Mijn PhonoDude

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
RobertD
Contacteer:

Mijn PhonoDude

Bericht door RobertD »

Hallo,

onlangs heb ik me gewaagd aan het bouwen van een PhonoDude.
Het is een ontwerp van TriodeDick (www.triodedick.com) voor een RIAA phonotrap.

Ik heb, net als Dick zelf, een los voedingskastje gebruikt en de eigenlijke phonotrap op een spuitgietkastje gebouwd.

Trafootjes en auricapjes uit Schagen... een paar vrije uurtjes en voilà.

Eerst had ik nog wat gedoe met ruis uit één van de 5755 buisjes. Maar een nieuw setje loste dat probleem snel op.

Dit ding klinkt écht veel beter dan de phonotrap die ik eerst gebruikte. Dat was een ontwerp van Menno v.d. Veen. Niet slecht, maar de PhonoDude is gewoon écht beter.

Op de eerste foto staat mijn huidige voorversterker, een combinatie van het genoemde phonotrapje van Van der Veen en de 6072 lijntrap van TriodeDick.
Bijlagen
De phonodude (op de plank onder de draaitafel) in dagelijkse dienst.
De phonodude (op de plank onder de draaitafel) in dagelijkse dienst.
Het binnenwerk van de phonotrap...
Het binnenwerk van de phonotrap...
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leuk dat zo'n berg aan elkaar geprutste componenten zo goed kan klinken. :D :D

Ik bedoel het aan elkaar prutsen niet zo, maar die indruk krijg ik altijd als ik een buizenversterker zie. Veel draden, wat verbindingen en wat componenten -> KLAAR. Het zal aan mijn gebrek aan ervaring met buizen liggen dat ik de logica er niet van snap.

In elk geval wens ik je veel plezier, Dude :!:

Groeten,
Mischa
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

leuk dat er nog wat buizenfreaks op het forum zitten
ik speel met een derivaat van cleo 5 en een scratch plus dan nog een paar 845 monsters en genieten man!!!!
audioot
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

leuk dat er nog wat buizenfreaks op het forum zitten
ik speel met een derivaat van cleo 5 en een scratch plus dan nog een paar 845 monsters en genieten man!!!!
audioot
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Veel zelfbouwers zijn buizenfreaks volgens mij. Het is ook wat eenvoudiger om zelf in elkaar te zetten vind ik. (Geen printjes maken...)

Juist de zwevende opbouw van de onderdelen op de buishouders en hier en daar een soldeersteun zorgen er volgens mij voor dat storingen elkaar opheffen. Als je maar zorgt voor één centraal aardpunt, houd je brom makkelijk buiten de deur.
In mijn PhonoDude lopen alle blauwe draadjes naar het sterpunt, duidelijk te zien op de foto.

Een kloon van Cleo 5? Interessant. Ik ben nu zelf bezig met een Cleo 3 achtige op basis van de 76 triode en een 6688 in Mu-Stage.
Het lijkt ook een beetje op deze:

http://www.dhtrob.com/projecten/hfdtlfv ... tage_1.htm

Misschien maak ik ook de hoofdtelefoon uitgang erop, dat ga ik eens uitproberen.

Voor mijn voorversterker zal ik binnenkort wel een nieuwe topic openen, ik maak altijd veel foto's van mijn knutselwerkjes.
Gesloten