laagkasten voor onder de scan-speak/focal combinatie
Moderator: Beheerdersteam
laagkasten voor onder de scan-speak/focal combinatie
eerst even een korte inleiding:mijn huidige monitors met een scan-speak 18w8531g00 en een focal tc120 td5 krijgen een toevoeging van een laagkast met een inhoud van 40 liter br.
eerst maar een plaatje van de huidige monitor:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... 5149;image
eerst maar een plaatje van de huidige monitor:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... 5149;image
- SSassen
- Contacteer:
Dre,
Met jou luisterruimte in m'n achterhoofd ben ik bang dat je met een br toch echt de verkeerde keuze maakt. Je kan dan beter een gesloten kast nemen, of dipool, met een nette 18" woofer bv.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met jou luisterruimte in m'n achterhoofd ben ik bang dat je met een br toch echt de verkeerde keuze maakt. Je kan dan beter een gesloten kast nemen, of dipool, met een nette 18" woofer bv.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
he sander,nadat jij hier geweest bent is hier erg veel veranderd:andere speler(veel meer laagcontrole),ander filter wat de laagweergave(en de rest ook)een heel stuk verbeterd heeft.
ook zijn de speakers bijna een meter naar voren gegaan.
jeroen is hier geweest,en kwam tot de conclusie dat de meeste problemen in mijn ruimte in het hoog zitten.
persoonlijk zie ik het zeker zitten met de br aan de onderzijde.
nogmaals de complimenten voor je ucd,ik heb `m vergeleken met nuforce en die moesten duidelijk het onderspit delven.
jeroen is hier geweest,en kwam tot de conclusie dat de meeste problemen in mijn ruimte in het hoog zitten.
nogmaals de complimenten voor je ucd,ik heb `m vergeleken met nuforce en die moesten duidelijk het onderspit delven.
- SSassen
- Contacteer:
Misschien een enkele Precision Devices PD 1550 in een nette gesloten kast? Hypex DS4.0 erbij en je hebt toch echt een subwoofer van formaat.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
ik heb gekozen voor een kast eronder met een duidelijke reden:het laag van de scan-speak vind ik gewoon erg matig(mild uitgedrukt),daarintegen is het mid subliem.
na lang overwegen ben ik voor de eton gegaan,zodat ik ook de kast op dezelfde breedte als de monitor kan houden.
het mooiste had geweest 2 stuks eton in gesloten kast,maar dan kan ik `m hier zeker niet meer kwijt(richting 70 liter)
na lang overwegen ben ik voor de eton gegaan,zodat ik ook de kast op dezelfde breedte als de monitor kan houden.
het mooiste had geweest 2 stuks eton in gesloten kast,maar dan kan ik `m hier zeker niet meer kwijt(richting 70 liter)
Met wat aanpassingen zijn we nu zelfs op een eerste orde seriefilter uitgekomen (behalve dan dat er nog steeds een spoel in serie met de 18W staat voor bafflestep correctie). Pas na deze aanpassingen hebben we het midden zowel gehoormatig als meettechnisch op het juiste niveau gekregen. Daarbij ook nog een tikkie extra hoog erin gebracht, de ruimte van dre absorbeert hoog. Het geluid is nu een stuk losser geworden. Met het laag wordt het nog experimenteren. Indien BR teveel van het goede wordt, stoppen we de pijp meer of minder dicht. Of we sluiten de kast helemaal. De grote van de kast is afgestemd op deze opties. Gezien de filterervaringen in combinatie met het luisteren lijkt het erop dat onder 300 Hz de 18W absoluut moet worden aangevuld om een evenwichtig geheel te krijgen. Een sub biedt slechts soelaas voor het dieplaag en daar zit het probleem niet.dre schreef:he sander,nadat jij hier geweest bent is hier erg veel veranderd:andere speler(veel meer laagcontrole),ander filter wat de laagweergave(en de rest ook)een heel stuk verbeterd heeft.
het huidige filter is nu nog hetzelfde alleen zit de eton er parallel aan met een spoel van 8.2mH.
ik moet zeggen dat dit geheel niet verkeerd klinkt en gelukkig ook geen last heb van de invloed van de ruimte(was ik erg bang voor)
ik zou in ieder geval graag een compleet seriefilter willen proberen,alleen zal er dan waarschijnlijk een beste batterij supremes moeten gaan komen.
ik moet zeggen dat dit geheel niet verkeerd klinkt en gelukkig ook geen last heb van de invloed van de ruimte(was ik erg bang voor)
ik zou in ieder geval graag een compleet seriefilter willen proberen,alleen zal er dan waarschijnlijk een beste batterij supremes moeten gaan komen.
ja,alleen een spoel en ik moet zeggen dat `t echt verdomd goed klinkt
ik heb zelf geen idee hoe ik de 18w zou kunnen ontzien in het laag.
het laag is erg droog en totaal niet bonkerig,want daar was ik erg bang voor.
ik heb ook de scan-speak er even af gehad en de eton laten draaien tot 2 khz en dat ging ook nog redelijk.
maar eerst maar eens inspelen.
ik heb zelf geen idee hoe ik de 18w zou kunnen ontzien in het laag.
het laag is erg droog en totaal niet bonkerig,want daar was ik erg bang voor.
ik heb ook de scan-speak er even af gehad en de eton laten draaien tot 2 khz en dat ging ook nog redelijk.
maar eerst maar eens inspelen.
een cap voor de scan-speak?
150 tot 200?
ik heb alleen supremes en cap+,ik wou dat ik er zoveel had
ik kom tot max. 50 per kant
maar goed later komt het allemaal goed,eerst inspelen dan meten.
ik heb wel de indruk dat het eventueel ook wel een 2,5 weg kan gaan worden.
150 tot 200?
ik heb alleen supremes en cap+,ik wou dat ik er zoveel had
Laatst gewijzigd door dre op ma 06 aug 2007, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt nu `n beetje dubbel op.dre schreef:ga ik proberen,want met wat drukkere muziek wordt het mid/laag(schat ik zo in)wat te veel van `t goede.
Het laag speelt 35 Hz tot +/- 300Hz(ik gok maar ff wat) en je monitor speelt van +/- 50 Hz tot 20.000Hz
Je condensator haalt wat laag uit je monitor en bijkomend voordeel is dat je mid nu niet meer zo veel werk hoeft te verzetten.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
2.5 weg met 2 totaal andere woofers ?dre schreef:een cap voor de scan-speak?
150 tot 200?
ik heb alleen supremes en cap+,ik wou dat ik er zoveel had![]()
Lijkt me niet zo heel geschikt.
En tevens zit je dan nog steeds met het laag op je ScanSpeak.
Ik weet even niet meer of jou monitor nu gesloten was (jah toch ?
Dan cross frequentie bepalen, maar je moet je wel bedenken dat je nog (behoorlijk) wat verliest in het laag met je Eton (tot max 6dB).
Dus ik weet niet helemaal of dat passief gaat lukken, anders sluit ik me een beetje bij Sander Sassen aan om actief te gaan.
Cross zal ergens rond de 250Hz zijn oid ? (aangezien je het mid wel mooi vind, maar het laag niet)
Maargoed dat moet je even bekijken/ luisteren wat voor jou het mooiste is.