HiVi bouwwedstrijd: The bullit

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

HiVi bouwwedstrijd: The bullit

Bericht door Wowly »

Hoi medehobby-isten,

Hier mijn poging voor de bouwwedstrijd van de HiVi-3bs drivert.

Zoals gezegd heb ik mij idee schaamteloos gejat van Indoubt die kwam met de Jungsen Afbeelding

Ik vind het een buitengewoon mooi design en wilde eens gaan expirimenteren met het buigen van hout.

Ik heb nu voor 10 euro een plaat van 1,5 x 1,5 m 3 MM dik berkentriplex gekocht alsmede (ik heb een mooi adresje in weert gevonden!) buigmultiplex (was iets duurder per vierkante meter). Vooral dat laatste is heel apart spul. Buitengewoon flexibel en indien nat in een hééééle kort radius te buigen, tenminste, als mijn proefje goed afloopt.....

Om het idee uit te leggen zal ik wat foto's plaatsen om zo een en ander te verduidelijken.

De bedoeling is de buitenzijde hout te laten en ook zo af te werken = namelijk zo min mogelijk kosten. Want ik wil het wel zo goedkoop mogelijk zien te maken, da's de sport!!

Wowly
Laatst gewijzigd door Wowly op za 11 aug 2007, 0:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

eerst het materiaal:

Het berkentriplex en het buigplex
Bijlagen
het berkentriplex 3 mm dik (2 mm dik is schreeeewnd duur)
het berkentriplex 3 mm dik (2 mm dik is schreeeewnd duur)
buigplex van bovenaf gezien
buigplex van bovenaf gezien
Laatst gewijzigd door Wowly op vr 10 aug 2007, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De bouwwijze:

eerst maak ik een mal/spant waaromheen het buigbare hout word omheen getrokken. In die mal zitten openingen waardoor ik ahw "staanders" kan duwen om zo in verticale richting de "spanten" op een goede en stevige manier kan fixeren. In de staanders zitten sleuven die ik in de spanten kan duwen.

Een aantal spanten op de staanders (voor en achterstaander) zullen zich zo in verticale richting vermeerderen tot er een soort verticale "vleugel"-vorm onstaat waaromheem dus het hout zal worden aangebracht....

Snappen jullie het nog? De foto's zullen een en ander duidelijk maken.
Bijlagen
De vorm van &amp;quot;The Bullit&amp;quot; van bovenaf gezien. Dit is één spant waaromheen straks de buigplex zal worden gezet.<br /><br />De boven en onderzijde van de een dergelijk spant zullen worden gemaakt zonder openingen om de kast boven en onder af te dichten en di
De vorm van &quot;The Bullit&quot; van bovenaf gezien. Dit is één spant waaromheen straks de buigplex zal worden gezet.

De boven en onderzijde van de een dergelijk spant zullen worden gemaakt zonder openingen om de kast boven en onder af te dichten en di
één spant met openingen voor de staanders. Deze spanten worden straks in zijn geheel uitgefreesd via een mal zodat reproductie geen probleem kan zijn.
één spant met openingen voor de staanders. Deze spanten worden straks in zijn geheel uitgefreesd via een mal zodat reproductie geen probleem kan zijn.
De voorste en de achterste staander. De voorste word breed en plat en vormt later de baffle alsmede dat ie voor stevigheid zorgt. De achterste is niet in de breedte maar juist van voren naar achteren smal, en zorgt voor de achterzijde en sterkte aldaar.
De voorste en de achterste staander. De voorste word breed en plat en vormt later de baffle alsmede dat ie voor stevigheid zorgt. De achterste is niet in de breedte maar juist van voren naar achteren smal, en zorgt voor de achterzijde en sterkte aldaar.
staanders door de gaten voor de staanders gestoken. Je ziet nog de inkepingen waarmee de staanders in het spant gaat schuiven
staanders door de gaten voor de staanders gestoken. Je ziet nog de inkepingen waarmee de staanders in het spant gaat schuiven
Zijwaarts gezien: de staander zijn naar voren (voorste staander) en achteren (achterste staander) geschoven en zitten nu stevig om het spant.
Zijwaarts gezien: de staander zijn naar voren (voorste staander) en achteren (achterste staander) geschoven en zitten nu stevig om het spant.
Achterzijde van de spant met daarin de achterste staander welke afgerond word. kan ik er later evt nog een platte zijde aan maken zonder dat de luchtdichte binnenzijde lek word....
Achterzijde van de spant met daarin de achterste staander welke afgerond word. kan ik er later evt nog een platte zijde aan maken zonder dat de luchtdichte binnenzijde lek word....
van voren gezien. De platte voorzijde (waar je nu tegenaan kijkt) van de staander is de baffle waar straks de tweeter en de HiVi-tjes op worden geplaatst. Smart thinking hé?: twee vliegen in een klap: staander en baffle
van voren gezien. De platte voorzijde (waar je nu tegenaan kijkt) van de staander is de baffle waar straks de tweeter en de HiVi-tjes op worden geplaatst. Smart thinking hé?: twee vliegen in een klap: staander en baffle
kompleet van boven gezien. Duidelijk zichtbaar de openingen voor de staanders.
kompleet van boven gezien. Duidelijk zichtbaar de openingen voor de staanders.
Laatst gewijzigd door Wowly op za 11 aug 2007, 0:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou, de eerste test om het hout te buigen om het spant heen. Vooral de hele korte bocht achteraan is een probleempunt. Misschien dat ik deze uit massief hout moet gaan maken...maar liever niet natuurlijk.

