staat nog aan...", en meteen daarna "klik", en "bang". Met veel ontzag zag men een conus metershoog de ruimte ingeworpen worden, waarbij het "feestgevoel" versterkt werd door een in de lucht afwikkelende spreekspoel. De man met de meetlat bleef stokstijf op zijn plaats staan, en riep na een paar seconden: "5 meter!" :D

Uiteindelijk is dit concept nooit in productie genomen. Lastig te produceren, en niet op druk te houden vanwege lekken in de kast en de konus.

Voor watbetreft de speaker units die wij kunnen kopen in de winkel, die zijn zo lek als een mandje. Ze worden bewust enigzins lek gemaakt, zodat ze altijd in rustpositie terug keren.

Nog een hint: kijk eens naar de meeste tweeters, die zijn van achteren ook gesealed. In sommige achterwanden zit een gat met schuimrubber, maar dat is om akoestische resonanties in de kamer die ontstaan te dempen.

Dick Pierce heeft ooit eens een experiment gedaan met dome tweeters:
http://groups.google.com/group/rec.audi ... urce&hl=nl
Dat naar aanleiding van een ander broodje aap verhaal, waarbij dome tweeters beschadigd waren na vervoer met een vliegtuig.

Marc
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

richard schreef:
... (mocht de boel absoluut 100% luchtdicht zijn) ...
Dat een situatie die bij ons nooit voor zal komen. Zelfs niet bij het gebruik van een driver met aluminium membraan, rubberen pakkingring, gasdichte aansluitterminal en het ontberen van een geventileerde spoel. Zolang wij kasten bouwen waarvan de (niet gecamoufleerde) naden zich na verloop van tijd aftekenen, zijn de wanden hygroscopisch, en dus verre van gasdicht.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Met snelle veranderingen bedoel ik dus binnen enkele seconden.

Iig de tijd dat een speaker (en kleine gaatje die altijd blijven) niet de kans krijgt om het druk verschil te compenseren.

Als we het over dagen hebben, dan is er genoeg tijd om door deze kleine gaten (en de poreusheid) de druk wel te kunnen compenseren.

Overigens dient je kamer ook altijd nog als buffer.

Een speaker is relatief nog best sterk. Als de druk verschillenzo extreem zouden zijn, dan zou spontaan mijn shampotje met een stukje plastic er over veel eerder kapot gaan.

Offtopic, Dat wij met z'n allen DE oorzaak zijn van al dat weer gespuis is nog helemaal niet zo zeker, bekijk maar eens wat technische artikelen en bladen er bij, maargoed daar over in een ander topic
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

b_force schreef:
Bij zulke veranderingen krijg ik oorpijn.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Marp schreef:
b_force schreef:
Bij zulke veranderingen krijg ik oorpijn.
Om maar een voorbeeld te noemen :) :!:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

richard schreef:
...... 1025 Hpa is vrij normaal voor een hogedrukgebied en 975 Hpa voor een depressie. Deze gebieden kunnen vrij snel wisselen, te denken is aan enkele dagen.
dus 2.5 liter in 2 dagen = 1.4E-5 liter/seconde dat moet lukken lijkt me, bij een (zeer lage) gassnelheid van 1cm/s is een gaatje van 0.4mm² genoeg....
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

nou dat gaatje zullen we vast wel ergens hebben :P
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Dacht dat dit over de concave ging :wink:

Het is nu al `n pagina lang off topic :?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Eigenlijk wel, maar de vraag kwam wel door de Concave.

Als Ed nu nog niet z'n antwoord heeft, weet ik het ook niet meer :P
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ik neem de theorie voor wat ze is en ga lekker door.

Vandaag het passieve membraan afgesteld.

Zoals vorig jaar op de Kwadrant uitgevoerd volg ik hierbij 2 theoriën.

1. die van de 2 gelijke impendantie maxima.

2. volgens simulatie van een reflexpoort.

Meetgegevens volgen later.

Hierbij de fotos van het aanpassen van het passieve membraan.
Zowel voor de 1ste als de 2de methode is het standaardgewicht van 70 gram voor de alublok te hoog. Dit gewicht is eruit gesneden en is vervangen door een dustcap (identiek aan die van de woofers) en een afsluit en balastplaat op de achterzijde. Voor de fijntuning zijn er enkele metalen rondsels opgekleefd.
Bijlagen
HPIM1107 [800x600].JPG
HPIM1108 [800x600].JPG
HPIM1111 [800x600].JPG
HPIM1100 [800x600].JPG
HPIM1101 [800x600].JPG
HPIM1103 [800x600].JPG
HPIM1106 [800x600].JPG
richard

Bericht door richard »

b_force schreef:
Als de druk verschillenzo extreem zouden zijn, dan zou spontaan mijn shampotje met een stukje plastic er over veel eerder kapot gaan.
Ik weet niet of het verband ooit is aangetoont tussen barometerstand en de moeite die je moet doen om een jampot open te draaien. Misschien komt zo'n onderzoek wel in aanmerking voor de 'Nobelprijs meest nutteloze onderzoek'

Offtopic, Dat wij met z'n allen DE oorzaak zijn van al dat weer gespuis is nog helemaal niet zo zeker, bekijk maar eens wat technische artikelen en bladen er bij, maargoed daar over in een ander topic
De verschillende standpunten zijn me bekend. Zoals zo vaak zal de waarheid wel ergens in het midden liggen.

Ik was dan ook niet van plan om me daar druk om te maken en om maar niets aan het toeval over te laten, boor ik het luchtdruk-vereffeningsgaatje wel wat groter.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Het afstellen van het membraan is op volgende manier gedaan.

Eerst hebben we het totaal volume berekend van de baskast van de concave.
Met Boxcalc is dan een afstelsimulatie gemaakt.
Van deze afstelsimulatie berekend Boxcalc dan de impedantiecurve.

