Bouw van kleine actieve subwoofer met eigenbouw versterker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bouw van kleine actieve subwoofer met eigenbouw versterker

Bericht door sevenup »

Hier een verslag van de bouw van een kleine actieve subwoofer voor bij mijn Frugelhorn luidsprekers ( zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4472 )

Een velleman bouwpakket eindversterker in elkaar gezet en gemonteerd op een koelblok.
70 Watt RMS in 8 Ohm, 100 Watt RMS in 4 Ohm.
Ik was verbaasd over de kwaliteit van het bouwpakketje. Werkelijk een perfecte print met mooie opdruk van alle component nummers. Makkelijk te solderen en alles past perfect.
Handig dat gelijkrichter en afvlakking al op de print zitten. Trafo aansluiten en klaar.

Misschien nog later een keer de elco voor ingangsontkoppeling vervangen door een betere. Ook zijn de 2 grote elco's een beetje krap bemeten. 2x3300uF is toch wel weinig. Waarschijnlijk soldeer ik nog eens 3300uF of 4700uF parallel aan de bestaande elco's om wat meer buffering e hebben.

Afbeelding

De basspeaker wordt waarschijnlijk een Monacor SPH-170TC. Deze is 17cm groot en heeft 2 spreekspoelen van 8 Ohm die parallel worden gezet en zo een 4 Ohm belasting vormen voor de versterker.

Afbeelding

Deze luidspreker gaat in een 30 liter basreflex behuizing tot ongeveer 34-35Hz (-3dB)

Verder komt er een variabel low-pass filter in van 40-150 Hz, 180 graden fase draaiing (schakelbaar) en volumeregeling.
Laatst gewijzigd door sevenup op za 11 aug 2007, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

leuk idee zo :)

Ik kan me herinneren dat ik ook gekeken heb naar die woofer, de reden dat ik hem niet had genomen was volgens mij de xmax die nogal laag is.

Is misschien die Dayton die Roland nu te koop heeft staan iets ?
(is ook een DVC) Heeft een xmax van 6mm.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

b_force schreef:
leuk idee zo :)

Ik kan me herinneren dat ik ook gekeken heb naar die woofer, de reden dat ik hem niet had genomen was volgens mij de xmax die nogal laag is.

Is misschien die Dayton die Roland nu te koop heeft staan iets ?
(is ook een DVC) Heeft een xmax van 6mm.
Wel een goed idee. Heeft een grotere spreekspoel, gegoten chassis en is nog goedkoper ook. Kan ook in een kleinere behuizing wat eigenlijk wel goed uit komt.

Het gaat dan om de Monacor SPH200CTC die hier te koop staat: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... highlight=

Zal eens een berichtje sturen. Bedankt voor de info! :D[/url]
Laatst gewijzigd door sevenup op vr 10 aug 2007, 8:55, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Gaat nu iedereen parallel posten?

Misschien handig als je ook even een link naar de discussie op het andere forum plaatst :D :D :D
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

De luidspreker wordt toch een andere, namelijk de Monacor SPH-200CTC.
Deze is groter, is beter gebouwd en heeft minder volume nodig. De specs zijn hier te vinden: http://www.monacor.de/int/en/produktsei ... r=EN&typ=u

Afbeelding

Ik heb al een transformator gevonden (2x30Vac / 8A) met meer dan genoeg vermogen.
Even op een klein plankje getest hoe een en ander afgemonteerd moet gaan worden.
Primair netjes gemonteerd en afgezekerd met een net-entree incl. schakelaar en zekeringhouder.
Secundair voor de zekerheid ook nog een zekering in de nul-leiding, zodat de trafo niet zoveel voor de kiezen krijgt als er wat misgaat met de versterker print. Alles werkt naar behoren en nu dus beginnen met de kast.

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik een actief subwoofer filtertje besteld die veel gebruikt wordt in de car-audio wereld. Deze heeft line-in, line-out, volumeregeling en een variabele lowpass van 40-150 Hz. Er zitten gewone grote potmeters aan die ik heel makkelijk verzonken in de achterwand kan monteren.
Straks even kijken welke opamps daar in zitten, eventueel vervangen door betere.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

sevenup schreef:
Ook heb ik een actief subwoofer filtertje besteld die veel gebruikt wordt in de car-audio wereld. Deze heeft line-in, line-out, volumeregeling en een variabele lowpass van 40-150 Hz. Er zitten gewone grote potmeters aan die ik heel makkelijk verzonken in de achterwand kan monteren.
Welk filtertje heb je besteld en waar? Ook iets van Velleman?

