
de CD-speler, t cassettedeck en de TV zitten via een schakelkastje direct op de versterker van de actieve set aangesloten. links onderin de sub {lef ff niet op de brakke kleur, foto-CD van t Kruidvat
de bouw van dit setje begon als een "restjes opruimen" actie: ik had nog een paar kleine stukjes hout over, en een stel autoluidsprekers, waarmee ik een "schaalmodel" van m'n grote Audiolab Sfinx ging maken. leek me leuk voor op m'n werktafel.... die autoluidsprekers klonken voor geen meter (tweeter bleek kaduuk) dus dingen aan de kant. Tot ik in de Hobby Hifi een ontwerp met de Mivoc MHE280mkII zag

ik een kastje van ~2 liter (met variovent, a.k.a. gecontroleerde ondichtheid, net als de grote Sfinx), precies wat ik zocht! Omdat t filter vrij groot is, kwam dat in een eigen kistje, met biwire kabel tussen filter en speaker:

Bladerend in de IT catalogus, kwam ik deze versterker tegen:

waarmee je dus een complete actieve set kan maken. Omdat ik ondertussen al bezig was met de bios op zolder (de grote Sfinxen gingen daar heen) besloot ik de kleintjes in de woonkamer te gaan zetten, waarbij ik flink wat ruimte kon winnen door de versterker met pensioen te sturen, en ipv het grote meubel de TV en CD speler op een tafeltje oid.
Volgende stap was dus het bouwen van de sub. Ik koos voor de IT MDS08 in een gesloten kast (Qt=0.57, V=22 liter).

De kast heb ik gemaakt van 18mm dik MDF met flinke bracing (en eigen kamer met koelopeningen voor de versterkermodule).

De eerste tijd heb ik geluisterd met de sats op een tafeltje oid, om aan t geluid te wennen. Ook na wat langer luisteren (m'n oren waren natuurlijk jaaaaren aan de Sfinx gewend) vond ik t hoog niet echt fijn, net iets te terughoudend, niet helder genoeg. Dus t filter aangepast (weerstandje veranderd) om t hoog een 2dB op te krikken, en YES zo is t al een stuk beter. Nog niet t nivo van wat ik van de Sfinx gewend was (detaillering m.n. minder mooi), maar dat mag je voor de prijs van deze dingen ook niet verwachten. Hoewel... het laag, met nu maar 1 unit van 8" ipv de 2*2 8" van de Sfinxen klinkt echt veeeel beter, krachtig en zuiver. wat een verschil als de woofer zich mag concentreren op lage tonen en niet wordt lastig gevallen met mids...
Toen ik het geluid had zoals ik t hebben, ben ik aan de standaards begonnen. De kistjes waar t filter in zit gevuld met zand, een PVC pijpje erop vastgezet met een draadeind, afgewerkt met t zelfde doek als de speakers en hoppa, voor een paar euro een mooie standaard. wat is zelfbouw toch leuk.

