Misschien dat de kenners de karakter trekjes van deze conusmaterialen kunnen aangeven.
Wanneer welke een warme klank geeft of dat het een snelle unit is. En voor welke frequenties welke het beste gebruikt kan worden. En wanneer welke het mooiste kan klinken.
Leuke tips bij het ontwerpen van een systeem.
Ik heb zelf een polypropyleen mid/woofer. Moet zeggen dat 'ie verschrikkelijk snel en strak van geluid is (vind ik) maar hij geeft ook een krachtig laag weer.
Wie kan mij aanvullen of vertellen hoe hij/zij er over denkt.
polypropyleen vs cabon/papier vs kevlar
Moderator: Beheerdersteam
Daar kun je m.i. bar weinig van zeggen. Veel hangt af van de verdere constructie en demping van de speaker en conus af. En wat je met die speakers wil natuurlijk.
Papier mits goed gecoat kan erg mooi klinken en omdat het een van de lichtste materialen is levert dat meestal speakers met een hoog rendement.
Carbon en kevlar zij erg stijf en zouden daardoor goed voor woofers kunnen presteren en dat doen ze ook. Ze zouden vanwege die stijfhied wel eens wild kunnen opbreken maar er zijn voorbeelden die wel weer erg goed gedempt zijn zoals de Audax 10cm carbon mid die bijna de 10 KHz haalt. Ook over de Monacor kevlars lees ik goede berichten. Het is een relatief zwaar materiaal en dientengevolge blijft het rendement van dergelijke speakers aan de lage kant. De gemodificeerde Davis carbon woofer die Remo exclusief voor de Rogers monitor verkoopt vind ik een juweeltje van een baspeaker (wel erg prijzig).
Wat niet te temmen lijkt in het break-up gebied zijn de metal cones. Maar tot het opbreken zijn ze rock-solid. Goed voor basspeakers. Maar ook hier weer: Ik heb erg fraaie metal mids gehoord o.a. in de Shamal van S&C/Speakerland.
PP is ook een erg mooi materiaal met een hoge interne demping, het is ook erg stijf, zeker als sandwich constuctie a la Peerless. Een van mijn favorieten. Vind het een van de meest neutraal klinkende en probleemloze materialen.
Maar het mooiste blijf ik het HDA van Audax vinden.
Tja het blijft dus moeilijk, met alle materialen heb ik slecht klinkende en erg goed klinkende speakers gehoord.
Papier mits goed gecoat kan erg mooi klinken en omdat het een van de lichtste materialen is levert dat meestal speakers met een hoog rendement.
Carbon en kevlar zij erg stijf en zouden daardoor goed voor woofers kunnen presteren en dat doen ze ook. Ze zouden vanwege die stijfhied wel eens wild kunnen opbreken maar er zijn voorbeelden die wel weer erg goed gedempt zijn zoals de Audax 10cm carbon mid die bijna de 10 KHz haalt. Ook over de Monacor kevlars lees ik goede berichten. Het is een relatief zwaar materiaal en dientengevolge blijft het rendement van dergelijke speakers aan de lage kant. De gemodificeerde Davis carbon woofer die Remo exclusief voor de Rogers monitor verkoopt vind ik een juweeltje van een baspeaker (wel erg prijzig).
Wat niet te temmen lijkt in het break-up gebied zijn de metal cones. Maar tot het opbreken zijn ze rock-solid. Goed voor basspeakers. Maar ook hier weer: Ik heb erg fraaie metal mids gehoord o.a. in de Shamal van S&C/Speakerland.
PP is ook een erg mooi materiaal met een hoge interne demping, het is ook erg stijf, zeker als sandwich constuctie a la Peerless. Een van mijn favorieten. Vind het een van de meest neutraal klinkende en probleemloze materialen.
Maar het mooiste blijf ik het HDA van Audax vinden.
Tja het blijft dus moeilijk, met alle materialen heb ik slecht klinkende en erg goed klinkende speakers gehoord.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Een tijdje geleden ben ik eens begonnen met een aluminium woofer van Visaton. Het verbaasde me wat voor strak geluid dat klein ding teweeg brengt. Maar aan dit materiaal zit een klein minpuntje. Resonanties. Niet alleen mij Visaton, maar ook bij andere aluminium woofers heb je vaak dit verschijnsel.