Zou je overigens al met al niet goedkoper uit zijn met zo'n 80W-versterker van Mivoc? Daar zit alles op en aan en hoef je ook niks in elkaar te knutselen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
sevenup schreef:
Ook heb ik een actief subwoofer filtertje besteld die veel gebruikt wordt in de car-audio wereld. Deze heeft line-in, line-out, volumeregeling en een variabele lowpass van 40-150 Hz. Er zitten gewone grote potmeters aan die ik heel makkelijk verzonken in de achterwand kan monteren.
Welk filtertje eb je besteld en waar?

Zou je overigens al met al niet goedkoper uit zijn met zo'n 80W-versterker van Mivoc? Daar zit alles op en aan en hoef je ook niks in elkaar te knutselen.

Groeten,
Mischa
Ik heb zelf deze genomen, omdat er mooie grote knoppen aan zitten: http://www.carsystemshop.nl/product_inf ... cts_id=884

Deze kan ook: http://www.elektronikashop-vdsluis.nl/p ... 962739bc55, alleen heeft deze vaste frequenties en kleine potmetertjes

Kosten tot nu toe:

Velleman eindversterker: 20 Euro
Koelblok: gratis ( van een gekregen oude versterker )
Transformator: gratis ( van een gekregen oude versterker )
Woofer: als het goed is 45 Euro ( staat hier op het forum te koop bij Roland )
Behuizing: +/- 10 Euro aan MDF
Zelfbouw actief filter: ongeveer 10-15 Euro

Dus voor ongeveer 100 Euro totaal ben ik klaar.

Tja, ik vind zelf juist dat zelf knutselen bij zelfbouw hoort. Zo'n kant en klare versterker is geen zelfbouw meer, alleen maar zelfmontage.

Het is juist leuk om zelf iets te bedenken en uit te voeren. Als het dan uiteindelijk allemaal werkt ben je er toch wel trots op.
Laatst gewijzigd door sevenup op za 11 aug 2007, 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Uhm, beide zijn passief en niet echt aan te raden voor jouw project. Je hebt hier geen mogelijkheid om de bas onderin nog een beetje te pushen.

Als ik jou was zou ik ze niet gaan gebruiken. Je geeft geld uit aan iets waar je niets aan hebt.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Uhm, beide zijn passief en niet echt aan te raden voor jouw project. Je hebt hier geen mogelijkheid om de bas onderin nog een beetje te pushen.

Als ik jou was zou ik ze niet gaan gebruiken. Je geeft geld uit aan iets waar je niets aan hebt.

Groeten,
Mischa
Die 2de is volgens mij wel aktief. Heeft 12V voedingsspanning nodig. Voorlopig heb ik voor 7 Euro alvast iets totdat ik een eigen printje klaar heb. Ben samen met een collega al bezig met een leuk schema van een eigen ontwerp filter.

Groeten,

Michiel
Laatst gewijzigd door sevenup op zo 12 aug 2007, 9:02, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Oké, ik ben benieuwd naar het resultaat van die ontwikkelingen (positief bedoeld hoor) .
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Ontwerpje van de kast. De zijkanten worden weer iets groter naar boven en voren, zodat ik er weer berkenhout tussen kan doen net zoals bij de hoorn luidsprekers. Bracing vertikaal staat ingetekend en komt ook horizontaal (als een kruis van voor naar achter). Verder een dubbele wand achterin voor de versterker en voeding.

Afbeelding
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Heb de grote elco's al verdubbeld. Nu 2x - 2x3300uF aan buffering. Voor een mono blok moet dit genoeg zijn. Ook zijn de elco's nu sneller dan met 1 grote. Versterker loopt nu rustig te draaien met een oude luidspreker eraan. Klinkt al lekker en kan hard zat! Meer dan voldoende vermogen, waarschijnlijk ook door de overbemeten transformator. ( 2x30V - 8A)

Ook alvast bezig geweest een voedingsprintje te maken voor het aktieve filter dat in aanbouw is. Ik maak nu +-15V uit de +-40V van de versterker. Gebruik twee 15V zeners, voorgeschakeld met een weerstand en met wat buffering erachter.

Afbeelding
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Kunnen de zeners dat vermogen wel aan? Kan je niet kijken naar een spanningsregelaar?
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Als je zeners groot genoeg zijn kan het wel. Ik heb alleen van Sander begrepen dat je beter met de 7815 en 7915 kunt werken. Zie hier, de 1 na laatste post.

Ik kan het niet nameten, als ik met mijn pc ga werken, zie ik de rommel uit mijn pc (de ruis is dan zelden lager dan -60db).

