laagkasten voor onder de scan-speak/focal combinatie

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tuurlijk gaat passief lukken. 2,5-weg met verschillende woofers is ook geen probleem, kijk naar de Eve-II en ook bij Sander Sassen in de silver bullet is de midwoofer niet gefilterd aan de onderkant.

Keuzemogelijkheden 2,5-weg of 3-weg staan nog steeds overeind. 2,5-weg heeft voordeel van veel hoger rendement, 3-weg heeft voordeel dat de scanspeak geen laag meer hoeft weer te geven en een echte mid wordt. Luistersessies moeten de doorslag geven.

50uF voor de scanspeak gaat niet, geeft een heel raar effect. Zul je inderdaad naar veel grotere waarde moeten, maar toch zal het zaakje nog steeds uit balans zijn met de ETON erbij. Zoals dre zegt, geduld want straks komt er een compleet nieuw filter. Compleet seriefilter voor 3-weg ben ik trouwens geen voorstander van, het wordt vreselijk duur. Ik gebruik alleen seriefilter als het handig uitkomt, heb gehoormatig nog nooit het voordeel kunnen ontdekken. Maar goed, er zijn er die er anders over denken, no offense :shock:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb altijd begrepen dat een 2,5weg met verschillende woofers niet echt een feest is, omdat je dan 2 compleet andere woofers het (zelfde) laag laat doen.
En dat zoiets erg vreemd kan gaan klinken.

De Silver Bullet is overigens gewoon natuurlijke afval van de Vifa woofers. vind ik ook eigenlijk gewoon een 3 weg, enkel filter je niet zelf, maar doe je dat akoestisch.
Dan kan je idd 2,5 weg gaan als je het op die manier doet.

Overigens zou ik persoonlijk ook voor een "hybride" filter gaan.
Scanspeak + tweeter serie, Eton parallel.
Lijkt me een erg nette oplossing en ik denk dat het verschil tov compleet serie minimaal is.

Overigens kan je, als je voor een actief systeem gaat voor je Eton, de rest ook actief laten afvallen.

(ik ben eventjes kwtij wat er ook alweer in de Eve-II zat en van wie die was :P )
dre

Bericht door dre »

ik vind het helaas wat tegenvallen hoe de combinatie oogt.
de topkast komt nu een beetje lomp over,ik moet hier nog even over na gaan denken.
Wijx

Bericht door Wijx »

EVE 2 heeft gewoon Scanspeak voor mid en laag

Vormgeving wat meer richting mijn kast? Dus bovenaan ook een schuine kant, Facetten misschien iets dieper laten doorlopen en de hoek onderin overnemen in de laagkast. Geeft wel weer een hoop gedoe
dre

Bericht door dre »

Facetten misschien iets dieper laten doorlopen
hoek onderin overnemen in de laagkast
beide opties had ik al over nadedacht,de topkast staat er een beetje lomp bovenop :?
erg jammer,in de proef tekekening zag `t er toch prima uit.
Wijx

Bericht door Wijx »

kan 'm wel ff in cad gooien om wat opties in 3d te zetten?
dre

Bericht door dre »

lijkt me een prima optie 8)
zal de maten morgen ff mailen.
dre

Bericht door dre »

om de eton in te laten spelen,heb ik `m gewoon in plaats van de scan-speak laten spelen en moet zeggen dat ie verdomd goed klinkt,zeer ruimtelijk en een stuk gedetaileerder als de ss,hij klinkt ook een stuk rustiger(dat vind ik een stuk beter)
helaas zet dat je weer aan het denken.........misschien volledig eton?

laten we niet op de feiten vooruit lopen,ik ben wel zeer benieuwd wat het gaat opleveren.
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

dre schreef:
om de eton in te laten spelen,heb ik `m gewoon in plaats van de scan-speak laten spelen en moet zeggen dat ie verdomd goed klinkt,zeer ruimtelijk en een stuk gedetaileerder als de ss,hij klinkt ook een stuk rustiger(dat vind ik een stuk beter)
helaas zet dat je weer aan het denken.........misschien volledig eton?

laten we niet op de feiten vooruit lopen,ik ben wel zeer benieuwd wat het gaat opleveren.
Nou Andre, trek de knip dan maar weer open, Eton is niet de goedkoopste. Maar als je het zeker weet, het is wel mooi om je het voor elkaar krijgt je drivers bij 1 merk te houden.
dre

Bericht door dre »

Nou Andre, trek de knip dan maar weer open
dat is inderdaad weer het geval dan,en daar ben ik eigenlijk wel een beetje klaar mee onderhand :roll: .
je kan wel aan de gang blijven,maar elke verandering is tot nu toe een verbetering geweest..........
dre

Bericht door dre »

gisteren zijn de eerste metingen aan de eton verricht en de andere units heeft jeroen ook opnieuw gemeten,dus het balletje rolt ik ben benieuwd wat het gaat opleveren 8)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb dre inmiddels een 2de orde parallelfiltervoorstel gestuurd. Heel vlakke respons, redelijk betaalbaar.