Foto's van de testen staan hieronder. Ik kan al mededelen dat het buigen van berkenmultiplex in een straal van 2 cm NIET gaat :cry: :cry: (Gelukkig gaat de straal van 4,5 cm (9 cm ronding breed in totaal) wel......)

Maar wat dan wel: lees kijk en huiver!!!
Bijlagen
Waar een douchebak al niet goed voor is: lekker een half uur laten weken in warm water :) linksboven berkentriplex, daarnaast het buigplex
Waar een douchebak al niet goed voor is: lekker een half uur laten weken in warm water :) linksboven berkentriplex, daarnaast het buigplex
Deze straal (radius van 4 cm) is echt een makkie voor het buigplex!
Deze straal (radius van 4 cm) is echt een makkie voor het buigplex!
Te bizar voor woorden!! Zelfs deze kromming kan het buigplex aan!! Let wel. Dit buigplex is 5 mm dik !
Te bizar voor woorden!! Zelfs deze kromming kan het buigplex aan!! Let wel. Dit buigplex is 5 mm dik !
Idd, een simpel spanbandje van 1, 25 euro per stuk is voldoende om het zo te houden....Nu maar hopen dat het morgen niet gaat scheuren als het gaat opdrogen......
Idd, een simpel spanbandje van 1, 25 euro per stuk is voldoende om het zo te houden....Nu maar hopen dat het morgen niet gaat scheuren als het gaat opdrogen......
Laatst gewijzigd door Wowly op za 11 aug 2007, 0:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou zal ik morgenvroeg de einduitslag gaan posten van de buigplex wat heeft staan drogen voor een nachtje. Maar nu eerst zelf gaan maffen!

Wowly
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

en..en...en...???????? Vannacht nog wakker geworden van een luide knal uit de badkamer? 8) :lol:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Heb je ook een foto dat je samen met je hout in het water zit te spelen? :lol:

Die vrouwen moeten toch maar afzien met ons he?

Ziet er goed uit Jan, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Bart_M schreef:
Heb je ook een foto dat je samen met je hout in het water zit te spelen? :lol:
Liever niet :shock:
De eend is voldoende :twisted:

Afbeelding
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

SARK schreef:
De eend is voldoende :twisted:
Ik hoef Jan zijn eendje niet te zien...
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Bart_M schreef:
Ik hoef Jan zijn eendje niet te zien...
Jaloers :!:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Heren heren,

Jullie geduld is beloont: HET IS GELUKT!!

Ik heb een eendje gevonden, ehm.... ik bedoel, de buigplex blijft heel en is zonder stress in de zeer sterke kromming te verwerken!!!

Fotootje:
Bijlagen
Zoals je ziet, ik hoef nauwelijks te knijpen om het in deze vorm te houden...
Zoals je ziet, ik hoef nauwelijks te knijpen om het in deze vorm te houden...
Leul ideetje voor naast de PC? :)
Leul ideetje voor naast de PC? :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Probleem is dat ik nu met 2 hele fraaie platen berkenmultiplex zit die er van de buitenzijde veel fraaier uitzien dan deze platen. Misschien dat ik de achterzijde massief maak en daar het berkentriplex op laat aansluiten?

Vanavond weer lekker expirimenteren, nu eerst wat schappen maken in onze kelderkast :D

Het is leuk om te doen op deze manier!

Wowly

PS: zit net nog lerkker wat te klooien met dat buigple, ik kan het stuk wat nat was (en nu is opgedroogt) gewoon met mijn blote hand in de juiste vorm krijgen met een radius van 3 cm........Niks voor te spannen dus!!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

goh, je gaat er ook ECHt iets van maken jej Jan ? :P

Overigens is de B3S een prima geschikt woofertje voor experimenten, omdat hij zo lekker klein is :)

Het openbaffle idee van mij werkt overigens erg goed. Als je deze niet al de dicht tegen de muur zet (lees zo'n 30cm) loop hij helemaal door tot 100Hz.