Groeten Mark
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Het heeft geen zin om dit met zeners te gaan doen als er een audiocircuit achter hangt. Dit zou wel kunnen als er een niet-kritisch circuit achter zou hangen.

Verder zul je voor een stel goede regelaars (als de 78xx en 79xx niet veel meer kwijt zijn als met de zeners. Het spanningsverschil is wel redelijk groot, 25V. Als er wat stroom doorheen gaat, halen de regelaars het niet of worden bloedheet met snelle veroudering tot gevolg. In dat geval zou je er 2 achter elkaar kunnen plaatsen, dus eerst van 40 naar 24 en vervolgens naar 15 of 12 Volt.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Het heeft geen zin om dit met zeners te gaan doen als er een audiocircuit achter hangt. Dit zou wel kunnen als er een niet-kritisch circuit achter zou hangen.

Verder zul je voor een stel goede regelaars (als de 78xx en 79xx niet veel meer kwijt zijn als met de zeners. Het spanningsverschil is wel redelijk groot, 25V. Als er wat stroom doorheen gaat, halen de regelaars het niet of worden bloedheet met snelle veroudering tot gevolg. In dat geval zou je er 2 achter elkaar kunnen plaatsen, dus eerst van 40 naar 24 en vervolgens naar 15 of 12 Volt.

Groeten,
Mischa
De componenten kostten mij niks, dus maakt niet zoveel uit. Zal eens kijken naar een ander schakelingetje met 7815 en 7915.

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Gisteravond even een actief filter in elkaar gezet. Ik heb een TL072 gebruikt. De eerste opamp als ingangsbuffer. De tweede als variabel filter. Hierbij een stereo potmeter voor het regelen van de kantelfrequentie ( ongeveer 40-150 Hz ). Ook nog een volume potmeter.

Fase draaiing nog niet gedaan, heb ik nog een extra opamp voor nodig, komt later nog wel.

Hij draait al goed, vandaag kan ik alvast testen met de subwoofer uit mijn auto. :D :D :D

Heb nog wel een heel lichte 50Hz brom ( alleen te horen met je oor tegen de speaker ). Komt waarschijnlijk uit het voedingsprintje met de zeners. Maar even kijken of ik er wat anders voor maak.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

nieuwe voeding gemaakt en werkt een stuk beter. Wordt niet meer warm en brom is weg. Eerst een zenertje van 12V om de ingangsspanning van de regelaars te verlagen en dan de 7812/7912.

Afbeelding

Schema:
Bijlagen
voeding_2.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Ben begonnen met de kast. Hout gezaagd en ook een bracing gemaakt.
Zoals je kunt zien heb ik goede hulp van onze kat "binky" :D

Versterker komt toch in een aparte behuizing, is wat flexibeler en kun je makkelijker bij de knoppen om in te stellen.

Net begonnen met lijmen dus zal niet lang meer duren.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ziet er leuk uit :D

En de kat/poes laat ook even overal de spoortjes achter :P
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Lekker hoor vakantie!

Plankje lijmen, uurtje niksen, plankje lijmen, lekker wat eten, plankje lijmen, lekker in de tuin in de zon zitten met een goed muziekje op de ipod, plankje lijmen, rondje mountainbiken op de ATB route in de buurt. Is goed vol te houden zo.

ps. gooi nooit je oude auto accu weg. Is perfect te gebruiken als deadweight bij het lijmen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Meerdere plankjes in een keer kan ook wel hoor :P
Fouten ontstaan alleen sneller als je dat doet.

Ziet er prima uit zo :)



Ik heb nog een paar daagjes vakantie :P, we gaan nog even lekker naar Utrecht :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

b_force schreef:
Meerdere plankjes in een keer kan ook wel hoor :P
Fouten ontstaan alleen sneller als je dat doet.

Ziet er prima uit zo :)



Ik heb nog een paar daagjes vakantie :P, we gaan nog even lekker naar Utrecht :)
Zou idd kunnen, maar heb alle tijd. Lijm is binnen een uurtje droog, dus schiet al aardig op.

Mijn frugelhorn luidsprekers duurden een stuk langer. 13 plankjes waarvan 11 onder verstek! Het lijmen ervan duurde 2 dagen per stuk. Daarbij vergeleken stelt dit niet zoveel meer voor. :D
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Een paar kratten bier ipv een accu werkt ook goed...

Groeten Mark
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

markje schreef:
Een paar kratten bier ipv een accu werkt ook goed...

Groeten Mark
moet je ze niet eerst leegdrinken, dan wordt alles scheef.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”