Maar, omdat zowel de ETON als Scanspeak erg breedbandig zijn en de scanspeak voor een 18cm driver lekker hoog kan worden ingezet, heb ik eens zitten spelen met het 'filler-driver' concept (waarbij de scanspeak de 'filler' is). Het is me gelukt een faselineair filter te ontwerpen. Geen flauw idee hoe het klinkt, maar op papier ziet het er erg lekker uit :)
Bijlagen
faselineair.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hier de bijdrage van de verschillende drivers.
Bijlagen
faselineair_2.jpg
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

jeroen_d schreef:
Hier de bijdrage van de verschillende drivers.
Kan me vergissen, maar dit ziet er toch wel goed uit, of niet?

Bij de metingen, hoelang moet je die units nu inspelen?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Een weekje is meestal wel voldoende.

Nog even wat toelichting: een breedbander conusluidspreker haalt een dergelijke faselineariteit nooit van zijn leven. De truuk is, je filtert de woofer en de tweeter vooral niet teveel en zodanig dat ze meer in fase zijn dan uit fase lopen. Ze tellen dus redelijk goed op, maar overlappen niet voldoende om te voorkomen dat er een dip ontstaat. Die dip gaat door de 'filler' driver worden ingevuld. Het onderlinge faseverschil is bij dit filter ongeveer 280 graden tussen woofer en tweeter. Zonder de filler driver telt dit redelijk goed op met een fasedraaiing die lijkt op die van een Linkwitz-Riley 4de orde filter. Zie de groene grafiek in de figuur.

De scanspeak driver vult het gat in. Als je goed naar de fase kijkt, dan zie je dat de scanspeak niet goed in fase loopt. Dat gaat ook niet, de scanspeak wordt als (beperkte) breedbander ingezet en heeft weinig fasedraaiing. Omdat hij niet goed in fase loopt moet hij qua amplitude harder worden afgesteld dan de woofer en middentoner. Het resultaat is echter dat daar waar de scanspeak gaat meedoen, zijn fase domineert. Het eindresultaat is vrijwel volkomen vlakke amplitude en fase. De lineariteit wordt slechts beperkt aan de onderkant van de woofer en de bovenkant van de tweeter. Dat is eigen aan de drivers en daar kan het filter niets aan doen.

Voor mensen die hier meer over willen weten, zie http://www.geocities.com/kreskovs/GenFiller.html . John Kreskovsky heeft dit al oude concept van Beakgaard van Bang&Olufsen verder uitgewerkt. Ik heb er voor dit filter niet aan gerekend, gewoon via trial-en-error volgens het idee van de theorie dit filter uitgewerkt. Dat moet in de praktijk toch, drivers gedragen zich nooit volgens het boekje...Als je in de speadsheet van John K. voor Fx 1400Hz invult en voor gamma 0,65 dan gaat de theorie erg lijken op wat ik hier heb gedaan.
Bijlagen
faselineair_3.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Balen!!! Ik had de tweeter per ongeluk in de simulatie 3,5 cm naar achteren gezet. Als ik hem weer goed zet lukt het helaas niet......het was mooi geweest om zoiets een keer te testen, maar dan zou de kast anders moeten worden uitgevoerd met de baffle veel meer naar achteren hellend zoals bij Wilson Audio wordt gedaan.

Dan maar hieronder het gewone 2de orde parallelle filter. Ook netjes hoor, maar niet faselineair dus.
Bijlagen
parallelfilter.jpg
dre

Bericht door dre »

Geen flauw idee hoe het klinkt, maar op papier ziet het er erg lekker uit
:roll:

ik zal zaterdag de spullen halen,en m`n bevindingen plaatsen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

jeroen_d schreef:
Compleet seriefilter voor 3-weg ben ik trouwens geen voorstander van, het wordt vreselijk duur. Ik gebruik alleen seriefilter als het handig uitkomt, heb gehoormatig nog nooit het voordeel kunnen ontdekken. Maar goed, er zijn er die er anders over denken, no offense :shock:
Overweeg ook onderstaand seriefilter :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: . In memoriam bovenstaande quote van mezelf.