Maar voor een fijne overgang met een (kleine) subwoofer loopt hij in de de vrije ruimte eigenlijk prima.
Ik ga denk ik volgende week wat hout halen om 2 mooie testkastjes (nouja, plankjes :P) in elkaar te knutselen.

MTM klink met deze drivertjes trouwens erg lekker moet ik zeggen :)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ben heeeeeeeeel benieuwd Jan!

Hou je het nu bij 1 laagje, of volgen er meerdere?

Keep up the good work! =D>
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi jasper,

Ik ben er nog nit helemaal uit wat ik er precies mee wil. Meestal laat ik het materiaal bepalen wat ik er mee doe.

Hoofddoel is om ontzettend simpel en doeltreffend een goedkoop kastje te maken die de fraaie uitstraling van de 3bs waardig is. Ze moeten ook eenvoudig zijn te maken omdat je er dan snel een leuk surroundsetje van kunt maken oid...

Jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wowly schreef:
Hoi jasper,

Ik ben er nog nit helemaal uit wat ik er precies mee wil. Meestal laat ik het materiaal bepalen wat ik er mee doe.

Hoofddoel is om ontzettend simpel en doeltreffend een goedkoop kastje te maken die de fraaie uitstraling van de 3bs waardig is. Ze moeten ook eenvoudig zijn te maken omdat je er dan snel een leuk surroundsetje van kunt maken oid...

Jan
Jan, nog 1 keer B3S GEEEEEEEEEN 3BS :P :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb net Herr Weber van die boxen baustelle gemaild of ie interesse had in een powerbuy te steunen en wat zijn prijzen zouden worden voor de dayton ND20fa-6.

Mocht het wat worden zal ik dit tzt bekendmaken en een powerbuy opstarten.

Het is me toch wat hé, die sb3 drivertjes........


Jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Lijkt me een goeie zet Wowly, gezamelijk bestellen bij partsexpress. Ik ben iig van de partij.
Ik vraag me enkel af of onze Duitse vriend het wel ok vind, aangezien hij er natuurlijk wel een commercieel belang bij heeft.

En die B#S is een leuk woofertje jah :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ehm, misschien bergijp ik je niet goed.

Ik heb dhr. weber van die boxen baustele gemaild of HIJ mee wil doen aan de powerbuy als verkopende partij. Hij gaat ze dus leveren.

Parts-express is nog beter natuurlijk, gezien dat de prijzen daar hééééél erg laag zijn (5 dollar = 3 euro ofzo?). Alleen komen ze daar pas volgende maand weer binnen....

Jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan begrijpen we idd elkaar verkeerd :P

Volgens mij hadden we het over een group-buy bij partsexpress.
Daar zijn ze veel en veel goedkoper, en ik denk dat als je wat animo er voor hebt, dat zeker heel wat minder kwijt bent dan bij boxenbaustelle.

Of die meneer moet ons erg goed willen helpen :P
11 euro voor een tweeter kan eigenlijk nog wel net.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wowly schreef:
. Alleen komen ze daar pas volgende maand weer binnen....

Jan
Dus moeten we wachten, en daar heb ik meestal géén zin in :D

jan
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Mooi project Jan ! Gaaf spul he dat buigplex ? De breedte van jouw platen zijn duidelijk smaller dan die ik toen gebruikt heb ( 35 cm), een straal van 5 cm was hier bij mij het maximum.
Je kunt het buigplex overigens gewoon met een stanly-mes snijden.


Max.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd erg gaaf spul ja. Ik had het idee dat het taaier word na een tijdje in het water te hebben gelegen. Wel id de buitenzijde nu erg "open"qua houtstructuur. Je ziet wat spleetjes zitten enzo...

Mijn platen zijn ongeveer 1,22 meter breed, maar 2,44 lang 8)

Dit was een probatie-stukje

Jan
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Al wat verder gekomen Jan?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ehh, neu,

Het probleem is dat ik een serieus chronisch tijdtekort heb. Ik hoop eind volgende week een vrij dagje te kunnen plannen om een paar daagjes met de motor weg te kunnen gaan (heb ik ook eens vakantie...). Als het dan regent kan ik niet rijden en ga ik verder met het project. Voor de rest ben ik gedoemd ieder vrij uurtje te vangen om wat te kunnen doen.

Ik hád zondag een vrij middagje, maar dan is de HEZB. en die wil ik niet missen 8)

Al met al dus ff op een lager pitje...

I'm dying to hear the HiVi, maar dat mot maar wachten...

Jan
Gesloten