De frekwentie van het maxima wordt dan gebruikt als leidraad om het passieve membraan af te stellen. 18hz en 47 hz.

Hieronder de impedantiecurve zoals te zien in Boxcalc
en daaronder de gemeten impedantiecurve met 20 gram extra gewicht, na het wegnemen van de aluminium ballastblok.
De 18hz en 47hz komen prachtig uit.

"Perfect match"
Bijlagen
concaveAfstelling HH [800x600].jpg
concavePM250gram [800x600].jpg
Laatst gewijzigd door asterduc op vr 17 aug 2007, 13:58, 4 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de andere manier is om de 2 maxima in de impedantiecurves even hoog te laten komen.
Ik herinner mij dat dit bij vroegere DIYers de meest toegepaste manier was van afstellen.

Hieronder de gemeten impedantiecurve.
Bij deze situatie is het toegevoegde gewicht 44 gram.

De afstelfrekwentie is in dit geval iets lager als bij de vorige afstelling.

Welke acoustisch de voorkeur krijgt zal met luisterproeven moeten bepaald worden.

Bij de Kwadrant vond ik de eerste afstelling de leukste. Die gaf iets meer drive in het laag.
Bijlagen
concavePM274gram [800x600].jpg
Laatst gewijzigd door asterduc op vr 17 aug 2007, 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Voor de volledigheid nog 2 andere metingen.

Met de standaard alublok, en dus een te groot gewicht (70 gram).

en de curve zonder de alublok en met een 2 gram dustcap. Een te laag gewicht dus.
Bijlagen
concavePM300gram [800x600].jpg
concavePM230gram [800x600].jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

richard schreef:
b_force schreef:
Als de druk verschillenzo extreem zouden zijn, dan zou spontaan mijn shampotje met een stukje plastic er over veel eerder kapot gaan.
Ik weet niet of het verband ooit is aangetoont tussen barometerstand en de moeite die je moet doen om een jampot open te draaien. Misschien komt zo'n onderzoek wel in aanmerking voor de 'Nobelprijs meest nutteloze onderzoek'
Ik zal er niet verder op in gaan, maar dit was eerder een voorbeeld ter illustratie. Volgens mij is dat wel duidelijk.
(tevens dat geen enkel onderzoek nutteloos is)

@ Ed, weer goed werk. Ik moet altijd weer even slikken als jij je mes in die dure unit zet, maargoed het zal allemaal goed komen :)

Het ziet er iig weer mooi uit, daar houden we van :)
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
Ed, Ik moet altijd weer even slikken als jij je mes in die dure unit zet,
duur? nee hoor, nadat ie kapot is gesneden is ie al veel minder duur! :mrgreen:

maar dan had je RobertJan's gezicht eens moeten zien. SLIK Zo zielig zag ik hem nog nooit kijken toen het mes erdoor ging.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou denk ik ook zo zielig kijken :P

Hoewel ik ook al heel wat heb gesloopt waar andere raar van opkijken
(bv een leuke cd speler die ook al heel wat centjes gekost heeft :P )

Ach, het blijft leuk heh, hobbien ? :P
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

raar toch.

voor een lekkend gaatje vliegen er 2 paginas aan discussie door maar bij de afstelling van een PM onstaat volledige stilte.

Als ik morgenvroeg nog wat tijd heb doe ik wat metingen mbt resonanties in de kast.

Ed.
marc.heijligers

asterduc schreef:
raar toch.

voor een lekkend gaatje vliegen er 2 paginas aan discussie door maar bij de afstelling van een PM onstaat volledige stilte.
Je afstemmingsverhaal ziet er goed uit, wat wil je dat we nog toevoegen? :)

Dat afgeleide onderwerpen meer aandacht krijgen dan de rode draad is ook mijn ervaring met forums. Maar afijn, daar is het een forum voor.

Marc
nlmb

Bericht door nlmb »

marc.heijligers schreef:
asterduc schreef:
raar toch.

Je afstemmingsverhaal ziet er goed uit, wat wil je dat we nog toevoegen? :)

Dat afgeleide onderwerpen meer aandacht krijgen dan de rode draad is ook mijn ervaring met forums. Maar afijn, daar is het een forum voor.

Marc
Fraai werk asterduc, je werkzaamheden zijn doordacht en goed uitgevoerd. Daar heb ik niets aan toe te voegen. Ook ik stoor me aan off-topic posts. Helemaal als het een discussie tussen 2 - 3 personen is, welke de gehele draad vervuilen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

tja, maar zo bedoelde ik het eigenlijk niet.

Ik heb een beschrijving gemaakt van hoe ik de PM afstel in de Concave en had eigenlijk gehoopt dat anderen die daar ervaring mee hebben daar iets aan zouden toevoegen. Uiteindelijk wil ik hier ook iets van leren.

Maar euh, morgen is er bij mij thuis meer audio zelfbouw wijsheid aanwezig dan ik ooit in één jaar bij elkaar heb gezien. Wat lig ik dan eigenlijk te zeuren :-({|=

Ed.
marc.heijligers

asterduc schreef:
Ik heb een beschrijving gemaakt van hoe ik de PM afstel in de Concave en had eigenlijk gehoopt dat anderen die daar ervaring mee hebben daar iets aan zouden toevoegen. Uiteindelijk wil ik hier ook iets van leren.
Ik heb toevallig afgelopen week iets soortgelijks gedaan met de basreflex pijp i.c.m. demping in de kast. De lengte van de pijp wordt waarschijnlijk nog veranderd (iets korter). Alleen nog niet ver en concreet genoeg om conclusies te trekken, en om je van hulp te kunnen zijn. Ik zal je de tussenresultaten in de PM sturen.

Marc
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”