Notch L2, C2 en R2 is voor de resonantie van de ETON bij 3 kHz. Denk deze weg en er zitten maar 6 componenten in. Het komt erg lekker uit, vanwege het beperkte aantal componenten is hier zelfs een 3-weg seriefilter betaalbaar.

Zie hoe mooi het laag bij de scanspeak wordt weggehouden. Dit komt door de ETON, die in de buurt van 50Hz een hoge impedantie heeft en daarmee signaal bij de scanspeak weg houdt.

Een belangrijk punt van het filter is dat de woofer en middentoner optimaal samenwerken doordat ze onderling gefilterd zijn met slechts een eerste orde seriefilter (L4,C4). Je kunt L4, C4, de ETON en de Scanspeak zien als één geheel. Daarvoor staat een relatief kleine spoel van 1mH (L3) om de bafflestep compensatie te regelen. Over deze combinatie heen staat L1, C1 en R1 samen met de tweeter, hierdoor wordt ook het hoog met een eenvoudig 1ste orde seriefilter gecombineerd met de rest.

Het regelen van het midhoog tov het laag is eenvoudig. Dat is een kwestie van R1 en L3 telkens 1 waarde in de reeks kleiner nemen. Daarmee kan de gewenste bafflestep compensatie exact gehoormatig worden ingesteld.
Bijlagen
seriefilter.jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Weer een mooi filter, Jeroen.

Mooi om te zien dat het serie filter eens bij uitzondering minder (dure) componenten hoeft te hebben.

Is het niet nog een idee om hybride te proberen ? (De Eton parallel over de rest) Schijnt nmlk ook erg fijn te zijn.

Voor de rest een nette meting, maar ik had ook niet anders verwacht van jou :P
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Is het niet nog een idee om hybride te proberen ? (De Eton parallel over de rest) Schijnt nmlk ook erg fijn te zijn.
Ik dacht dat jij niet van 2,5-weg hield? Dat krijg je dan namelijk, in dat geval is de scanspeak niet aan de onderkant gefilterd. Om een idee te krijgen, vergelijk de Soup van Tony met filter voor de C89 (2,5-weg, woofer parallel gefilterd aan de rest) en dat voor de 79 onderaan de Soup pagina (3-weg seriefilter). Dat laatste heeft veel weg van dit filter, behalve dat Tony de middentoner dempt met een weerstand om bafflestep correctie te krijgen en dat ik het hier doe met spoel L3.

Ik heb het overigens wel geprobeerd, maar vond het niet lekker gaan in de simulatie. Daarbij heeft dre van meerdere mensen gehoord dat de Scanspeak als pure mid lekkerder klinkt. 1+1=3-weg.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Owjha, het was me even ontschoten dat je met een serie filter beiden filtert (zowel laag als mid) en je dus de scan-speak als enkel mid kan filteren.

Het verhaal houdt dan op :P, aangezien je niet de scan-speak kan filteren zonder laag woofer er bij.

En het lijkt me idd vreemd om 2 verschillende speakers te gebruiken voor laag.

Echter is dit vooral gevoelsmatig, ik heb er nog weinig over gelezen eigenlijk.
Maar het is volgens mij ook niet een voor de hand liggende keuze.
dre

Bericht door dre »

jeroen met een seriefilter :twisted:

deze ga ik als eerste proberen,het seriefilter met de huidige monitor deed het ook lekker :wink:
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

dre schreef:
jeroen met een seriefilter :twisted:

deze ga ik als eerste proberen,het seriefilter met de huidige monitor deed het ook lekker :wink:
Andre, lekker experimenteren, das het leukste wat er is!!!

Komt goed :!:
nlmb

Bericht door nlmb »

Jeroen, de Scanspeak 18W wil je m.i. niet zo hoog inzetten. Mijn ervaring is dat het stereobeeld toch wat klein wordt. Ook begint de Scan dan wat rommelig te klinken.
nlmb

Bericht door nlmb »

b_force schreef:

En het lijkt me idd vreemd om 2 verschillende speakers te gebruiken voor laag.

Echter is dit vooral gevoelsmatig, ik heb er nog weinig over gelezen eigenlijk.
Maar het is volgens mij ook niet een voor de hand liggende keuze.
Je hebt volgens mij nog nooit zo'n systeem gehoord (twee type woofers op het laag), dus ga niet voor de zoveelste keer onzin verkopen in deze draad.

Door een ander type woofer te gebruiken heb je misschien een andere signatuur, maar dat kan heel fraai uitpakken. Immers muziek zijn ook allemaal verschillende klanken.
Gesloten